hirdetés
hirdetés
hirdetés

El kell gondolkozni, hogy kinek az asszisztense az AI-asszisztens, mert könnyen lehet, hogy nem a tiéd

Dr. Tilesch György AI-szakértő szerint a jövő pont olyan lesz, amilyenné most hagyjuk válni. Könyvet is írt a témában a NASA egyik tudósával karöltve, a szerzővel készült interjút teljes terjedelmében a friss, kinyomtatott Kreatívban találjátok. 

hirdetés

 

 

 

 -Van egy részlet a BetweenBrains című könyvedben arról, amikor egy amerikai befektetési cégnél magas pozícióban dolgozó ismerősének elmondod, hogy a mesterséges intelligenciáról írsz könyvet, ő pedig elsápadva kérdezi, hogy de ugye nem írsz róla rosszat? Mi történt ott, és miért mondta ezt? 

- Ez a tipikus Szilícium-völgyi látásmód megmutatkozása volt. Ennek megértéséhez ismerni kell a hátteret is, 2015 környékén volt egy nagy robbanás, amikor felkapottá váltak ezek az úgynevezett  “frontier technologies” névre keresztelt újítások, ide tartozik a nanotechnológiától a mesterséges intelligencián át a virtuális valóságig egy csomó minden. Nagyon rövid idő alatt nagyon nagyot ugrottak előre, legalábbis a vonzerő tekintetében, és emiatt az egész iparág rárepült, ömlött bele a pénz. Hatalmas összegeket fektettek be néhány év alatt,  és ez a konglomerátum nagyon vigyáz a pénzére. Ha valaki kérdéseket tesz fel, akkor azt még nem is olyan régen helyből elnyomták a hurráoptimizmus jegyében. Senki sem mert beszélni a veszélyekről és a kihívásokról, most már ez szerencsére változik. Mindenki próbálta a befektetéseit őrizni. Ez az ismerősöm, aki egy befektetési bankháznál dolgozik,mesélte, hogy európai kollégái kimutattak az egyik pénzügyi elemzésükben egy sor olyan következtetést, hogy bizonyos kihívások miatt később lehet, hogy az AI cégekbe kevesebb pénz fog érkezni. Ettől mindenki a szívéhez kapott az emeleten, jöttek a telefonok, hogy megőrült-e, tönkre akarja-e tenni a céget meg magát. A Völgyben azért nagyon erős a lemming-kultúra, pillanatok alatt végigszáguld a hype vagy a pánik, és utóbbi esetben egy ilyen kijelentés puszta súlya miatt mindenki egy csomó pénzt veszít. A felháborodás érthető, de azért ez nem egy természetes állapot, nem ildomos hazudozni egy technológiáról csak azért, hogy a pénzünket védjük.

-Kinek a feladata monitorozni a fejlesztéseket? Az államnak? 

-Igen és nem egyszerre. Erre hoznék egy példát. Az arcfelismerő rendszerek miatt az elmúlt időszakban végigszáguldott a technológiai szektoron egy vihar, az lett az eredménye, hogy 4-5 gigacég azt mondta, inkább nem értékesít egy korábban piacképesnek ítélt és forgalmazott technológiáját. A Szilícium-völgy mottója eddig az volt, hogy mindenki hagyjon minket békén, tudjuk, mit csinálunk. De kiderült, hogy nem tudjuk. Amerikában nincs még mesterséges intelligenciával foglalkozó társadalmi vizió, neadjisten szabályozás: van egy memó a Fehér Házból, ami azt írja a kormányzati ügynökségeknek, hogy  tessék figyelni pár etikai szabályra: az EU esetében ez a vízióépites és átfogó szabályozási erőfeszítés már komolyabb. Összességében úgy látom, hogy egyre nő a független monitorozás kényszere. 

 

-A kreatív iparágat mennyire érintheti az  a jelenség, ami máshol már kézzel fogható, hogy a mesterséges intelligencia segítségével komplett munkakörök szűnnek meg? Sokkal nehezebben számszerűsíthető bármit, hiszen ez kreatív gondolkodást, problémamegoldást igénylő feladatokból áll. 

- Szerinted hány lépés van a mostani Eurovíziós Dalfesztivál nyertesei és az AI által generált számok között? Hát nem sok! (nevet) De ott vannak a marketingesek. Ha tudnék választani, hogy kik azok a szakemberek, akik a leginkább lelkesek az AI miatt, azok ők.

 

 

Az egyik legnagyobb veszélye ennek a technológiának, az az életbe történő benyomulás, a döntéseink manipulációja. Ez marketing feladata is, hogy kitalálja, hogyan tudsz valakinek beférkőzni az agyába. Ha ezt a szintet eléri egy algoritmus, akkor onnantól van egy ingyenes ügynököd, aki folyamatosan rá akar bírni valaminek a megvásárlására. A marketingesek ezt imádják, de nem látják hosszútávon a veszélyeit ennek. A Google alelnöke szerint az az új normális hogy ha átmész a barátaidhoz látogatóba, akkor nekik az ajtóban közölniük kell veled, hogy a házban Google Assistant van elhelyezve, és mindent figyel. Ha úgy tetszik, írd alá, hogy lehallgatnak. És ezt a Google alelnöke mondta! El kell gondolkodni, kinek az asszisztense voltaképp az AI asszisztens, mert könnyen lehet, hogy nem a tiéd.

 

A teljes interjút megtalálod a friss, nyomtatott Kreatívban, vagy pedig ide kattintva letöltheted az ingyenes, rövidített, digitális verziót. 

 

Nagy Zsolt
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Minden lapot, köztük a Telexet is előfizetők és nem adományozók toborzására biztatja a Denník N főszerkesztője az Azonnalinak adott interjújában.

Cannes újra a nappalikba jön: október 19-23. között ingyen lehet meghallgatni, hogyan dolgoztak a korábban Grand Prix-ket és arany oroszlánokat begyűjtő ügynökségek.

Október első hetében a Hegyvidéki Sirály sétányra, a MOMkult elé kerül a vásár.

Idén hibrid formában érkezik a rendezvény.

Wéber Kata a Pieces of a Woman bemutatója után került fel a rangos listára.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés
hirdetés