hirdetés
hirdetés
hirdetés

Melyik lap bukott kevesebbet?

Szinte minden lapszegmensben komoly csökkenéseket hozott az elmúlt egy év az értékesített példányszámok tekintetében. A Népszabadság, a Magyar Hírlap és egyes megyei napilapok is komoly, kétszámjegyű csökkenést produkáltak. A MATESZ gyorsjelentése.

hirdetés

Story és Nők Lapja – hosszú ideje ez a két kiadvány vezeti a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) rangsorát az összesen, aktívan vásárolt példányszám kategóriában. A Story növelni tudta eladásait 2010 harmadik negyedévében az év előző negyedéhez képest (243 875-ről 247 249-re), a tavalyi év azonos időszakához képest viszont jelentősen, 27 ezerrel csökkent az eladott lapszám, ami közel 10 százalékos csökkenés. A Nők Lapja példányszáma is csökkent, 238 479-es példányszáma majd ezerrel kevesebb az előző negyedévinél (239 275) és közel 17 ezerrel múlja alul a tavalyi harmadik negyedévet, ami 6,56 százalékos visszaesés.

A harmadik helyre a Kiskegyed került, letaszítva onnan az előző negyedévben és tavalyi harmadik negyedévben is dobogós Színes RTV-t. Előbbinek a 200 749-es példányszáma csekély, 2,32 százalékos növekedés 2009 azonos időszakához képest (196 196), míg a Színes RTV 194 491-es példányszámával 4 százalékos csökkenést kénytelen elkönyvelni tavalyhoz képest.

Napi rutin

A napilapok különösképp megsínylették az elmúlt 12 hónapot. A legnagyobb példányszámban vásárolt napilap, a Blikk 5,51 százalékkal csökkent az előző év harmadik negyedévéhez képest (200 623-ról 189 560-ra), vetélytársa, a Bors 91 745-ről csökkent 89657-re, ami 2,28 százalékos visszaesés. A Nemzeti Sport csökkenése még jelentősebb: átlagban 9,92 százalékkal adtak el kevesebbet (67 168 példányt) az újságból.

A közéleti napilapok visszaesése ugyancsak drasztikus. Itt példányszámban továbbra is a Népszabadság vezeti a mezőnyt 70 462-es aktívan vásárolt példányszámával, ám a visszaesés 15,82 százalék az egy évvel korábbi 83 707-hoz képest. Továbbá 5,72 százalékkal csökkent a Magyar Nemzet (50 268-ról 47 394-re), igen jelentősen, 18 százalékkal (15 899-ről 13 034-re) a Magyar Hírlap és csekély mértékben (18 392-ről 18181-re) a Népszava aktívan vásárolt példányszáma.

A tartalmilag leginkább a közéleti és bulvárlapok között álló megyei lapok szegmensében is jelentős visszaesés figyelhető meg. A megyei napilapok összpéldányszáma (összegezve a Békés Megyei Hírlap, a Délmagyarország, a Délvilág, a Dunaújvárosi Hírlap, az Észak-Magyarország, a Hajdú-Bihari Napló, a Kelet-Magyarország, a Kisalföld, a Fejér Megyei Hírlap, a Heves Megyei Hírlap, a Napló, a Nógrád Megyei Hírlap, a Petőfi Népe, a Somogyi Hírlap, a Tolnai Népújság, az Új Dunántúli Napló, az Új Néplap, a Vas Népe, valamint a Zalai Hírlap megjelenésenkénti átlagpéldányszámait) 671 465-ről 580 078-ra csökkent, ami közel 14 százalékos visszaesés. Ez a Petőfi Népe esetében például közel 20 százalékos (31766-ról 25 526-ra), míg az Új Dunántúli Napló esetében majdnem 22 százalékos (40 135-ről 31341-re) zuhanás.

Szembetűnő, hogy a megyei napilapok jelentős csökkenését továbbra is leginkább az összesen 9 megyei napilapot kiadó Axel Springer kiadványai okozták, ahogy ezt néhány hónappal ezelőtt is elemeztük. Az Inform Media, a Lapcom és a Pannon Lapok Társasága által kiadott újságok átlag alatt csökkentek.

Heti világ, gazdaság

A közéleti hetilapok szegmensét meghatározó HVG is komolyan megsínylette az elmúlt évet: míg 2009 harmadik negyedévében 75 288 példányt vásároltak aktívan a lapból, idén ez a szám már csak 68 956 volt, ami 8,4 százalékos csökkenés. A vetélytárs, a Sanoma által nemrégiben áruba bocsátott Figyelő példányszáma minimálisan, 2 százalékkal csökkent (11848-ról 11605-re).

Ugyancsak elkönyvelhet némi csökkenést a Heti Válasz (17 815-ről 17 255-re – 3,14 százalék), a Magyar Demokrata (16 805-ről 16 509-re – 1,76 százalék). Ellenben jelentősebb visszaesést produkált a 168 óra (21 923-ról 20 207-re – 7,83 százalék) és a kategóriát példányszámban vezető Szabad Föld (104 457-ről 96 651-re – 7,47 százalék).

Ingyen még kell?

Az ingyenes lapok között értelmezhetetlen az értékesített példányszám, így itt az összesen terjesztett példányszámra hagyatkoztunk. Ez alapján a legnagyobb példányszámban terjesztett ingyenes hetilap a Budapesti Piac volt az év harmadik negyedében (687 950), letaszítva a trónról a tavalyi első helyezett Helyi Témát, melyet „csak” 669 315 példányban terjesztettek.

Az ingyenes szegmens napilapja, a Metropol 274 105 példányban jelent meg, majd a patikákban ingyenesen is terjesztett - de egyúttal előfizethető - havilap, a Gyógyhír Magazin következik 230 315 példányszámmal.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az idén 30. évfolyamába lépett lap súlyos anyagi gondokkal küzd.

2016-17-ben tévesztették meg a fogyasztókat akciós készülékajánlataikkal. A Telekom nem ismeri el a jogsértést.

Bár igazán nem lehet látni a palackot a plakátokon, a jelenlétét tapintani lehet.

Spanyolországban elért bevételük 3 százalékától szabadítaná meg őket az új törvénytervezet.

Április 12-e a jelentkezési határidő. A díj támogatója, a Telenor idén különdíjat is oszt.

hirdetés
hirdetés

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók