hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fideszes pozícióharcok dominálták a sales house-ok 2017-jét

Mozgalmasan telt a tavalyi év a sales house-ok piacán, rengeteg fontos bejelentés hangzott el 2017-ben, amiből tényleg csak a jéghegy csúcsa az, hogy Mészáros Lőrincet végre már a tévés piacon is megtalálhatjuk névvel, címmel. Főként az látszik, hogy a fideszes holdudvar körüli erőviszonyok folyamatos mozgásban vannak, amely aztán kacifántos tulajdonosi struktúrában mutatkozik meg.

hirdetés

R-time

Az RTL Magyarország 2017-ben átszervezte struktúráját, és kereskedőháza, az R-time működését (a jogi személyiség megtartása mellett) betagozta az M-RTL alá, amelyről Dudás Gergely, a sales house ügyvezetője azt mondta a tévés szakmai különkiadványunknak, a TV Trendnek adott interjújában, hogy az ügyfeleik igényét szem előtt tartva egyszerűsítettek a cégstruktúrán. Emiatt viszont az R-time bevételét 2017-ben nehéz lesz szétszálazni az M-RTL többi bevételétől, az biztos, hogy 2016-ban jó évet zárt az R-time: 1,7 milliárd forinttal 3,6 milliárd forintra nőtt a forgalma, és 180 millió forinttal a nyeresége (273 millió forintra).

Az RTL Magyarország a videóhirdetési piacra is belépett, ezt a Forbes Flow konferencián jelentette be a cég vezérigazgatója, Vidus Gabriella, és valószínűleg ugyanezt a célt szolgálta volna a Central Média digitális üzletágában, a Central Digitális Médiában való 30 százalékos RTL-es tulajdonszerzés is, amit a Gazdasági Versenyhivatal végül megvétózott (miközben Andy Vajnának egyszerre lehet tévéje, rádiója és printkiadója is). Az RTL a catch-up oldalát, az RTL Mostot fejlesztené fel az eddiginél sokkal hangsúlyosabb digitális platformmá.

Novemberben jött a hír, hogy az RTL elindítja az R-time Ventures bevű cégét, amelynek üzleti modellje az, hogy reklámlehetőséghez juttat kis- és középvállalkozásokat kisebbségi tulajdonrészért cserébe. Vidus Gabriella a Kreatív Média 2018 konferenciáján ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ezekből a cégekből közép-hosszú távon szeretnének kiszállni – lehetőleg nyilván pozitív szaldóval.

Atmedia

Az Atmedia megvásárlásának 2016. december 23-i bejelentése Tombor András karácsonyi ajándéka volt a lélekben már bejgliző médiás újágíróknak. Ez a minta egy év múlva kis híján ismét megismétlődött, amikor hétfőn kiderült, hogy Mészáros Lőrinc az Opus Globalon keresztül nevére vesz 17-17 százaléknyi részvényt az IKO-ban (Rákosi Tamás cége korábban az M-RTL, jelenleg a TV2 műsorbeszállítója) és az Atmediában.

A viszonyrendszert a cégek között röviden így lehetne felvázolni:

- Rákosi Tamásnak a Mangusta Invest nevű cégén keresztül zálogjoga van Tombor részesedésére az Atmediában,

- Andy Vajna júniusban társtulajdonos lett AV Investment nevű cégén keresztül Rákosi IKO-csoportjában (Heinrich Pecinával együtt, aki a Mediaworkst adta el Mészárosnak) - a felerészben Mészáros Lőrinc cége által tulajdonolt MKB bank 13,5 milliárd forintos kölcsönnel spékelte meg 2016 év végén a TV2 Csoportot.

Nyilván Mészáros Lőrinc kevés dologhoz nem ért, tehát szinte adta magát, hogy láthatóvá tegye magát a televíziós piacon is, de ha végiggondoljuk ezen cégek tulajdoni hálóját, akkor Mészáros jelenléte valóban csupán láthatóvá vált bennük.

Online

Szintén az év végi hajrában, de még Mészáros tulajdonszerzése előtt futott be a hír, hogy az Atmedia a Printimus online sales house-szal együttműködési szerződést kötve belép az online sales piacra (ezt Lukács Csaba ügyvezető már áprilisi címlapinterjúnkban megelőlegezte, és konkrétumok nélkül be is jelentette a Média 2018 nevű konferenciánkon december 6-án).

Az Atmedia rögtön több fontos partnert is megszerzett: övék lett a TV2, a Lapcom (Andy Vajna tette rá a kezét az októberben), az MTVA és a Femcafé online értékesítési joga, ezen kívül vitték a Mandinert (ez utóbbit Tombor András vette Gerényi Gábortól júniusban). Az MTVA-t és a Femcafét tavaly tavasszal szerezte meg egyébként a New Wave Media, hamar el is vesztették (lásd a NWM-ről szóló résznél). A Kreatív információi szerint az Atmedia online portfóliója még további nagyhallal bővülhet: ennek kilétét nem nehéz Mészáros tulajdonszerzését követően kikövetkeztetni – mi úgy gondoljuk, hogy a Mediaworks online jogai is ide kerülhetnek hamarosan.

Csatlakozó csatornák

Ha az Atmedia üzleti évét nézzük, akkor a sales house legnagyobb fogása az volt, hogy a korábban a románokkal közös feeddel működő AXN Black és White-ot a Sony Pictures újrapozicionálta, és magyar műsorrendet dolgozott ki rá, majd egy erős bevezető kampányt is felhúztak rá - a reklámidő értékesítésével pedig az Atmediát bízták meg. Hétfőn derült ki, hogy övék lett a New Wave Mediához tartozó Ozone Tv és Life értékesítési joga is, és ezeken kívül is behúztak több kisebb csatornát is, mint a Boomerang, a Travel Channel vagy a History-csatornák.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének tévés reklámtorta-adatai tavaly azzal a bontással bővültek, hogy a tagokhoz mennyi állami és mennyi piaci költés került. Az RTL Magyarország közzé is tette, hogy csoportszinten 2016-ban a teljes állami költés 4 százalékát szerezték meg. Ebben nincs ugyan benne az R-time által kezelt többi csatorna állami bevétele, de ha ehhez az adathoz hozzávesszük, hogy az RTL-nél 2011-12-ben, tehát már az Orbán-kormány idején tetőzött az állami reklámköltés 55, illetve 59 százalékkal, akkor látszik, hogy az állam nagyrészt az Atmedián keresztül rendel meg reklámokat, ezek pedig főleg a TV2-n jelennek (meg a listaáras költések alapján). 

Az Atmedia bevétele egyébként óriásit nőtt az elmúlt években, 2015-ben 9 milliárd, 2016-ban 27 milliárd forint forgalmat bonyolítottak, és ez az összeg várhatóan még ennél is magasabb lesz 2017-ben, szinte biztos, hogy a 30 milliárd forintot meg fogják ütni, de akár még a 40 milliárd is közelinek tűnhet.

New Wave Media Group

A korábban Száraz Istvánhoz, Matolcsy György unokaöccse tulajdonában lévő New Wave Media (többek között az Origo kiadója és értékesítőháza) az év során átkerült a jegybankelnök fiához, Matolcsy Ádámhoz, de még ezt megelőzően sikerült megszerezniük az MTVA (itt konkrétan megvették a reklámidőt, és saját felelősségre értékesítették tovább) és a Femcafé online és mobilfelületeinek hirdetésértékesítési jogát – ezeket, mint láttuk, év végén el is veszítették az Atmedia javára. 

A NWM októberben megvette az Evomedia sales house-t, a szakértelem megvásárlásával pedig az is együtt járt, hogy bár jogilag az Evomedia tartozik az NWM alá, mégis az Evomedia értékesíti az NWM portfólióját is. Az egyesült cég portfóliója a felvásárlás pillanatában a legnagyobb elérésűnek számított a magyar piacon, kérdés, hogy a két partner elvesztésével ez módosult-e. 

Radio Sales House

A rádiós piac 2017-es évével ebben és ebben a cikkben foglalkoztunk részletesen.

