hirdetés
hirdetés
hirdetés

A magyar újságírók fele korrupt

Az újságírók mindössze hét százaléka látja úgy, hogy a magyar sajtó betölti legfőbb feladatát, az elfogulatlan, korrekt tájékoztatást. A múlt évhez képest tovább romlott a média feddhetetlenségének, függetlenségének és a szakma anyagi helyzetének megítélése az újságírók körében második alkalommal végzett Médiatükör kutatás szerint. 

hirdetés

Az Uniomedia kommunikációs ügynökség és a Nézőpont Intézet Médiatükör címmel második alkalommal készített átfogó online felmérést arról, miként látja az újságírószakma saját helyzetét, illetve viszonyát a politikai és gazdasági élet szereplőihez. A felmérés 2011. február 15. és március 7. között készült, 200 újságíró válaszai alapján.

A magyar sajtó megítélése a múlt évhez képest több területen tovább romlott: az újságírók döntő többsége politikailag elfogultnak, alulfizetettnek, túlterheltnek, széthúzónak, korrupcióval fertőzöttnek és motiválatlannak látja kollégáit, illetve szakmáját. A média politikai függetlenségével a megkérdezettek alig 3 százaléka, az újságírók jövedelmével alig 4 százaléka elégedett. Az egyértelműen elégedetlenek aránya ezzel szemben a függetlenség kérdésében 71 százalék, míg a szakmát alulfizetettnek érzők aránya az egy évvel korábbi 47 százalékról 68 százalékra emelkedett. Az egyetlen pozitív irányú változás, hogy az újságírók jobban informáltnak érzik saját szakmájukat: tavaly ezt a válaszadók 25, az idén már 36 százaléka mondta jellemzőnek.

Az újságírók önmagukról

Az újságírókat saját magukról firtató kérdésekre kapott válaszok alapján egészen másképet kapott az Uniomedia. A többség ez esetben is túlterheltnek és alulfizetettnek érzi magát, a politikai függetlenségre és a feddhetetlenségre adott válaszok aránya azonban a szakma általános megítélésének az ellenkezője: a válaszadók 62 százaléka politikailag függetlennek tartja magát és saját munkáját. A szakterületek bontása alapján még a politikai újságírók között is többségben vannak azok, akik úgy látják, hogy „politikai elvárásoktól függetlenül” tudósíthatnak. A politikai függetlenség hiányáról a teljes szakmán belül a válaszadók 10 százaléka, a politikai újságíróknak pedig 18 százaléka számolt be.

A korrupcióról

A felmérésben résztvevők 81 százaléka magát feddhetetlennek mondta. Alig öt százalék vallotta ennek az ellenkezőjét. A tavalyi felméréshez hasonlóan ugyanakkor rendkívül sokan, a válaszadók 56 százaléka állította, hogy van tudomása arról, hogy valamely kollégája rejtett ellenszolgáltatást fogadott el egy cikk megjelentetéséért. Nemmel erre a kérdésre 24 százalék válaszolt. A legnagyobb változás a múlt évhez képest, hogy idén már minden ötödik megkérdezett kitért a válaszadás elől.

Színvonal, felelősség

A média színvonalának általános megítélése az újságírók körében továbbra is kritikus: mintegy ötször annyian tartják színvonaltalannak, mint színvonalasnak a magyar sajtót. A felsővezetők között a pozitív válaszok aránya 19, a beosztott újságírók körében viszont alig 3 százalék.

A megkérdezettek szerint a média legfontosabb feladata, hogy elfogulatlan, korrekt tájékoztatást nyújtson, ám a válaszadók mindössze 7 százaléka látja úgy, hogy a magyar sajtó ezt a feladatát be is tölti. A többség - a felmérésben résztvevők 71 százaléka - szerint ezzel szemben elsősorban a tulajdonosok elvárását szolgálja ki.

A tavalyi felméréshez hasonlóan az elégtelen színvonalért az újságírók elsősorban a kiadókat, médiatulajdonosokat okolják, a válaszadók 84 százaléka tartja felelősnek őket. Második helyen a médiapiac felsővezetői állnak, megelőzve a politikusokat a felelősök között. A politikai újságírók az átlagnál kevésbé, a bulvár újságírók nagyobb mértékben hibáztatják a politikusokat az alacsony szakmai színvonalért.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Főhősünknek igencsak jól jönne egy csoki, hogy kijöjjön a karantén utáni katatóniából.

 A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat idén 19. alkalommal hirdeti meg a digitális megmérettetést, amelyre a szakmai zsűri a legfrissebb idei honlapokat és a legjobb digitális megoldásokat várja. 

Egyre több raktárkoncertet vállaló zenekar csatlakozik az akcióhoz.

Ötletes absztrakciók, szokatlan perspektívák és önmegvalósítás vitték a prímet júliusban.

Erősen ajánlják a maszkviselést, belépéskor hőmérőzésre is lehet számítani.

hirdetés
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.