Egyre népszerűbb a magyar kísérletező szoftver

Pulzusmérés pillecukorral, time-lapse videó egy olvadó jégkockáról, és egy hangyaboly legforgalmasabb útvonalának kiderítése egy hőkamera-szerű funkció segítségével – az Intellisense két interaktív szoftvere semmi perc alatt természettudományos laboratóriummá alakítja számítógépünket. Újabb magyar digitális startup, amelyre ha kicsit jobban figyelünk, képes megreformálni a fizikaoktatást. Mutatjuk, mit tudnak.

Az Intellisense 2010 óta foglalkozik a természettudományos tantárgyak mélyebb megértését támogató szoftverek fejlesztésével, most pedig itt a hír, hogy lassan tényleg beérik a hazai fizika-oktatás újragondolására irányuló törekvésük. A részben tanár végzettségű fejlesztőkből és programozókból álló csapat közel négy évig gyártotta szoftvereit a világ egyik legnagyobb informatikai cégének, az Intelnek, amelyet a legendás oktatási Classmate számítógépeihez használt. Az egykor még WebCam Laboratorynak hívott alkalmazásukat ma világszerte két és fél millió diák használja, és nagyon úgy tűnik, hogy végre itthon is egyre több tanár látja meg benne a fantáziát.

Egy szoftver, amivel az egész lakást végigkísérletezhetjük

A ma már LabCamera néven futó, 29 nyelven elérhető kísérletező szoftverük egy egyszerű kamera segítségével készít valós idejű videó- és képanalízist, és mindezt úgy, hogy közben bármilyen analóg és folyadékkristályos mérőműszert digitalizálhatunk vele (pl. egy egyszerű lázmérőt is, amit ugye nem lehet USB-vel csatlakoztatni semmihez, a szoftverrel viszont képes ilyen új tulajdonságot szerezni magának, még ha csak átmenetileg is).

A szoftver hét különböző témájú modulból áll. Az egyikkel például egy webkamerát alakíthatunk mérőműszerré, amellyel a Hold felszínéről készült, gépünkre letöltött fotók alapján a kráterek mélységét is megmérhetjük. Egy másik modulban megtanulhatunk pulzust mérni egy pillecukor segítségével, miközben egy harmadikban, a kameránkat mikroszkóppá alakítva a szabad szemmel nem látható világot is felfedezhetjük. Gyorsított time-lapse videót készíthetünk egy olvadó jégkockáról, a sütőben növekvő piskótáról, vagy egy virág nyílásáról, a mozgásérzékelő funkcióval pedig akár madár-realityt is nézhetünk a kerti etetőnkhöz visszajáró szárnyasokról. De az app hőkamerához hasonló funkciójával egy hangyaboly forgalmát is feltérképezhetjük, ha a leggyakrabban használt útvonalaikra vagyunk kíváncsiak.

Várszegi Dávid, az Intellisense egyik alapítója
Várszegi Dávid, az Intellisense egyik alapítója

„A kinematika modullal a gyerek egyszerre, élőben láthatja a kísérlet lefolyását és a mozgási diagramját is. A szoftver ugyanis bármilyen színes, hétköznapi tárgyat képes lekövetni. Egy pattogó piros kislabda mozgását a kamera segítségével azonnal, real time-ban rajzolja fel X és Y tengelyre. De bármilyen kísérletről is beszélünk az ingamozgásoktól az ütközésekig, egyikhez sem kell komplett fizikaszertár. Ilyen digitalizált kísérletezést pedig eddig még semmilyen más szoftver nem tudott” – ezt Várszegi Dávid, az Intellisense egyik alapítója mondta, miközben hozzátette, a kísérletezésnek tényleg csak a fantázia szab határt. A földrajzi távolságok például biztosan nem. A szoftverrel egy tengerentúli metropolisz alatti földkéreg több évtizedre visszamenő szeizmikus mozgásának megfigyelésével ugyanúgy kideríthető, hogy utcáira mikor kerültek fel a járdaszegélyek, mint ahogyan az is, pontosan mekkora zöld terület van mondjuk a Wembley Stadionban - és a szoftver mellett ehhez is elég mindössze a Google Mapsben böngésznünk.

