Hallássérülteken segít két magyar alkalmazás

Az egyik egy térkép segítségével keres önkéntes jelelőket a felhasználó közelében, a másik pedig valós időben fordítja és alakítja szöveggé a jeleket. Két applikáció, amely a siket és beszélő jelnyelv-használókat segít összehozni. 

A kommunikáció akadálymentesítésén dolgozik évek óta a budapesti Dolphio Technologies  informatikai céghez tartozó SignAll Technologies, amely októberben került be a londoni Social Stock Exchange tőzsdékhez hasonló kereskedő-rendszerbe. Ehhez a közösséghez a világ különböző országaiból kiválasztott, társadalmi vagy környezeti problémákra megoldást nyújtó vállalkozások csatlakozhatnak, és egy startup-gondozóhoz hasonlóan kapnak esélyt arra, hogy befektetőket találjanak maguknak. A SignAll például azzal juthatott be, hogy legyártotta a világ első automatizált jelnyelv-fordító alkalmazását, amellyel akár több millió hallássérült ember életét könnyítheti meg a világban. Alkalmazásukban a világ kétszáz különböző jelnyelve közül elsőként az amerikai jelnyelvet választották ki.  

Az alkalmazás nemcsak felismeri a jelnyelvi mondatokat, de 3D kamerák képeinek segítségével automatikusan angol szöveggé fordítja, a halló ember által elmondottakat pedig egy alkalmazott avatar jeleli el a siket számára. Erről részletesebben a Bitport is ír cikkében, de a lényege, hogy mindezt olyan komplex módon teszi, hogy közben a jelnyelvi beszélők arckifejezéséből és testtartásából leszűrhető másodlagos infókat is figyelembe veszi. Vagyis pont olyan segítséget ad nekik, mint a beszélőknek a Skype vagy a Google fordítója, utóbbi ráadásul hamarosan vezeték nélküli füles formájában is elérhető. Egyelőre nem tudni, mikorra készülhet el a jelnyelvi fordító magyar verziója, mindenesetre most azon dolgoznak, hogy a technológiát az Egyesült Államokban minél hamarabb bevezethessék.

A JELEN önkéntes segítőit inkább a belvárosban találjuk
A JELEN önkéntes segítőit inkább a belvárosban találjuk
És bár nem képes valós időben szöveggé alakítani a jelnyelvet, itthon már használják a hallássérültek érdekvédelmével foglalkozó Jel Alapítvány keresőalkalmazását, ami a Be My Eyes apphoz hasonlóan az önkéntes segítőkre támaszkodik (erről korábban itt írtunk). Az applikáció lényege, hogy a térképen megmutassa a hallássérült felhasználónak, hol talál a környezetében egy olyan halló embert, aki a jelnyelvet is beszéli. Negyvennél is több kategóriába rendezve nézheti meg, hogy van-e a közelében kávézó, fogorvos, varrónő vagy bármilyen intézmény, ahol jelnyelvvel is intézheti az ügyeit. Ha talál ilyet, és odaért a térképen jelzett helyre – ismét rá kell kattintania a helyre, hogy egy felugró ablakban lássa a jelnyelvi beszélő nevét és nyelvtudási szintjét – majd az ITT VAGYOK kifejezésre kattintva, telefonját felmutatva egy szöveges üdvözlő mondatban kérheti az adott hely dolgozóitól a segítséget, hogy vezessék a jelnyelvet beszélő kollégájukhoz. Az alkalmazás offline nem működik, és használat előtt - a térképalapú társaihoz hasonlóan - a telefon helymeghatározóját is be kell kapcsolni.

Az appot mi is kipróbáltuk. Nagyon kevés jelnyelvi beszélőt találtunk az adatbázisában. A fővárosban például csak Újpalotán van egy rendőrség, ahol önkéntesnek jelentkezett be egy  szabadúszó tolmács. Telekommunikációs ügyfélszolgálatból csak egy helyet, bankból kettőt, magánrendelőből hármat találtunk, de körzeti orvosi rendelő, fodrász, étterem, fitneszterem, mozi és kormányablakok közül már egyet sem. Pedig a JELEN applikációja még akár jól is működhetne, ha minél több, jelnyelvet értő ember tudna róla, használná, és érezné, hogy milyen egyszerű egy mobilon keresztül is megkönnyíteni egy kicsit hallássérült társai mindennapjait. Az alkalmazást App Store-ban nem találtuk, de androidos készülékre innen lehet ingyen letölteni.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(Címlapfotó: gehmflor / Flickr, jelentése szeretlek)

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Business to business kommunikációs verseny, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Workshop Content+Marketing Award kiemelkedő kampányainak bemutatására szeptember 12-én.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Kiemelt kategória 2018-ban: Televízió Nevezési határidő: szeptember 14.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Gyógyszerkommunikációs konferencia - Future Pharma október 2-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.