Fél nap alatt munkát ad a fotósoknak egy magyar startup

Öt fiatal egy éve épített vállalkozást arra, hogy a tehetséges fotósok és potenciális ügyfeleik egyetlen weboldalon találhassanak egymásra, és kössenek üzletet akár 12 óra alatt. A Photon egy újabb startup, amelyet a múlt héten befejeződött második Telenor Accelerate programból mutatunk be. Volom Sárával, a projekt vezetőjével beszélgettünk a startup-élet első hónapjairól.

„Évekig dolgoztam együtt cégekkel és fotósokkal, ekkor tapasztaltam, hogy valójában mindenkinek ugyanaz a problémája. Nincs egy olyan működő rendszer, amely a megrendelők és fotósok közötti kapcsolattartást, üzletet segítené” – utalt Volom Sára, a Photon alapítója arra, hogy sok fotós weboldalán nem találni tarifát, nem tudni, mikor ér rá, meddig hajlandó munkaügyben utazni, miközben egy fotósnak szabadúszóként ma már közösségi oldalt kell gondoznia, ügyfél-kommunikációval és számos adminisztratív feladattal kell foglalkoznia. Az ötlet, hogy minderre egy céget is lehet építeni, egy fiataloknak készült, vállalkozói szemléletmódot fejlesztő USchool programban született meg. „Egy éve még néhány diáktársammal kezdtük, aztán ahogy komolyodott az ötlet, úgy állt össze a csapat is.”

Volom Sára márciusban megkapta a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Be Smart versenyének Női startupper különdíját
Volom Sára márciusban megkapta a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Be Smart versenyének Női startupper különdíját

„Hiszünk a fotós közösség-építés fontosságában”

Mindeközben addig kutatták a piaci lehetőségeket, mire rábukkantak az ausztrál Snappr és a londoni Perfocal cégre, amelyek hasonló logikával működnek. A Photont is ügynökségi formában, egy olyan online platformon képzelték el, ahol nemcsak összekötik a fotósokat a megrendelőkkel, de egy fotós közösséget is fel tudnak építeni. A jövőben például egyre több olyan tematikus meetupot is terveznek, ahol a fotózás különböző műfajainak egy-egy ismertebb képviselőivel találkozhatnak azok, akiket akár csak hobbi szinten is érdekel ez a terület. Az április végén induló workshop-sorozatukban pedig a fotós vállalkozás elkezdéséhez és fejlesztéséhez adnak ötleteket.

De a jelen most az, hogy az egyelőre béta-verzióban működő oldalukon már élesedett egy kitölthető megrendelő űrlap, amelyet a rendszerbe regisztrált összes fotós azonnal lát. Ebben szerepel a fotózás helye, ideje és témája külön esemény-, portré- vagy akár állat fotózás kategóriában, a megrendelőnek pedig azt is meg kell jelölnie, hogy mekkora összeget szán a fotózásra. Ezt követően a fotósoknak 12 órája van arra, hogy a kapott paraméterek alapján az adott munkára összeállítsanak egy árajánlatot. Ezeket a beérkező ajánlatokat a központi rendszer a fotósok portfóliójával kiegészítve küldi ki az ügyfélnek, akinek már csak annyi a dolga, hogy kiválassza azt, akivel együtt akar dolgozni.  

A jó fotókra a szakmai zsűri a garancia

A Photon szolgáltatásának egyik hozzáadott értéke és garanciája azonban mégiscsak az, hogy a teszt-verzió után már csak azon három fotósnak ajánlatait kapja meg a megrendelő, akik előzetesen egy szakmai stáb szűrőjén keresztül átmentek. „Egy olyan zsűrit szeretnénk összeállítani, akik a saját területükön elismertek, felsőoktatási intézményekben tanítanak, és akik szakmai szempontok alapján fogják értékelni a fotósokat, hogy a rendszerbe csak a legjobbak kerülhessenek” – utalt Sára arra, hogy ezzel az egész platformot a valós idejű, vagy legalábbis a lehető leggyorsabb üzletkötés irányába szeretnék eltolni, ahol minden fotósnak saját profiloldala van. Miközben azon is dolgoznak, hogy a választás lehetőségét a jövőben egy értékelő, véleményező rendszer is kiegészíthesse, amely a már megkötött üzletek alapján rangsorolja majd a fotósokat.

A rendszer jelenleg ingyenesen üzemel amolyan offline ügynökségként, ahol bár a pénzmozgásban nem vesznek részt, a céges partnereiket már most is összekötik a megrendelőkkel. Az új verzió júniusi indulásához pedig már javában simítgatják a jogi és pénzügyi hátteret ahhoz, hogy közvetítésükért minden tranzakció után százalékos díjat kérhessenek. Ide azt a garanciát építik be, hogy bár a megrendelőnek még a fotózás előtt kell kifizetnie a megbízási díjat, a fotós csak a platformon kapott pozitív visszajelzés esetén kapja meg pénzét a Photontól. Ugyanakkor a megrendelő is csak azért fizet, amiért szeretne. Ha nem tetszenek neki a fotók, a Photon mediátorként igyekszik mindkét fél számára elfogadható megoldást javasolni, amely indokolt esetben akár az újrafotózás lehet - teszi hozzá Volom Sára.

The Photon: Szepesy István, Böheim Gábor, Volom Sára és Juhász Dávid - a fotón nem szerepel, de a csapat tagja Szohátzky Dániel is
The Photon: Szepesy István, Böheim Gábor, Volom Sára és Juhász Dávid - a fotón nem szerepel, de a csapat tagja Szohátzky Dániel is

Cél: a közép-kelet-európai piac

Két hónap múlva élesedik az oldal bővített verziója, már csak a finomhangolás van hátra, és lassan tényleg piacra lépnek. Szerencsésnek érzik magukat, mert bár ősszel a Telenor Accelarate programjának pitch versenyén 110 csapatból a negyedikek lettek, néhány héttel később derült ki, hogy az egyik startup visszalépett, így utólag ők kerültek be a három támogatott projekt közé. A szakmai mentorok támogató ernyője alatt választották külön a marketing-, az értékesítés és az IT területeit, és ekkor lett külön felelőse az üzleti célú fejlesztéseknek és a platform dizájnelemeinek is. A workshopokkal kellemesen terhelt hónapok lezárásaként egy hétmillió forintos Telenoros befektetéshez jutottak, most pedig a második körös befektetőket várják az újabb fejlesztéseikhez. Az angol nyelvű oldalukkal például már a Magyarországon élő külföldieket szeretnék megcélozni.

És bár előbb a fővárosi és hazai piacra fókuszálnak, nagyon készülnek arra, hogy mire az angol vagy az ausztrál versenytársak terjeszkedésükről döntenének például Közép-Kelet- Európában, addigra ők már szépen beboríthassák ezt a régiót a Photonnal.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Business to business kommunikációs verseny, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Workshop Content+Marketing Award kiemelkedő kampányainak bemutatására szeptember 12-én.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Kiemelt kategória 2018-ban: Televízió Nevezési határidő: szeptember 14.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Gyógyszerkommunikációs konferencia - Future Pharma október 2-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.