Megerősít, hogy széles rétegeket értünk el

Közel 500 sajtómegjelenést számol eddig az Everest Expedíció, a túrázás, természetvédelem is nagy figyelmet kapott. Kosaras Renátát, a Magyar Everest Expedíciót szervező Faster Promotion kommunikációs igazgatóját kérdeztük.

hirdetés

Kosaras Renáta
Kosaras Renáta

Az expedícióval való együttműködésről szóló tulajdonosi döntést követően rögtön tudtad mit kell tenned, és milyen stratégiai és taktikai irányokat kell meghatároznod?

Amikor a cég tulajdonosai először találkoztak a projekttel, azonnal bemutatták a kollégáknak, jó pár órás meetingek követték egymást, de nem volt kérdés, hogy mindenki teljes erővel az expedíció mögé áll. Százával jöttek az ötletek, a lehetőségek brand, trade marketing, pr és eseménymarketing programokra. Content marketing, celeb marketing, de még a zenemarketing is képbe került. Az fogalmazódott meg bennem, hogy részesei lehetünk egy sporttörténelmi vállalkozásnak, együtt a csapattal közösen alkothatunk valami felemelőt. Mindenki érezte, hogy nem lesz könnyű és sok variáció van a végkifejletre, hiszen az expedíciós hegymászás egy rendkívül összetett és nagy rizikófaktorral rendelkező sport. Az ötlethalmazt szűkítettük, finomítottuk.

Az első körös terveinket bemutattuk megbízónknak, a Henkel Beauty Care üzletág igazgatójának, Németh Ottónak, akinek saját, határozott elképzelése volt az expedíció kommunikációs kampányát illetően. Ottó az egyik legnagyobb szaktekintély, egyedülállóan széleskörű tapasztalattal rendelkezik sportmarketing területén. A vele finomhangolt irányokat dolgoztuk ki egy hosszabb tervező időszak alatt, szorosan együtt dolgozva a hegymászókkal és munkatársaikkal. A hegymászás egy új terület volt mindannyiunk számára, hiszen a fő irányvonala a cégünknek eddig a motorsport volt Stefano Favaro szakmai tanácsadásaival, de szívvel-lélekkel, nagy lendülettel vetettük magunkat bele a projektbe.

Milyen szakmai és kommunikációs célokat fogalmaztatok meg? Sikeresnek ítéled meg a kampányt?

Egyszerű hegymászó- és magasztosabb, nemesebb célokat is megfogalmaztunk. Mindkettő kapcsán célcsoportokat, üzeneteket, kommunikációs eszköztárat, stílust határoztunk meg, konkrét és jól mérhető célokkal. Ahogy említettem, az expedíciós hegymászás egy magas rizikófaktorral rendelkező sport, ezt nekünk is mérlegelni kellett.

A hétköznapok rohanásában és az egymás mellett létezőnek vélt értékrendek világában egyre nehezebben tudjuk megfogalmazni, mi is a siker szó valódi értelme. Egyrészt a társadalomban a túlzott használata már felszínessé teszi, a közvetlen környezet is jelentősen befolyásolja és kellőképpen torzítja saját, illetve mások sikereinek megítélését. A projekt során nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy tényadatok közlése mellett az értékrendeket és a tiszteletet szem előtt tartva mértékletesen, de azért érzelmekre hatva kommunikáljunk. A sportszakmai sikertelenség mellett pont ezért értünk el nagy értékkel bíró részsikereket és egyértelmű sikereket is. Összességében az egyenlegünk bőven pozitív, a projektet sikeresnek értékeljük.

Fel voltatok készülve kommunikációban arra, hogy ha nem lesz sikeres csúcsmászás, hogy éli azt meg az expedíció?

