A digitális gyógyszer mobilon jelez, ha nem vettük be

Az Egyesült Államokban már engedélyezték egy skizofrénia kezelésére használt gyógyszer digitális verzióját, amely egy tapasz segítségével küld jelzést a beteg mobiljára, ha nem vette be a napi adagot. És online ezt már a kezelőrvosa is láthatja.

Hétfőn kapott engedélyt az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóságtól (FDA) a világ első okostablettája, amelyekben apró, nyeléskövető szenzorok érzékelik, hogy a beteg bevette-e azt. Az Abilify MyCite digitális gyógyszer a mellé fejlesztett, beteg által viselt tapasszal kommunikál, azon keresztül küldi az adatokat egy telefonon futó alkalmazásba - írja a The Verge.

A gyógyszerbe épített homokszem méretű, szilíciumból, rézből és magnéziumból álló érzékelő a lenyelés után néhány perccel, a gyomorsavval érintkezve automatikus jelzést küld a beteg mellkasára felragasztott tapaszra, amely Bluetooth-szon keresztül továbbítja az applikációba a tablettával bevitt hatóanyag dózisát és időpontját. A tapaszt hétnaponta kell cserélni, az apró szenzor pedig természetes úton távozik a szervezetből. Nemcsak a gyógyszerszedést, de a beteg hangulatát és alvási periódusait is folyamatosan monitorozza, de méri a lépés- és  pulzusszámát, ezekről pedig adatokat generál, amelyek alapján jelentést küld az orvosnak.

És ez a jelentés a problémája a szakértőknek is, akiknek egy része adatvédelmi visszaéléseket vizionál, másik része pedig a betegek nyomkövetővel felszerelése miatt a magánélethez való jog ellehetetlenítéséről beszél. Szerintük ezt már csak egy lépés választja el attól, hogy a nem együttműködő betegeket megbüntessék. "A digitális tabletta egészségügyi szempontból indokolt, de ha helytelenül használják, inkább a bizalmatlanságot erősíti" - idézi cikkében a New York Times Ameet Sarpatwarit, a Harvardi Orvostudományi Intézet vezetőjét.

Az okosgyógyszer szedését persze önkéntes alapon vállalják a betegek, és a beleegyezésük is szükséges ahhoz, hogy egy családtagjuk vagy kezelő orvosuk is hozzáférhessen ezekhez az adatokhoz egy weboldalon keresztül. 

A digitális gyógyszer különösen az olyan pszichiátriai betegeknél lehet hasznos, akik korábban, életük első pszichotikus epizódján átesve hajlamosak voltak félbehagyni a kezelést, ha egy idő után jobban érezték magukat  - utalt a cikkben szintén megszólaltatott Columbia Egyetem és a New York-i Presbiteriánus Kórház igazgatója arra, hogy a rendszertelen gyógyszerszedés a betegre és az egészségügyre nézve is káros és költséges. Ugyanakkor még idő kell ahhoz, hogy kiderüljön, milyen betegségek esetén vezet eredményre a betegek ellenőrzött gyógyszerszedése. Az okospirulát ugyanis egyelőre csak a skizofréniás, bipoláris depresszióval küzdő betegek kezelésére engedélyezték. De a Wall Street Journal már arról ír, hogy az FDA felkészült arra, hogy az Abilify digitális verziójának forgalomba kerülése után más tabletták gyártói is benyújtják majd jóváhagyási kérelmeiket. A japán Otsuka gyógyszeripari vállalat és a Proteus digitális egészségügyi szervezet okosgyógyszerét 2012 óta tesztelik, és a jelenlegi tervek szerint jövőre kerülhet piacra. 

Egyébként hasonló célból fejlesztettek intelligens tapaszt az asztmás betegek kezelésére is. A bluetooth-szal felszerelt intelligens inhalátorral és a mellkasra ragasztható tapasszal egybekötött Respia töltőállomás például szintén egy alkalmazás segítségével kommunikál egymással. A szilikonos tapasz a bőrön keresztül, az orvosi sztetoszkóphoz hasonlóan, folyamatosan figyeli a felső légutak állapotát, és érzékeli, ha a légzés szaporább vagy nehézkesebb lesz.

„Ezeket a rohamot előrejelző, apró jeleket sokan nem veszik észre, pláne munka közben, amikor a legkevésbé figyelnek magukra. Pedig az asztma folyamatos önellenőrzést igénylő betegség” – fogalmazott Katherine Kawecki a Respia eszköz feltalálója, aki maga is évek óta küzd ezzel a légúti betegséggel. Tavaly novemberben a krónikus légzőszervi betegségek kezelésének innovátoraként meg is kapta az okostapaszért járó James Dyson-díjat.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.