Hamarosan piacra kerülhet a mellrákot előrejelző melltartó

Két tizenéves srácot a személyes családi érintettsége sarkallt arra, hogy egy olyan hordható eszközt fejlesszen, amely a genetikai hajlamuk miatt fokozottan veszélyeztetett nőknek segít idejében felismerni a mellrákot. A speciális melltartó hőérzékelőkkel térképezi fel a szöveteket, a mesterséges intelligencia segítségével kielemzett adatokat pedig egyből a felhasználó telefonjára küldi.

Bő egy évvel ezelőtt lehetett hallani először arról a 18 éves mexikói fiúról, akit kétszeres mellrák-túlélő édesanyja inspirált arra, hogy megtervezzen egy olyan speciális melltartót, amely már az egészen korai jeleit is képes felismerni a mellráknak, ezzel pedig a lehető legmagasabb esélyt tudja biztosítani a túlélésre - írja cikkében a TechCrunch. Julian Ríos Cantú ötletét barátjával, Antonio Torres-szal is megosztotta, aki nagymamája évekig tartó rákellenes küzdelme után, technológiai fejlesztőként csatlakozott a projekthez.

2016 júniusában meg is alapították kis cégüket Higia Technologies néven, azóta azonban nemcsak a céljuk, de támogatóik köre is bővült. A kutatásaikat ma már többek között a párizsi AXA, a kaliforniai Stanford Egyetem és a Google is támogatja, áprilisban a Forbes Mexikó 30 legígéretesebb startupja közé választotta őket. Cantú tavaly elnöki kitüntetést kapott, az Egyesült Államok éves orvostudományi kongresszusa pedig az egyik legfontosabb gyógyászati innovációnak nevezte találmányukat. Idén júliusban már a világ legnépszerűbb acceleratoraként ismert Y Combinator is beállt mögéjük egy120 ezer dolláros befektetéssel. 

 
Cantúék szerint a kétszáz bioszenzorral felszerelt, EVA névre keresztelt melltartó nemcsak egy egyszerű eszköz a rendszeres önvizsgálathoz, de a jelenlegi szűrés-technológiában is képes lesz komoly hiányosságot pótolni. "Valódi megoldást kell találnunk a daganatok idejében történő diagnosztizálására. Mert a rendszeres mammográfiai vizsgálatért cserében még mindig kompromisszumot kell kötnie egy nőnek a szervezetét érő sugárzással, a kellemetlenségekkel és a vizsgálatot végző jelenléte miatt érzett szorongással" - fogalmazott Dr. Richard Kaszynski, a Higia Technologies egészségügyi tanácsadója, miközben hozzátette, a negyven év alatti nők sűrű mellszövet-állománya például a röntgensugár számára nehezen átjárható, ezért a mammográfia az apró elváltozásokat nem minden esetben képes kimutatni. "Az EVA azonban egy non-invazív (a szervezetbe beavatkozást nem igénylő) szűrőeszköz, amely a hőérzékelőit használja arra, hogy a különböző sűrűségű, a tumor miatt megnövekedett véráramlású, és ezért magasabb hőmérsékletű szövetrészeket feltérképezze." 
 
A speciális melltartóhoz egy okoseszközös alkalmazást is fejlesztettek, a szűrővizsgálat előtt ennek utasításait kell követni. Az applikáció Bluetooth-szon keresztül továbbítja a melltartóba épített szilikonos csészék hőmérséklet-érzékelői által, mintegy 60 percen keresztül mért értékeket, a mesterséges intelligencia pedig különböző algoritmusok segítségével elemzi ki azokat. Az EVA kockázatértékelést végez, de nem küld egyértelmű diagnózist. A rendellenességeket automatikusan jelzi, és egyből szakorvoshoz irányítja a felhasználót további vizsgálatokra.
 
A két srác számos önkéntessel dolgozott együtt az EVA klinikai tesztelésén, ezeken a vizsgálatokon derült ki, hogy 87,9 százalékos pontossággal képes mérni az adatokat. Jelenleg közel ötezer darabra van előrerendelésük Mexikóban, az első néhány száz leszállítását október végéig vállalták. Mindeközben elköltöztették cégüket az Egyesült Államok piacára, hamarosan megkezdenek egy újabb, egyéves klinikai kísérletsorozatot a Stanford Egyetemmel, és úgy terveznek, hogy 2019 végére előbb csak az orvosi rendelőkben, de aztán otthoni használatra is kapható lesz a speciális melltartó.
 
Az áráról egyelőre semmit nem tudni, de Cantú a TechCrunch cikkében arról beszélt, ennek kalkulációjánál az lesz a legfontosabb szempontjuk, hogy minél többek számára elérhető legyen, különösen a fejlődő országokban, ahol a legnagyobb szükség van a megelőző rákszűrésekre. "Nálunk, Mexikóban, a nők többségének a drága egészségbiztosítási alapon végzett szűrő vizsgálatok miatt nincs lehetősége masztektómián átesni, ezért sokan meghalnak" - fogalmazott, miközben hozzátette, hogy bár édesanyja mindkét mellét elvesztette, az idejében elvégzett műtéteknek köszönheti, hogy még ma is él.  
 
 
Rákkutatási Világalap legutóbbi, 2012-es, a világ 184 országát átfogó felmérése szerint évente 1,7 millió nőnél dianosztizálnak mellrákot. Itthon (a 2015-ben még működő Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet statisztikája szerint) évente közel 2200-2500 nő életét követeli a betegség, nagyrészt azért, mert többségüknél már csak előrehaladott klinikai stádiumban ismerik fel.
 
A sorozatot a Telenor támogatja.
 
 

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Mostantól még sűrűbben találkozunk! Ha részt veszel a konferencián, előrébb leszel, mint a konkurenciád. 2018.05.16.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Díjátadó: május 16.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztal-beszélgetés keretében május 22-én.

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.