hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az MKKP plakátkampánya Cannes-ban oroszlánt fog nyerni

Az kell hozzá csupán, hogy legyen annyi a reklámszakma képviselőiben – ügynökségekben, reklámozókban és szövetségekben –, hogy szakmai és etikai meggondolásból megfinanszírozzák a nevezési díjat, s ezzel hozzásegítsék a kampányt az azt megillető komoly nemzetközi reklámszakmai elismeréshez - indokolja Kaszás György reklámszakember. 

hirdetés

Az írás eredetileg Kaszás György Facebookján jelent meg, az írást az ő engedelmével közöljük teljes terjedelmében. 

Frivol, tudom, hogy frivol. De a Kormány kontra Kétfarkú Kutya plakát-ütésváltás mechanizmusa engem a Tulipan kondom esetére emlékeztet, méghozzá erősen. Arra a nevezetesre, amikor egy Argentina-Brazília visszavágó előtt az argentin óvszermárka teleragasztotta Buenos Aires utcáit egy plakáttal, amin valódi tipográfiai kreativitással és nem kevéssé drasztikus kifejezésmóddal hirdették fennen, hogy mit tesz majd az argentin válogatott a brazilokkal. A meccset végül mégis a brazilok nyerték meg, és nem is mulasztották el, hogy ne vegyenek azonnali revánsot a plakátművészet terén is. Most hasonlóképp járt a három korábbi kormányplakát, bizony ám. 

Eleve a kormány plakátkampánynak titulált silányságának kb. annyi értelme volt, mint annak idején Einstein szülinapjára zoknit ajándékozni. Senkinek semmi szüksége nem volt rá – kivéve azokat, akikhez a kampány büdzséje került. Mert mit is értek el vele? Néhány evidenciát bizonyítottak be csupán. Azt hogy a rossz ötlet akkor is rossz marad, ha megvalósítják. Azt, hogy humánfaktor nélkül nincsen reklám. Azt, hogy plakátot csak aggyal lehet csinálni. Izommal nem. 

Harrach mester tavaly azt nyilatkozta, hogy a reklámcsinálás nem munka. E sokáig megfejthetetlen marhaságnak tűnő kijelentés értelmét a kormány plakátkampánya fejtette meg. Igazatok van. Az, amit ti csináltatok reklám címszó alatt, az valóban nem munka. 

Ezt a kormánykampányt talán a Kukapencellői Golden Híg Fos Award mezőnyébe lehetne benevezni, ahol, ha az egyetlen induló lenne, akkor nagy szerencsével talán felkerülhetne a shortlistre.

Az MKKP kampánya ezzel szemben – úgy tűnik – működik, nagyon is működik. Mert maximálisan releváns. Mert hajszálpontosan aktuális. Mert valós problémákat fogalmaz meg. Mert az európai és az egyetemes emberi értékrend elemi kifejeződése. Mert a darabjai különféle irányokból megfogalmazott, különféle üzenetekkel közelítik meg és érik el ugyanazt a kommunikációs célt. (Vagyis nem egyetlen nehezen kiizzadt ötletből csináltak három színvariációt, ahogyan azt a vérbeli fesztiválügynökségek teszik.) Mert motivál. Mert magas kreativitás-IQ jellemzi. Mert a sikeres crowdsourcing egyik legerősebb példája.

És mert ez a kampány a három kormányplakát büdzséjének tizedrészéből, alig több mint harminc millió körüli összegből mintegy 25 fajta plakátot összesen több mint 900 pontra – benne London és Bécs! – helyez ki. Ezek a számok a kormánykampány számainak a többszörösei. Ismétlem: amannak az árának kb. a tizedéből. (Érdekes kérdés, hogy ha ez így van, akkor az utóbbi büdzséjéből mintegy 270 millió vajon mire/hova ment el.) És ebből a tizedrésznyi pénzből az ellenkampány már most jobban teljesít, mint a kicsit drágácska, kicsit randácska, nagyon ostobácska és embertelenecske másik. 

Mert az MKKP ellenkampány médiavisszhangja már most, az elején figyelemre méltóan pozitív. Vannak, persze, hogy vannak orvlövészek is, akik itt-ott meglapulva vaktában lövöldöznek rá. Olvasható olyan bődületes baromság is a kampányról a Nemzetiarcvonal.neten /sic!/, amire már csak azt mondhatjuk, hogy szánalmas faszizmus

Egy Megagigatron elnevezésű pénzügyi géniusz és leleplező A nagy átlátszó kétfarkú átverés című alapvetésében pedig pénzügyi manipulációkkal vádolja a kampány felelőseit. Akkor, amikor a nyilvános elszámolás még csak készülőfélben van. De szerintem épp ezek jelzik azt, hogy a kampány pontosan működik, míg a bérbloggerek meglehetősen pontatlanul.

Egy másik – immár civilizált – kritika az ellenkampány ellen az, hogy nem vicces. Valóban nem, legalábbis a megszokott Kétfarkú-értelemben nem az. Mert az apropója sem az, a legcsekélyebb mértékben sem. És mert több mint 30 milliót vétek lenne poénokra, gegekre kidobni. Mert ennek a kampánynak nem a tréfálkozás a célja, de még az eszköze sem az.

A cél a hatásos válasz megadása. Reagálás a hülyeségre.

És stipistop, az első vagyok, aki leírja, hogy a Kétfarkúék plakátkampánya jövőre Cannes-ból Oroszlánt hoz majd haza. Az kell hozzá csupán, hogy legyen annyi a reklámszakma képviselőiben – ügynökségekben, reklámozókban és szövetségekben –, hogy szakmai és etikai meggondolásból megfinanszírozzák a nevezési díjat, s ezzel hozzásegítsék a kampányt az azt megillető komoly nemzetközi reklámszakmai elismeréshez. Erre jövőre még idejében visszatérek, de már most jelzem, hogy illene. 

Sőt. Ha jobban meggondolom, az idei őszi versenyek nevezését is támogathatnák a reklámosok. Ezt a projektet szívesen koordinálom is, ha úgy adódik, de akkor se haragszom meg, ha más teszi. (De. Mégis megharagszom.)

Kaszás Györgyről bővebben itt. Egykori címlapinterjúnkat itt olvashatja

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Republic Group feladata a márkapozicionálás és az online kommunikációs stratégia kialakítása lesz.

A Motor1.com és a Motorsport.com értékesítése került hozzájuk 2020. január 1-jétől.

A Nike Germany szerint a sportolók nem csak magukért, hanem a társadalom egészéért küzdenek.

A Spice csinálta a Spar karácsonyi szpotját.

Egyszerre 25 országban indította el a Burger King, ez az eddigi legnagyobb szabású termékbevezetésük.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés