hirdetés
hirdetés

Itt az Apex első reklámügynökségi listájának kiírása

A legutóbbi M+ versenyei találhatók a listán, a sorrendjük sem cserélődik. Pluszpontok járnak, ha több kampánnyal is sikeres egy ügynökség, míg a pro bono munkákat 70%-on számoljuk.

hirdetés

TLDR:

  • Az Apex kreatívügynökségi listán az utolsó, 2019-es M+-szal azonos versenyek szerepelnek
  • A nemzetközi versenyek erősorrendjét áttekintettük és nem változtattuk meg
  • A magyar versenyek közül az Arany Penge és a Hipnózis, illetve a Best.net és a LolliPoP egymással azonos szinten szerepelnek, az EFFIE közöttük
  • Ahogy az Apex PR Toplistáján a kezdetek óta, úgy pluszpontok járnak minden egyes, legalább bronzot elérő kampány után (azaz a szisztéma enyhén premizálja, ha egy ügynökség több különböző kampánnyal is jól szerepel)
  • A pro bono kampányok súlya a normál piaci kampányok súlyának 70 százaléka

A nagyításhoz kattints!
A nagyításhoz kattints!

Hogyan alakítottuk ki a Kreatív első saját reklámügynökségi listáját?

Valószínűleg nem meglepő, hogy az Apex kreatívügynökségi listája fundamentálisan nem különbözik az éveken át az ügynökségek szakmai szövetségével közösen jegyzett M+-tól, hiszen az évekig a Kreatív neve alatt is futott, és azok az alapvetések, amelyeket egy ilyen listánál indokoltnak gondolunk, nem változnak meg egycsapásra.

Az Apex listája viszont tartalmaz olyan korrekciókat, amelyeket hosszabb ideje mérlegelendőnek tartottunk. Ezek a következők:

Kampánypontok: A PR Toplistán már megszokott módon a reklámügynökségi listán is plusz pontokkal honoráljuk a több sikeres munka képében megjelenő egyenletes teljesítményt. A számítása egyszerű: bármelyik, a táblázatban szereplő versenyen legalább bronzot szerző kampány 3 további pontot ér a végeredményben – ha egy érmet szerző kampánya van az ügynökségnek, hármat; ha öt kampány is szerzett érmeket, akkor ötször hármat, és így tovább.

A PR Toplista tapasztalatai és modellezéseink szerint ez a tízes élboly középmezőnyében változtathat majd a sorrenden, megítélésünk szerint pontosabb és reprezentatívabb képet mutatva.

Magyar versenyek: Nem emeltünk be új versenyeket. Azonos súllyal szerepeltetjük az eltérő szemszögekből egyes években hasonló, más években meglehetősen különböző eredményekre jutó Arany Pengét és Hipnózist. (A két verseny közül a több kategória és jellemzően több díj miatt az Arany Penge szól majd bele nagyobb mértékben a lista alakulásába.) Emellett a vírus alatt szünetelő, de előtte aktivációs fókusszal megújult LolliPoP-pal azonos szinten szerepel a Best.net: a Kreatív kiadójának két szakosított versenye a legkisebb súlyú a listán. A hatékonyságfókuszú EFFIE a két kisebb és a két nagy kreatívverseny közötti súlyozással szerepel.

Ezüst, arany, Grand Prix súlyok: Az Apex a megszokottnál erősebb szorzókkal honorálja az aranyat és a Grand Prix-t: a shortlist 1-szeres, a bronz 2,5-szeres, az ezüst 5-szörös, az arany 8-szoros, egy Grand Prix pedig 12-szeres pontot ér. Egy listanyertesnek legyenek aranyai!

Pro bono kampányok: Számos reklámos és kommunikációs verseny szervezőjeként egyetértünk azzal, hogy a kisebb vagy civil ügyfeleknek készülő, gyakran proaktív kampányok egy ügynökség eszköztárának, gondolkodásának olyan szeleteit villanthatják meg, amelyek a mindennapos ügymenetben nem feltétlenül tudnak előtérbe kerülni egy Magyarország méretű piacon, és hogy ezek inspirálólag hathatnak a mindenkori hirdetőkre.

Úgy gondoljuk, ezek előtérbe helyezésének az egyes versenyek a megfelelő színterei, egy éves reklámügynökségi listának viszont elsősorban azt kell tükröznie, elsősorban a potenciális megbízók felé, hogy az elmúlt időszakban egy-egy műhely milyen színvonalon teljesített briefeket, mi mindent hozott ki azokból, vagy éppen saját ötletéből mire beszélte rá megbízási díjért cserébe valamelyik márkát. Az Apex reklámügynökségi listáján ezért a pro bono kampányok kisebb, 70 százalékos súllyal szerepelnek a többihez képest. (Természetesen nem fogunk pro bono rendőrséget felállítani: a munkák hátterére a megbízóknál kérdezünk rá.) Modellezéseink szerint ez a szabály néhány helyezést befolyásolt volna az M+ lista utóbbi éveiben.

Apróbetűs rész
  • Ha egy alkotás aranyat és grand prix-t (fődíjat) is nyert egy versenyen, akkor az arany díjat nem számoljuk. Ha több arany díjat és fődíjat is nyert egy versenyen belül, akkor eggyel kevesebb arannyal számolunk.
  • Társpályázó esetén a lista pontjai megoszlanak a társpályázó ügynökségek között a pályázatkor leadott aránynak megfelelően.
  • Különdíjakért nem jár pont.
  • "Év ügynöksége" elismerésekért nem jár külön pont, mivel ezek a címek eleve is a versenyen elért eredményekből számolódnak.
  • A reklámügynökségi listán szereplő kreatívversenyeknek gyakran vannak a PR, a születő Event vagy Design listákat is érintő kategóriái (értelemszerűen: PR, Event és Design kategóriák, magyar és külföldi versenyeken egyaránt). Ezeket a kategóriákat az adott listán is szerepeltetni fogjuk az ott értelmes súlyukkal, de természetesen az érintett versenyek minden kategóriájának összes pontja számít ezen a kreatívügynökségi listán is. Hogy a duplikációt elkerüljük, amikor a Brand lista kedvéért összegezzük a megbízók pontjait, minden verseny összes kategóriáját csak arról a listáról számítjuk, ahol több pontot ért.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!