hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tóta W. Árpád - Plakátmagány

Futótűzként, úgymond, terjed a híre Sao Paolónak, a hősök városának. Tudniillik ott betiltották az óriásplakátot en bloc, és nevezék ezt clean citynek, tiszta városnak. Ami nyilván túlzás, Sao Paolo koszos egy város, van például három repülőtere, és a közlekedést főleg autóval meg busszal oldják meg. De óriásplakáttól mentes, az tény.
hirdetés

A reklámszakma természetesen nem barátja a clean city movementnek, merthogy ez már mozgalom. Hiszen jó pénz van azokból a plakátokból. Általában a reklám hatókörét kurtító kezdeményezések szembetalálják magukat azzal az érveléssel, hogy hát hiszen ez egy művészet, egy köztéri art, egy freskó, na. Amire nyilván van példa, még ma is előfordul, hogy egy-egy kreatív csinál valami kreatívat. De ugyanakkor nehéz volna vállalati esztéta nélkül bizonyítani, hogy a csirkecombot ábrázoló, Csirkecomb 499,- Ft című munka akkorát tesz hozzá a közművelődéshez, ami indokolná a felület volumenét.

Úgy átlagban elég visszataszító látvány egy óriásplakát, ez már igaz. Betiltsuk? Nos, ez viszont nem ilyen egyszerű. Ezt azért érdemes végiggondolni, mert csak idő kérdése, hogy az ötletet nálunk is felkapja a Védegylet vagy a köztársasági elnök. A döntéshozókat, ha asztalukra kerül az ügy, aligha hatja meg, hogy a plakátok több tucat kreatívügynökségi dolgozó, médiavásárló és hasonló megélhetését biztosítja. Úr adta, úr elvette; végül is nincs az megírva, hogy a Csirkecomb 499,- Ft közzétételéért teremgarázs járna, meg kokain, meg félvér kurtizánok.

Ráadásul ez egy látszólag olcsón bevezethető rendelet: betiltjuk az óriásplakátot, ezt kinevezzük környezet- és kultúravédelemnek, aztán mondunk róla a tévében valami baromságot.

Az mindig a legkönnyebb megoldás, hogy odacsördítünk a piacnak, a reklámnak, a tőkének. Jelentős rövid távú előny nyerhető ezzel Kádár népe előtt. Egészen addig, amíg ki nem derül, hogy a piacnak mindenki része. Nemcsak az a roncs elme, aki a Fukar-plakátokkal vagy a Media Markt-kreációival sokkolja a városlakókat, hanem egy egész embergombolyag, akik enélkül rosszabbul élnének.

Nem véletlenül vannak ott azok a plakátok, ahol voltak Sao Paolóban is korábban. Létezik ugyanis a tömeg, ami igényli ezt a fajta tájékoztatást, és képes odamenni az Auchanba csirkecombért. Közben persze vesz egy csomó mindent, ami nem is volt kiplakátolva, meg nem is olcsóbb, mint máshol, de hát így megy ez. Lényeg, hogy a plakátnak köszönhetően árufeltöltők, pénztárosok és részlegvezetők jutnak megélhetéshez. Kevesebb plakát egyenlő kevesebb munkahely. Vagy még több szórólap, amitől megint csak nem lesz cleanebb a city.

Ez az, amit mifelénk nem szokás végigmondani, ha egyszer megszületett a jól eladható ötlet. Tiltsák be, oszt annyi. Esetleg bilincseljük magunkat egy citylighthoz. Ugyanez megtörtént már vízierőmű-, atomerőmű- és radarügyben. A buta hippipolitika megtalálja a közönséget óriásplakát nélkül is.

Magyarországon azonban nem kell attól tartani, hogy a brazil radikalizmus felforgatja a köztéri piacot. Mi ettől védve vagyunk, csak sajnos nem azért, mert óvatos és felvilágosult nemzet lennénk, amely ódzkodik a végletes megoldásoktól. Nem vagyunk azok, viszont korruptak igen. Itt nem lesz plakáteltakarítás, akárki kerül is hatalomra. Még az illegális plakátok is maradhatnak, hogyisne maradhatnának. Már amennyiben a helyben győztes párt házicégéhez tartoznak. A clean city legfeljebb a többiekre vonatkozik. A mi kutyánk kölyke is az utcára szarik ugyan, de az a mi kutyánk, és kész.

Elműködik ez így végül is, a Csirkecomb 499,- megtalálja a helyét, mindegy neki, hogy Europlakát vagy Multireklám. Csak valahogy ettől a szagtól egyre szimpatikusabb lesz a buta hippipolitika.

hirdetés
Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Azért soha ne feledjük van alternatíva, van olyan megközelítés és megoldás mely helyettesíti az oriásplakátokat és mégis kúltúrált, informatív, illeszthető a
városképhez és " európai".

Ez a megoldás a Digital Signage, a közterületi digitális reklámfelületek gyűjtőneve.

Informatívak, látványosak, illeszkednek a városképbe és gyorsan reagálnak, targetálható és ....

Hogy kiváltja e az oriásplakátot, nem. Azonban mindenkettőnek megvan a helye, a Digital Signage megoldásoknak alapvetően a városban, az oriásplátoknak a kivezető
utaknál és az autópályáknál.

Nem tudom mikorra jutunk el ide, addig is aki nem ismeri nézzen utána

DIGITAL SIGNAGE
#
Asszem ha a kutyaszart választod parabolának,akármiről "bebizonyíthatod", hogy be kellene tiltani :)

Ez a tiltás 2007. január 1-én lépett életbe ("lopakodó futótűz") és azóta elég sok cikk szólt az előnyökről és hátrányokról (a város is pénztől esik el,
maguk a plakáthelyek nem tűntek el, csak a plakátok stb.). Én azt gondolom, a teljes tiltás tök értelmetlen. Miért ne lehetne óriásplakát a metróban vagy egy
építkezési terület mentén (például a Keletinél, ahol a 4-es metro épül)? Ugyanakkor például ne takarjon le városképi elemeket - a pontos határokon sokat lehetne
vitatkozni nyilván.
#
Nem állom meg, kedves Árpád (és egyéb olvasók). Jöjjön a "hömpölygő kutyaszar" parabola.
Szóval, egy nap, valamitől, deus ex machina, ellepi a város utcáit a büdös, híg kutyaszar, mintegy 10 cm magasan. Katasztrófa, szükségállapot, ki a felelős??
Monnyonle, addig is a katonaság takarítsa el -- de nem sikerül. A kutyaszar marad makacsul.
Az első hét végén megjelennek a gumicsizma- és arcmaszk-árusok.
Az első hónap végén már választék van: női gumicsizma, virágos arcmaszk, otthoni szagtalanító.
Az első év végén már az időjárásjelentésbe foglalják a kutyaszar másnap színét, állagát, a hangulatra gyakorolt hatását.
A 10. évben megszületik az első vers "amikor hasraestem csendesen, a lé magara freccsen fel".
Erre mondják, hogy a dolog beépült a kultúrába, igaz?
És hány ilyen hömpölygő kutyaszar épült a kultúránkba? Attól, mert a versenypiac magába olvasztja, attól még kutyaszar! Ha nem gumicsizma-tervezésből és
forgalmazásból, akkor majd másból fog megélni az a bizonyos réteg. Majd nem az óriásplakátból, hanem a rádióból fogja megtudni, hogy 499.- a csirkecomb -- a
bemondónak, riporternek, hangmérnöknek is jár teremgarázs, kokain, félvér kurtizánok.
A piacnak mindenki része, valóban. De azért lehet azt a piacot némileg testre szabni.
hirdetés

A zsúfoltnak és zajosnak ígérkező 2020-as évben a lap szerint még fontosabb lesz a megbízható hírforrás.

Hagyományos sportreklámnak indul, de jön a csavar.

A Cinema City médiaértékesítési divíziója a Botrányt nézte ki az alkalomra.

Picasso Málagába, Monet Párizsba invitál egy magyar grafikus munkáin.

A demencia ritka formájával küzdött évek óta.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

GYÓGYKOMM március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés