hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az MKKP plakátkampánya Cannes-ban oroszlánt fog nyerni

Az kell hozzá csupán, hogy legyen annyi a reklámszakma képviselőiben – ügynökségekben, reklámozókban és szövetségekben –, hogy szakmai és etikai meggondolásból megfinanszírozzák a nevezési díjat, s ezzel hozzásegítsék a kampányt az azt megillető komoly nemzetközi reklámszakmai elismeréshez - indokolja Kaszás György reklámszakember. 

hirdetés

Az írás eredetileg Kaszás György Facebookján jelent meg, az írást az ő engedelmével közöljük teljes terjedelmében. 

Frivol, tudom, hogy frivol. De a Kormány kontra Kétfarkú Kutya plakát-ütésváltás mechanizmusa engem a Tulipan kondom esetére emlékeztet, méghozzá erősen. Arra a nevezetesre, amikor egy Argentina-Brazília visszavágó előtt az argentin óvszermárka teleragasztotta Buenos Aires utcáit egy plakáttal, amin valódi tipográfiai kreativitással és nem kevéssé drasztikus kifejezésmóddal hirdették fennen, hogy mit tesz majd az argentin válogatott a brazilokkal. A meccset végül mégis a brazilok nyerték meg, és nem is mulasztották el, hogy ne vegyenek azonnali revánsot a plakátművészet terén is. Most hasonlóképp járt a három korábbi kormányplakát, bizony ám. 

Eleve a kormány plakátkampánynak titulált silányságának kb. annyi értelme volt, mint annak idején Einstein szülinapjára zoknit ajándékozni. Senkinek semmi szüksége nem volt rá – kivéve azokat, akikhez a kampány büdzséje került. Mert mit is értek el vele? Néhány evidenciát bizonyítottak be csupán. Azt hogy a rossz ötlet akkor is rossz marad, ha megvalósítják. Azt, hogy humánfaktor nélkül nincsen reklám. Azt, hogy plakátot csak aggyal lehet csinálni. Izommal nem. 

Harrach mester tavaly azt nyilatkozta, hogy a reklámcsinálás nem munka. E sokáig megfejthetetlen marhaságnak tűnő kijelentés értelmét a kormány plakátkampánya fejtette meg. Igazatok van. Az, amit ti csináltatok reklám címszó alatt, az valóban nem munka. 

Ezt a kormánykampányt talán a Kukapencellői Golden Híg Fos Award mezőnyébe lehetne benevezni, ahol, ha az egyetlen induló lenne, akkor nagy szerencsével talán felkerülhetne a shortlistre.

Az MKKP kampánya ezzel szemben – úgy tűnik – működik, nagyon is működik. Mert maximálisan releváns. Mert hajszálpontosan aktuális. Mert valós problémákat fogalmaz meg. Mert az európai és az egyetemes emberi értékrend elemi kifejeződése. Mert a darabjai különféle irányokból megfogalmazott, különféle üzenetekkel közelítik meg és érik el ugyanazt a kommunikációs célt. (Vagyis nem egyetlen nehezen kiizzadt ötletből csináltak három színvariációt, ahogyan azt a vérbeli fesztiválügynökségek teszik.) Mert motivál. Mert magas kreativitás-IQ jellemzi. Mert a sikeres crowdsourcing egyik legerősebb példája.

És mert ez a kampány a három kormányplakát büdzséjének tizedrészéből, alig több mint harminc millió körüli összegből mintegy 25 fajta plakátot összesen több mint 900 pontra – benne London és Bécs! – helyez ki. Ezek a számok a kormánykampány számainak a többszörösei. Ismétlem: amannak az árának kb. a tizedéből. (Érdekes kérdés, hogy ha ez így van, akkor az utóbbi büdzséjéből mintegy 270 millió vajon mire/hova ment el.) És ebből a tizedrésznyi pénzből az ellenkampány már most jobban teljesít, mint a kicsit drágácska, kicsit randácska, nagyon ostobácska és embertelenecske másik. 

Mert az MKKP ellenkampány médiavisszhangja már most, az elején figyelemre méltóan pozitív. Vannak, persze, hogy vannak orvlövészek is, akik itt-ott meglapulva vaktában lövöldöznek rá. Olvasható olyan bődületes baromság is a kampányról a Nemzetiarcvonal.neten /sic!/, amire már csak azt mondhatjuk, hogy szánalmas faszizmus

Egy Megagigatron elnevezésű pénzügyi géniusz és leleplező A nagy átlátszó kétfarkú átverés című alapvetésében pedig pénzügyi manipulációkkal vádolja a kampány felelőseit. Akkor, amikor a nyilvános elszámolás még csak készülőfélben van. De szerintem épp ezek jelzik azt, hogy a kampány pontosan működik, míg a bérbloggerek meglehetősen pontatlanul.

Egy másik – immár civilizált – kritika az ellenkampány ellen az, hogy nem vicces. Valóban nem, legalábbis a megszokott Kétfarkú-értelemben nem az. Mert az apropója sem az, a legcsekélyebb mértékben sem. És mert több mint 30 milliót vétek lenne poénokra, gegekre kidobni. Mert ennek a kampánynak nem a tréfálkozás a célja, de még az eszköze sem az.

A cél a hatásos válasz megadása. Reagálás a hülyeségre.

És stipistop, az első vagyok, aki leírja, hogy a Kétfarkúék plakátkampánya jövőre Cannes-ból Oroszlánt hoz majd haza. Az kell hozzá csupán, hogy legyen annyi a reklámszakma képviselőiben – ügynökségekben, reklámozókban és szövetségekben –, hogy szakmai és etikai meggondolásból megfinanszírozzák a nevezési díjat, s ezzel hozzásegítsék a kampányt az azt megillető komoly nemzetközi reklámszakmai elismeréshez. Erre jövőre még idejében visszatérek, de már most jelzem, hogy illene. 

Sőt. Ha jobban meggondolom, az idei őszi versenyek nevezését is támogathatnák a reklámosok. Ezt a projektet szívesen koordinálom is, ha úgy adódik, de akkor se haragszom meg, ha más teszi. (De. Mégis megharagszom.)

Kaszás Györgyről bővebben itt. Egykori címlapinterjúnkat itt olvashatja

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A színész ismét egy Lincoln ülésén elmélkedik a teljesítményről.

A Budapest Park akciójából befolyó összeg a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségéhez vándorol.

Vegán ételeket főz és beszélget a vendégeivel és a párjával.

A MyTime-mal akár egyik hónapról a másikra lehet váltani a csomagok között.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés