hirdetés
hirdetés
hirdetés

Sérelmeket orvosol a beszerzési útmutató

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) és a Beszerzési Vezetők Klubja (BVK) által közösen létrehozott új beszerzési útmutató elkészülésének hátteréről beszélgettünk Aczél Lászlóval, a MAKSZ elnökével és Werle Zoltán beszerzési szakértővel, a BVK vezetőségi tagjával. 

hirdetés

Még szeptemberben jelentette be a MAKSZ, hogy a BVK közreműködésével elkészült a kommunikációs témájú beszerzésekhez ajánlott részvételi és eljárási útmutató. Az összesen tíz oldalas ajánlás hátteréről Aczél Lászlóval, a MAKSZ elnökével és Werle Zoltán beszerzési szakértővel, a Beszerzési Vezetők Klubja (BVK) vezetőségi tagjával beszélgettünk.

Egyoldalúból kétoldalúvá

Aczél László
Aczél László
Még a 2010-es Reklámkonferencián ismertette a MAKSZ, hogy az év novemberétől életbe lép a szövetség új tenderszabályzata (Részvételi és Eljárási Szabályzat), amit számos nemzetközi szervezet és ügyféloldali döntéshozó bevonásával készítettek, ám a BVK akkor nehezményezte, hogy velük nem egyeztettek. „Azt láttuk, hogy nagyon elharapóztak a rossz beszerzési tapasztalatok a piacon, és ezen változtatni akartunk. Olyan tenderhigiéniás szempontokat fogalmaztunk meg, amelyek elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy az ügynökségek normális és transzparens körülmények között indulhassanak a tendereken. Ez egy eljárási rend volt, ezen belül pedig olyan sarkalatos pontok voltak, hogy hány ügynökség indulása egészséges, meddig tartson egy tender, a tájékoztatásnak mi a normális menete, mit gondolunk átláthatónak, mit várunk el az indoklásban és milyen szerzői jogok illetnek meg bennünket” – emlékszik vissza Aczél. „Belátható, hogy ezek egyirányú igények voltak, amire a BVK felkapta a fejét és azt mondták, hogy mindez szuper, de néhány ponttal nem értenek egyet és ebből közösen többet lehetne kihozni” – mondta.

Az első egyeztetések konfrontatívak voltak, a MAKSZ szemére vetették, hogy nem egyeztettek velük, nem vették figyelembe az beszerzési vezetők és az ügyfelek szempontjait, és a BVK szerint pont az ellenkezőjét érhették volna el az egyoldalú ajánlással, mint amit szerettek volna.

„Úgy láttuk, kár kihagyni a BVK szakmai tapasztalatát, amely tagjai tapasztalatait figyelembe véve több mint száz év. De nem sérelemből adódtak a problémáink, hanem abból, hogy szerintünk az egyoldalú ajánlás számos irreális pontot tartalmazott, s egyes pontjai a versenyszabályozásba is ütköztek volna. Először is az alapokban kellett megállapodni” – veszi át a szót Werle Zoltán. „A beszerzés alapszabályának megfelelően minden ügynökség két alapelvet vár el: az esélyegyenlőséget és az egyenlő bánásmódot, ezt nekem biztosítanom kell beszerzőként. Ezt pedig úgy tudom leginkább biztosítani, ha a lehető legátláthatóbb folyamatot garantálom, hiszen nem várhatom el egy ügynökségtől, hogy száz napot, ezer munkaórát öljön bele egy tenderbe, majd annyit mondok neki, hogy bocs, ennyi volt.”

Werle Zoltán, MÁV
Werle Zoltán (Fotó: MRSZ Reklámfeszt)

A két szakember kifejtette, hogy olyan ésszerű mértékeket kellett találni, olyan kompromisszumokat kellett kötni, amit minden fél el tudott viselni. A cél ugyanis az volt, hogy olyan tenderkiírások szülessenek, amelyeket minden fél tisztának, transzparensnek és teljesíthetőnek gondol.

A harmadik oldal

Az már korábban, az idei Reklámfeszten is kiderült, hogy a marketinges vezetők nem vettek részt az új szabályzat kidolgozásában, sőt, a beszerzési problémákat taglaló szekcióbeszélgetésen egyik megkeresett marketinges sem vállalta a szereplést.

„Mi csak olyan beszerzést tudunk kiírni, amilyet a marketingosztály elvár tőlünk. Ha információhiány van, és a marketinges oldal nehezen, vagy egyáltalán nem pótolja a hiányt, ha csupán álmai vannak, de nem rendel mellé konkrét paramétereket, akkor a beszerzési folyamat issza meg a levét, az ügynökség pedig ránk haragszik” – utalt Werle azokra a problémákra, amelyek eddig is felmerültek. Ha ugyanis nincsenek konkrétumok, nincsenek határozott elképzelések, akkor a tender egy szenvedés lesz.

