hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mivel készül jövőre a magyar tévézés McDonald's-a?

A Kreatív által szervezett Média2019 konferencián rengeteg érdekes beszélgetést hallhattak a résztvevők, ezek közül az egyik a tévés saját gyártásról szóló kerekasztal volt, amelyen Závorszky Anna, az HBO producere, Herman Pierre, a magyar RTL kreatívigazgatója, és Tóth Csaba, az AMC saját gyártású műsorokért felelős igazgatója vett részt. Az alábbiakban pontokba szedve mondjuk el a legfontosabb megállapításokat.

hirdetés

Bicsérdi Ádám (Kreatív, moderátor), Herman Pierre (M-RTL, kreatív igazgató), Závorszky Anna (HBO, producer), Tóth Csaba (AMC Networks, saját gyártásért felelős igazgató). Fotó: Gyurkovics Anna
 

  • Kiderült, hogy tévhit az, hogy a nem-fikciós műsorokat kevesebbe kerül legyártani, mint a fikciósokat. Mindkettő nagyjából egy árban van, főleg, ha egy főműsoridőbe szánt showműsorról beszélünk.
  • A lokalizált (tehát már létező sorozatot hazai környezetbe ágyazó) tartalmak semmivel se rosszabbak, mint a teljes egészében hazai fejlesztésű műsorok. Már a közeg és a gondolkodásmód is magyarrá tesz egy műsort.

  • Egy kis csatorna nem számíthat arra, hogy a megugró nézettség miatt megnövekedett reklámbevételek kitermelik a saját gyártás költségeit - mondta Tóth Csaba. Az a fontos, hogy az itthon legyártott tartalom piacképes legyen külföldön, különben veszteséges lesz. Az nem releváns, hogy „2 százalék helyett majd 4 százaléknyi ember fog minket nézni". Ez egyben az AMC üzleti modelljének is tekinthető.
  • Rétegcsatornáknál sokkal szabadabbak a saját gyártás lehetőségei. Herman Pierre ezzel kapcsolatban megjegyezte, ők a a béranyaság kérdését feszegető krimit, a Mellékhatást sem rétegsorozatnak szánják, „mert ők a tévézés - jó értelemben vett - McDonald's-a."
  • Az HBO és az AMC is párhuzamosan több forgatókönyvötleten dolgozik, de még nem tudják, hogy ebből pontosan mi valósul meg.
  • Az AMC ősz elején kiírt egy dokumentfilm-pályázatot is, ennek eredményeképp várható valami jövő évben, de ennél fontosabb, hogy a tévétársaság hazai életében először terveznek fikciós sorozatot is forgatni.

  • A tévés tartalomgyártás csapatmunkává tette az egyébként meglehetősen magányos írói folyamatot, hiszen nem lehet egy évig elbújni a világ elől, és állami támogatásból forgatókönyvet írni.
  • Ez utóbbira reagálva Herman Pierre elmondta, hogy a magyar piac törékeny, könnyen fordul soha meg nem térülőbe egy alkotási folyamat. A törékenység oka részben a piac torzítása is: „ha bedobunk egy piranhát egy akváriumba, tudható, hogy előbb-utóbb mindenkit fel fog falni". Az RTL piaci játékszabályok szerint játszik, de soha nem lehet előre látni, hogyan és mikor fog torzulni a piac.
  • Závorszky Anna szerint összefogásra van szükség, hiszen a „piranha" mindenkinek rossz.

  • Tóth Csaba ezzel kapcsolatban megjegyezte: reméli, hogy az állam nem törli el a 30 százalékos filmes adókedvezményt, mert a megnövekedett gyártás miatt a kiterjedt bérmunka jelentős bevételeket termel az államnak.
  • Sokan jönnek Magyarországra külföldről gyártatni, a szakembergárda viszonylagos olcsósága miatt. Ez ugyanakkor változóban van: az amerikai produkciók „elkényeztetik" a szakembereket, mivel magas fizetést kínálnak, ezt a szintet így egyre inkább elvárják a hazai gyártóktól - mondta Tóth Csaba.
  • A keleti országok mostanában még nagyobb adókedvezményt kínálnak pl. Magyarországnál, de ott nem nagyon van még meg a kompetens szakembergárda, ez a magyar piac jelenlegi helyzeti előnye - mondta az HBO producere. Az is figyelemreméltó Tóth Csaba szerint, hogy a régióból is be lehet törni a globális piacra, hiszen a Netflix idén vette meg a horvát gyártású The Paper c. sorozatot, amelynek második évada már a 190 országban elérhető felületen premierezik majd.
  • Herman Pierre ugyanakkor árnyalta a képet: szerinte Hollandia, bár méretre kisebb, népességre pedig azonos Magyarországgal, mégis sokkal erősebben jelen van a piacon nemzetközi műsorbeszállítóként (az RTL-nek például jövőre érkezik az Alvilág c. sorozata, amely holland szériát vesz alapul, a TV2 pedig a Bogaras szülőket adaptálta Hollandiából - a szerk.) Nekik két előnyük van velünk szemben: az egyik az általános nyelvtudás, a másik pedig az, hogy hazánkkal ellentétben Hollandia erősen benne van a világ kreatív vérkeringésében, míg mi nagyjából zsákutcában vagyunk. „Vagy zseni vagy, és megírod a tutit, vagy nem kellesz senkinek" - mondta, majd egy mondattal lesöpörte az első lehetőséget az asztalról.

  • Kérdésként hangzott el a hazai koprodukció lehetősége. Az RTL és az HBO részéről jelen lévők elmondták, hogy nemzetközi szinten természetesen rengeteg az összefonódás biznyos gyártócégekkel (az HBO Europe első koprodukciójáról, a német-román Hackerville-ről példul a december közepén megjelenő Kreatívban írunk) , de itthon ez egyelőre nem képzelhető el, és eleve nehéz hasonlóan gondolkodó hazai partnert találni. Tóth Csaba ugyanakkor elmondta, hogy ők kifejezetten keresnek hazai partnereket, mert így nőne a büdzsé, amivel nagyobb volumenű produkciókat is meg lehet valósítani. 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

 A Televíziós Film Mecenatúra az NMHH önálló szervezeti egységeként működik majd. 

AZ RTL Klub után a TV2-n újrainduló műsort Gundel Takács Gábor vezeti majd.

A csapat által kiadott Balaton Élménykalauzt egy országos ingyenes, kuponokat is tartalmazó magazin követi decembertől.

A félórás művelet 2018 óta már nem kötelező, ezért kell felhívni a fontosságára a figyelmet.

Lengyel Tamás a munkatársak „kórusának” kíséretében tolja.

hirdetés
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!