hirdetés
hirdetés
hirdetés

„Egy forgatókönyvíró valahol éppen rád ír egy karaktert” – Ready pályázatot nyert a Szabadszínész

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának egyik nyertese egy olyan digitális platform, amely a szereplőket és a produkciókat hozza össze néhány kattintással. Gosztonyi Csaba és társa, Lengyel Tamás amatőrök számára is nyitott startupja, a Szabadszínész a járvány második hulláma idején üzleti modellt váltott, régiós terjeszkedésbe kezdett, és hiánypótló tréningekkel segíti a castingra jelentkezőket. (x)

hirdetés

kreativ.hu: Hogyan született meg a Szabadszínész ötlete?

Lengyel Tamás: Többször szembesültem azzal, hogy csak én tudok arról, hogy befejeztem egy sorozatot, vagy felmondtam a tagságomat egy színházban. A színészek gyakran zavarban vannak, ha a szabad kapacitásukról kell informálni a színházigazgatókat, rendezőket, vagy egy casting céget, mert sokan úgy gondolják, hogy ha nincs elég munkád, akkor valószínűleg nem vagy elég jó. Arra gondoltam, hogy szükség lenne egy olyan felületre, ami a színészeket összehozza a produkciókkal, ahol a színészek hirdetni tudják a szabad kapacitásukat, információt szerezhetnek a folyamatban lévő produkciókról és jelentkezni is tudnak ezekre. Ebből indult el a közös gondolkodás Csabával.

Gosztonyi Csaba: Tomival a Fapad című sorozatban dolgoztunk együtt és barátkoztunk össze. 2016-ban kapta meg a Jászai Mari-díját, és megkeresett azzal, hogy ebből az összegből egy olyan adatbázist szeretne létrehozni, amiben a színészek meg tudják mutatni a szabad kapacitásaikat. Akkor én azt mondtam, hogy Tomi vagy őrült, vagy szent, de ha ezt tényleg komolyan gondolja, akkor én vele tartok. Reklámügynökség-vezetőként is azt tapasztaltam, hogy nagyon unalmas, hogy a reklámfilmekben mindig ugyanazok a színészek, ugyanazok a hangok szerepelnek. A Szabadszínész aztán 2019. májusában indult el, egy külsős szoftverfejlesztő cég, egy pénzügyi tanácsadó és egy grafikus csatlakozásával, és beszállt az állami hátterű Hiventures kockázatitőke-alapkezelő 120 millió forinttal, tulajdonostársként.

 

 Gosztonyi Csaba és Lengyel Tamás

Egy digitális casting ügynökségről van szó?

G. Cs.: Az USA-ban vagy Nagy-Britanniában jól működik az a rendszer, amelyben a casting direktorok a színészeket az ügynökökön keresztül keresik meg, a színészek pedig csak azzal foglalkoznak, ami a dolguk. Magyarországon és a környező országokban máshogy épül fel ez az iparág, maguknak a színészeknek kell ezt a képviseletet ellátniuk, egyelőre kevés színész dolgozik ügynökökkel, a casting ügynökségek pedig főleg statikus adatbázisokat építenek, amelyek 2021-ben már nem annyira hasznosak.

Mi egy piacteret akartunk létrehozni, nem casting ügynökséget. Ráadásul elvárjuk, hogy a produkciók megfelelően fizessenek a színészeknek. Zártunk már ki produkciót az adatbázisból, amikor azt láttuk, hogy szerették volna lehúzni az árakat. Ebben mi biztos, hogy nem vagyunk partnerek. Mi azt szeretnénk, hogy ez az adatbázis abban is segítse a szektort, hogy átláthatóan és piaci körülmények között működjön.

 

A startup indulása után néhány hónappal mindent újraírt a járványhelyzet, leálltak a forgatások. Hogyan élte túl ezt az időszakot a projekt?