Még évekkel ezelőtt olvastam egy gondolatsort. Képzeljünk el egy hegymászót, aki napokon át mássza a számára meghódítani kívánt hegyet. Energiáit összegyűjtve méterről méterre küzd, halad a kitűzött célja felé és eléri azt. Siker, elérte, amit el akart érni. De én most elképzelek egy másik hegymászót, aki ugyan úgy kitartóan küzdi fel magát a hegyre. Ő is állja a zord megpróbáltatásokat. Minden fizikai és mentális energiáját összegyűjtve küzdi le a métereket és halad kitűzött célja felé. Viszont ez a hegymászó útközben megállt, körülnézett, látta a napfelkeltét, fotókat készített az útról, amin járt. Emlékeket gyűjtött, amit megosztott másokkal az expedíciója után vagy annak során. Figyelte önmagát, a testét, ahogyan reagált, az izmait, ahogyan fájtak, az oxigénhiányt, a hideget, a fagyást. Ehhez a hegymászóhoz mindezek ellenére emberek csatlakoztak az útja során. Közösen, de mégis egyedül a hegymászó elért egy céljához. Összegezte a számára a legfontosabbakat, és most átadja most másoknak is.

A két hegymászó ugyanazon a hegyen mászott. Ugyanazt a hegycsúcsot tűzte ki célul, az egyik meghódítani akarta, a másik megmászni és közben tisztelte. Így a hegyen teljesen más minőségben voltak fent. A második hegymászónk olyan, mint Klein Dávid és Suhajda Szilárd kettőse, akik tisztán másznak, tisztelik a természetet és közösen érik el a kitűzött célokat azokkal együtt, akik végig ott mennek velük az úton. Nekünk ez volt a fő irányvonalunk: a közös siker még nagyobb siker. Mi ezzel a felfogással valósítottuk meg a Magyar Everest Expedíció 2017 kommunikációs terveit.

Milyen rovatokat, milyen újságírókat, szerkesztőket céloz a projekt? Hogyan lehet megtalálni egy olyan terület dedikált újságíróját, aminek nincs is dedikált újságírója, hiszen nincsenek folyamatosan expedíciók?

Nagyon erős felkészülési és felvezető kampányt készítettünk elő, ami felkelti az érdeklődést az expedíció iránt. Ez igazi kihívás volt, mert attól, hogy a témával a legtöbb médium sportrovata foglalkozni szeretett volna, nekünk azért több kellett. A nem sportrovat-olvasó átlagemberekhez is elszerettünk volna jutni.

Már a kezdeteknél bebizonyosodott, hogy terveink jó elképzelések és meg tudunk mozgatni mindenkit. A tavaly októberi zártkörű sajtóreggelinkre a meghívott vezető magyar sajtótermékek főszerkesztői közül mindenki elfogadta a meghívásunk. Majd a fél évvel későbbi, indulás előtti teljes projekt- és támogatói bemutatón a Jégpalotában több mint 130 újságíró, fotós, tévés és rádiós képviselő vett részt. Az első bejelentéstől az indulás előtti sajtóeseményig folyamatos összehangolt média content kampányt indítottunk el, ezzel hangolva a közönséget az expedícióra. Közös túrák a csatlakozó trekkerekkel, népszerűsítve magát a természetjárást, a természet közelségének szeretetét.

Januárban a Sláger FM bevállalós műsorvezetője, Abaházi Csaba még egy éjszakát is kint aludt a hidegben, hogy átérezze milyen lehet az alaptábor fagyos környezetében, csak az oxigénhiányt nem tudtuk neki produkálni. Természetesen ezzel a huzamosabb ideig az utcán tartózkodókra is fel akartuk hívni a figyelmet, hogy segítsünk másokon. Az expedíció célja sokkal több volt, mint maga csúcsmászás teljesítése: hatalmas küldetés és felelőség mindannyiunk számára. Megmozgattunk energiákat, érzelmeket a teljes időszak alatt.

Milyen elemei voltak a content kampánynak?

Első lépésként kiválasztottuk azokat a média felületeket, akik a mi elképzeléseink szerint, velünk együtt gondolkodva tudnak előre haladni. Ugyanazt a filozófiát tartottuk meg a kommunikációnk során, amit a két hegymászó, Dávid és Szilárd értékrendjéből emeltünk át. A 20 éves RTL Klub, a megújult Sláger FM, és az Origo csoport felületei minden korosztályhoz és érdeklődésű rajongóhoz szólnak. A fő partnerek felületei mellett igyekeztünk az expedíciót és a hegymászókat megismertetni célcsoport specifikus felületeken és rendezvényeken is. De mindezek mellett tartalmilag a figyelmet nem pusztán a projektre irányítottuk, hanem a világ és Magyarország számára fontos alapértékekre: jövő, fejlődés, család, összefogás, a pozitív értékrendek kiemelésére és az éltre, a természet szeretete. Ebbe illesztettük bele a trekkereket, azokat a népszerű közszereplő influencereket, akik csatlakoztak az expedícióhoz és az alaptáborig kísérték az expedíciós hegymászókat. Ezek által egy nagyon komplex kommunikációs stratégiát építettünk fel. Ha összeszámolnánk, mennyi content megjelenésünk volt, biztos, hogy közelít 500 cikkhez, interjúhoz az elmúlt 6 hónapban, és ezek mind-mind vezető médiafelületeken. Erről természetesen a projekt végén készítünk egy kimutatást.

Hogyan lehet úgy futtatni, építeni arcokat a nem szorosan partner médiában, hogy a két érintett mászó a legérdekesebb időszakban közvetlenül nem hozzáférhető, másik földrészen van?

A felvezető kampánnyal és a trekking túrával sikerült elérni, hogy intenzív figyelem irányuljon ránk. Mindebben az RTL klub, mint az expedíció kiemelt médiatámogatója a maximális segítséget és együttműködést nyújtotta. Az indulástól Dávid és Szilárd mellett volt egy stáb, akik a trekking túrán résztvevők útját mutatta be az alaptáborig. Majd a csúcsmászás időszakára is visszatért egy stáb, Stefano Favaróval, az expedíció menedzserével, akik végig ott voltak az alaptáborban. Így a hírek, videoanyagok és pontos információk a hegy adta körülményekhez képest gyorsan eljutottak Magyarországra, mi pedig továbbadtuk a rajongóknak. Az akklimatizációs időszak alatt Török Edinára, az alaptábor vezetőjére hárult a feladat, hogy minél több információt eljuttasson hozzánk, de azt gondolom, jól megoldottuk. Továbbá minden felületet kihasználtunk, az expedíciónak van saját weboldala, reblogja, facebook és instagram oldala, ezeken a felületeken naprakész és folyamatosan tartalmat szolgáltattunk a rajongóknak, amit számos híroldal is átvett és közzétett.

A kommunikáció sikeres volt, de a csúcsra nem jutottak fel a hegymászók. Ez szakmai szempontból sikertelen lezárást jelent?

Adott nekünk két tökéletes háttérrel rendelkező fiatalember, akik fizikailag, szellemileg és anyagilag is készek voltak arra, hogy ők legyenek az elsők, akik oxigénpalack nélkül a világ legmagasabb pontján 8848 méteren állnak Magyarországról. A teljes kitűzött célt sajnos most nem teljesítették, de elértek olyan magasságokba saját és a magyar expedíciós hegymászás történetében, ami már sikernek könyvelhető el. Eltöltöttek egy éjszakát 8000 méter felett, ott, ahol mások ilyen magas csúcsokon perceket állnak. Leküzdötték ezzel önmagukban is azt a félelmet, hogy képesek-e létezni a létezés határán. Az időjárás és a hegy nem volt kegyes sem hozzájuk, ahogy másokhoz sem. Néhányan rendkívül szerencsések voltak, nekik sikerült. Az Everest a mi fiainkat idén nem engedte fel, de bízom benne, hogy lesz még erre lehetőségük a jövőben!

Mit lehet kezdeni a szakmaibb alapú negatív visszhangokkal?

Mindenkinek lehet véleménye, viszont ha azt szakmai alapon teszi, akkor pontos tényekre hivatkozzon és alapozza meglátásait – ez az élet minden területére igaz kell, hogy legyen. Az olyan anyagokat, amik mellőzik a pontos tények közlését, és csúsztatásokkal próbálnak fogást találni a hegymászókon, mind magánemberként, mind kommunikációs szakemberként elítélem. Szakmailag nem engedheti meg magának egy médium sem, hogy félretájékoztassa az embereket.

