Elektronikussá alakított ősi japándobokkal készülnek a tokiói olimpiára

Japánban több mint egymillió ember játszik a taiko dobokon, amelyek népszerűségét a semmihez sem hasonlító mély, dübörgő hangzása és a köré épülő csoportos permonfansz adja; ugyanakkor mivel méreteinél fogva ezek nehezebben szállíthatók és karbantartásuk is körülményes, még mindig keveseknek adatik meg, hogy megtanuljanak játszani a szigetország több évszázados, ősi hangszerén. Hamarosan azonban már bárki gyakorolhat a japándob e-verzióján, akár a négy fal között otthonában, és anélkül, hogy a szomszédjai kiátkoznák őseivel együtt a világból. 

Bár a japán, elektronikus hangszereket gyártó Roland cég még 2017-ben állt össze a szigetország egyik legnépszerűbb taikocsoportjával, a Kodoval, hogy létrehozza a világ első elektronikus japándobját, az első prototípus mostanra érett meg annyira, hogy piacra kerülhessen – írja cikkében a Designboom. A súlyos, akár több méteres átmérőjű doboknak 1400 éves hagyománya van Japánban, amelyet a törzsi csatákban még az ellenség elrettentésére használtak, azonban a múlt század közepén már a látványossá koreografált, csoportos előadások jellegzetes hangzású alaphangszere lett. És már nemcsak Japánban, de a világ számos pontján, sőt, itthon is működik több japándob egyesület, pl. ők és ők, akik eredeti hangszereken játszanak, és főleg harcművészeti versenyeken, szabadtéri fesztiválokon lehet velük találkozni.

Fotó: Roland
Fotó: Roland

Ezek az ősi dobok és a bacsiknak nevezett verőik is általában keményfából készülnek, amelyekkel a taiko stílusra jellemző sűrű, nagy erejű ütést tudnak mérni a jellemzően marhabőrből készült membránfelületre. Azonban a TAIKO-1 végső formáját és funkcióját alaposan megváltoztatták az eredeti hangszerhez képest, amelyről a nyári ötkarikás játékok előtt jó eséllyel egyre többször lehet majd hallani.

Az olimpia nyitó és záróünnepségére készülő több száz fős japándobcsoport munkáját már ezek a taikók segítik - az egyébként jókora hanggal és térigénnyel járó - felkészülésben. Az új, pillanatok alatt összeszerelhető e-dob súlya alig 5 kiló, így egyrészt könnyen szállítható, másrészt a nyakba akasztható pántja már a dobbal mozgás koreográfiájának gyakorlását is lehetővé teszi.

A hangszer lelke egy elektromos dobmodul, amely két, 35 centiméteres átmérőjű hálós tárcsa között feszülő váz közepén helyezkedik el. A hálók az eredeti, tölgyfatestű dob bőrmembránjához hasonlóan rugalmasak, így ugyanazt a hangzást képesek visszaadni ütéskor annak ellenére, hogy az ütők már sokkal puhább, rétegelt falemezből készültek. Mindkét hálófelületet két, különböző hangzásra alkalmas zónafelülettel látták el: a közepén a mélyebb, kövérebb, szaggatottan leütött hangokat, a széleiken pedig a hosszabban kitartott, magasabb hangjegyeket lehet belőlük előcsalogatni.

Az e-dobot Bluetooth-kapcsolattal látták el, így a felhasználó az okostelefonnal összekötve szerezhet magának zenei alapokat a gyakorláshoz, és mivel fejhallgatós csatlakozást is kapott, így mindezt már otthon, néma csendben is megteheti. A dobmodulhoz tartozik egy kisméretű LCD-kijelző, amely az éppen lejátszott zenei alapot és a leütött ritmust mutatja, a memóriájában pedig az újonnan létrehozott darabot tárolja.

A statikus előadásoknál a hangélményt a dobhoz tartozó két lábpedállal lehet kiegészíteni, de ha valaki mozgás közben, a tradicionális koreográfia gyakorlásakor szeretné használni, az a nyolc ceruzaelemnek köszönhető ötórás működés ígéretére támaszkodhat. És erre már nem kell sokat várni, mert júliustól már nemcsak az olimpikonok előtt felvonuló taiko-csapatok, hanem 1500 dollárért cserében már bárki adózhat a modernizált japándobok iránt érzett szenvedélyének.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!