hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bukhat a köztéri reklám korlátozása

Bár eleve tudni lehetett, hogy a közterületi reklámok elhelyezésének szigorítását tartalmazó törvény nemcsak az ESMA-nak, hanem számos önkormányzatnak tehet alá, mégis csak fél évvel a törvénymódosítás után jutott el odáig a helyzet, hogy Kósa Lajos, Debrecen polgármestere egy törvénymódosítással feloldaná a korlátozást és az önkormányzatok dönthetnének az engedélyezésről. Az ok, hogy a nagyobb városok 30-40 millió forinttól estek el január óta.

hirdetés

Az egyes közlekedési tárgyú törvények (a törvényről lásd keretes írásunkat) módosításával Kósa Lajos, Debrecen fideszes polgármestere feloldaná a köztéri reklámok elhelyezésére vonatkozó korlátozást és az önkormányzatok saját maguk dönthetnének arról, hogy engedélyezik-e az eddig tiltottnak számító helyeken a reklámok elhelyezését – írja az Index.

Valójában az történt, amit előre sejteni lehetett: számos önkormányzat számára az így kieső pénzek életbevágóakká váltak. A Megyei Jogú Városok Szövetségének május végén, Székesfehérváron tartott ülésén ugyanis kiderült, hogy a tiltás miatt egyes megyei jogú városok 30-40 millió forintos, közterület-foglalási díjbevételtől estek el január óta. Az ülésen a megyei jogú városok képviselői és maga Kósa is egyetértett abban, hogy a törvényen változtatni kell.

Maga esett bele?

A módosított törvény
A decemberben módosított törvény értelmében jelenleg tilos elhelyezni – a járda, a gyalogút, a kerékpárút, és a közút úttesten kívüli burkolatlan területének a kivételével – a közút területén, a közút felett, az út tartozékán, közvilágítási, villany-, telefon- és egyéb oszlopon, valamint a közút lakott területen kívüli szakasza mellett reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést.
Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik a négy négyzetmétert meg nem haladó reklámtáblára, reklámhordozóra és egyéb reklámcélú berendezésre, valamint az üzemanyagtöltő állomások területén elhelyezett, cégjelzést és üzemanyagárakat tartalmazó táblákra, továbbá azokra a közvetlenül a közút mellett elhelyezett berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elősegítő közérdekű tájékoztatást szolgálják. Lehetnek tehát az utak mellett reklámtáblák, de csak a közúttól ötven, az autópályától pedig száz méterrel távolabb, méretük pedig nem haladhatja meg a négy négyzetmétert, ami viszont jóval kisebb a közterületi cégek által használt standard méreteknél.

A decemberben módosított törvény értelmében jelenleg tilos elhelyezni – a járda, a gyalogút, a kerékpárút, és a közút úttesten kívüli burkolatlan területének a kivételével – a közút területén, a közút felett, az út tartozékán, közvilágítási, villany-, telefon- és egyéb oszlopon, valamint a közút lakott területen kívüli szakasza mellett reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik a négy négyzetmétert meg nem haladó reklámtáblára, reklámhordozóra és egyéb reklámcélú berendezésre.

Amennyiben igazak azok az iparági híresztelések, hogy a december végén meghozott törvény hátterében a Mahir és az ESMA spanyol-magyar közterületi reklámcég közti konkurenciaharc állt, úgy a törvény legnagyobb kárvallotja, az ESMA most fellélegezhet. A legerősebb elmélet arról szólt, hogy a Fidesz körében óriási befolyással bíró Simicska Lajos egykori APEH-vezér tulajdonában lévő Mahir 2009-ben felvásárolta volna az ESMA-t, viszont az ESMA vezérigazgatója, Bleuer István kevésnek tartotta az érte kínált összeget, ezért Simicska ráhathatott egy olyan törvényre, amely épp az ESMA pozícióit gyengíti meg, illetve okoz számára milliárdos bevételkiesést (a teljes sztorit itt olvashatja el).

Az is elképzelhető, hogy a mostani törvénymódosítás eleve be volt kalkulálva, csak ezen forgatókönyv szerint azzal nem számoltak, hogy az ESMA nem rogy majd térdre. Az Indexnek nyilatkozó Bleuer azonban jelentős bevételkiesésről számol be a törvény bevezetése óta. Az önkormányzatok bevételkiesése pedig szimpla matek volt korábban is (lásd Kaszás György ezt is érintő publicisztikáját), nehezen elképzelhető, hogy csupán a májusi ülésen „derült ki”, hogy hiányzik a kasszából az a 30-40 millió forint. Eddig. Év vége felé pedig felmehet akár 80-90 millióra is, amennyiben a törvény marad a decemberben elfogadott állapotában.

Füstbe ment

Hogy a törvényt eddig is lazábban vették az alkotók, arra példa, hogy eddig nem született végrehajtási rendelet (ami a törvényben nem egyértelműsített részeket részletezte volna), illetve a régi táblákat nem kellett leszerelni, ami több tízmilliós kiadástól mentette meg a közterületi cégeket. A rosszhiszemű forgatókönyv pedig úgy borulhat végleg, ha hozzávesszük, hogy az ESMA csődje ellenére sem tudta volna a helyeit átvenni másik cég, ugyanis a villanyoszlopokat birtokló ELMŰ-nek 16 százalékos részesedése van az ESMA-ban, míg az E-on tíz évre biztosított a cégnek kizárólagos jogokat a működési területén található települések kandellábereire.

(forrás: Index, Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A márka nevét veszi fel az Aréna és a chill zóna, a Dreher 24 pihenőszigetet kap, az Asahi a VIP-ben jelenik majd meg.

Új évaddal folytatódhat az elmúlt évek egyik legsikeresebb TV2-es műsora, az Exatlon Hungary.

Bár csak 2022-ig jelentették be a felfüggesztését, a kormány tervezete 2023-ban sem számol belőle bevétellel.

Eric Tveter a UPC közép-kelet-európai szárnyának sikeres eladását követően vonul vissza. Az új vezér a Vodafone-tranzakció lezárásáig fogja ezt a posztot betölteni.

Eközben új női online bulvármagazint indítottak, több másik portáljukat pedig átpozicionálják.

hirdetés
hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.