Itt az olvasólámpa, amely több diszlexiáson is segített már

A diszlexiát érintő kutatások legújabb eredményének felhasználásával fejlesztették ki azt a Lexilight segédlámpát, amely képes úgy manipulálni az agyat, hogy az olvasott szöveget ne valami homályos, összemosódott betűtengerként érzékelje a szem. És ez a kis lámpás várhatóan emberek millióinak életét változtathatja meg a közeli jövőben. 

Egy 2016-os tanulmány szerint világszerte 700 millió ember él diszlexiával, és bár a részképességzavar pontos okát még mindig nem sikerült kideríteni, egy Franciaországban végzett felmérés szerint ez az állapot akkor fordul elő, ha valaki mindkét szemét azonos mértékben, dominánsan használja. 

A Scientist oldalán közölt kutatás szerint a gördülékenyen, könnyen olvasó embereknek ugyanis aszimmetrikus a retinájuk, a diszlexiások két szemében azonban szimmetrikus ez a fényérzékeny sejtréteg. Vagyis olvasás közben mindkét szemükből egyidőben érkezik két különböző kép, a betűk tükörhatása miatt pedig sokszor homályosnak, elmosódottnak érzékelik a szöveget, ezért aztán lassabban olvasnak, és a szemük is hamarabb fárad el. Különösen a p és a b, illetve a p és q betűknél hangsúlyos ez a probléma.

Ez még az első verziós dizájn Fotó: Lexilife / Facebook
Ez még az első verziós dizájn Fotó: Lexilife / Facebook

Számukra talált megoldást egy francia cég, amely azt állítja, hogy Lexilight lámpájával jelentősen képes megkönnyíteni az olvasást. A LED-es fényforrás állítható pulzálása ugyanis megtéveszti az agyat, amely így az információt csak az egyik szemből szállítva dolgozza fel, mintegy azonnal kitisztítva az összemosódott betűképeket – írja cikkében az Engadget. A lámpa hátoldalán található gombokkal tetszőleges sebességűre változtatható a fényhullámok pulzálása, vagyis a felhasználó maga állíthatja be a számára megfelelő ritmust. A legjobb minőségű LED-es égők képesek tisztábban mutatni a színeket és megjeleníteni a kontrasztokat is.

A technológiai megoldás tényleges hatékonyságában akkor bizonyosodtak meg, amikor háromszáz tesztelőnek adták ki a lámpát, és olyan visszajelzések érkeztek, miszerint néhányuknál teljesen megszüntette az olvasási problémát, de összességében is 87 százalékuknak jelentett valós segítséget tanulás, olvasás közben. A lámpa nemcsak a papíron található szöveg olvasását segíti, de mobiltelefonhoz, tablethez és számítógéphez is használható, utóbbiak esetében azonban figyelni kell a képernyők fényerejének csökkentésére.

A Lexilight lámpa lehetővé teszi az agy számára, hogy az információt úgy dolgozza fel, mintha az egyetlen domináns szemből származna, és ezzel eltünteti a betűk tükörképeit
A Lexilight lámpa lehetővé teszi az agy számára, hogy az információt úgy dolgozza fel, mintha az egyetlen domináns szemből származna, és ezzel eltünteti a betűk tükörképeit

A lámpa már kapható Európában, és bár 549 angol fontos (~215 ezer forintos) ára nem mondható olcsónak, a cég ingyenes, 30 napos otthoni próbalehetőséget biztosít, miközben lehetővé tette a havi 49 fontos (~19 ezer forintos) részletfizetést is. Jelenleg csak az elektromos hálózatról működő lámpákat kínálják, de úgy tervezik, hogy nyárra az akkumulátoros, tölthető verzióval is megjelennek majd a piacon.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.