Az RSH 2016 karácsonya és szilvesztere között jelentette be, hogy megalakult: a helyi rádiókat értékesítő KOD Media (tulajdonosa a HGY Investen keresztül Krskó Tibor) összeállt a közmédia tévés és rádiós reklámidejét értékesítő MSC-vel (korábban szintén Krskó Tiboré volt, de 2016 év végén ezt megvásárolta az Atmedia), ebből lett az RSH (itt foglalkoztunk vele bővebben). Pontosabban: a két cég már 2016 októberében összebútorozott, de egy ernyő alá csak december végén szervezték őket.

A portfólióba hamar, már márciusban megszerezték a Budapesten listavezető Sláger FM-et, és a cég saját közlése szerint a KOD és az MSC 2016-os összesített bevételéhez képest tavaly 50 százalékkal nagyobb bevételt ért el az RSH (a Sláger FM bevétele nélkül, tehát year-on-year adatról beszélünk). A ClassFM lekapcsolásával a Petőfi rádió került lépéselőnybe, mint a Kossuth mellett kvázi egyetlen nagy elérésű, országos rádió, a hallgatottsági rangsor élén is található a rádió: ők például megduplázták bevételüket, és a teljes rádiós reklámtortából 8 százalékot hasítanak ki. Az MTVA összes rádiójának reklámbevétele összesen 60 százalékkal nőtt.

Az RSH szempontjából fontos megemlíteni azt is, hogy az idei év az Andy Vajnához tartozó Rádió 1-gyel való folyamatos harc jegyében zajlott. A Rádió 1 ugyanúgy a helyi rádiókra ment rá, mint az RSH, és vételkörzetbe kapcsolással több mint 25 helyi rádiónál sugározzák a Rádió 1 központi adását napi 20 órában, ami azt is jelenti, hogy rengeteg központi reklám is fut ezeken az adókon, igaz, mindegyik csatorna megtartotta a maga sales-csapatát is. A Rádió1 rengeteg helyi frekvenciát szerzett meg (úgy, hogy a pályázók már a szerződésben kikötötték, hogy csatlakozni akarnak a Rádió 1 hálózatához, vagy úgy, hogy a Rádió1 maga pályázott), miközben az RSH-ügyvezető Hanák Tamás vezetésével felálló Regionális Rádió Kft.-t 5-ből 5 tenderen zárta ki az NMHH. Igaz, végül a Kúria minden esetben a Regionális Rádió javára döntött, így az NMHH-nak vissza kell őket venni a pályázatokba. 

Az viszont egyelőre szinte biztos, hogy az ősszel kiírt országos frekvenciát jelen állás szerint nem az RSH fogja értékesíteni, ugyanis a gyaníthatóan csak trollkodásból nevező Class FM-en kívül a Rádió 1 ősszel távozott ügyvezetője, Bakai Mátyás indult el egy olyan cég, a Hold Reklám élén, amely jelen pillanatban ugyan az ő nevén van, de korábban Andy Vajnáé volt. 

Érdekes egyébként itt is vetni egy pillantást a tulajdonosi hálóra. Az Atmedia 49 százalékos tulajdonos az RSH-ban, és ő értékesíti a TV2 reklámidejét is. Eközben Andy Vajna rádiós cége mindent megtesz azért, hogy az Atmedia rádiós cégének pozíciót gyengítse, a magáét pedig erősítse. A Kreatív információi szerint egyébként könnyen lehet, hogy ezek az érdekellentétek még a választás előtt, tehát tél végén, kora tavasszal elsimulnak – hogy miként, arről egyelőre legfeljebb csak kósza találgatásokba bocsátkozhatnánk, amit nem teszünk meg.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Magyarország felé nyitna a fesztivál.

A Revealu nyerte a Global Legal Hackathlon döntőjét.

D. Tóth András távozik, Tokár Tamás érkezik.

Farkas Krisztina fogja vezetni a Riasztás című bűnügyi műsort.

Megmutatjuk, júniusban kerül a magyar boltokba.

hirdetés
hirdetés

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én. MEGTELT!

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Mutasd meg, hogy MagyarországON te menedzseled a legmenőbb turisztikai kommunikációs projekteket! Nevezési határidő: 2018.05.18.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.