Svájcban már vérszállító szuperdrónok repkednek

Sürgősségi és vészhelyzetekben veti be legújabb drónjait Svájcban a Matternet, amelynek hálózatán keresztül a személyzet már egy telefonos applikációval irányítja a vér- vagy szövetmintát szállító önvezető kisrepülőit a kórházak között. Ezek a drónok saját kis bázisukon már maguktól cserélnek akksit, és a szállítmányt is önjáró módon pakolják be négyrotoros minicsészealjuk belsejébe.

Amíg sok helyen még az ebédre rendelt pizzát várják a levegőből, addig Afrikában már sokkal komolyabb célokra használják a speciálisan kiépített drónhálózatokat. Ruandában például így szállítják a vért a távolabbi klinikákra, és jövőre Tanzánia különböző pontjain is drónokat használnak majd különböző vakcinák - főleg maláriaellenes szerek - eljuttatására. Az elmúlt hetekben történő bejelentéssel azonban mégiscsak Svájc számít az első fejlett országnak a világon, ahol engedélyt kapott egy cég, hogy egy komplett drónhálózatot üzemeltethessen több város légterét is használva – írja cikkében a FastCompany.

Fotó: Matternet
Fotó: Matternet

A kaliforniai Szilícium-völgyben székelő, robotkoptereket fejlesztő Matternet rendszerének köszönhetően a sürgősségi vérszállító autókat fokozatosan drónokkal váltják ki Svájcban, amelyekkel a kórházak szövetmintákat küldhetnek el külső laborokba, és vészhelyzet esetén is egy iPhone-os applikáción keresztül kérhetnek és kaphatnak vért egy másik intézménytől.  Ehhez néhány kórház előtt egy-egy tárolóként is funkcionáló töltőbázist hoztak létre, ahol a kórházi személyzet egy biológiailag veszélyes anyagok tárolására alkalmas dobozba teheti be a szállítandó csomagot, hogy aztán a kvadrokopter gondosan bekebelezze, és elrepülhessen vele egy másik intézmény előtti bázisra. Ezekben a hengeralakú dokkolókban a drónok még az akkumulátorukat is automatikusan maguk cserélik.

Fotó: Matternet
Fotó: Matternet

A rendszert egy felhőalapú technológia működteti, ahol a felhasználó miután elhelyezte csomagját a drónbázis fiókjában, a mellé fejlesztett alkalmazáson keresztül adhatja meg a szállítási paramétereket. A küldemény címzettje a szállítmány megérkezésekor értesítést kap mobiljára, az ebben kapott QR-kód beolvasásával pedig kinyílik a hozzá legközelebb található drónbázis fiókja, amelyből átveheti azt. A drónok egy uzsonnásdoboz méretű, legfeljebb két kilós csomagot tudnak szállítani óránként akár hetven kilométeres sebességgel, egy feltöltéssel mintegy húsz kilométert megtéve – teszi hozzá cikkében a The Verge.

Korábban már az Amazon is próbálkozott a csomagküldés automatizálásával, engedélyt azonban még nem tudtak beszerezni, az Egyesült Államokban egyelőre még tilos automata drónokkal szállítani. A Matternet rendszere azonban több, e-kereskedelemben utazó vállalatot is elgondolkodtathat majd. A cég ugyanis 2017 márciusa óta már a légi közlekedési hatóságok és a helyi önkormányzatok jóváhagyásával reptetheti drónjait a városi légtérben, a rendszer tökéletes működtetése érdekében pedig a svájci postával is összedolgozik.

 

„A rendszer használatára az egészségügyet választottuk elsőként, ahol a földi szállítás kiváltásával megspórolt idő akár életet is menthet. A drónunk 3 perc alatt teszi meg azt az utat, amihez egy vérszállító kocsinak a városi dugóban még megkülönböztetett hang- és fényjelzést használva is legalább 25 perc kell. Ez az akadálymentes és gyors szállítás pedig az e-kereskedelmet is forradalmasíthatja” - fogalmazott Andreas Raptopoulos, a cég alapító vezérigazgatója, miközben hozzátette, hogy tökéletesen megértik az Amazon és a Google ilyen irányú próbálkozásait, mert az áruszállítás jövője egyre inkább erről szól. Az engedélyekkel működtetett logisztikai hálózatuknak köszönhetően a Matternet most abban bízik, hogy nemcsak vérrel töltött, de minden más áruval megpakolt drónokat is működtethet hamarosan már Németország és az Egyesült Királyság égboltján is.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Digital Pharma: gyógyszerkommunikációs konferencia március 1-jén.

Digital Branding Reggeli a Google-lel március 6-án!

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Amit egy hr-esnek a GDPR-ról tudnia kell. Konzultációval egybekötött workshop a Deloitte szakértőivel március 8-án.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől külföldi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 03.09.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Március 21., 09:00

Ismét saleskonferencia április 12-én az Üzlet&Pszichológia és a Kreatív szervezésében.

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én.