hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mennyit kerestek a tévés műsorgyártók?

Milyen cégek gyártanak ma műsorokat a televíziós csatornák számára, milyen összefonódások tapasztalhatók közöttük, milyen árbevételre számíthatnak ezek a cégek a jövőben? Feledy András, a Köhler és Feledy médiatanácsadó cég ügyvezetője ezekre kereste a választ elemzésében.

hirdetés

A magyar médiapiac bővelkedik elemzésekben. Részletekbe menően ismerhetjük a televíziók nézettségét, a médiumok gazdasági eredményeit, az előállított tartalmak jellemzőit. Elvétve találunk azonban adatokat azokról a vállalatokról, amelyek ezeket a tartalmakat előállítják. Melyek ezek a gyártócégek, hányan vannak, mekkora méretűek? Milyen trendek jellemzik ezt a piacot? A kutatásban ezekre a kérdésekre adunk választ.

A vállalatok bevétele és eredménye

Az első, valamint az utolsó táblázat (Tévés gyártócégek főbb megrendelői és műsorai) összevetéséből látható (csillaggal jelöltük a becsült összegeket), hogy a listát vezető Hungister működésének alapját a Szerencsejáték Zrt. sorsolási műsorainak készítése adja, ugyanakkor a vállalat a közmédiumok összevonásának egyik legnagyobb nyertese. A második helyezett, az IKO Műsorgyártó az RTL Klub és a körülötte található médiaportfolió legnagyobb beszállítója, és néhány kivételtől eltekintve pozíciójának leírására a kizárólagos jelző sem tűnik túlzónak. Racionális beszerzési stratégiának mondható ugyanis, ha egy-egy televízió egy bizonyos megrendelési állományt elérve az érdekkörébe tartozó vállalatot favorizál. Ugyan csökken a piaci kontroll, cserébe más piaci versenyelőnyt nyújtó adottságokhoz juthat.

A top 20 értékesítési árbevétele - a számok ezer forintban értendők!
A top 20 értékesítési árbevétele - a számok ezer forintban értendők!

A harmadik, negyedik helyen két, szappanoperákat gyártó cég található. A listahelyezések mutatják a műfaj gazdasági súlyát a piacon. A listára két új vállalat került fel, a Mastiff Hungary és a Marslakók, ezek nemcsak a listán, hanem a piacon is új szereplők. A Mastiff Hungary a Zodiák nevű globális médiavállalkozás egyik almárkája, a Marslakók pedig az azonos című napi szappanoperát gyártja az MTVA számára. A lista további szereplői egy-egy producer vagy producercsoport köré épült vállalatok, jellemzően saját fejlesztésű műsorokkal.

Az adózás előtti eredmény a következőképpen alakult a cégeknél (csillaggal jelöltük a becsült összegeket):

A top 20 adózás előtti eredménye - a számok ezer forintban értendők!
A top 20 adózás előtti eredménye - a számok ezer forintban értendők!

Az eredmények elemzésekor figyelembe kell vennünk azt, hogy egy vállalat nyereségének tulajdonosok általi realizálása több módon történhet. Stratégiától függően ki lehet venni a pénzt profitágon, munkabérben, illetve más módokon is. Ezek a megoldások nem ütköznek jogszabályba, inkább a tulajdonosok saját vállalkozásukhoz való viszonyáról közölnek információkat.

A következő táblázat a cégek részesedését mutatja meg az összesített bevételekből.

A top 20 gyártócég részesedése az árbevételből
A top 20 gyártócég részesedése az árbevételből

Érdekes összehasonlítási alapot nyújt az adózás előtti eredmények vizsgálata az árbevétel, valamint a top 20 cégek átlagos eredményének tükrében, amelyet a következő grafika mutat meg:

A top 20 árbevétel-arányos eredménye
A top 20 árbevétel-arányos eredménye

A vállalati nyereségek realizálásának eltérő stratégiái tisztán kirajzolódnak, ha az adózás előtti eredményt az árbevétel arányában vizsgáljuk. Természetesen nem állítjuk azt, hogy egy vállalat nem dolgozhat minimális haszonkulccsal, esetleg nem dőlhet be egy-egy üzlet, azonban a piaci összesítéstől való jelentős elmaradás vagy azonnali beavatkozást igényel a vállalat működésébe, vagy a klasszikustól eltérő stratégiára utal. Véleményünk szerint a piaci átlagot jelentő 10 százalék jellemző adat a műsorgyártási tevékenység haszonkulcsára.

