Ez is egy Rubik-kocka, de ez már zseléből készült és életet menthet

Kínai és amerikai kémikusokból álló csoport addig játszott és kísérletezgetett egy tál hidrogéllel, amíg felfedezte az információtömörítés következő generációs találmányát, amely a QR-kódnál is több információt képes tárolni – ráadásul akár rólunk, a bőrünk legapróbb pórusait végigpásztázva.

Az Egyesült Államokból és Kínából származó vegyészek egy csoportjának az ötlete az a Rubik-kockaszerű hidrogélzselé tömb, amely korábban sosem tapasztalt mennyiségű információ tárolására lehet alkalmas, és amelyet az egészségállapot folyamatos monitorozásának szolgálatába terveznek állítani a jövőben. Ezek  
az apró, színes zselékockák nemcsak úgy néznek ki, de úgy is működnek, mint ahogyan Rubik Ernő találmányánál is megszokhattuk.  
 
A nagy mennyiségű vizet felszívni képes, öngyógyító hidrogélből készült zselékockák három emeletnyi, háromszor hármas kockává állíthatók össze, miközben soronként vagy oszloponként el is forgathatók. A hidrogél szerkezete 24 óra után gyakorlatilag egy masszává áll össze, vagyis, ha a régi kötéseket megszakítják, akkor automatikusan új kémiai kötések jönnek létre, amelyek összetapasztják a kis zselékockákat, amelyek ilyenkor - a kémiai inger hatására - fluoreszkálni kezdenek. Hogy jön mindez az öngyógyításhoz és egyáltalán az orvostudományhoz?
 
Leginkább úgy, hogy ilyen öngyításra képes hidrozselével a tudomány már az emberi izomszövet pótlására, regenerálására is kísérlezik, és egy ideje ezek a vegyészek is egy olyan puha, érzékeny, intelligens anyagon dolgoznak, amely képes az ember bőrén keresztül - a szervezetében megváltozott kémiai folyamatok hatására -  egészségügyi információkkal szolgálni. 
 
Feltételezéseik szerint egy olyan matériát sikerült létrehozniuk, amelyet hamarosan a bőrön viselhető egészségmonitorozó eszközökben tudnak majd elhelyezni. Mert ezek a ragacsok például képesek lesznek arra is, hogy a bőr felszínén elszíneződjenek, ha túl magas vagy túl alacsony vércukorszintet érzékelnek valakinél – írja az Engadget. 

Jonathan Sessler, az austini Texasi Egyetem kémia professzora és a projektről készült tanulmány egyik társszerzője a zselékocka jelentőségét a QR-kódéhoz hasonlította, amely fekete-fehér képpontok különböző mintaalakzatából képes egy kétdimenziós felületen bármilyen információt tárolni.
 
"Mi most azt vizsgáljuk, hogyan lehet kódolni ugyanilyen hatalmas mennyiségű információt három dimenziós felületen és színes minták segítségével, mert elméletileg ebben még több információt lehet majd tömöríteni" – olvasható az Advanced Materials fizikai és kémiai szakfolyóiratba írt cikkében. És, ha abból indulunk ki, hogy matemítikusok szerint a Rubik-kockából több mint negyvenháromtrillió eltérő konfiguráció is kihozható, akkor egy ilyen zselékocka óriási mennyiségű információ tárolására használható.
 
"Ha egy társaságban valaki hozzám dobna egy Rubik-kockát, hogy rakjam ki, valószínűleg egy sarokba félrevonulva 10-20 perc alatt megtenném. De a hidrozselé kockánál mindössze annyit kell tennünk, hogy szétszereljük az egyes darabokat, és oda ragasztjuk, ahova akarjuk. Vagyis a problémát másodpercek alatt meg tudjuk oldani, mert a kémia segítségével most már könnyedén csalhatunk" – tette hozzá Sessler utalva arra, hogy a közeli jövőben egyértelműen az orvostudomány fogja legnagyobb hasznát venni ennek a zselékockának.
 
A sorozatot a Telenor támogatja.
 
Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről, az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

A GyártásTrend ősszel folytatja országjáró Roadshow-ját, amelynek keretében a gyártó cégek használható tudást kapnak a digitalizációs ipar 4.0 megoldásokról.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.