hirdetés
hirdetés
hirdetés

A reklámkorszak vége - Bob Garfield káoszelmélete

A hagyományos reklámpiaci modell összeomlott, az új még nem épült fel - állítja Bob Garfield, az Advertising Age amerikai marketingkommunikációs szaklap vezető publicistája. Az elméletét az április 26-i Nagy Kreatív Napon is előadó Garfield szerint az eddigi vezető hirdetési trendeket felülírják az internet által nyújtott új lehetőségek, a rend helyét pedig átveszi a káosz. Az ügynökségeknek, már amelyik életben marad, új üzleti modell után kell nézniük.
hirdetés
Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a kanadai mammutfenyők még állnak, de az adótornyok már nem, ahol Cannes teljesen elhagyatott június harmadik hetében - és ahol az ügynökségek teljesen marginális szerepet töltenek be, a marketing pedig szinte egyáltalán nem támaszkodik a 30 másodperces tévészpotokra, sem a magazinhirdetésekre.

Ezzel a vízióval kezdi a hagyományos reklámipar szerkezetének hanyatlásáról szóló, az Adage.com honlapon is hozzáférhető „Chaos Scenario 2.0” című írását Bob Garfield, hozzátéve, hogy azok, akik úgy gondolták, hogy a televíziós, rádiós és sajtóhirdetések örök életűek lesznek, minden bizonnyal tévedtek. A szöveg a két évvel korábbi „Chaos Scenario” című írás folytatása.

„Video Killed the Radio Star” - énekelte a Buggles több, mint húsz évvel ezelőtt, a Music Television elindulásakor. Garfield szerint ironikus módon napjainkban éppen az MTV-típusú hirdetési stratégiát „öli meg” a You Tube típusú szabadon nézhető és megosztható online tartalmak forradalma.  A hagyományos tartalomszolgáltatóknál már elindultak a változások, jellemzően leépítések, elbocsátások, megszorítások.

Garfield szerint ez valójában nem meglepő; a válság jeleit hosszan lehet sorolni a közelmúltból. Közvetlenül 2005 karácsonya előtt a Time Warner elbocsátotta 100 munkatársát, majd közvetlenül karácsony után még százat. 2006 áprilisában már 250 további alkalmazottat rúgtak ki - ekkor azt ígérte a cég, hogy ez az utolsó leépítési hullám, majd később újra 300 dolgozótól váltak meg. Az elbocsátások hátterében a Time Warner 2001 óta tartó folyamatos hanyatlása áll, és példája egyáltalán nem egyedülálló: 2006 októberében többek között az NBC is 750 millió dolláros költségmegtakarítást jelentett be.

Ezzel a folyamattal áll élesen szemben a videomegosztó-robbanás a médiapiacon: a You Tube például, amely nemrég dollármilliókért vándorolt a Google-hoz, két éve még nem is létezett - állapítja meg Garfield. Emellett pedig egyre nagyobb a digitális televízió lefedettsége az Egyesült Államokban - több mint 20 százalék - aminek következtében a hirdetők mintegy negyven százaléka - köztük a Coca-Cola, a Johnson & Johnson és a General Motors - már komolyan visszafogja magát a tévés médiaköltés terén.

Bár a párizsi székhelyű World Association of Newspapers elnök-vezérigazgatója, Timothy Balding azt nyilatkozta nemrég, hogy a sajtó - és így a sajtóhirdetések - végső hanyatlásának vizionálása inkább csak divat, nem egy valós folyamat visszhangja, Garfield szerint ezek az értelmezések csak elodázzák a szembenézést az elkerülhetetlen döntésekkel. A reklámpiaci káosz Garfield szerint azzal köszönt be, hogy a digitális média világában a reklámkerülés lehetőségével egyre kevésbé hatékony hirdetések miatt a hirdetők elkezdenek elvándorolni a tömegmédiából, ami a tőke kiáramlásához vezet. Ez a tartalom minőségének hanyatlását okozza, ami pedig a további hirdetők távozásához vezet, és így tovább.

A „menekültek” - ahogy Garfield fogalmaz - pedig az internetre áramlanak, ahol viszont szembesülniük kell a „második káosz-komponenssel”, azaz az internet kínos gyermekbetegségeivel. Ez már csak tovább fokozza a káoszt: a hirdetők áramolnának az összeomló hagyományos médiából, de az internet jelen állapotában még nem tudja befogadni a száz legnagyobb hirdető reklámbüdzséjét, és még kevésbé képes kiszolgálni a felhasználók az összetett tartalmi igényeit.

A régi modellnek már vége, de az új még nincs kész, egyelőre megoldás nincs senkinél a problémára. Garfield abban mindenesetre biztos, hogy a Madison Avenue cégeinek jelentős részére komoly gondok várnak a közeljövőben, és csak azok tudnak túlélni, akik képesek lesznek jelenlegi működési mechanizmusaik és üzleti modelljük megreformálására.
(forrás: AdAge)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Mitte új ügyfelei közt megtalálható a régió egyik legnagyobb aukciósháza, felsőoktatási intézmény, illetve független ingatlantanácsadó cég is. 

A cél a kártyadigitalizációk és a tranzakciók ösztönzése mellett az OTP Bank innovatív arculatának építése volt.

2,3 milliárd forintos veszteséggel zárta 2018-at a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap.

Bővül az eddig is a 24 aloldalaként működő Sokszínű Vidék szerkesztősége.

A kilencvenes évek soha nem érhetnek véget.

hirdetés
hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.