Koncz Zsuzsától Radics Gigiig – őket köszönhetjük a tehetségkutatóknak

A különféle tehetségkutatókkal mára Dunát lehet rekeszteni, az énekes-zenés változatoktól a gasztronómiai témájú műsorokon át a már ismert hírességeket új kihívások elé állító verziókig. A hasonló műsorok bő két évtizede szögezik a képernyők elé a nézőket itthon és a nemzetközi piacon, mi magyarok viszont ennél sokkal régebb óta, és sokkal jobban ismerjük ezt a műfajt. A 30. születésnapját ünneplő Tvr-héttel közös sorozatunkban most ennek a műfajnak járunk utána. A korábbi epizódokat itt találjátok.

Mielőtt rátérnénk a jelenkor olyan népszerű műsoraira, mint az X-Faktor, ne felejtsük el, hogy Magyarországon nagyon komoly hagyományai vannak a tévés tehetségkutatóknak. Ki ne emlékezne a Magyar Televízió kulturális tehetségkutatójára, az 1962-ben, azaz a hazai tévézés indulása után alig öt évvel műsorra tűzött Ki mit tud?-ra, amely az egyik leghosszabb ideig futó magyar műsorként egészen 1996-ig maradt képernyőn. Az énekes-zenés, de prózai vagy akár táncos produkciókat felvonultató műsor olyan neveket adott a magyar kultúrának, mint a napokban 75. születésnapját ünneplő Kovács Kati, vagy Kern András, Gálvölgyi János, Koncz Zsuzsa, Zorán, a Metro, illetve a Hungária együttes. A szakmai zsűriben olyan nevek foglaltak helyet, mint Szinetár Miklós, Major Tamás, és az elmaradhatatlan Petrovics Emil.

A Ki mit tud? mellett feltétlenül meg kell említenni a Táncdalfesztivált is, amely 1966 és 1994 között szerepelt a Magyar Televízió műsorán, és amely nélkül talán ma nem ismernénk Koós János, Korda György, Aradszky László, Szűcs Judith vagy épp Cserháti Zsuzsa nevét. De ide sorolhatjuk a hatvanas években indult Riporter kerestetik című vetélkedőt, amelyből olyan nevek kerültek ki, mint Déri János és Horvát János, igaz, ez egy sajátos – ha úgy tetszik: niche – tehetségkutató volt.

A TV2 dobta le a bombát

Némi szünet után a kereskedelmi tévék indulása újabb lendületet adott a műfajnak, ez a lendület pedig csúcsra járt az elmúlt 10-15 évben. Az első kereskedelmi tehetségkutatót a TV2 indította 1998-ban Kifutó címmel. Ebben énekesek-zenészek próbáltak szerencsét, többek között itt indult a későbbi Megasztár-zsűritag, Pély Barna zenei karrierje is.

A Megasztár önmagában is fontos szerepet tölt be a hazai médiapiacon, ez volt ugyanis az első nagyon komoly közönségsikert elérő tehetségkutató, amellyel a TV2 a Big Brother című valóságshow csúfos bukásából próbált meg kilábalni – sikerrel. A brit Pop Idol című zenei tehetségkutató mintájára létrehozott Megasztár 2003-ban indult, komolyan vehető konkurencia nélkül pedig gond nélkül igázta le a nézettségi listákat, hétről hétre a képernyők elé szegezve az ország jelentős részét. Összesen hat szériát ért meg, 2003-tól 2005-ig, majd 2008-ban, 2010-ben és 2012-ben is képernyőre került, olyan nevekkel gazdagítva a hazai slágerlistákat, mint Tóth Vera, Caramel, Rúzsa Magdi, Király Viktor, Tolvai Renáta és Radics Gigi.

Radics Gigi a 2012-es Megasztár válogatóján - Forrás: TV2.hu
Radics Gigi a 2012-es Megasztár válogatóján - Forrás: TV2.hu

Az RTL Klub sokáig nem találta az „ellenszert”, az első három évben nem indítottak ellenműsort a Megasztárnak, 2007-ben próbálkoztak először, méghozzá egy saját tehetségkutatóval. Logikusnak tűnt, hogy valami mást kell nyújtaniuk, a Csillag születik ugyanis nem kizárólag énekes produkciókat állított a színpadra, hanem táncosokat, bűvészeket, zsonglőröket, humoristákat is bemutatott a közönségnek. Ez kissé szokatlan terepet jelentett a jelentkezőknek, de a nézőknek is, mivel a különböző előadásokat nehéz volt egymáshoz mérni. Talán sokan emlékeznek rá, az első szériát egy Utasi Árpi nevű mesemondó kisfiú nyerte meg, mellette pedig olyan neveket ismerhetett meg az ország a Csillag születiknek köszönhetően, mint Janicsák Veca, Vásáry André, Varga Viktor, valamint Csemer Boglárka, azaz Boggie. A műsor, kisebb kihagyásokkal, négy évadot ért meg 2007 és 2012 között.

