A séfek az én rocksztárjaim

Erdélyi vállalkozó családból érkezett az egyik legnagyobb hazai kommunikációs ügynökség, a HD Group vezetője. Duca Andrea egy éve döntött úgy, hogy több nyilvános szereplést vállal, a szakmájában, az üzletfejlesztésben és a cégépítésben szerzett tapasztalatait a médiában és konferenciákon is megosztja. Ahhoz képest, hogy addig Facebook-oldala sem volt, azóta már influencernek is felkérték. Emellett tanít, szakkönyvet ír, és profi a gasztronómiában is. Portré.

Duca Andrea
Duca Andrea
Duca Andreával a HD Group irodájában találkozom. Vízzel és csokival kínál, utóbbit egyik új ügyfelük gyártja, a szomszéd szoba tele van csokival. Elsőként a gyökereiről beszélgetünk: erdélyi vállalkozócsaládból származik, de már húsz éve Budapesten él. A HD Groupban közel öt éve ügyvezető partner. Pozíciójából fakadóan sokat utazik, és mivel egyre több a nemzetközi megbízás, rengeteget jár külföldre is. Mikor ennek kapcsán rákérdezek, hogy nem vágyik-e külföldi életre, a fejét rázza, „Budapest az otthonom”.

Szerinte a legszebb város, ahol valaha járt, pedig ilyen helyből nincs kevés: hosszabb időt töltött Olaszországban és Spanyolországban is. Mivel szerinte a főváros nagyon jó adottságokkal bír, az ország- és városimázs szempontjából van mire építeni, ebben ő maga is próbál szerepet vállalni: a Le Diner En Blanc nevű ismert nemzetközi rendezvénysorozat idei budapesti eseményén például ő lesz az egyik házigazda. Ezek olyan gasztronómiai összejövetelek, melyeket a nagyvárosok egy-egy frekventált helyszínére szerveznek, tetőtől talpig fehérben kell érkezni, a pontos helyszín csak az utolsó pillanatban derül ki a résztvevők számára. Sok, szám szerint hét nyelvet beszél, mint mondja, legutóbb németül tanult meg, és legalább társalgási szinten mindegyiket elsajátította. „Habsburg György az mondta egyszer, hogy azt a nyelvet ismeri az ember, amin telefonálni tud. És én már telefonáltam németül” - meséli. Nagy álma, hogy oroszul is megtanuljon egyszer.

Kötelességének érzi visszaadni

Hamar kiderül, hogy jó szervező, és a kultúra iránti rajongásából fakadóan szeret összehozni egymással tehetséges embereket. Ezt a képességét a HD-nál is igyekszik kamatoztatni, amiből ő maga is sokat profitál, hisz olyan előadókat tudnak különböző céges rendezvényekre elcsábítani, akik iránt személyesen is rajong. Ilyen volt például Itay Talgam izraeli karmester, aki világhírű kollégáinak stílusát figyelte meg, rendszerezte azokat, majd párhuzamot vont az egyes karmesteri és vezetői stílusok között (erről könyvet is írt, ami magyarul Karmester, főnök, dada címmel jelent meg). Duca szerint az ilyen eredeti, gondolatébresztő előadások tudnak igazán sokat adni az embereknek, és képesek hozzátenni egy szakmai rendezvényhez is.

A szakembert erős küldetéstudat jellemzi, otthonról hozta azt az attitűdöt „Annak, aki megtanult egy szakmát, kötelessége visszaadni a társadalomnak” – vallja. Többek között ezért is kezdett rendezvényszervezéssel foglalkozó szakkönyv megírásába (amelyről egy vele készített interjúnkban mi is beszámoltunk). A könyv ambíciója, hogy a rendezvényt, mint kommunikációs eszközt mutassa be. Az írás jól indult, három fejezetet elkészült, de a két kisgyerek és a munka mellett egyelőre nincs ideje folytatni. Ettől függetlenül nem mondott le róla, hogy befejezze.

Eközben a Metropolitan Egyetemen (METU) oktat, angolul tartott órákat pr-marketing szakos diákoknak, most pedig a kreatív event management szakon óraadó tanár. Honoráriumát felajánlja az egyetemnek, így elmondása szerint volt olyan év, amikor ebből tudták elvinni az event management szakos diákokat a Szegedi Szabadtéri Játékokra, hogy az élmény mellett szakmai tapasztalatot is szerezhessenek.

Teljes pályafutását végigkíséri az a törekvés, hogy tegyen a rendezvényszervezés – vagy, ahogy mostanában kezdik nevezni: experience marketing – presztízsének további növeléséért. Ide kapcsolódik, hogy a Magyarországi Rendezvényszervezők és –szolgáltatók Szövetségének (MARESZ) Ügynökségi Tagozatának vezetőjeként a szakmán belüli integrációt is szorgalmazza. Az ügynökségek a piacon nap, mint nap tendereken mérik össze tudásukat, ezért van szükség egy olyan platformra – és szerinte ez a MARESZ – ahol a problémákat is ki lehet beszélni, és a közös érdekérvényesítésre is van lehetőség.

Vállalkozói énjével is igyekszik visszaadni a közösségnek. Mivel támogató mecénás a TEDx Danubiában (ez a TED előadások magyarországi szerveződése) a szervezet őt delegálta a Magyar Telekom által szervezett Mission Telekom inkubátorprogramba, amiben ígéretes startupokat karolnak fel, majd segítenek nekik eljutni az ötlettől a megvalósításig. A program első évében 150 csapat jelentkezett, ebből 13-an maradtak bent, közülük a legígéretesebbek megvalósulnak. Duca a vállalkozói szemléletet igyekszik átadni a mentoráltjainak: abban segít, hogy működjön a projektcsapat, megtérülést számolnak, a kommunikációt fejlesztik. Néha egészen különleges témákkal is találkozik: tavaly neurális hálóval, idén mesterséges intelligenciával foglalkoztak. De nem csak diákokat tanít, legutóbb az Evolution konferencián is előadott.

Az első bútora egy borhűtő volt

Gasztrorajongó. „A séfek az én rocksztárjaim” – vallja. Van sommelier képesítése is. Utóbbit, mint mondja, mégsem tudná csinálni, ő nem lenne képes belenyugodni abba, hogy a legjobb tudása szerint ajánl egy bort, a vendég végül mégsem azt választja. A borok iránti szenvedély mélyen gyökerezik: „A lakásunkban az első bútordarab egy 100 palackos borhűtő volt” - meséli ennek kapcsán.

Ami a gasztronómiát illeti, a férjével együtt kezdték, és mostanában már a kislányuk is csatlakozott. Szeret jókat enni, és van egy fura szokása: ha étteremben jár, szívesen benéz a konyhába. Egyszer például a legendás francia-amerikai Micheline-csillagos séf, Jean-Georges Vongerichten New York-i éttermében vacsoráztak, ahol elmondása szerint az eleganciával távolságtartás párosult. Ám amikor megkérdezte, hogy benézhetne-e a konyhára, a „maitre d’” nagyon elcsodálkozott, de végül kedvező válasszal tért vissza. A látogatás hatalmas élmény volt, odabent soha nem látott rendet tapasztalt, olyan fegyelmezett volt mindenki, mint a katonaságnál. Lelkes érdeklődése a személyzet irántuk tanúsított távolságtartó attitűdjét is megváltoztatta. Mikor megkérdezem, van-e még olyan konyha, ahová mindenképp szeretne bejutni, azt mondja, Segal Viktor Opera melletti pop-up éttermében egyszer szívesen főzne egyet közösen a séffel.

Szakmai és magánéletének érdekességeit a cég kommunikációs stratégiájának részeként kezdte el megosztani mind a Facebookon, mind a Linkedinen.  Ezek a kommunikációs csatornák olyannyira működnek, hogy Facebook posztjai kapcsán – amelyekben főleg utazásait, gasztrotúráit dokumentálja – több olyan ügyfelüktől is kapott pozitív visszajelzést, akik aztán kipróbálták az ajánlásait. „Programfüzet lettem” – mondja nevetve. Még egy étterem is megkereste, hogy influencerként képviselje őket, de visszautasította az ajánlatot. Elmenőfélben még megemlíti, hogy a hosszú hétvégén a dégi Festetics-kastélynál kirándultak. Akit érdekel, milyennek látta a díjnyertes kastélykertet, az Duca Andrea Facebook-oldalán megnézheti.

A cikk megjelenését a BMW X2 támogatta.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A verseny célja, hogy díjazza az egyedi belsőépítészeti dizájnt, kreatív vendéglátóipari/hotel kommunikációt és márkamegjelenést. Nevezési határidő: 2018.06.29.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.