Paradicsomot szüretelő robot a jövő napszámosa

Nemrég mutatta be a Panasonic a világ első paradicsomot szüretelő robotját, amelyen bár van még mit finomítani, az éretlen szemeket már kikerüli. A csatlakoztatott tehenekre épülő farmok után az okosültetvények sem tűnnek távoli jövőnek.

Biztosan van mindenkinek olyan ismerőse, akitől évek óta hallgatja, hogy kiégését szívesen gyógyítgatná már egy toszkán szőlőültetvény lankáin szüreti munkával vagy Hollandiában napszámosként paradicsomot betakarítva. Szőlőszüretelő robotokkal Franciaországban már korábban is kísérleteztek, de a Digital Trends cikke szerint lassan már utóbbiról sem érdemes álmodozni. A tokiói nemzetközi robotkiállításon ugyanis már bemutatkozott egy robot, amely egyelőre minimális óvatossággal, de az érett és éretlen paradicsomszemeket megkülönböztetve szüreteli le az elé rakott fürtöket. 

A nagyobb gazdaságokba tervezett, sínen futó, mesterséges intelligenciájával működő robot távolságmérő érzékelőkkel és képfelismerő algoritmusok segítségével azonosítja be a paradicsom helyét, alakját és színét. A Panasonic szerint a robot hat másodpercenként képes egy érett darabot a tálkájába gyűjteni. Ami ugyan teljesítményében nem jobb az emberi munkaerőnél, de mivel folyamatosan képes dolgozni - nem kér ebédszünetet, éjszakai műszakot is vállal, és szabadságra sem megy -, ezért jóval hatékonyabb. És bár a cég még finomít a paradicsomszedő robot gyorsaságán és pontosságán, terveik szerint ezt a gépet majd a függő tálcás termesztési módszerrel dolgozó üvegházakban lehet jól használni.

Hasonló eperszüretelő robotot tesztelnek néhány hónapja az Octinion fejlesztői is a belga üvegházakban, amely például 3D-nyomtatott műanyag karral képes óvatosan leszakítani az érett eperszemeket, az éretlen darabok helyét pedig memorizálja, hogy később visszatérjen azokat begyűjteni. Egy floridai eperültetvényen pedig idén vetik be a GPS navigációs rendszerrel, a számtalan kamerával és lézer alapú távérzékeléssel felszerelt Harvest CROO robotját, amely önjáró módon kutatja fel és takarítja be a méret alapján megfelelő eperszemeket. A gyártó cég szerint a csomagolást is végző gép harminc idénymunkás helyett képes dolgozni. 

Az emberi munkaerőt kiváltani képes robotok kapcsán legutóbb egyébként egy amerikai startup burger-készítő robotja kavarta fel a közvéleményt, amelyet úgy terveztek, hogy egy óra alatt 400 burgert legyen képes összerakni. Ez pedig a cég szerint a gyorséttermükben három, teljes időben foglalkoztatott ember munkáját is képes kiváltani. Nagyjából ezzel egy időben figyelmeztetett a McDonald’s korábbi vezérigazgatója, Ed Rensi is arra, hogy a robotok hamarosan átvehetik az emberek munkáját az éttermekben. Gyorsabbak, költségtakarékosabbak, és jobban megéri a cégnek akár egy 35 ezer dolláros robotkarba beruházni, mint minimálbért fizetni a kevésbé hatékony humán munkavállalóinak.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Online eredményhirdetés: október 28., 10:00, a storeinsider.hu oldalunkon!

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Hipnózis sem maradt érintetlenül a napról napra egyre inkább feje tetejére álló 2020-ban, egy dologból azonban nem engedünk - a díjakat idén is átadjuk Magyarország legrégebbi reklámversenyén.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!