Elektronikussá alakított ősi japándobokkal készülnek a tokiói olimpiára

Japánban több mint egymillió ember játszik a taiko dobokon, amelyek népszerűségét a semmihez sem hasonlító mély, dübörgő hangzása és a köré épülő csoportos permonfansz adja; ugyanakkor mivel méreteinél fogva ezek nehezebben szállíthatók és karbantartásuk is körülményes, még mindig keveseknek adatik meg, hogy megtanuljanak játszani a szigetország több évszázados, ősi hangszerén. Hamarosan azonban már bárki gyakorolhat a japándob e-verzióján, akár a négy fal között otthonában, és anélkül, hogy a szomszédjai kiátkoznák őseivel együtt a világból. 

Bár a japán, elektronikus hangszereket gyártó Roland cég még 2017-ben állt össze a szigetország egyik legnépszerűbb taikocsoportjával, a Kodoval, hogy létrehozza a világ első elektronikus japándobját, az első prototípus mostanra érett meg annyira, hogy piacra kerülhessen – írja cikkében a Designboom. A súlyos, akár több méteres átmérőjű doboknak 1400 éves hagyománya van Japánban, amelyet a törzsi csatákban még az ellenség elrettentésére használtak, azonban a múlt század közepén már a látványossá koreografált, csoportos előadások jellegzetes hangzású alaphangszere lett. És már nemcsak Japánban, de a világ számos pontján, sőt, itthon is működik több japándob egyesület, pl. ők és ők, akik eredeti hangszereken játszanak, és főleg harcművészeti versenyeken, szabadtéri fesztiválokon lehet velük találkozni.

Fotó: Roland
Fotó: Roland

Ezek az ősi dobok és a bacsiknak nevezett verőik is általában keményfából készülnek, amelyekkel a taiko stílusra jellemző sűrű, nagy erejű ütést tudnak mérni a jellemzően marhabőrből készült membránfelületre. Azonban a TAIKO-1 végső formáját és funkcióját alaposan megváltoztatták az eredeti hangszerhez képest, amelyről a nyári ötkarikás játékok előtt jó eséllyel egyre többször lehet majd hallani.

Az olimpia nyitó és záróünnepségére készülő több száz fős japándobcsoport munkáját már ezek a taikók segítik - az egyébként jókora hanggal és térigénnyel járó - felkészülésben. Az új, pillanatok alatt összeszerelhető e-dob súlya alig 5 kiló, így egyrészt könnyen szállítható, másrészt a nyakba akasztható pántja már a dobbal mozgás koreográfiájának gyakorlását is lehetővé teszi.

A hangszer lelke egy elektromos dobmodul, amely két, 35 centiméteres átmérőjű hálós tárcsa között feszülő váz közepén helyezkedik el. A hálók az eredeti, tölgyfatestű dob bőrmembránjához hasonlóan rugalmasak, így ugyanazt a hangzást képesek visszaadni ütéskor annak ellenére, hogy az ütők már sokkal puhább, rétegelt falemezből készültek. Mindkét hálófelületet két, különböző hangzásra alkalmas zónafelülettel látták el: a közepén a mélyebb, kövérebb, szaggatottan leütött hangokat, a széleiken pedig a hosszabban kitartott, magasabb hangjegyeket lehet belőlük előcsalogatni.

Az e-dobot Bluetooth-kapcsolattal látták el, így a felhasználó az okostelefonnal összekötve szerezhet magának zenei alapokat a gyakorláshoz, és mivel fejhallgatós csatlakozást is kapott, így mindezt már otthon, néma csendben is megteheti. A dobmodulhoz tartozik egy kisméretű LCD-kijelző, amely az éppen lejátszott zenei alapot és a leütött ritmust mutatja, a memóriájában pedig az újonnan létrehozott darabot tárolja.

A statikus előadásoknál a hangélményt a dobhoz tartozó két lábpedállal lehet kiegészíteni, de ha valaki mozgás közben, a tradicionális koreográfia gyakorlásakor szeretné használni, az a nyolc ceruzaelemnek köszönhető ötórás működés ígéretére támaszkodhat. És erre már nem kell sokat várni, mert júliustól már nemcsak az olimpikonok előtt felvonuló taiko-csapatok, hanem 1500 dollárért cserében már bárki adózhat a modernizált japándobok iránt érzett szenvedélyének.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne ad

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! A Kreatív szaklap először szervezi meg a Best of Best.net & Lollipop workshopot, amelyen az ügynökségek bemutatják a két versenyen legeredményesebben szereplő kampányaikat.

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: június 3.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre!

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! ÚJ IDŐPONT HAMAROSAN!