hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fél órával többet tévéztek a gyerekek

A tavaly nyárhoz képest idén a teljes népesség napi tévénézési ideje nőtt. Ez a növekedés alapvetően a 17 év alatti és az 50 év feletti korosztálynak tudható be – állapítja meg a Nielsen közönségmérése.

hirdetés

A Nielsen tavaly és idén nyáron mért adatai alapján megállapította, hogy a teljes népesség napi tévénézési ideje nőtt, ami leginkább a 4-17 éves és az 50 év feletti korosztálynak köszönhető. A tévé előtt töltött idő szezonális csökkenése idén is tapasztalható volt: a 18 év feletti lakosság a tavaszihoz képest jóval kevesebb időt töltött a tévéképernyők előtt nyáron.

A csatornafogyasztás szerkezete a tavalyi, a közszolgálati adókon sugározott kiemelkedő jelentőségű sportesemények - labdarúgó VB és úszó EB - után visszatért a korábbinak megfelelő szintre. 2010 nyarához képest a legjellemzőbb változás a napi elérés kismértékű csökkenése mellett az egy nézőre jutó napi nézett idő növekedése volt.

A kutatás megállapítja, hogy a nyári tévénézési szokások alakulását számos tényező befolyásolja, mint a jelentős sport- és politikai események, az időjárás, a nyári műsorstruktúra, és közvetetten a lakosság gazdasági helyzete is.

Tavaly nyáron a teljes, négy éven felüli lakosság átlagosan 4 óra 18 percet töltött a televíziókészülék előtt naponta, idén ennél valamivel többet, 4 óra 23 percet. Eközben a naponta átlagosan legalább egy percet a tévé előtt töltők aránya a tavaly nyári 76,6 százalékról 75,7 százalékra csökkent.

Nyáron a 18+ kevesebbet tévézik

A napi nézett idő eltérően változott az egyes korcsoportokban: a 4-17 évesek napi nyolc perccel, az 50 év felettiek kilenc perccel növelték a tévé előtt töltött idejüket, a kereskedelmileg fontos 18-49 éves korosztály azonban idén nyáron két perccel kevesebbet tévézett, mint tavaly.

A 4-17 évesek napi nézettségi görbéje jelentősen eltér a felnőtt célcsoportokra jellemző ábrától. A gyermekek körében a nézőszám szinte állandó reggel 9 és este 7 között, és a nyári vakáció ideje alatt láthatóan több gyermek tévézik napközben, mint tavasszal, tanítási időben.

A tanítási szünet hatása a tavaszi és nyári napi nézett idők változásában is tetten érhető: míg a 18-49 évesek 17, és az 50 év felettiek 31 perccel kevesebbet tévéztek nyáron, mint tavasszal, a 4-17 évesek 14 perccel több időt töltöttek a televízió előtt. A tévé előtt töltött idő nyári csökkenése tehát csak a 18 év feletti lakosság körében érvényesül, és különösen az esti órákban mutatkozik erőteljesen.

A nyári műsorstruktúra és a csatornakínálat nemcsak a tévénézés mennyiségére, hanem a tartalmára is hatással van. A magyar nyelvű csatornák száma folyamatosan növekszik, így a Nielsen közönségmérés adatbázisában megtalálható csatornák száma is bővül: 2010 nyarához képest 2011-ben 17 csatornával több szerepel adatbázisukban, melyek közül hét filmcsatorna, három gyermekcsatorna, három ismeretterjesztő csatorna és két-két sport- illetve általános szórakoztató csatorna.

Visszaesett a köztévék közönségaránya

A csatornafogyasztás alakulását tekintve változás, hogy a közszolgálati csatornák közönségaránya a tavalyi 16,8 százalékról idén 11,8 százalékra esett vissza. Ennek oka lehet, hogy tavaly a közszolgálati adókon sugározták a labdarúgó VB-t és az úszó EB-t, ami számos nézőt vonzott a képernyők elé - vélik a felmérés készítői. Az országos kereskedelmi csatornák közönségaránya változatlan maradt tavaly nyár óta, 37 százalékos a teljes népesség körében. A többi csatornatípus közül a legjelentősebb változás az általános szórakoztató csatornáknál következett be, melyek 11,1-ről 13,5 százalékra növelték közönségarányukat.

Csoportra bontva

A vizsgált társadalmi csoportok nagy többségére jellemző trend, hogy napi szinten kisebb részük ült le a tévé elé, de ha bekapcsolták a tévét, akkor hosszabb időt töltöttek el előtte 2011 nyarán, mint az előző évben.

A vizsgált csoportok közül a 4-12 éveseknél nőtt a legnagyobb mértékben az egy nézőre jutó nézett idő. Ők 27 perccel többet tévéztek idén nyáron, mint tavaly, míg a napi elérésük az átlagosnál erősebben csökkent.

Azzal együtt, hogy a napi elérés a teljes népesség körében csökkent a vizsgált időszakban, számos társadalmi csoport kis mértékben ugyan, de növelte a napi elérését tavaly nyárhoz viszonyítva, miközben a nézett idejük is emelkedett. Ide tartoznak a 60 év felettiek, a nyugdíjasok, a fizikai munkát végzők, a tanulók, a kisvárosokban élők, valamint a szakmai végzettséggel rendelkezők.

Az általános trendektől eltérően előfordulnak olyan célcsoportok is, amelyeknek mind napi elérésük, mind nézett idejük csökkent az előző év nyarához képest. Ilyenek a Budapesten élők, akik a vizsgált csoportok közül a legjelentősebben – 24 perccel – csökkentették napi nézett idejüket, és ide tartoznak a 18-29 évesek, a vezetők, vállalkozók, a szellemi munkát végzők, az érettségizettek és a TV-előfizetéssel nem rendelkezők is. A vizsgált célcsoportok egyike sem növelte a napi elérést úgy, hogy eközben a nézett ideje csökkent volna.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés