Svájcban már vérszállító szuperdrónok repkednek

Sürgősségi és vészhelyzetekben veti be legújabb drónjait Svájcban a Matternet, amelynek hálózatán keresztül a személyzet már egy telefonos applikációval irányítja a vér- vagy szövetmintát szállító önvezető kisrepülőit a kórházak között. Ezek a drónok saját kis bázisukon már maguktól cserélnek akksit, és a szállítmányt is önjáró módon pakolják be négyrotoros minicsészealjuk belsejébe.

Amíg sok helyen még az ebédre rendelt pizzát várják a levegőből, addig Afrikában már sokkal komolyabb célokra használják a speciálisan kiépített drónhálózatokat. Ruandában például így szállítják a vért a távolabbi klinikákra, és jövőre Tanzánia különböző pontjain is drónokat használnak majd különböző vakcinák - főleg maláriaellenes szerek - eljuttatására. Az elmúlt hetekben történő bejelentéssel azonban mégiscsak Svájc számít az első fejlett országnak a világon, ahol engedélyt kapott egy cég, hogy egy komplett drónhálózatot üzemeltethessen több város légterét is használva – írja cikkében a FastCompany.

Fotó: Matternet
Fotó: Matternet

A kaliforniai Szilícium-völgyben székelő, robotkoptereket fejlesztő Matternet rendszerének köszönhetően a sürgősségi vérszállító autókat fokozatosan drónokkal váltják ki Svájcban, amelyekkel a kórházak szövetmintákat küldhetnek el külső laborokba, és vészhelyzet esetén is egy iPhone-os applikáción keresztül kérhetnek és kaphatnak vért egy másik intézménytől.  Ehhez néhány kórház előtt egy-egy tárolóként is funkcionáló töltőbázist hoztak létre, ahol a kórházi személyzet egy biológiailag veszélyes anyagok tárolására alkalmas dobozba teheti be a szállítandó csomagot, hogy aztán a kvadrokopter gondosan bekebelezze, és elrepülhessen vele egy másik intézmény előtti bázisra. Ezekben a hengeralakú dokkolókban a drónok még az akkumulátorukat is automatikusan maguk cserélik.

Fotó: Matternet
Fotó: Matternet

A rendszert egy felhőalapú technológia működteti, ahol a felhasználó miután elhelyezte csomagját a drónbázis fiókjában, a mellé fejlesztett alkalmazáson keresztül adhatja meg a szállítási paramétereket. A küldemény címzettje a szállítmány megérkezésekor értesítést kap mobiljára, az ebben kapott QR-kód beolvasásával pedig kinyílik a hozzá legközelebb található drónbázis fiókja, amelyből átveheti azt. A drónok egy uzsonnásdoboz méretű, legfeljebb két kilós csomagot tudnak szállítani óránként akár hetven kilométeres sebességgel, egy feltöltéssel mintegy húsz kilométert megtéve – teszi hozzá cikkében a The Verge.

Korábban már az Amazon is próbálkozott a csomagküldés automatizálásával, engedélyt azonban még nem tudtak beszerezni, az Egyesült Államokban egyelőre még tilos automata drónokkal szállítani. A Matternet rendszere azonban több, e-kereskedelemben utazó vállalatot is elgondolkodtathat majd. A cég ugyanis 2017 márciusa óta már a légi közlekedési hatóságok és a helyi önkormányzatok jóváhagyásával reptetheti drónjait a városi légtérben, a rendszer tökéletes működtetése érdekében pedig a svájci postával is összedolgozik.

 

„A rendszer használatára az egészségügyet választottuk elsőként, ahol a földi szállítás kiváltásával megspórolt idő akár életet is menthet. A drónunk 3 perc alatt teszi meg azt az utat, amihez egy vérszállító kocsinak a városi dugóban még megkülönböztetett hang- és fényjelzést használva is legalább 25 perc kell. Ez az akadálymentes és gyors szállítás pedig az e-kereskedelmet is forradalmasíthatja” - fogalmazott Andreas Raptopoulos, a cég alapító vezérigazgatója, miközben hozzátette, hogy tökéletesen megértik az Amazon és a Google ilyen irányú próbálkozásait, mert az áruszállítás jövője egyre inkább erről szól. Az engedélyekkel működtetett logisztikai hálózatuknak köszönhetően a Matternet most abban bízik, hogy nemcsak vérrel töltött, de minden más áruval megpakolt drónokat is működtethet hamarosan már Németország és az Egyesült Királyság égboltján is.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A verseny célja díjazni azokat a kommunikációs megoldásokat, melyek támogatják és elősegítik, hogy egy vállalat termékét vagy szolgáltatását egy másik vállalatnak értékesítse. Díjátadó: október 17.

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.