A cél ugyanis az volt, hogy az alkalmazással bárki, akit csak egy kicsit is érdekelnek a fizika jelenségei, az elvont iskolai oktatásnál szórakoztatóbb és érthetőbb módon tanulhasson. És mivel a LabCamera Windowson, Androidon és Chromebookon is elérhető, így egy egyszerű webkamerával vagy mobillal, otthoni vagy iskolai kísérletek során is használható.

A szoftver, ami leszimulálja az egész világot

A Fizika nevű nyitott tartalmú szoftverrel ugyanis olyan játékos mechanikai szimulációkat lehet készíteni, amelyekben a felhasználók nem készen kapják a szimulációs helyzeteket, hanem kerék, motor, kocka, rugó és fogaskerék segítségével teremtik meg a tényleges szimulációt. A diákok így maguk rakják össze a világot, de nem számok és képletek bemagolásával, hanem saját kísérleteikből nyert logikus következtetésekkel.

„Szimulálhatják például azt a klasszikus fizikaórás jelenetet, amikor egy matchbox legurul egy lejtőről, és egyszerű választ kapnak arra a kérdésre, hogy különböző súlyú kisautóknál, eltérő szögű lejtőknél mi miért változik meg. A szoftverrel mérőpontokat rendelhetnek a lejtőre, grafikonokat rajzolhatnak hozzá, vagy összehasonlíthatják a tárgyak mozgási görbéjét. Minden fizikai jelenség leszimulálható, amit egy iskolai órán nem lehet megmutatni” – mondta Várszegi Dávid, miközben hozzátette, a leginkább táblagépen és számítógépen használható fizikai szimulátor a videojátékokhoz hasonló környezetben igyekszik megértetni mindazt, ami sokaknak fizikaórán sosem sikerül.

Tesztelték, működik

Tavaly az ELTE Természettudományi Kara 500 diák bevonásával készített egy kutatást, amely kimutatta, hogy mindkét alkalmazás a tanmenetbe illesztve 15 százalékkal növelte a vizsgált problémakörök megértését. A hatékonyságot az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban is mérték, ahol Nádori Gergely természetismeret és biológia szakos tanár (aki tavaly ősszel 3 hetes szabadsága alatt, saját zsebből és pusztán kíváncsiságból, Izlandra ment gyerekeket tanítani) saját kutatásában 10 százalékos javulást mért azoknál a gyerekeknél, akik a LabCamera szoftvert csak a házi feladatokhoz használták.

Mostanra pedig már az Intellisense ott tart, hogy mindkét természettudományos szoftverüket a Telenor Hipersulis tanárai és diákjai is használják. És hogy a tanárok minél könnyebben beépíthessék ezeket óráikba, magyar nyelvű letölthető tananyagokat, videókat és szimulációkat is készítettek számukra. Várszegiék az együttműködést tanulási folyamatként élik meg. Amíg a magyar iskolák ingyen szoftvert kapnak, addig ők a tanárok visszajelzéséből értékes infókat a további fejlesztéseikhez.

És mindezt ingyen

„Komoly reformra van szükség a hazai természettudományos oktatás terén, mert egyre kevesebben érdeklődnek a mérnök, a tanár és a kutatói pálya iránt. Ha a szoftvereinkkel egy kicsit is vonzóbbá tehetjük a diákok számára a természettudományokat, és ha a LabCamera egy standard eszközzé válhat az oktatásban, akkor nekünk már megérte” – teszi hozzá Várszegi Dávid, aki szerint a szoftverek azoknál a diákoknál működnek legjobban, akik közepesen érdeklődnek a természettudományok iránt, de ha nem megfelelően foglalkoznak velük, pillanatok alatt elvesztik ezt az érdeklődésüket. És bár az alkalmazások a külföldi szoftver-disztribútorok számára néhány dollárba kerülnek, addig ők mindkét szoftverüket felajánlották a magyar közoktatásnak, amelyet a tanárok és diákok regisztrációt követően teljesen ingyen tölthetnek le innen.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

 

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Díjátadó: 11.28. (Helyszín: Akvárium 1051 Erzsébet tér 12.)

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.