L.T.: A járvány első hullámánál megállt az élet, mindenhol lehúzták a rolót. Akkor hoztuk létre a jótékonysági projektünket, az ART Peep SHOW-t, ami lehetőséget teremtett a színészeknek, hogy pénzt keressenek az otthonukban készített tartalmak értékesítésével. A színészek felolvastak, verseket, meséket mondtak, mi pedig igyekeztünk hozzászoktatni az embereket, hogy az ilyen telefonnal felvett tartalmakban is munka, idő és szakértelem van.

A második hullámában már nem álltak le a forgatások, csak csúsztak, ez már nem érintett minket ennyire rosszul, ugyanakkor megváltoztattuk az üzleti modellünket. Míg az eredeti koncepcióban csak a profi színészek kerültek be ingyenesen az adatbázisunkba és mindenki más rendszeres havi tagdíj ellenében tudott megjelenni az oldalon, úgy döntöttünk, hogy ingyenessé tesszük a szolgáltatást alapszinten mindenki számára, beleértve a megrendelőket is, hogy minél több produkciót bevonzzunk. Korábban a gyártóknak kellett megtalálniuk a színészeket az oldalon, mostanra az adatbázis mindenki számára elérhetővé vált, a projektekre közvetlenül, proaktívan is lehet jelentkezni a casting hírfolyamban. Fejlesztettünk egy aloldalt, ahol bárki megnézheti, hogyan működik ez a gyakorlatban az oldalon a "Keresztapa főszerepre" zajlik a casting. Ez nem több, mint egy egyszerű modellezése annak, hogyan lehet kommentelni és megosztani a  kiválasztott szereplőket.

Milyen jellegű produkciókba keresnek szereplőket a megrendelők?

G. Cs.: Klasszikus játékfilmekbe és a kereskedelmi csatornák napi és heti sorozataiba, de a Szabadszínészen verbuválnak szereplőket reklámfilmekhez különféle gyógyszer- és telekommunikációs cégek is. Keresnek profikat pszichiátriai témájú szövegek, versek és novellák felolvasására és vállalati csapatépítő eseményekhez is, de arra is volt példa, hogy gyerekszereplőket válogattak egy készülő szakácskönyv fotózásához. Összefoglalva: mindenhová keresnek szereplőket, ahová hang, arc, vagy tehetség kell.

Milyen karakterek iránt nagy a kereslet?

G. Cs.: Nagyon népszerű a fiatal, profi színész, a 30-as családapa, a határozott, 30-as nő és a nagymama karaktere, Magyarországon a reklámok eléggé sematikusak. A sorozatokba főleg profikat keresnek, de ha a karakter fontos, nem a rutin, akkor az amatőrök között is kutatnak a megrendelők. A kereskedelmi tévék versenytilalmi korlátozásai miatt a fontosabb szereplők nem tudnak más produkciókban forgatni, ezért szintén megnyílik az út az amatőrök előtt, plusz vannak olyan jellemzők, amiket a profik nem tudnak lefedni. Nemes Jeles László is nyitva hagyja a lehetőséget az amatőrök előtt a filmjeiben, Csuja László egyik nagyjátékfilmjében pedig egy edző lett a főszereplő, egy érzékeny fickó, tetovált, nagy testtel. Azt szoktam mondani, hogy soha nem tudhatod, lehet, hogy egy forgatókönyvíró valahol éppen rád ír egy karaktert.

Hogyan fogadta a szakma a Szabadszínészt?

G. Cs.: Volt, aki megkérdőjelezte, hogy jót tesznek-e az amatőrök ennek a projektnek. A válaszunk erre az, hogy ez egy üzleti vállalkozás, és ahhoz, hogy megmaradjon a piacon, tömeg kell. Egyébként az iparágnak is szüksége van erre a tömegre, hogy a produkciók minél többféle ember, tudás és stílus között tudjanak válogatni. Az is fontos, hogy a casting ügynökségek ne csak azokat az információkat tudják prezentálni a színészekről, amelyek arról szólnak, hogy hány évesek, milyen a súlyuk, hanem egy értékítéletet is azzal kapcsolatban, hogy mire alkalmasak és mire nem, milyen a munkához való hozzáállásuk, és milyennek látták őket a legutóbbi színházi előadásban.

