A világ első mini üvegházát rakta össze egy svéd startup

Egy stockholmi foodtech startup fejlesztette le azt a miniatűr okos üvegházat, amelynek segítségével akár a panelszoba sarkában is termeszthetünk friss zöldségeket egy önfenntartó akvárium felett, miközben az alatta úszkáló halak etetését egy applikáción keresztül intézhetjük. A startup célja, hogy minél többen lássák: az interaktívvá alakított házi növénytermesztés nemcsak hasznos, de szórakoztató is.

2050-re várhatóan a világ lakosságának 70 százaléka él majd városokban, a gyorsan növekvő népességnek pedig egyre nagyobb szüksége lesz olyan új, innovatív módszerekre, amelyek az alapélelmiszerek megtermelését támogatják – írja oldalán az Ecobloom, amely foodtech startupként a fenntarthatóbb jövő népszerűsítése köré építette vállalkozását, ötletét pedig a technológiával kombinálva igyekszik eladhatóbbá tenni.

„Gandhi jól mondta: ha meg akarod változtatni a világot, kezdd magaddal. Jó lenne, ha minél több emberben tudatosulna, hogy az ésszerű élelmiszer- és vízfogyasztással megmenthetjük a bolygónkat, és így a jövő generációi is egy fenntarthatóbb világot kaphatnak tőlünk” – fogalmazott a stockholmi cégét 2017-ben alapító Hamza Qadoumi, aki két barátjával együtt egy olyan, aquapóniára épülő rendszert rakott össze, amivel ma már bárki egész évben saját otthonában is termeszthet magának friss gyümölcsöket és zöldségeket; az automatizált kertészkedését pedig egy mobil appon keresztül követheti. Egészen pontosan így:

A maják már ezt is megmondták

Az aquapónia a hidropónia és az akvakultúra szerelemgyereke, aminek köszönhetően a növények ugyanazt a vizet tudják felhasználni, mint amely a halak tartásához, tenyésztéséhez szükséges. Persze annál jóval kevesebbet. Mert, hogy a rendszernek épp ez a lényege: minél kevesebb víz felhasználásával minél több zöldséget termeszteni. A hagyományos gazdálkodáshoz képest pl. ez a módszer 95 százalékkal használ kevesebb vizet. Az EcoGarden tehát valójában egy csatlakoztatott mini üvegház és egy önfenntartó akvárium egyben, aminek köszönhetően az eperszemek vagy a koktélparadicsomok egymásról gondoskodó harmóniában élnek együtt az alatta úszkáló sügerekkel.

 „A halak ürüléke tápanyagokat biztosít a növényeknek, amelyek megszűrik a vizet a káros anyagoktól a halak számára. Tulajdonképpen ugyanaz a víz recirkulál, ami gazdaságosabb növénytermesztést tesz lehetővé, hiszen nem kell öntözni azokat. A vizet a rendszer az ágyásokba szivattyúzza, ahol az akvapóniához használt, földet helyettesítő anyagokban növekedhetnek a növényeink” – magyarázza Orbán Emese az önfenntartó rendszer lényegét, aki az Ecobloom csapatában dolgozik dizájnerként. Majd hozzátette, ezt a módszert már a maják és az aztékok is használták, és a világ több pontján a mai napig is így termesztenek növényeket.

Olyan ez a minikert a növényeknek, mint a hűtő a zöldségeknek

Korábban itt a Kreatívon is írtunk már egy hasonló okosveteményest tervező magyar startupról, akik egy olyan fedeles edényben gondolkodtak, amelybe speciális kapszulákban lehetett volna magvakat venni ahhoz, hogy saját fűszerkertünk lehessen a balkonon. Az EcoGardenhez nincs szükség speciális kapszulákra, a termék felső részén lévő ágyásban ugyanis bárhol megvehető magvakat tudunk egyszerűen palántáztatni. „Kész fűszernövényeket is vásárolhatunk, és átültethetjük a termékbe, hogy frissek maradjanak és gyorsabban nőjenek, mint földbe ültetve. Olyasmi ez, mintha hűtőbe tennénk a zöldségeinket” – tette hozzá Emese.

A mobilapp segítségével pedig bárhonnan nyomon követhetjük az automatizált rendszer működését, és persze a távolból aktiválhatjuk a különböző funkcióit is. Beállíthatjuk például a halak automatikus táplálását, de egyetlen gombnyomással is megetethetjük őket, ha épp nem vagyunk otthon. A napfényt helyettesítő, energiatakarékos LED lámpák fényeit kedvünkre változtathatjuk, de azt is megtehetjük, hogy automatára állítjuk, mert így a rendszer a napszaknak megfelelő fényerősségben érleli mindazt, amit épp nevelgetünk. Mindemellett folyamatosan kapunk értesítést telefonunkra a víz hőmérsékletéről, ellenőrizhetjük a korábbi etetési időpontokat és a fénybeállításokat, hogy aztán szükség esetén és a statisztikák alapján változtathassunk a minigazdaságunk termelékenységi mutatóján.   

Az EcoGarden egyetlen hátránya, hogy egyelőre csak szettben lesz kapható, vagyis, a már meglévő akváriumunk tetejére nem lehet rászerelni a felszerelést. Az Ecobloom ugyanis a növények termesztésére alkalmas felsőrészhez egy speciális, sarkaiban lekerekített üvegtéglatestet tervezett, és a technológia is egy komplex rendszerként kezeli a két egységet. A jövőben persze még bármi lehet, akár az is, hogy pl. az automatizált etetőt külön egységként is árusítják majd.

Mindenesetre a csapat közel két évig dolgozott a termékfejlesztésen, és bár még finomítják a mobilalkalmazást, már tényleg csak egy sikeres Kickstarter-kampány hiányzik ahhoz, hogy az ötletből valóság legyen. A közösségi gyűjtés tegnap el is indult, ahol egyetlen nap alatt a tervezett összeg kétharmada gyűlt össze, de 292 dollárért (~82 000 forintért) még mindig hozzá lehet jutni az első zöld akvárium-szettek egyikéhez. A kampány után pedig elkezdik a forgalmazást nagyobb tételben is, mert közben nagyon bíznak abban, hogy az ősi módszeren alapuló kis palánta-neveldéjükkel az olyan globális problémákra is tudnak majd megoldást mutatni, mint a túlzott vízfogyasztás vagy az élelmiszerpazarlás. És hátha nekik tényleg sikerül is.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Kreatív magazin ismét megrendezi a Nagy Kreatív Napot! Még nagyobb, még kreatívabb: itt a helye minden reklámosnak, kommunikációs szakembernek, marketinggel és PR-rel foglalkozó ügyféloldali megbízónak! Save the date: 11.27.

Díjátadó: 18.11.27. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

Hogyan keress IT-s kollégát? Félnapos konferencia december 4-én.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányok és megoldások versenye, pontszerzés a Kreatív-MAKSZ M+Listán. Nevezési határidő: november 30.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 4.