Vágónak a sikerei végét, Gundelnek a felemelkedést hozta el a Legyen ön is milliomos

Idén októberben lett 30 éves a Tvr-hét. A műsormagazin végigkísérte a modern magyar televíziózást történetét a rendszerváltástól egészen napjainkig. Hogy megidézzük ezt a máig aktívan pörgő 30 évet, végigvesszük a hazai televíziózás fontos korszakait egy-egy, az adott időszakra jellemző műsorformátumon keresztül. E korszakok és formátumok mind-mind szervesen összekapcsolódtak a Tvr-hét magazinnal, a lap főszerkesztőjének kommentárjaiból pedig érdekes kulisszatitkokat tudhattok meg. Múlt héten a kilencvenes évekkel és a Dallas sztorijával indítottunk, most következzenek a vetélkedők, melyek a kereskedelmi tévézés hajnalán jócskán felpörögtek, átalakítva a magyarok tévézési szokásait, de ma is megtalálják a helyüket a műsorkínálatban.

Bár a tévés vetélkedőkről – mint annyi más műsorformátumról – valószínűleg sokan azt gondolják, hogy az Egyesült Államokból származnak, az első hasonló műsort mégsem ott, hanem Nagy-Britanniában láthatták a nézők. A Spelling Bee első adását 1938. május 31-én lehetett látni, amelynek során a játékosoknak 15 perce volt különféle szavak helyes lebetűzésére. Ekkor még a tévés sugárzással egyidőben a rádióban is leadták a műsort, hiszen akkor még sokkal több háztartásban a rádió jelentette az első számú információs csatornát.

Az USA csak három évvel később követte a britek példáját, a WNBT nevű New York-i csatorna 1941-ben vetítette a Truth or Consequences című vetélkedő első epizódját. Ez azonban akkor még annyira formabontónak számított, hogy az első adást követően szűk tíz évig nem is került újra képernyőre, végül a CBS csatorna indította újra 1950-ben. Az igazi áttörést a hatvanas-hetvenes évek hozták, amikor egyre több háztartásba bekerült a tévé, illetve megkezdődött a színes műsorok sugárzása is. Magyarországon szintén a hatvanas években jelentek meg az első vetélkedők a képernyőkön.

Vágó István köti össze a múltat a jelennel

Bár a hazai tévés vetélkedők világának legismertebb neve kétségkívül az ország „játékmesterének” tartott Vágó Istváné, az első valódi tévés vetélkedő még nem az ő nevéhez fűződik, hanem Egri Jánoséhoz. A Játék a betűkkel című műsor 1973-ban indult, míg Vágó csak három évvel később, 1976-ban ülhetett be először a Van benne valami díszletébe. Igaz, ez a vetélkedő végül annyira népszerű lett, hogy még Gálvölgyi János is készített róla egy emlékezetes paródiát. A hazai vetélkedők világa négy évvel később, 1980-ban bővült, amikor Vitray Tamás ötlete nyomán elindult a Kapcsoltam, amely országszerte ismertté tette a későbbi műsorvezetőt, Rózsa Györgyöt is.

A rendszerváltás alaposan felkavarta az állóvizet, az addigi vetélkedők mellett ugyanis jó néhány új címmel bővült a kínálat. Igaz, a „régiek” is maradhattak egy darabig: a Van benne valami például egészen 1993-ig futott.

1989-ben indított mindjárt két új vetélkedőt is a már említett Egri János, aki a nyolcvanas években a Keresztkérdés és az Elmebajnokság című műsorokat is vezette. A jégkorong-rajongó játékmester műsorai közül a Kérdezz! Felelek volt népszerűbb: 1997-ig tartották műsoron, míg a Melyiket a 3 közül? című vetélkedő csupán három évet ért meg. Érdekesség, hogy az ő vetélkedői mind saját fejlesztésű játékok voltak, nem vásárolt licensz alapján készültek.

A kilencvenes években szilárdult meg Vágó István pozíciója is, mint az ország kvízmestere. 1993-ban lett a Mindent vagy semmit! műsorvezetője, amely 1999-ig az egyik legnépszerűbb tévés vetélkedőnek bizonyult. Miután véget ért, Vágó nem is tétlenkedett sokáig, egy évvel később, 2000-ben már az RTL Klubon tűnt fel, a Legyen ön is milliomos! műsorvezetőjeként.

Az eredetileg Nagy-Britanniából származó vetélkedő jellegzetessége a viszonylag magas pénzdíj, amely a kezdetekkor 25, később 40 millió forintot jelentett. És ekkor el is érkeztünk a kereskedelmi televíziózás hajnalához.