A hírek tálalása az adott médium stílusának megfelelően zajlik mindenesetben, így mindenki vonja le a maga következtetését. De azért negatív hangokat nagyon kevés felület hallatott. Ahol pedig megjelent ilyen írás, maguk az olvasók rakták rendbe az árnyalt képeket, természetesen ilyenkor mind a két oldal jelen van a kommentháborúban. Ma Magyarországon pontosan tudjuk, hogy nem lehet mindenkinek megfelelni, és nem is áll szándékunkban. Azonban az tény, hogy kevés olyan felület van, ahol hiteles hegymászó újságírók írnak. Mindenkinek ajánlom figyelmébe a Mozgásvilág oldalt, szakújságírójuk, Pintér László írásait, aki az expedíció szakmai tartalmában is besegített nekünk. Cikkei pontos képet mutatnak az idei expedíciós szezonról az Everesten.

Ami a legfontosabb mindezekkel szemben, hogy az expedíciós hegymászás létezését eljuttattuk az emberkehez, ezzel Dávid és Szilárd kapukat nyitott meg az utánuk következőknek. Számomra folyamatosan bebizonyosodik és megerősít, hogy hangunkkal elértünk széles rétegeket. Az első ilyen megerősítés az volt, amikor partnerünk, a Sláger FM konkurens kereskedelmi rádiócsatornájának reggeli műsorában hosszabb ideig foglalkoztak az expedícióval, a trekking túrával, és a műsorvezetők kimondták, hogy ők is szívesen részt vettek volna az expedíció trekking részén.

Mit jelent a Mount Everest megmászása kommunikációs szakember szemmel?

Ez egy jó kérdés. Kihívás, hiszen egy rétegsportból szerettünk volna tömegsportot csinálni. Alapvető cél volt, hogy megmozgassuk az embereket. De mindezt fair eszközökkel, előre megtervezett és felépített megjelenési stratégiával, odafigyelve a környezetre, a környezettudatosságra. Van két fiatalember, Klein Dávid és Suhajda Szilárd, akik számára a hegyek világa a szabadságot jelenti, és ekkor jön egy menedzsment cég, aki be akarja őket határolni, megszabni azt, hogy mit egyenek, milyen ruhát viseljenek, milyen vitaminokat szedjenek, de maradjunk hitelesek. Mert ugye az említett elemek szükségesek ahhoz, hogy elérjék a céljukat: az Everest első magyar megmászását oxigénpalack használata nélkül! Ez rendkívüli sportteljesítmény, mára már csak a Sisapangma fő csúcsa, a K2 és az Everest palack nélküli megmászása hiányoznak ahhoz, hogy a magyar expedíciós hegymászás teljesítse mind a 14 nyolcezer méter feletti csúcs elérését oxigénpalack használata nélkül. (Klein Dávid eddig négy nyolcezer méter feletti hegyen állt már oxigénpalack használata nélkül, így ma ő a legsikeresebb magyar hegymászó.) Ez most közös cél lett, hogy a Magyarok a Világ tetejére is felérjenek. A mi csapatunk, a Faster Promotion hisz ebben és a partnereink is, nagyon várjuk a jövőt.

(X)

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Beni az Iskolakezdés együtt! segélyakciót támogatja.

Bemutatjuk Trackmant, a vagány Vágányembert, akit szakmai zsűri választott ki!

Egymilliárd dollárt szánnak rá jövőre, és elsőre tíz showműsort inditanak vagy vásárolnak meg.

Képzés marketingeseknek, akik tömegeket szeretnének megszólítani, de közvetlen, bizalmas formában, személyre szólóan. Enter!Digital a neoval szeptember 14-én.

A verseny célja díjazni azokat a kommunikációs megoldásokat, melyek támogatják és elősegítik, hogy egy vállalat termékét vagy szolgáltatását egy másik vállalatnak értékesítse. Nevezési határidő: szeptember 8.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Nevezési határidő: szeptember 15.

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én

Szeptember 28-án ismét Gyógyszerkommunikációs konferencia. Fókuszban a technológiai fejlődés előnyei és kihívásai: E-recept, Data Science, okos eszközök.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.