L.T.: Úgy érzem, most kezdenek komolyan venni minket. Nem kérdés, hogy egy ilyen felületnek van létjogosultsága ezen a piacon, közel 2000 színész regisztrált, és heti 3-4 casting felhívás van az oldalon. A Szabadszínész híre, úgy érzem, elkezdett szájról-szájra terjedni, és már maguktól jönnek azok, akik szereplőket keresnek.

 

Nem érezték úgy a szakma nagyjai, hogy ezzel a felülettel konkurenciát kapnak?

L. T.: Egyáltalán nem. A startup indulását egy vicces reklámfilm-sorozattal hirdettük, és olyan nevek szerepeltek benne, mint Bata Éva, Pokorny Lia, Trokán Nóra, Schmied Zoltán, Stohl András, vagy Szabó Győző. Ők azt gondolják, hogy a verseny jót tesz a piacnak, színesíti azt és magasabbra helyezi az elvárásokat, így magasabb minőségű produkciókat eredményez.

G. Cs.: Nincs olyan, hogy konkurencia. Ha egy színész nem hiszi el, hogy nincs még egy olyan, mint ő, akkor nem nagyon van keresnivalója ezen a pályán.

 

A Szabadszínész extra szolgáltatásokat és különféle képzéseket is kínál az előfizetőknek. Miben segít egy self tape, vagy egy online casting tréning?

G. Cs.: A Szabadszínész indulásakor még éves előfizetői csomagban gondolkoztunk, és ötleteltünk, hogy milyen képzések lehetnek hasznosak, amiket hozzácsaphatunk a szolgáltatásokhoz. A casting tréning során egy casting direktor elmondja, hogyan érdemes felkészülni az online válogatásra, a helyzetek modellezésének köszönhetően a színészek gyakorlatra és önbizalomra tesznek szert. A bevezető színészkurzust Magyar Éva Londonban élő színésznő és színésztréner tartja, aki játszott már a londoni Nemzeti Színházban és hollywoodi blockbusterben is. Be lehet fizetni profilszervizre, showreel vágásra, és a fotózás is nagyon népszerű. Miközben ezeket a szolgáltatásokat értékesítjük a színészeknek, nagyon komoly edukáció is folyik, hiszen korábban nem volt példa ilyen jellegű tanulási lehetőségekre.

L.T: A közösségi média mára megkerülhetelenné vált. Nagyon fontos, hogyan használja egy színész, hogyan épít brandet, vagy hogy reklámozza a fellépéseit. Ezért meghirdettük a social media workshopunkat. Például lesz egy önállóestem, de fogalmam sincs arról, hogy hogyan kell értékesíteni a jegyeket, hogyan kell targetálni egy fizetett hirdetést a közönségemnek, így nekem is nagyon hasznos lesz ez a tudás. A pandémia következménye, hogy rengeteg válogatás átkerült az online térbe. Elküldik a jelentet, te pedig felveszed. Ehhez is kell tréning, mert nem egyszerű otthoni körülmények között ilyeneket elkészíteni, pl. nem mindegy a hol van a fényforrás, mi a képkivágás, stb. Ha valaki nem tudja, hogyan kell technikailag megvalósítani egy ilyen felvételt, rosszabb eséllyel indul a válogatásokon. Tervezünk egy amatőröket célzó beszédtechnika alapkurzust is. A színiegyetemistákat egyébként ingyenes kezdő csomagokkal támogatjuk, amelynek része a fotózás és a casting tréningen való részvétel is.

