hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fél órával többet tévéztek a gyerekek

A tavaly nyárhoz képest idén a teljes népesség napi tévénézési ideje nőtt. Ez a növekedés alapvetően a 17 év alatti és az 50 év feletti korosztálynak tudható be – állapítja meg a Nielsen közönségmérése.

hirdetés

A Nielsen tavaly és idén nyáron mért adatai alapján megállapította, hogy a teljes népesség napi tévénézési ideje nőtt, ami leginkább a 4-17 éves és az 50 év feletti korosztálynak köszönhető. A tévé előtt töltött idő szezonális csökkenése idén is tapasztalható volt: a 18 év feletti lakosság a tavaszihoz képest jóval kevesebb időt töltött a tévéképernyők előtt nyáron.

A csatornafogyasztás szerkezete a tavalyi, a közszolgálati adókon sugározott kiemelkedő jelentőségű sportesemények - labdarúgó VB és úszó EB - után visszatért a korábbinak megfelelő szintre. 2010 nyarához képest a legjellemzőbb változás a napi elérés kismértékű csökkenése mellett az egy nézőre jutó napi nézett idő növekedése volt.

A kutatás megállapítja, hogy a nyári tévénézési szokások alakulását számos tényező befolyásolja, mint a jelentős sport- és politikai események, az időjárás, a nyári műsorstruktúra, és közvetetten a lakosság gazdasági helyzete is.

Tavaly nyáron a teljes, négy éven felüli lakosság átlagosan 4 óra 18 percet töltött a televíziókészülék előtt naponta, idén ennél valamivel többet, 4 óra 23 percet. Eközben a naponta átlagosan legalább egy percet a tévé előtt töltők aránya a tavaly nyári 76,6 százalékról 75,7 százalékra csökkent.

Nyáron a 18+ kevesebbet tévézik

A napi nézett idő eltérően változott az egyes korcsoportokban: a 4-17 évesek napi nyolc perccel, az 50 év felettiek kilenc perccel növelték a tévé előtt töltött idejüket, a kereskedelmileg fontos 18-49 éves korosztály azonban idén nyáron két perccel kevesebbet tévézett, mint tavaly.

A 4-17 évesek napi nézettségi görbéje jelentősen eltér a felnőtt célcsoportokra jellemző ábrától. A gyermekek körében a nézőszám szinte állandó reggel 9 és este 7 között, és a nyári vakáció ideje alatt láthatóan több gyermek tévézik napközben, mint tavasszal, tanítási időben.

A tanítási szünet hatása a tavaszi és nyári napi nézett idők változásában is tetten érhető: míg a 18-49 évesek 17, és az 50 év felettiek 31 perccel kevesebbet tévéztek nyáron, mint tavasszal, a 4-17 évesek 14 perccel több időt töltöttek a televízió előtt. A tévé előtt töltött idő nyári csökkenése tehát csak a 18 év feletti lakosság körében érvényesül, és különösen az esti órákban mutatkozik erőteljesen.

A nyári műsorstruktúra és a csatornakínálat nemcsak a tévénézés mennyiségére, hanem a tartalmára is hatással van. A magyar nyelvű csatornák száma folyamatosan növekszik, így a Nielsen közönségmérés adatbázisában megtalálható csatornák száma is bővül: 2010 nyarához képest 2011-ben 17 csatornával több szerepel adatbázisukban, melyek közül hét filmcsatorna, három gyermekcsatorna, három ismeretterjesztő csatorna és két-két sport- illetve általános szórakoztató csatorna.

Visszaesett a köztévék közönségaránya

A csatornafogyasztás alakulását tekintve változás, hogy a közszolgálati csatornák közönségaránya a tavalyi 16,8 százalékról idén 11,8 százalékra esett vissza. Ennek oka lehet, hogy tavaly a közszolgálati adókon sugározták a labdarúgó VB-t és az úszó EB-t, ami számos nézőt vonzott a képernyők elé - vélik a felmérés készítői. Az országos kereskedelmi csatornák közönségaránya változatlan maradt tavaly nyár óta, 37 százalékos a teljes népesség körében. A többi csatornatípus közül a legjelentősebb változás az általános szórakoztató csatornáknál következett be, melyek 11,1-ről 13,5 százalékra növelték közönségarányukat.

Csoportra bontva

A vizsgált társadalmi csoportok nagy többségére jellemző trend, hogy napi szinten kisebb részük ült le a tévé elé, de ha bekapcsolták a tévét, akkor hosszabb időt töltöttek el előtte 2011 nyarán, mint az előző évben.

A vizsgált csoportok közül a 4-12 éveseknél nőtt a legnagyobb mértékben az egy nézőre jutó nézett idő. Ők 27 perccel többet tévéztek idén nyáron, mint tavaly, míg a napi elérésük az átlagosnál erősebben csökkent.

Azzal együtt, hogy a napi elérés a teljes népesség körében csökkent a vizsgált időszakban, számos társadalmi csoport kis mértékben ugyan, de növelte a napi elérését tavaly nyárhoz viszonyítva, miközben a nézett idejük is emelkedett. Ide tartoznak a 60 év felettiek, a nyugdíjasok, a fizikai munkát végzők, a tanulók, a kisvárosokban élők, valamint a szakmai végzettséggel rendelkezők.

Az általános trendektől eltérően előfordulnak olyan célcsoportok is, amelyeknek mind napi elérésük, mind nézett idejük csökkent az előző év nyarához képest. Ilyenek a Budapesten élők, akik a vizsgált csoportok közül a legjelentősebben – 24 perccel – csökkentették napi nézett idejüket, és ide tartoznak a 18-29 évesek, a vezetők, vállalkozók, a szellemi munkát végzők, az érettségizettek és a TV-előfizetéssel nem rendelkezők is. A vizsgált célcsoportok egyike sem növelte a napi elérést úgy, hogy eközben a nézett ideje csökkent volna.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Ez most nem a kart karba öltve sörözések időszaka – üzeni a Soproni új kreatívja.

A Nissan reklámjában most nem az autóeladáson van a hangsúly, hanem azon, hogy mindenki maradjon otthon.

Monika Grüttner kulturális miniszter szeretné, ha már jövő héttől élesedne a segélyprogram.

A Telekom, a Telenor és a Vodafone fizettek ennyit, 15 évre kaptak jogosultságot

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) képviselői közleményben írnak szakmájuk szerepéről a koronavírus idején.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne ad

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! A Kreatív szaklap először szervezi meg a Best of Best.net & Lollipop workshopot, amelyen az ügynökségek bemutatják a két versenyen legeredményesebben szereplő kampányaikat.

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: június 3.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre!

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! ÚJ IDŐPONT HAMAROSAN!

hirdetés
hirdetés