Magyar cég IoT megoldása teszi hatékonyabbá az ózonos fertőtlenítést

A 14 éve telemetriai megoldásokkal foglalkozó magyar cég, a MOHAnet által kidolgozott IoT megoldásnak köszönhetően egyszerűbb és biztonságosabb lett az ózonos fertőtlenítés. Az Ozone White nevű nemzetközi vállalattal közösen egy olyan technológiát hoztak létre, amely rendszerbe foglalja az ózonos fertőtlenítést az eltérő hőmérséklet, páratartalom, légnyomás és egyéb környezeti változók mellett, és az egészségügyi intézmények, a vendéglátóipari egységek, közösségi terek és a tömegközlekedés mellett magánszemélyeknek is biztonságos fertőtlenítési megoldást kínál. Havasi Zoltán, a MOHAnet vezérigazgatója mesélt a fejlesztésről.

Az ózon alapvetően egy mérgező gáz, ám szakszerű használata zárt terekben magas szintű fertőtlenítésre alkalmas. Az egyik létező legerőteljesebb természetes fertőtlenítőszer, hatása a klórnak többszöröse, és minden ismert mikroorganizmust, szerves vagy szervetlen vegyületek okozta kellemetlen szagot eltüntet. Az ózonos fertőtlenítés nem újdonság, alkalmazása nagy múltra tekint vissza, azonban a kezdeti alacsonyabb technikai színvonal és hatásfok miatt igazán csak a környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülésével vált népszerűvé. Az ózonos eljárások nem hoznak létre egészségre káros mellékterméket, a fertőtlenítő eljárás után az ózon tiszta oxigénné alakul vissza, maradványok nélkül.

Az Ozone White nevű cég régóta keresi a választ arra, hogy hogyan lehet biztonságosan és az emberi tévedés lehetőségét minimalizálva fertőtleníteni. A cél nem egy nagyteljesítményű ózongenerátor létrehozása volt, hanem az ózonos fertőtlenítés rendszerbe foglalása eltérő hőmérséklet, páratartalom, légnyomás és egyéb környezeti változók mellett. A vállalat 2019 áprilisában kérte fel a MOHAnet csapatát, hogy segítsenek egy automatizált, egyszerűen és biztonságosan használható rendszert kialakítani.

„Az Ozone White sok éve foglalkozik az ózonmolekulák vizsgálatával, többek között azt kutatják, hogyan tudja semlegesíteni ez a technológia a baktériumok, vírusok, gombák elszaporodását. Egy IoT fejlesztőcsapatot kerestek, mert nagyon fontos volt, hogy a környezetből információt gyűjthessenek a hőmérsékletről és a páratartalomról, hiszen ezen tényezők jelentősen befolyásolják a fertőtlenítő eljárás sikerességét” – mondja Havasi Zoltán, a MOHAnet vezérigazgatója.

„Kihívást jelentett, hogy előttünk még senki nem foglalkozott hasonlóval, így számos technikai akadállyal csak a fejlesztés során szembesültünk. Először is meg kellett értenünk, hogy milyen logika alapján működik egy ózonszenzor, ezt kellett a már nálunk lévő tudással és tapasztalattal összekapcsolni. Különösen lényeges kérdés volt, hogy melyek azok a komponensek, amelyekre a telemetria felépíthető, és képesek az ózon oxidáló hatásának hosszú távon ellenállni” – mesél a kezdetekről a szakember.

5 hónap alatt sikerült egy olyan, távolról is felügyelhető és irányítható rendszert fejleszteniük, ami kizárja az emberi tévedés lehetőségét, és bárki számára könnyedén alkalmazható a készség szintű használat elsajátítását követően. A MOHAnet csapata nemcsak egy applikációval működtethető ózonszenzort fejlesztett ki, hanem a teljes rendszer innovációját is elvégezte.

Az ózongenerátor felhő alapú rendszeren, Telenor mobilinternet-kapcsolaton keresztül kommunikál a szenzorral, ami másodpercről-másodpercre pontos adatokat szolgáltat a fertőtlenítés állapotáról. A mobilapplikáció segítségével az is követhető, hogy az ózon hogyan terjed a területen, és a behatási idő után hogyan alakul vissza oxigénné. A korábban ún. gázmesterek által végzett méréseket immár a készülékben lévő szenzor látja el, ami valós időben képes pontosan megítélni, hogy az adott területen mekkora mennyiségű ózon felhasználására van szükség a megfelelő fertőtlenítéshez, mikor tekinthető az ózon-koncentráció biztonságosnak.

A felhasználó a mobilalkalmazásban követheti végig a folyamatot, és nem szükséges, hogy a közelben tartózkodjon. Lehet egy másik szobában, de akár 100 kilométerrel messzebbről is figyelheti az eseményeket.

Az IoT-vezérelt ózongenerátoros fertőtlenítés adatait a rendszer naplózza és az adatokat automatikusan, egyedi azonosítószámon továbbítja a bárki számára elérhető nemzetközi nyilvántartásba (rlod.org). Egy másik fejlesztés pedig azoknak a cégeknek ad segítséget, amelyek már rendelkeznek ózongenerátorral és csupán az RLOD hitelesítő eszközre van szükségük meglévő gépparkjuk mellé.

Az okos-ózongenerátor jelenleg validációs fázisban jár. A nemzetközi hatóságoknál és Magyarországon is elindult egy engedélyezési folyamat, és ha minden igaz, szeptemberben már itthon is használható lesz a rendszer. „Az üzemeltetési tapasztalatok begyűjtését követően intézmények és magánszemélyek számára is elérhetővé válik a szakember bevonását nem igénylő, maximális hatékonyságú ózonos fertőtlenítés. A világon egyedülálló lesz ez a termék, hiszen bárki meg tud győződni arról, hogy az elvégzett fertőtlenítés mire jó, tényleg elégséges-e. Nem kizárt, hogy a szállásközvetítő- és foglaló oldalakon is lesz egy olyan feature, ahol a házigazda bejelölheti, milyen fertőtlenítést kapott a szálláshely” – teszi hozzá a MOHAnet vezérigazgatója.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Online eredményhirdetés: október 28., 10:00, a storeinsider.hu oldalunkon!

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Hipnózis sem maradt érintetlenül a napról napra egyre inkább feje tetejére álló 2020-ban, egy dologból azonban nem engedünk - a díjakat idén is átadjuk Magyarország legrégebbi reklámversenyén.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!