 

Ready?
A Kreatív és a Vodafone Ready nevű közös pályázatának célja az volt, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat. Az üzleti kategóriába olyan Magyarországon tevékenykedő vállalkozások nevezhettek, amelyek 2020. március 16. után, a járványhoz kapcsolódóan valamilyen új terméket vagy szolgáltatást vezettek be, valamilyen digitális fejlesztést valósítottak meg, új célcsoportot szólítottak meg, vagy új vállalati együttműködést alakítottak ki. 

Az Ön vállalkozása is minden helyzetből kihozza a maximumot? Tesztelje digitális felkészültségét a Vodafone Business Index kitöltésével és fejlessze vállalkozását az eredmények alapján!”

 

A Szabadszínész Szerbiában és Romániában is elstartolt. Tervben van-e újabb régiós terjeszkedés?

G. Cs.: Nem, sajnos így is lassabban haladunk a járványhelyzet miatt. A későbbiekben visszük máshová is termékünket, de egyelőre most ezekben az országokban szeretnénk életben maradni. Az nagyon jó, hogy az angol nyelvű tréningjeinken a külföldi jelentkezők is részt vehetnek.

 

Mi volt az az innováció, amivel a Szabadszínész megnyerte a Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának digitális átállás kategóriáját?

G.Cs.: Digitális platformra tereltünk egy Magyarországon alapvetően hagyományos keretek között működő iparágat, amelynek egyébként a pandémia miatt nem is volt más választása, minthogy megpróbálja felvenni digitális működés fonalát. Ez alatt azt értem, hogy a castingok a Zoomon keresztül történnek, és tudok olyan filmről, ahol a rendező és a színészek nem is találkoztak személyesen, hanem a digitális térben történt a folyamat.

 

Miben segít a Szabadszínésznek a Ready díja?

G.Cs.: Nagyon örültünk a díjnak, a Vodafone-nal való együttműködés olyan, mint egy virtuális kézfogás. Ráadásul a Vodafone vállalta, hogy 2021-ben lehetőség szerint az összes kampányukba a Szabadszínészen keresztül fognak szereplőket keresni. Ez azt jelenti, hogy a vállalat összes partnere, casting ügynöksége végignézi az adatbázisunkat egy-egy reklámötlet esetén.Egy 2 perces film is készült rólunk, amiben bemutatkozunk és bemutatjuk a szolgáltatásunkat. Ez egy nagyon nagy segítség, hiszen minden olyan komoly márka, amely hisz a szolgáltatásunkban, a belénk vetett bizalmat növeli. A casting pedig egy elég bizalmi szolgáltatás. Nagyon fontos a számunkra, hogy a reklámszakmában dolgozók, a marketingesek, kreatív igazgatók, produkciós vezetők és a reklámokat készítő produkciós házak hasznos felületként tekintsenek ránk, és a Vodafone ennek a nagykövete lett. Számítunk arra, hogy ez a példa ragadós lesz!

 

A Szabadszínész esetében egy teljesen új, offline megoldást sikerült az internetre terelni. Ékes példája ez annak, hogy a digitalizáció segítségével a vállalkozások nem csak hatékonyabban tudják elérni a fogyasztókat, de jelentősen könnyebbé válnak a hétköznapi ügyek elintézései is - emiatt egy váratlan helyzetben is gyorsan lehet reagálni, a Vodafone pedig segít, hogy mérettől függetlenül minden vállalkozás ki tudja hozni a benne rejlő maximumot. 

 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

A hazai bevásárlóközpontok közül elsőként nyitott ingyenes közösségi irodateret a Westend.

Az ügyészség szerint az énekes véralkoholszintje a határérték alatt volt a letartóztatáskor.

Július 1-től minden kiadó egyéni problémája, hogyan jut el az újság az előfizetőhöz.

Március 9-ig lehet jelentkezni nonprofit szervezeteknek a hallgatói kezdeményezésként létrejött MOME Movement arculati pályázatára. 

Június 1-ig várják a munkákat kommunikációs ügynökségektől, film producerektől, vállalatoktól, TV-csatornáktól és diákoktól.

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 12.

hirdetés
hirdetés