A jövő már a kertekben van

Tablettel vezérelhető okoságyás, időjárás-figyelő öntözőrendszer és erkélyen nevelt okos fűszernövények – a jövő csatlakoztatott kertjében gyorsabban teremnek a zöldségek és már a fűszálak is zöldebbek lesznek, mint bármikor előtte. Az okoskertek jelene és víziója a Kreatív Telenorral közös Next rovatában.

A tel-avivi GreenIQ startup például lassan négy éve igyekszik forradalmasítani az okoskertészkedést az internetre csatlakoztatott eszközök segítségével. Legutóbb az automatizált technológiát tervező Crestronnal együtt fejlesztett egy olyan öntözőrendszert, amely az időjárási viszonyok függvényében teszi tervezhetőbbé a locsolást, és egyben felére csökkenti az átlagos vízfelhasználást. A kert különböző pontján a talajba dugott ültető-pálcák szenzorai ugyanis érzékelik annak nedvességtartalmát, ami ha túl alacsony, akkor máris érkezik egy e-mail a mobilunkra, hogy aktiváljuk az öntözőrendszert – írja a DigitalTrends.

Fotó: GreenIQ
Fotó: GreenIQ

A távolból irányítható GreenIQ csak annyi ideig működteti a pázsit spinklereit, amennyi vízre épp szüksége van a talajnak. És ha a rendszerbe még a cég Netatmo nevű mini meteorológiai állomását is becsatlakoztatjuk, akkor a pontos helyi előrejelzéseknek megfelelően még tovább optimalizálja az öntözések gyakoriságát és időtartamát, miközben a következő napok szárazabb időjárására is előre felhívja a figyelmet. Az okoslocsolót az Amazonon is megrendelhetjük 190 dollárért, de már kapható a füst- és szénmonoxid-érzékelővel is felszerelt változata, amely füst esetén azonnal beindítja az öntözőrendszer azon szekcióját, amelyet a ház falára irányítottunk. 

Kis magyar palántanevelde

Aztán ott a Growiee nevű magyar startup, amely az otthoni erkély-kertészkedés okosításán dolgozott hónapokig - igaz, eddig még nem sikerült az ötlethez komoly befektetőket találnia. Pedig az elképzelés jó: egy olyan intelligens mini fűszerkertet terveztek, amelyet főleg a panellakásban élők tudnak igazán értékelni, amikor kilépnek erkélyükre és a reggelihez egyszerűen csak leszakítják a koktélparadicsomot, vagy begyűjtik az első kis tálkányi, hetekig szeretgetett földiepret. Sőt, lehet, hogy még csak hetekig sem kell gondozni azt az epret, a rendszer lényege ugyanis pont az, hogy a megszokottnál két és félszer gyorsabban termessze az elültetett növényeket.

Fotó: Growiee
Fotó: Growiee

A működésének lényege, hogy a cseréphez cseppet sem hasonlító fedeles edényekben a startup által kifejlesztett kapszulákban megvásárolható fűszer- vagy apróbogyós növényeket lehet termeszteni. A kapszulák speciális, tápanyagokkal dúsított termesztő közeget tartalmaznak, amelyeket a tiszta vízzel feltöltött lyukakba kell behelyezni, majd elég csak beprogramozni az automatizált rendszert, hogy épp milyen zöldséget ültettünk el. Ennek megfelelően állítja be ugyanis a szükséges mennyiségű és hullámhosszú fényt az eszköz fölé szerelt LED-es világításon keresztül. Tartozik hozzá egy applikáció is, amely segítségével a növekedés folyamatát követhetjük végig, az edénybe épített szenzorokon keresztül pedig az aktuális vízszintet és talajhőmérsékletet is láthatjuk a mobilunkon. A feladatunk mindössze annyi, hogy a telefonunkra érkező időpontban meglocsolgassuk a kis veteményesünket, majd a végén betakarítsuk a termést.

Bécsben már használják

Az elmúlt napokban pedig már arról lehetett olvasni, hogy Bécs egyes részein megjelentek az okoságyások. A Smartgreen Solutions bécsi startup által, elsősorban hobbikertészeknek kifejlesztett okoságyás monitorozza a levegőhőmérsékletet, a páratartalmat és a talaj nedvességtartalmát. A smartbeet különböző méretekben kapható, áramellátását napelemek biztosítják, a tulajdonosa pedig okostelefonján ellenőrizheti, mi zajlik a minikertjében. Az ágyásba szerelt elektronika a környezet mikroklímáját figyeli, hogy a megfelelő időben a megfelelő vízmennyiséget juttassa ki a növényeknek.

Fotó: Smartgreen
Fotó: Smartgreen

A kertészeknek egy alkalmazás mutatja, hogy mikor kell öntözni, hogy mennyi víz van még a tartályban, de jelzi az akkumulátorok töltöttségét és az ágyás körüli hőmérsékletet. Az öntözések tervezésekor az alkalmazás figyelembe veszi az időjárás-előrejelzést is, ha pedig fogytán van az öntözővíz, jelez a tulajdonosnak. Jelenleg főleg bécsi közösségi kertekben tesztelik az okosveteményest, de a Bécsi Agrártudományi Egyetemmel közösen azon dolgoznak a fejlesztők, hogyan tudják a technológiát nagyobb területen is használni. Így aztán kis túlzással a jövőben akár egy tablet is elég lehet majd a hatalmas parkok öntözéséhez.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.