Az eredmények változása 2010-11 között

A kutatás talán legmeglepőbb adata a top 20 vállalat árbevételének és adózás előtti eredményének a változása. Miközben a televíziós piac jelentős bevételi forrását nyújtó reklámpiac drámaian visszaesett, és a legtöbb televízió költségcsökkentésre kényszerült, a televíziós műsorgyártó piac növekedni tudott.

A piac nettó árbevétele 2010-ben még 10,18 milliárd forint volt, ez 2011-re 12,9 milliárd forintra nőtt, ami 26,7 százalékos növekedésnek felel meg. Az adózás előtti eredmény a 2010-es évi 571,87 millió forintról 2011-re 1,19 milliárd forintra nőtt, ez 108 százalékos (több mint kétszeres) növekedést jelent. A háttérben ennek magyarázatául több jelenség is húzódhat:

- A közmédia összevonása és konszolidációja lehetővé tette, hogy a korábbiaknál jelentősen nagyobb összeget fordítsanak új műsorok gyártására.

- A televíziós felületek között folyó kiélezett verseny folyamatosan növeli a saját gyártású műsorok iránti igényt. A nagy televíziók is csak a perifériális felületeiket adhatják fel, a fontos műsorsávokban nem lazíthatnak.

- A televíziós szezonalitás belső aránya is változik, nő az őszi és tavaszi szezonok hossza.

- A kábelpiac telített, így új termékkel előállni vagy régi terméket fejleszteni csak saját gyártású műsorokkal lehet.

Felmerül a kérdés, vajon Magyarországon összesen mennyi pénzt költhetnek el tévéműsorok gyártására? A top 20 vállalat lefedi a beszállítói piac 93%-át, azonban az árbevétel inkább csak támpontot ad a kalkulációhoz. Figyelembe kell venni viszont azokat a műsorokat, amelyeket a televíziók beszállítói közreműködés nélkül, maguk állítanak elő. Ide tartoznak a hírműsorok, bulvármagazinok, jellemzően valamennyi info- és infotainment műsor. A közmédiánál további nagy mennyiségű magazinjellegű műsor készül belső gyártásban. Mindent egybevetve óvatos becsléssel azt mondhatjuk, hogy Magyarországon az egy évben tévéműsorok előállítására fordított költség meghaladja a 16 milliárd forintot.

A következő táblázat a műsorgyártók árbevétel-változását követi le cégenkénti bontásban.

A top 20 gyártócég árbevétel-változása
A top 20 gyártócég árbevétel-változása

A táblázatból látható, hogy az általános növekedésnek csaknem minden vállalat részese. A trenddel szemben jelentősebb csökkenés az Interaktívnál látható, ami a tulajdonosi stratégiaváltozás eredménye lehet. Ennek a stratégiaváltozásnak a másik oldalon a legnagyobb nyertese a Frizbi Entertainment. A Primetime Entertainment forgalmát elérhető adatok híján becsültük, amelynek a zászlóshajója a 2011 őszén megszűnt Esti Showder volt. Ennek következtében a vállalat szintén a  visszaesők közé került.

Összefoglalás

A piac mérete a válság ellenére bővül, a realizált haszon nagysága növekszik. Trendváltozást nincs okunk feltételezni, mivel a televízió, mint hirdetési felület, az egy főre jutó elérést tekintve még mindig a leginkább költséghatékony megoldás. A felületek száma tovább nő, a digitális terjesztés térnyerésével a verseny kiegyenlítettebbé, és ezért élesebbé válik. A piac fejlődése középtávon az egyre nagyobb, valamilyen rendszeren keresztül a globális médiavállalatokhoz kötődő műsorgyártók térnyerésénel irányába mutat. A verseny elsősorban a nemzetközi, és nem a magyar piacon dőlhet majd el.

 

Tévés gyártócégek főbb megrendelői és műsorai

  Vállalat neve Legnagyobb megrendelõ Legfontosabb gyártott műsorok
1 Hung-Ister MTVA Szerencsejáték Rt. sorsolási mûsorai, Magyarország szeretlek, Maradj Talpon
2 IKO Műsorgyártó RTL Klub Való Világ, X Faktor
3 Interaktív TV2 Jóban Rosszban
4 Magyar Grundy Ufa RTL Klub Barátok Közt
5 Show and Game MTVA Maradj Talpon!
6 CO. Production MTVA Mozdulj!
7 Primetime Entertainment RTL Klub Esti Showder, Showder Klub
8 Frizbi Entertainment TV2 Frizbi, Összeesküvõk
9 Filmservice MTVA Mindenbõl egy van
10 Q-Art Művészeti Viasat3 Négy esküvõ
11 HBL Produkció TV2 Babavilág, Egészségmánia
12 Megafilm MTVA Hacktion
13 AGB Produkciós Iroda TV Paprika, TV2 Receptdaráló
14 Pressvision TV Paprika, TV2  
15 Mastiff Hungary Viasat3 Éden Hotel
16 Stratcomm MTVA Gasztroangyal
17 Integral Communication TV2 Több mint testõr
18 StahlBohus TV2 Stahl konyhája
19 Newart Entertinment TV2, Viva, Autóguru, RandomMarci
20 Marslakók MTVA Marslakók

 

A kutatás módszertanáról
A lista olyan számviteli adatokból készült, amelyek a vállalatoknak nemcsak a tévéműsorok, hanem valamennyi más termék értékesítéséből származó árbevételét is tartalmazza. A legtöbb vállalat más, a televíziós műsorgyártással határos területeken is tevékenykedik. Ilyen területek a film-, a videoklip- és reklámfilmgyártás, a televíziós technikával kapcsolatos szolgáltatások (bérbeadás, üzemeltetés), a reklámügynökségi tevékenység, a rendezvényszervezés vagy az internetes tartalomfejlesztés. Ezeken túl a számok tartalmazzák az export tevékenységből származó bevételeket is. Ezzel magyarázható az, hogy egyes vállalatok teljes árbevételét nem mindig érezzük arányosnak a képernyőn érzékelhető jelenlétükkel.

A kutatás a vizsgált vállalatok 2010 és 2011 évi számviteli beszámolójának eredménykimutatás részére épül. Az "értékesítés nettó árbevétele", és az "adózás előtti eredmény" sorok adataiból készült adatbázis, majd elemzés. A vizsgálandó vállalatok listája internetes adatbázisok és iparági interjúk alapján lett összeállítva, amelyre összesen 44 vállalat került fel. Az elemzés az árbevétel alapján számított legnagyobb 20 vállalat adatait vizsgálja, ezek összesített árbevétele meghaladja a teljes bevétel 93%-át. Az adatok a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, Céginformációs Szolgálatának honlapjáról lettek rögzítve (http://e-beszamolo.kim.gov.hu)

 

Feledy András, Köhler és Feledy, ügyvezető
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

George-ot a Greenroom vezeti be a hazai piacra.

Az ikonikus pajzshoz 1993 óta nem nyúltak, nem is nézett ki jól mobilon. Terveztek egy új céges fontos is.

A Pont Itt szaklap átadta a Gastro&Hotel Design Award elismeréseit.

A közép-európai borbár megjelenése egyből be is húzott egy dizájndíjat.

A Vodafone szenzorai és a Here térképei segítenek neki, a sofőr a garázs bejáratánál kiszállhat. Budapesten mutatták be.

hirdetés
hirdetés

Díjátadó: 19.11.26. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!