Az RTL nagy dobását végül a szintén brit licenszműsor, az X-Faktor jelentette, amely a brit producer és állandó zsűritag Simon Cowell nevéhez fűződik. A Nagy-Britanniában 2004 óta futó műsor 2010-ben érkezett megy Magyarországra, ekkor pedig már könnyedén utasította maga mögé a TV2-n a negyedik szériáját kezdő Megasztárt, főleg, hogy emellé elképesztő szabadtéri plakátkampányt, na meg az RTL Klub teljes marketinggépezetét is bevetették.

Az X-Faktor különlegessége, hogy a tehetségkutató részt erős reality-szállal ötvözték, így a nézők az adások közti időszak fejleményeibe is bepillanthattak, a jelentkezőkre leadott szavazatok alapján a leggyengébbeknek pedig párbajozniuk kellett egymással a túlélésért. Az X-Faktort egy év kihagyással egészen tavalyig minden évben műsorra tűzte az RTL Klub. A kivételt 2015 jelentette, amikor a szintén Simon Cowell nevéhez fűződő Britain’s Got Talent magyar változatát, a Hungary’s Got Talentet rendezték meg helyette. Ez azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a 2015. december 19-i finálé után visszatértek az X-Faktorhoz.

PROMÓCIÓ

Mindenkiben mocorog valami

„Nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek.” Jó néhány évtizede már annak, hogy Karinthy Frigyes Előszó című versének sorai beégtek a lelkembe. Az akkori Csillag születikben – Ki mit tud?-nak hívták – egy roma fiatalember szavalta elképesztő erővel, beleadva minden dühét, keserűségét, egész életét.

Míg az ötvenes években az átlagember számára az egyetlen kitörési lehetőséget a sport jelentette, addig ma a tehetségkutató show. A fél ország edzi ilyenkor a hangját, a másik fele meg csak elindul, hogy legalább képernyőre kerülhessen. Jómagam meg pavlovi reflexszel kapcsolom be a tévét, hogy megnézzem megszokott „szappanoperámat”. Merthogy tökéletesen kimódolt az egész, és talán ezért is unalmas már kicsit. Mégis, szinte mágikusan vonz a műfaj, mert öröm látni, hallani, mennyi tehetséges fiatal van ebben az országban.

Mint annyi más műfajban, a tehetségkutató show-k terén is egymásnak feszül a két nagy kereskedelmi csatorna. A Megasztár, az X-Faktor, a Csillag születik és a többi elképesztően profin tálalt showműsor minden mást háttérbe szorít, nagy tömegeket mozgat meg, tehetségeket dob felszínre, emberi drámákkal, emlékezetes produkciókkal varázsol el. Aztán a Felszállott a páva ablakot nyitott nekem a világra. A magyar népzene és néptáncművészet ezerszínű világára. A Virtuózok meg a komolyzenére. Jó érzés látni a versenyzőket, akik a mai szórakozásdömping közepette sem feledkeztek el arról, honnan jöttek, és kik is valójában.

Az egyik szemem nevet, a másik sír viszont, amikor azt látom, ahogy a csatornák kihasználják a tehetségtelenséget is, az öt perc hírnévért ácsingózó résztvevőket. Méltatlannak érzem ezt a tehetségekkel, a zsűri tagjaival, a közönséggel és a nézővel szemben.

Szilágyi G. Gábor főszerkesztő,
Tvr-hét, Ringier Axel Springer Magyarország

Jöhet a tánc és a gyerekek!

Ezt követően a Tv2-nél lett nagyobb a kísérletező kedv: 2006-ban megpróbálták Magyarországon is elsütni az Egyesült Államokban népszerű táncos tehetségkutató műfaját, a magyar közönség viszont kevésbé volt vevő a Megatánc című műsorra, így azt egy évad után el is felejtették.

Ezután újabb zenei tematikájú produkciók következtek – The Voice, Az ének iskolája, Rising Star –, melyek közül többnek a koncepcióját azzal dobták fel, hogy gyerekek is szerepeltek benne, amely úgy tűnik, bejött a csatorna közönségének. 2016-ban egymást váltotta a Kismenők, illetve a Sztárban sztár + 1 kicsi című tehetségkutató, miközben megpróbálkoztak a Star Academy című licenszelt programmal is, utóbbi azonban már bukásnak bizonyult. A gyerekek szerepeltetését az RTL Klub is kipróbálta a 2016-os Kicsi óriásokkal, de hamar visszatértek a tuti befutó X-Faktorhoz.

Enni is kéne valamit…

Bár a zenei tehetségkutatók elképesztő nézettségeket hoztak a kereskedelmi csatornáknak, idővel azonban ez a formátum is vesztett népszerűségéből, ideje volt tehát a következő újításnak. Miközben a gasztro-realityk szépen megfértek a tehetségkutatók mellett, idővel ezek a műsorok szépen átalakultak és ahelyett, hogy különféle celebek egymásnak adott vacsoráit néznék a tévézők, áttértek a gasztro-tehetségkutatókra, ahol a versenyzőknek nem egy-egy slágert kell előadnia az egyes adásokban, hanem bizonyos ételeket elkészíteni, amelyet szigorú szakmai zsűri értékel a minőség és a tálalás esztétikája alapján.

Ezen a téren az RTL Klubé lett a nagyobb dobás: A Konyhafőnök című műsort 2014 őszén sugározták először, azóta is fut, sőt, azóta készült belőle több spin-off is.

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!