hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bukhat a köztéri reklám korlátozása

Bár eleve tudni lehetett, hogy a közterületi reklámok elhelyezésének szigorítását tartalmazó törvény nemcsak az ESMA-nak, hanem számos önkormányzatnak tehet alá, mégis csak fél évvel a törvénymódosítás után jutott el odáig a helyzet, hogy Kósa Lajos, Debrecen polgármestere egy törvénymódosítással feloldaná a korlátozást és az önkormányzatok dönthetnének az engedélyezésről. Az ok, hogy a nagyobb városok 30-40 millió forinttól estek el január óta.

hirdetés

Az egyes közlekedési tárgyú törvények (a törvényről lásd keretes írásunkat) módosításával Kósa Lajos, Debrecen fideszes polgármestere feloldaná a köztéri reklámok elhelyezésére vonatkozó korlátozást és az önkormányzatok saját maguk dönthetnének arról, hogy engedélyezik-e az eddig tiltottnak számító helyeken a reklámok elhelyezését – írja az Index.

Valójában az történt, amit előre sejteni lehetett: számos önkormányzat számára az így kieső pénzek életbevágóakká váltak. A Megyei Jogú Városok Szövetségének május végén, Székesfehérváron tartott ülésén ugyanis kiderült, hogy a tiltás miatt egyes megyei jogú városok 30-40 millió forintos, közterület-foglalási díjbevételtől estek el január óta. Az ülésen a megyei jogú városok képviselői és maga Kósa is egyetértett abban, hogy a törvényen változtatni kell.

Maga esett bele?

A módosított törvény
A decemberben módosított törvény értelmében jelenleg tilos elhelyezni – a járda, a gyalogút, a kerékpárút, és a közút úttesten kívüli burkolatlan területének a kivételével – a közút területén, a közút felett, az út tartozékán, közvilágítási, villany-, telefon- és egyéb oszlopon, valamint a közút lakott területen kívüli szakasza mellett reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést.
Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik a négy négyzetmétert meg nem haladó reklámtáblára, reklámhordozóra és egyéb reklámcélú berendezésre, valamint az üzemanyagtöltő állomások területén elhelyezett, cégjelzést és üzemanyagárakat tartalmazó táblákra, továbbá azokra a közvetlenül a közút mellett elhelyezett berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elősegítő közérdekű tájékoztatást szolgálják. Lehetnek tehát az utak mellett reklámtáblák, de csak a közúttól ötven, az autópályától pedig száz méterrel távolabb, méretük pedig nem haladhatja meg a négy négyzetmétert, ami viszont jóval kisebb a közterületi cégek által használt standard méreteknél.

A decemberben módosított törvény értelmében jelenleg tilos elhelyezni – a járda, a gyalogút, a kerékpárút, és a közút úttesten kívüli burkolatlan területének a kivételével – a közút területén, a közút felett, az út tartozékán, közvilágítási, villany-, telefon- és egyéb oszlopon, valamint a közút lakott területen kívüli szakasza mellett reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik a négy négyzetmétert meg nem haladó reklámtáblára, reklámhordozóra és egyéb reklámcélú berendezésre.

Amennyiben igazak azok az iparági híresztelések, hogy a december végén meghozott törvény hátterében a Mahir és az ESMA spanyol-magyar közterületi reklámcég közti konkurenciaharc állt, úgy a törvény legnagyobb kárvallotja, az ESMA most fellélegezhet. A legerősebb elmélet arról szólt, hogy a Fidesz körében óriási befolyással bíró Simicska Lajos egykori APEH-vezér tulajdonában lévő Mahir 2009-ben felvásárolta volna az ESMA-t, viszont az ESMA vezérigazgatója, Bleuer István kevésnek tartotta az érte kínált összeget, ezért Simicska ráhathatott egy olyan törvényre, amely épp az ESMA pozícióit gyengíti meg, illetve okoz számára milliárdos bevételkiesést (a teljes sztorit itt olvashatja el).

Az is elképzelhető, hogy a mostani törvénymódosítás eleve be volt kalkulálva, csak ezen forgatókönyv szerint azzal nem számoltak, hogy az ESMA nem rogy majd térdre. Az Indexnek nyilatkozó Bleuer azonban jelentős bevételkiesésről számol be a törvény bevezetése óta. Az önkormányzatok bevételkiesése pedig szimpla matek volt korábban is (lásd Kaszás György ezt is érintő publicisztikáját), nehezen elképzelhető, hogy csupán a májusi ülésen „derült ki”, hogy hiányzik a kasszából az a 30-40 millió forint. Eddig. Év vége felé pedig felmehet akár 80-90 millióra is, amennyiben a törvény marad a decemberben elfogadott állapotában.

Füstbe ment

Hogy a törvényt eddig is lazábban vették az alkotók, arra példa, hogy eddig nem született végrehajtási rendelet (ami a törvényben nem egyértelműsített részeket részletezte volna), illetve a régi táblákat nem kellett leszerelni, ami több tízmilliós kiadástól mentette meg a közterületi cégeket. A rosszhiszemű forgatókönyv pedig úgy borulhat végleg, ha hozzávesszük, hogy az ESMA csődje ellenére sem tudta volna a helyeit átvenni másik cég, ugyanis a villanyoszlopokat birtokló ELMŰ-nek 16 százalékos részesedése van az ESMA-ban, míg az E-on tíz évre biztosított a cégnek kizárólagos jogokat a működési területén található települések kandellábereire.

(forrás: Index, Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A fiatalok hat kategóriában versenyezhetnek.

Angela Merkel és Hillary Clinton is a családon belüli erőszak áldozatává vált a képek szerint.

A Table Budapestben tartották az összejövetelt január 16-án.

25 kiválasztott festményt helyeztek ki busz- és villamosmegállókban lévő citylightokra.

A piac globális mérete túl fogja lépni az 1000 milliárd eurót a GfK előrejelzése szerint.

hirdetés
hirdetés

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Gyógyszerkommunikációs konferencia március 12-én!

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók