Paradicsomot szüretelő robot a jövő napszámosa

Nemrég mutatta be a Panasonic a világ első paradicsomot szüretelő robotját, amelyen bár van még mit finomítani, az éretlen szemeket már kikerüli. A csatlakoztatott tehenekre épülő farmok után az okosültetvények sem tűnnek távoli jövőnek.

Biztosan van mindenkinek olyan ismerőse, akitől évek óta hallgatja, hogy kiégését szívesen gyógyítgatná már egy toszkán szőlőültetvény lankáin szüreti munkával vagy Hollandiában napszámosként paradicsomot betakarítva. Szőlőszüretelő robotokkal Franciaországban már korábban is kísérleteztek, de a Digital Trends cikke szerint lassan már utóbbiról sem érdemes álmodozni. A tokiói nemzetközi robotkiállításon ugyanis már bemutatkozott egy robot, amely egyelőre minimális óvatossággal, de az érett és éretlen paradicsomszemeket megkülönböztetve szüreteli le az elé rakott fürtöket. 

A nagyobb gazdaságokba tervezett, sínen futó, mesterséges intelligenciájával működő robot távolságmérő érzékelőkkel és képfelismerő algoritmusok segítségével azonosítja be a paradicsom helyét, alakját és színét. A Panasonic szerint a robot hat másodpercenként képes egy érett darabot a tálkájába gyűjteni. Ami ugyan teljesítményében nem jobb az emberi munkaerőnél, de mivel folyamatosan képes dolgozni - nem kér ebédszünetet, éjszakai műszakot is vállal, és szabadságra sem megy -, ezért jóval hatékonyabb. És bár a cég még finomít a paradicsomszedő robot gyorsaságán és pontosságán, terveik szerint ezt a gépet majd a függő tálcás termesztési módszerrel dolgozó üvegházakban lehet jól használni.

Hasonló eperszüretelő robotot tesztelnek néhány hónapja az Octinion fejlesztői is a belga üvegházakban, amely például 3D-nyomtatott műanyag karral képes óvatosan leszakítani az érett eperszemeket, az éretlen darabok helyét pedig memorizálja, hogy később visszatérjen azokat begyűjteni. Egy floridai eperültetvényen pedig idén vetik be a GPS navigációs rendszerrel, a számtalan kamerával és lézer alapú távérzékeléssel felszerelt Harvest CROO robotját, amely önjáró módon kutatja fel és takarítja be a méret alapján megfelelő eperszemeket. A gyártó cég szerint a csomagolást is végző gép harminc idénymunkás helyett képes dolgozni. 

Az emberi munkaerőt kiváltani képes robotok kapcsán legutóbb egyébként egy amerikai startup burger-készítő robotja kavarta fel a közvéleményt, amelyet úgy terveztek, hogy egy óra alatt 400 burgert legyen képes összerakni. Ez pedig a cég szerint a gyorséttermükben három, teljes időben foglalkoztatott ember munkáját is képes kiváltani. Nagyjából ezzel egy időben figyelmeztetett a McDonald’s korábbi vezérigazgatója, Ed Rensi is arra, hogy a robotok hamarosan átvehetik az emberek munkáját az éttermekben. Gyorsabbak, költségtakarékosabbak, és jobban megéri a cégnek akár egy 35 ezer dolláros robotkarba beruházni, mint minimálbért fizetni a kevésbé hatékony humán munkavállalóinak.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

2017 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2017-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2018. február 7.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

Gyógyszerkommunikációs konferencia március 1-jén a médiafogyasztási és használati szokások változásáról.

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Kétnapos konferenciákon az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáira és kérdésekre keressük a választ. 

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.