PROMÓCIÓ

Játék mindhalálig

Játékos kedvű nép a magyar. A vetélkedők minden formáját szeretjük. Én sem vagyok kivétel. Az „átkosban” Egrivel és a betűkkel játszottam, Vitrayval kapcsoltam, és láttam, hogyan szökkent szárba a Rózsa. Vágóról is látszott, hogy van benne valami, bár csak később lett kvízmester. A gyors keresztkérdésekre rendszerint gyors keresztválaszokat adtam, bár akkoriban még nem a neten kerestem a megoldásokat, hanem az otthon föllelhető összes lexikont odakészítettem az asztalra. Nem csoda, hogy a nappaliban terpeszkedve az elmebajnokság minden adásában nyertem. De pörgettem szerencsekereket, tele e-betűs rettenettel, kapásból tudtam Mindent vagy semmit, és kézzel-lábbal aktivitiztem. De akkoriban mindenki más így volt ezzel.

Az új évezredben sem csappant az érdeklődésem a vetélkedők iránt. Igaz, nem lettem milliomos, pedig a nyeremények összege a csillagos egekbe szökött, a csatornák – egymásra licitálva – 10, 20, 40, 50, sőt 100 millióra emelték a tétet. Ennél többet csak a lottó ötös fizetett. A dömpingben megpróbáltam talpon maradni, alkut kötni Gundellel, újra és újra várat dönteni és hont foglalni, és bátran mondom: Magyarország, szeretlek!

A Tvr-hét mindig is ott volt tűzközelben. Olvasóink örömére nem volt olyan játék, amelyről ne írtunk volna, a játékvezetők, kvízmesterek a címlapjainkat erősítették, interjúk sorát készítettük velük, drukkoltunk a játékosoknak. Egyszer még arra is rábeszélt az egyik csatorna, hogy menjek el adásba, hátha én leszek az Egy a száz ellen nyertese. Sajnos, az ellenfelek létszámfölényben voltak, így rövid, de annál „hősiesebb” szellemi erőfeszítés után elvéreztem. Ezek után úgy döntöttem, csak otthon vetélkedem. Mert ott mindig nyerek!

Szilágyi G. Gábor főszerkesztő,
Tvr-hét, Ringier Axel Springer Magyarország

A kereskedelmi tévékkel érkezett a játékdömping

A kereskedelmi tévécsatornák 1997-es magyarországi megjelenése számtalan új műsorformátumot hozott, amelyeket addig csak a műholdas tévécsatornákon láthattak a magyarok, jellemzően német nyelven (emlékszünk még például a Glücksradra, esetleg a Der Preis ist heissra?).

1993-ban érkezett Magyarországra az egyik legismertebb tévés vetélkedő, az Egyesült Államokban 1975-ben indult Szerencsekerék, amely azért is fontos szereplő ezen a területen, mert ez volt az egyik első olyan külföldi műsor, amely még ugyan a Magyar Televízió egyik csatornáján indult, ám 1997-ben, a kereskedelmi tévék indulását követően átkerült a TV2 műsorára, ahol 2001-ig futott és a kereskedelmi csatorna egyik korai húzóműsora volt.

A fentebb említett Legyen ön is milliomos! még idén tavasszal is futott, bár már jó ideje nem Vágó Istváné a karmesteri pálca. Előbb Fábry Sándor, majd Friderikusz Sándor ülhetett be a műsorvezetői székbe. Egy csatornaváltást követően pedig Gundel Takács Gábor vezette a műsort. A Legyen ön is milliomos! után Vágó István játékmesteri karrierje is hanyatlásnak indult, és bár próbálkozott több új vetélkedővel is, egyik sem aratott átütő sikert.

Gundel Takács viszont ezt követően egyre jobban beleállt a kvízmester-szerepbe, vezette a TV2-n 2004-ben elindult, eredetileg Hollandiából származó Áll az alkut és a Maradj talpon! című műsort is.

Az utóbbi évekből feltétlenül meg kell említeni a 2017-ben a Duna tévén elindított, Honfoglaló kvízműsort is, már csak azért, mert egyedülálló a maga nevében, mivel eredetileg online kvízjátékként indult, ám óriási népszerűsége miatt a tévések is meglátták benne a lehetőséget. A legutóbbi évad idén június 4-én ért véget.

Bár napjainkra a vetélkedők népszerűsége komolyan visszaesett, jelentős részben a valóságshow típusú műsorok térhódítása miatt, a műfaj várhatóan sosem tűnik el teljesen a tévék kínálatából, legfeljebb az esti főműsoridő helyett a délutáni műsorsávban találja majd meg közönségét.

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!