„Tíz-tizenöt ügynökség túráztatása tarthatatlan, ráadásul sokszor azt sem tudtuk, hányan vagyunk, azt esetleg utólag mondták meg. Ha mondjuk tízen indulunk, akkor tíz százalék esélyem van a győzelemre, miközben a több milliós ügynökségi munkaórákon felül még akár félmilliót elköltök tenderköltségekre. Sok átgondolatlanul kiírt tender van, mindez összeadódik, és ez a létező ügyfelek elől viszi el a munkaórákat” – sorolta Aczél az indulók átláthatatlansága miatt felmerülő kockázatot, továbbá kifejtette, hogy a meghívott ügynökségek számából következtetni lehet arra, hogy a megbízó elvégezte-e a házi feladatát, mert mint mondta „nincs nyolcvan-száz olyan cég a magyar piacon, amely egy jól specifikált feladat elvégzésére alkalmas lenne”.

Ezzel kapcsolatban Aczél hozzátette, hogy nem fogalmaztak meg olyan elvárást, amely eleve álomszerű elvárásnak tűnt. „Előre tudtuk, hogy a tenderen induló ügynökségek megnevezése nem fog átmenni a beszerzési vezetőkön. Az elején még küzdöttünk érte, de olyan ellenállásba ütköztünk, hogy végül lemondtunk róla. Ez szerintünk amúgy rossz gyakorlat, de ezt képtelenség átírni, annyira bevált és elterjedt itthon.”

Hiányoztak a speciális információk

Mindkét fél egyetértett abban, hogy a speciális információk, a részletes és pontos specifikáció hiánya egyszerre csattan az ügynökségen és a beszerzési vezetőkön, mert az ügynökségek sokszor a sötétben tapogatóznak, míg ezért ők éppen a beszerzési vezetőket okolják.

„Az új alapelvek lefektetése a beszerzési vezetőktől is újfajta gondolkodásmódot kívánt meg. Egy kommunikációs tender esetében ugyanis nemcsak a mennyiséget, hanem a kreatívmunkát is bírálni kell, ez pedig bármennyire triviálisan hangzik, a gyakorlatban nyilván nem egyszerű. A megbízó marketingosztály azt várja tőlünk, hogy előre mondjuk meg, hogy az adott ügynökség kiválasztása mennyit hozhat a konyhára a jövőben? Ha csak mennyiséget mérek, egyszerű dolgom van, de a kreatív teljesítménnyel kapcsolatban nem látok a jövőbe, ezért ahol lehet, inkább megpróbálom beépíteni a követelményrendszerbe, mint ügynökségi vállalást. ” - mondja Werle.

A MAKSZ részéről pont az információhiány kiküszöbölése miatt briefajánlás is készült. „Eddig a piac attól is szenvedett, hogy a kiadott információ szegényes, hiányos vagy teljesen elégtelen volt ahhoz, hogy normálisan taksálja a megbízás értékét, így nem tudtunk jó ajánlatot adni. Így sokszor fordult elő, hogy ajánlat és ajánlat között akkora volt az eltérés, hogy a megbízókat megmámorította, hogy milyen olcsón is el lehet végeztetni bizonyos feladatokat. Miközben nem tette fel magának a kérdést, hogy vajon nem azért van-e ekkora eltérés az ajánlatok között, mert én rosszul briefeltem és a beszerzési osztályt sem láttam el kellő információval. De sokszor direkt nem specifikálják a paramétereket és még kérésre sem teszik meg. Pedig már egy egyszerű volumen megadásával is sokat segíthetnének” – véli Aczél.

„A beszerzési oldal abból tud dolgozni, amit a megbízó átnyújt neki. De sokszor találkozunk olyan esettel, hogy a megbízó nem is igazán tudja, mit akar, de azt nagyon gyorsan akarja” – tette hozzá Werle.

Noha az eljárási rend és a briefajánlások készen vannak, számos multicégnek nemzetközi policyt kell követnie, és találkoztunk már olyannal, ahol azt mondták, hogy náluk más a gyakorlat és a sztenderd” – sorolja a további dilemmákat Aczél.

Mindenesetre a kialakult párbeszédet célszerű folytatni, hiszen az ajánlatkérői és az ajánlatadói érdekek szem előtt tartása melletti, egymás kölcsönös tiszteletén alapuló együttműködés segíti a szakmákat egy arányos partneri viszony kialakításában - összegzi Werle.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az MTÜ Budapesten kezdte a bemutatást, elmennek az összes nagy borvidékre.

A Punkt szerkesztőinek célja, hogy kritikusan reagáljanak a hazai és külföldi színtér aktuális történéseire.

A fürdőszoba felszereléseket forgalmazó cég meghívásos tenderen választotta ki az ügynökséget.

A vállalat kerekasztal-beszélgetésen viszi tovább a párbeszédet, ami az anyák napi reklámjuk kapcsán elindult.

A Pécsi Sörfőzde megkezdte a Prémium termékcsaládja népszerűsítését, amihez Kamarás Ivánt kérték fel. Kampánybejelntő.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés