A Rubik-kocka kirakásának élménye mindenkinek jár

Annyi játék van, amiből kimaradnak a sérült emberek, rajtuk szeretnék segíteni az ilyen alkalmazásokkal - ezt a Rubik-kockát mobilos applikációval akadálymentesítő másodéves egyetemista mondta, aki két évig azon dolgozott, hogy a látássérültek se maradjanak ki a magyar találmány kirakásának élményéből. Muhi Kristóf terve, hogy minél több társasjátékot digitalizálhasson a fogyatékkal élők számára.

„Ha sérülteknek fejlesztesz egy alkalmazást, a felhasználói felületen a dizájn helyett az egyszerű használhatóságra kell törekedned. Hogy tényleg pár kattintással jussanak el oda, amiért letöltötték azt”– ezt Muhi Kristóf, a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem másodéves mérnök-informatikus hallgatója mondta, aki gyerekként hamarabb tanult meg programozni, mint a Rubik-kockát kirakni. Néhány éve azonban összekötötte a két hobbit, akkor még csak saját szórakoztatására, és hogy legyen egy projektje, amivel benevezhet a mindig épp aktuális informatikai versenyére.

Az idő a legfontosabb

Először csak egy tematikusRubik-kockás weboldalt rakott össze, majd LEGO-ból épített egy kocka-kirakó robotot, két éve pedig lefejlesztett egy applikációt, amely bárkit elvezet a kirakás élményéhez. A további fejlesztésekre azonban Tilmann Zsolt vezette rá, akivel a Vakok Állami Intézetében találkozott, mert ő is hallott az alkalmazásról, saját tapasztalatai alapján pedig volt néhány ötlete annak javításához.

Abból indultak ki, hogy bár a vakok Rubik-kockájának négyzeteit, könnyen kitapintható, dombornyomott elemekkel látták el, azok is ugyanúgy színesek. „Amíg nem beszéltem egy látássérült emberrel nem tudtam, mennyire fontos a nem látók számára az idő. Azt mondta, hogy jó az applikáció, de unalmas arra várni, amíg scanneléssel beolvassa a kocka 54 apró négyzetét. Ekkor váltottam át a gyorsabb, fényképezési módra” – utalt Kristóf arra, hogy ma már elég lefotózni telefonnal az összekevert kocka hat oldalát, majd ahogy az alkalmazás felismeri a színeket, algoritmusokkal ad utasításokat a forgatásokra, amihez egyébként a saját hangját vette fel.

Az alkalmazással nemcsak az volt a célja, hogy elvezesse a felhasználóta kirakásig, hanem, hogy megmutassa és megtanítsa az oda vezető út logikáját is.„Még csak teszt fázisban működik az applikáció, mert az apró finomításokhoz szeretnék még minél több látássérülttől visszajelzést kapni. De annyi játék van még, amiből kimaradnak a nem látók vagy a sérült emberek, rajtuk szeretnék segíteni hasonló alkalmazásokkal” – fogalmazott Muhi Kristóf, miközben hozzátette, felmerült már az is, hogy következő projektjében a fogyatékkal élők számára akadálymentesíti a Gazdálkodj okosan! társasjátékot.

Fotó: SCI-ndikátor
Fotó: SCI-ndikátor

Különös kapcsolat van köztem és a kocka között

Ezt írta a MATEHETSZ Felfedezettjeink ösztöndíj pályázatára készült prezis bemutatkozásában a másodéves egyetemista, aki ma már harminc programozó versenyen van túl - többségében különdíjas és dobogós helyezésekkel -, az androidos applikáció vakok és gyengén látók számára fejlesztett verziójával pedig legutóbb a 2017-es SCI-ndikátor fődíját is megnyerte. Az országos tudománykommunikációs versenyen azok indulhattak, akik egy kommunikációs képzés keretében vállalták, hogy megtanulnak közérthetően és szórakoztatóan beszélni tudományos területükről – úgy, hogy azt bárki megértse. A legjobban ez Kristófnak sikerült, aki most azon dolgozik, hogy minél több operációs rendszeren lehessen használni az alkalmazását, és, hogy a kocka-kirakásban lefaragja negyven másodperces szintidejét.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hotel, restaurant&more - Nevezési határidő: június 30. Nevezd be éttermed / szállodád Magyarország egyetlen vendéglátóipari dizájn versenyére!

Idén kilencedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Díjátadó: július 5., Premier KultCafé

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.