hirdetés
hirdetés
hirdetés

A reklámkorszak vége - Bob Garfield káoszelmélete

A hagyományos reklámpiaci modell összeomlott, az új még nem épült fel - állítja Bob Garfield, az Advertising Age amerikai marketingkommunikációs szaklap vezető publicistája. Az elméletét az április 26-i Nagy Kreatív Napon is előadó Garfield szerint az eddigi vezető hirdetési trendeket felülírják az internet által nyújtott új lehetőségek, a rend helyét pedig átveszi a káosz. Az ügynökségeknek, már amelyik életben marad, új üzleti modell után kell nézniük.
hirdetés
Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a kanadai mammutfenyők még állnak, de az adótornyok már nem, ahol Cannes teljesen elhagyatott június harmadik hetében - és ahol az ügynökségek teljesen marginális szerepet töltenek be, a marketing pedig szinte egyáltalán nem támaszkodik a 30 másodperces tévészpotokra, sem a magazinhirdetésekre.

Ezzel a vízióval kezdi a hagyományos reklámipar szerkezetének hanyatlásáról szóló, az Adage.com honlapon is hozzáférhető „Chaos Scenario 2.0” című írását Bob Garfield, hozzátéve, hogy azok, akik úgy gondolták, hogy a televíziós, rádiós és sajtóhirdetések örök életűek lesznek, minden bizonnyal tévedtek. A szöveg a két évvel korábbi „Chaos Scenario” című írás folytatása.

„Video Killed the Radio Star” - énekelte a Buggles több, mint húsz évvel ezelőtt, a Music Television elindulásakor. Garfield szerint ironikus módon napjainkban éppen az MTV-típusú hirdetési stratégiát „öli meg” a You Tube típusú szabadon nézhető és megosztható online tartalmak forradalma.  A hagyományos tartalomszolgáltatóknál már elindultak a változások, jellemzően leépítések, elbocsátások, megszorítások.

Garfield szerint ez valójában nem meglepő; a válság jeleit hosszan lehet sorolni a közelmúltból. Közvetlenül 2005 karácsonya előtt a Time Warner elbocsátotta 100 munkatársát, majd közvetlenül karácsony után még százat. 2006 áprilisában már 250 további alkalmazottat rúgtak ki - ekkor azt ígérte a cég, hogy ez az utolsó leépítési hullám, majd később újra 300 dolgozótól váltak meg. Az elbocsátások hátterében a Time Warner 2001 óta tartó folyamatos hanyatlása áll, és példája egyáltalán nem egyedülálló: 2006 októberében többek között az NBC is 750 millió dolláros költségmegtakarítást jelentett be.

Ezzel a folyamattal áll élesen szemben a videomegosztó-robbanás a médiapiacon: a You Tube például, amely nemrég dollármilliókért vándorolt a Google-hoz, két éve még nem is létezett - állapítja meg Garfield. Emellett pedig egyre nagyobb a digitális televízió lefedettsége az Egyesült Államokban - több mint 20 százalék - aminek következtében a hirdetők mintegy negyven százaléka - köztük a Coca-Cola, a Johnson & Johnson és a General Motors - már komolyan visszafogja magát a tévés médiaköltés terén.

Bár a párizsi székhelyű World Association of Newspapers elnök-vezérigazgatója, Timothy Balding azt nyilatkozta nemrég, hogy a sajtó - és így a sajtóhirdetések - végső hanyatlásának vizionálása inkább csak divat, nem egy valós folyamat visszhangja, Garfield szerint ezek az értelmezések csak elodázzák a szembenézést az elkerülhetetlen döntésekkel. A reklámpiaci káosz Garfield szerint azzal köszönt be, hogy a digitális média világában a reklámkerülés lehetőségével egyre kevésbé hatékony hirdetések miatt a hirdetők elkezdenek elvándorolni a tömegmédiából, ami a tőke kiáramlásához vezet. Ez a tartalom minőségének hanyatlását okozza, ami pedig a további hirdetők távozásához vezet, és így tovább.

A „menekültek” - ahogy Garfield fogalmaz - pedig az internetre áramlanak, ahol viszont szembesülniük kell a „második káosz-komponenssel”, azaz az internet kínos gyermekbetegségeivel. Ez már csak tovább fokozza a káoszt: a hirdetők áramolnának az összeomló hagyományos médiából, de az internet jelen állapotában még nem tudja befogadni a száz legnagyobb hirdető reklámbüdzséjét, és még kevésbé képes kiszolgálni a felhasználók az összetett tartalmi igényeit.

A régi modellnek már vége, de az új még nincs kész, egyelőre megoldás nincs senkinél a problémára. Garfield abban mindenesetre biztos, hogy a Madison Avenue cégeinek jelentős részére komoly gondok várnak a közeljövőben, és csak azok tudnak túlélni, akik képesek lesznek jelenlegi működési mechanizmusaik és üzleti modelljük megreformálására.
(forrás: AdAge)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Egy korábban visszahúzódóan kommuniláló német multi magyarországi leányával dolgoztak együtt egy évet. 

Nem elveszi a munkát, csak besegít, ha kell. 

Az 1997-ben kiadott, és azóta számtalan folytatást, no meg nemzetközi sikert maga mögött tudó Fallout című videojátékból készít sorozatot az Amazon.

A digitális táborát a Bátor Tábor április óta építi, szerveznek online, interaktív foglalkozásokat súlyosan beteg gyerekeknek és családjaiknak.

Terézvárosban és Józsefvárosban is lehet majd szabadtéren filmeket nézni. 

hirdetés
hirdetés

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.