hirdetés
hirdetés
hirdetés

Sorra mondják vissza a vállalati zöld projekteket a kkv-k, mégis csökken az ökológia lábnyom

A magyar kis-és közepes vállalkozások a radikális költségcsökkentést és hatékonyság-növelést jelentő beruházásokban látják a kiutat a válságból, miközben sorban lépnek vissza a korábban megpályázott, vagy már nyertes, hosszabb távú és alacsony megtérülést jelentő vállalati zöld-projektek megvalósításától – mutatnak rá elemzésükben a Virtuális Erőmű Program (VEP) szakértői.

hirdetés

A szerkesztőségünknek eljuttatott közlemény szerint noha sok, a fenntarthatóság jegyében indított energiahatékonysági projekt lekerült a napirendről, a vállalatok teljes életciklusára ható – a digitalizációt, a folyamatracionalizálást, vagy a működési innovációkat célzó –, új típusú beruházások sokkal nagyobb mértékben, akár 30%-kal is csökkentik a cégek ökológiai lábnyomát. Az e-autó beszerzések helyett a flották felszámolása vagy átszervezése lett az új trend, a kiállítási standokat és céges tréningeket az online oktatás és a webináriumok váltják fel – technológiát váltanak, racionalizálnak és megtartják a home office-t a kkv-k. 

Azt írják: a koronavírus-járvány jelentősen átalakította a kis-és közepes vállalkozások fejlesztési fókuszait. Míg fél évvel ezelőttig, részben a globális és hazai klímafókuszú kommunikációs boom következményeként a vállalkozások egyre szélesebb körben építették be üzleti folyamataikba és marketingkommunikációjukba a zöldítést, és kerestek piaci alapon vagy támogatásokkal kapcsolt módon klasszikus zöld beruházásokat – épület-energetikai és gépészeti fejlesztések, elektromos rendszerek és gépek cseréje –, most a válság hatására a folyamat megtorpant.

A válság egyik következménye szerintük, hogy a vállalkozások ma már kevésbé érzik beláthatónak és vállalhatónak – különösen a presztízs jellegű, vagy marketingfókuszú – energiahatékonysági beruházásokat, amelyek jellemzően 5-8 év alatt – állami támogatással 3-5 év alatt – térülnek csak meg, és összességében legfeljebb 4-6, esetenként 10%-os költségcsökkenést eredményeznek.

30-40%-os hatékonyságnövelésre hajtanak a cégek

„A válság által talán leginkább sújtott, a túlélésre fókuszáló kkv-szektor cégei most az energia és rezsikiadások lefaragásánál jóval radikálisabb költségcsökkentési és hatékonyságnövelési beruházások és fejlesztések felé fordultak – emelte ki Molnár Ferenc. A mintegy 10 ezer vállalkozó partnerrel rendelkező VEP ügyvezetője hozzátette: minden korábbinál nagyobb az igény a radikális, akár 30-40%-os hatékonyságnövelést eredményező beruházások iránt. A kkv-k digitalizációval, folyamat- és termelési, valamint működési-szervezési innovációkkal vagy technika- és technológia-váltással kívánják jelentősen növelni hatékonyságukat. Egyfelől

kiugró az érdeklődés a HIPA Versenyképesség növelő támogatási pályázata és az úgynevezett EKD-támogatások (egyedi kormánydöntés útján odaítélhető) iránt, ugyanakkor az utóbbi hónapokban sorban lépnek vissza a kkv-k a megújuló energiás, vagy energia-hatékonysági projektek megvalósításától, sőt, még a kapcsolódó uniós pályázatokat is visszavonatják és a nyertes projekteket sem kívánják megvalósítani.

Fenntarthatóbb szerkezet, kisebb ökológiai lábnyom

Noha a zöldítési projektek háttérbe szorulásával látszólag a fenntarthatóság ügye zárójelbe került, valójában ezek a beruházások dimenzióugrást jelentenek a fenntarthatóság szempontjából, mert a vállalkozások teljes életciklusára hatnak – hangsúlyozza Molnár Ferenc. A kkv-k célja egyértelmű: a lehető legminimálisabbra kívánják szorítani a humánerőforrás és az anyagok mozgatásának igényét, az azzal járó korábbi költségeket, valamint az anyag- és energiaveszteségek mértékét. A VEP szakértői úgy tapasztalják, hogy ez a szemlélet a konkrét beruházásokon túl is érvényesül: a cégek a korábban tervezett elektromosautó-beszerzések helyett csökkentik, vagy felszámolják a gépkocsi és teherjármű flottáikat, áttervezik és optimalizálják az anyag- és energia-áramokat, továbbá a lehető legszélesebb körben fenntartják és működtetik az online kommunikációs elemeket és a home office lehetőségét. A standolást és kiállításokat felváltja a virtuális showroom, az edukációt a digitális oktatás és a webináriumok, a klasszikus tárgyalásokat pedig a webes konferenciák.

A VEP szakértői támogatásával előkészített és benyújtott pályázatok szinte kivétel nélkül tartalmaznak új és innovatív, IT-alapú megoldásokat, illetve megújított vállalatirányitási, vagy azt támogató rendszereket, ahogy a kommunikációs utak átgondolását és digitalizációját is. A projektek több mint felében jelenik meg a logisztika és az anyagáramlások újragondolása, illetve a telephelyi funkciók, úgy mint a tervezés, a gyártás, a szerelés, a programozás, az oktatás, a szimuláció vagy a raktározás átgondolt, jól strukturált újra-elhelyezése – figyelembe véve az anyag és információ áramlás egyediségeit. Mindezektől jelentős hatékonyság-növelést, anyag- és energiatakarékosabb működést és költségmegtakarítást várnak a cégtulajdonosok.

A VEP szakértőinek becslése szerint ezekkel a beruházásokkal – a költségcsökkentéssel párhuzamosan – a vállalatok teljes ökológiai lábnyoma átlagosan 30%-kal csökkenhet. Az anyag- és energia használat miatt lábnyom 15-20%-kal, a közlekedéshez kapcsolódó dimenzió akár 30-50%-kal, míg a termeléshez és gyártáshoz kapcsolódó, terület- és tér-használati rész mintegy 10-15%-kal lehet kevesebb.

 

Nyitólapi kép: Micah Hallhann / Unsplash

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Tisztességtelen módon reklámozták a Black Friday-es akciókat. 

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) ötödik alkalommal hirdette meg az Employer Branding Awardot az idei év elején. 

Az EY nemzetközi felmérése szerint a fogyasztók szorongása a korlátozások feloldása után is megmaradt.

A cél az új szlogen bevezetése, a hazai gyártás, illetve a márka és Szikszó város kapcsolatának tudatosítása.

De Bayer Zsolt fröcsögését és a Híradó sajátos szerkesztési gyakorlatát már nem büntette a Médiatanács.

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés