Magyar startup fejleszti az okoskomposztálót, ami a nappaliban is használható

A Compocity okoskukája szagmentesen, szennyeződés nélkül, mikroorganizmusok segítségével alakítja komposzttá az élelmiszerhulladékot. A városlakóknak fejlesztett eszköz mellé edukációs alkalmazás is jár, ami megmondja, mire jó a komposzt, milyen növényhez illik és hol lenne igény rá, ha a „készítőjének” nincs rá szüksége.

Aki már próbálta, az tudja, hogy komposztálni elég macerás. Kültéren földet kell pakolni és forgatni, beltérben pedig nem éppen szagmentes a folyamat, és ha elkészült a talaj energiabombája, meg kell oldani, hogy a megfelelő helyre kerüljön. Kellő rutin és információ híján emiatt sokan gyorsan feladják a zöldhulladékok hasznosítását.

Pancsa Emese – a Compocity alapítója és vezetője - ezen akart anno változtatni formatervező szakos hallgatóként. A termékfejlesztést az inspirálta, hogy a családja sikerélmény híján feladta a komposztálást.
A kísérletezést a formatervező mesterképzés keretein belül folytatta, egy ösztöndíjnak köszönhetően Hollandiában. Itt találta meg azt a tradicionális japán eljárást, amellyel egy természetes mikroorganizmus kultúrának köszönhetően egyszerűen, egy zárt tartályban is meg lehet oldani a komposztálást, meséli. Egy gömb alakú tárgyat épített, amelybe egy 40 literes, lebomló anyagból készült erjesztő kapszula kerül. Ha elkészül a komposzt, csak ki kell emelni a kapszulát, és elültetni a megfelelő helyre.

A koncepció egy mentorprogramba is bekerült, majd Pancsa Emese alapítótársával, Farkas Zsuzsannával együtt a vállalkozást hozott létre. A startup két fő pillére az okoskuka és a hozzá tartozó applikáció, de a Compocity ezenkívül oktatási, logisztikai és közösségépítési funkciókat is ellát.

Azt is megmondják, milyen növényhez illik a komposzt

Míg a hagyományos kerti komposztálásnál főleg zöldség-gyümölcs hulladékokat lehet felhasználni, a mikroorganizmusos eljárásnál déligyümölcsök, citrusfélék, tejtermékek, húsok és halak is kerülhetnek az komposztálóba. A Compocity applikációja abban is segít, hogy eldöntsük, mit tehetünk az okoskukába, és mit nem.

A klasszikus komposzt elkészüléséhez 6-8 hónap is kellhet, a gömb alakú szerkezetben 2-4 hét is elég, hogy létrejöjjön egy olyan koncentrátum, amely katalizátorként javítja a talaj minőségét. Ez a technológia szagmentes, ezért az okoskuka akár a közös élettereinkben is helyet kaphat. „Nem rothadás, hanem erjedés megy végbe, aminek az illata inkább a musthoz hasonló. A komposzt légmentesen zárva marad a kapszulában, azt pedig, hogy bedobáskor se árasszon szagokat, és egy zsilipes rendszerrel oldjuk meg” – magyarázza Pancsa Emese.
Amellett, hogy automatizálja a folyamatot, a Compocity játékossá teszi a komposztálást. Az alkalmazás az okoskukába épített szenzorok segítségével képes nyomon követni a komposzt alakulását: méri a bedobott hulladék súlyát, az erjesztő kapszulában a hőmérsékletet, a nedvességtartalmat és a pH-értéket, és ezekből az adatokból következtetéseket tud levonni a komposzt minőségével kapcsolatban.

„A pH-értékektől függően meg tudjuk mondani, hogy a komposzt mire jó, hogy egy málnabokorhoz ajánljuk, vagy inkább egy fához, de azt is őszintén elmondjuk, hogy figyelj, ez most sajnos nem sikerült jól. Azt gondoljuk, hogy a játékosítás és a valódi visszajelzés az, ami hosszú távon érdekessé tudja tenni a komposztálást, és hosszú távon dedikálni tud közösségeket az ökológiai lábnyomcsökkentéshez” – mondja Pancsa Emese.

A következő lépés: közösségi termékfejlesztés

A 2020. nyarára tervezett pilot projekt - amelynek keretében különféle közösségeknél és partnereknél helyezik el a Compocity eszközöket - a koronavírus miatt nem tudott eddig megvalósulni, november végéig azonban elkészülnek az első, tesztelésre alkalmas komposztálók. A cél az, hogy a következő 3-6 hónapban minél több információt gyűjtsenek a 4-6 hétre kihelyezett eszközökről, és előkészítsék a sorozatgyártást a tapasztalatok alapján. A tesztelésben részt vesz például egy veszprémi lakóközösség és egy óvoda, a Be Social és a Prímaenergia Zrt. irodája, a budapesti Kármán Tódor Kollégium és a Szent István Egyetem Ökológiai és Fenntartható gazdasági tanszéke is. „Ez egy közösségi termékfejlesztés, hiszen a partnereink javaslataikkal, visszajelzéseikkel bevonódnak a termék fejlesztésébe” – mondja a Compocity alapítója.

A Compocity ára első körben 1000-1200 euró (360 ezer – 435 ezer forint) körül alakul majd, de az alapítók bíznak abban, hogy a sorozatgyártás során ez az összeg jelentősen csökkenni fog. Fontosnak tartják azonban, hogy az anyaghasználatban az öko-etikai szempontokat is figyelembe vegyék.

Az üzleti modellben a termék értékesítése mellett fontos irány a logisztika: „Nagyon sok helyről kaptunk olyan visszajelzést, hogy szeretnék használni az eszközt, de nincs szükségük a komposztra, ugyanakkor vannak olyan partnerek, akik örömmel felhasználják a komposztot. Ezt pedig szinte nulla, vagy nagyon kis ökológiai lábnyomot igénylő folyamatokban meg kell, hogy tudjuk oldani. Egy XI. kerületi óvoda például szeretné a magaságyasaihoz használni a komposztot, de a télen készülőre nincs szükségük, ezt azonban a Szent István Egyetem be tudja fogadni a fóliasátraihoz. A logisztikai szolgáltatás, a megtelt kapszula elszállítása, amit a termék mögé teszünk, előfizetéses lesz” – teszi hozzá Pancsa Emese.

„Ez egy közösségi termék, pl. egy kisebb társasház számára ideális. Így a komposzt mindenki számára hozzáférhető, és a kommunális hulladék is csökken, akár 40 százalékkal – ennyi szerves hulladék kerül ugyanis a háztartási hulladék közé. Az az összeg, amit a lakóközösség megspórol a szemétszállításon, becsatornázódhat a komposztálás költségeibe. Így az nem egy plusz kiadást jelentene, hanem életminőség javulást hoz azáltal, hogy a komposzttal zöldíteni tudják a saját környéküket”.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!