Itt az olvasólámpa, amely több diszlexiáson is segített már

A diszlexiát érintő kutatások legújabb eredményének felhasználásával fejlesztették ki azt a Lexilight segédlámpát, amely képes úgy manipulálni az agyat, hogy az olvasott szöveget ne valami homályos, összemosódott betűtengerként érzékelje a szem. És ez a kis lámpás várhatóan emberek millióinak életét változtathatja meg a közeli jövőben. 

Egy 2016-os tanulmány szerint világszerte 700 millió ember él diszlexiával, és bár a részképességzavar pontos okát még mindig nem sikerült kideríteni, egy Franciaországban végzett felmérés szerint ez az állapot akkor fordul elő, ha valaki mindkét szemét azonos mértékben, dominánsan használja. 

A Scientist oldalán közölt kutatás szerint a gördülékenyen, könnyen olvasó embereknek ugyanis aszimmetrikus a retinájuk, a diszlexiások két szemében azonban szimmetrikus ez a fényérzékeny sejtréteg. Vagyis olvasás közben mindkét szemükből egyidőben érkezik két különböző kép, a betűk tükörhatása miatt pedig sokszor homályosnak, elmosódottnak érzékelik a szöveget, ezért aztán lassabban olvasnak, és a szemük is hamarabb fárad el. Különösen a p és a b, illetve a p és q betűknél hangsúlyos ez a probléma.

Ez még az első verziós dizájn Fotó: Lexilife / Facebook
Ez még az első verziós dizájn Fotó: Lexilife / Facebook

Számukra talált megoldást egy francia cég, amely azt állítja, hogy Lexilight lámpájával jelentősen képes megkönnyíteni az olvasást. A LED-es fényforrás állítható pulzálása ugyanis megtéveszti az agyat, amely így az információt csak az egyik szemből szállítva dolgozza fel, mintegy azonnal kitisztítva az összemosódott betűképeket – írja cikkében az Engadget. A lámpa hátoldalán található gombokkal tetszőleges sebességűre változtatható a fényhullámok pulzálása, vagyis a felhasználó maga állíthatja be a számára megfelelő ritmust. A legjobb minőségű LED-es égők képesek tisztábban mutatni a színeket és megjeleníteni a kontrasztokat is.

A technológiai megoldás tényleges hatékonyságában akkor bizonyosodtak meg, amikor háromszáz tesztelőnek adták ki a lámpát, és olyan visszajelzések érkeztek, miszerint néhányuknál teljesen megszüntette az olvasási problémát, de összességében is 87 százalékuknak jelentett valós segítséget tanulás, olvasás közben. A lámpa nemcsak a papíron található szöveg olvasását segíti, de mobiltelefonhoz, tablethez és számítógéphez is használható, utóbbiak esetében azonban figyelni kell a képernyők fényerejének csökkentésére.

A Lexilight lámpa lehetővé teszi az agy számára, hogy az információt úgy dolgozza fel, mintha az egyetlen domináns szemből származna, és ezzel eltünteti a betűk tükörképeit
A Lexilight lámpa lehetővé teszi az agy számára, hogy az információt úgy dolgozza fel, mintha az egyetlen domináns szemből származna, és ezzel eltünteti a betűk tükörképeit

A lámpa már kapható Európában, és bár 549 angol fontos (~215 ezer forintos) ára nem mondható olcsónak, a cég ingyenes, 30 napos otthoni próbalehetőséget biztosít, miközben lehetővé tette a havi 49 fontos (~19 ezer forintos) részletfizetést is. Jelenleg csak az elektromos hálózatról működő lámpákat kínálják, de úgy tervezik, hogy nyárra az akkumulátoros, tölthető verzióval is megjelennek majd a piacon.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók