A világ első okos vitorlásruhája Magyarországon készül

A grafénból készült, vitorlázókkal együtt fejlesztett ruhadarabok ujjába épített kijelző megjeleníti a hajó navigációs rendszere által küldött adatokat.

A vitorlássport hatalmasat fejlődött az elmúlt években, a versenyzők ruházata azonban nem követte ezt ugyanilyen dinamikusan, és ez számos problémát hozott a felszínre: a sportolók védelmét szolgáló, flexibilis és kopásálló anyagokra van szükség, és fontos, hogy a navigációhoz szükséges adatok könnyen követhetők legyenek. Ezeket az igényeket tartotta szem előtt a magyar 878Co, amikor profi vitorlázók bevonásával fejlesztett újgenerációs, fenntartható okosruházatot, amelynek digitális kijelzője képes csatlakozni a hajó navigációs rendszeréhez.

 

Szokatlan márkanevet választott a 878Co - a szám tisztelgés az 1878-ban született Goldberger Leó magyar textilgyáros és innovátor előtt. Az újgenerációs 878 vitorlásruhák esetében sincs hiány innovációból, az öltözetek ultrakönnyű, rugalmas, vízálló és az acélnál is erősebb grafénból készülnek. A grafénnal bevont anyagok elektromos vezetőképessége nagy, ezért alkalmasak az okosruházatokba beépített elektronikus készülékek befogadására és működtetésére, hőálló és nagy kopásállóságú, vékony, mégis sokkal összetettebb szerkezetű védőöltözetek kifejlesztésére.

Papp István, a 878 alapító ügyvezető igazgatója, aki maga is aktív vitorlázó, kiemelte, hogy a sportolókkal együtt azonosították be a hiányosságokat és az újonnan felmerülő igényeket. Így alakult ki a vitorlásruha végső anyagkoncepciója, és lett egyedi kialakítású minden egyes zseb. A 878 szettjei - profi és hobbiversenyzőknek készített dzsekik, overálok és sortok – a 3D-s testszkennelésnek köszönhetően tökéletesen testre szabhatók, és ez jelentősen hozzájárulhat a sportolók teljesítményéhez, ahogy az is, hogy a ruhák öt és húsz Celsius fokon is körülbelül ugyanolyan hőérzetet biztosítanak. A fejlesztés során a fenntarthatósági szempontok is fontosak voltak: a ruhákat tartós, akár több évtizedes viseletre szánják, a cipzár és a csomagolás újrahasznosított vitorlavászonból készült.

 

Az okosruhához tartozik a szintén 878 által fejlesztett, a hajó navigációs rendszeréhez csatlakoztatható On-Board-Unit (OBU) és a kabátban elhelyezett digitális kijelző, melyekre az OBU bluetooth kapcsolattal továbbít előre kiválasztott adatokat. A rendszer telepítéséhez le kell tölteni egy applikációt, amelynek segítségével a kapitány vagy az edző döntheti el, milyen adatsorok jelenjenek meg a legénység kabátjaiban elhelyezett kijelzőkön. A különböző feladatokat ellátó csapattagok más és más adatsorokhoz férnek hozzá folyamatosan.

A telepítést és beállítást követően már sem az applikációra, sem a mobiltelefonra nincs szükség, a kijelző automatikusan csatlakozik az OBU-hoz és szolgáltatja az edzés, vagy a verseny során az adatokat. Az 5.4” kijelzőt UV-védelemmel látták el, felülete csillanásmentes, így erős napfényben is jól látható, és mivel hajlítható, nem zavarja a vitorlázókat. A zsebmegoldásoknak köszönhetően a versenyzők a ruhán keresztül is fel tudják venni a mobiljukat, és akár üzenetet is küldhetnek anélkül, hogy a vízálló zsebből ki kellene venni a készüléket.

 

Papp István azt is elárulta, hogy a 878 missziója az, hogy olyan termékeket fejlesszenek, amivel a globális vitorlásruhapiac akár két százalékát is megszerezhetik. Hivatalos nagykövetük Berecz Zsombor, világ- és Európa-bajnok magyar vitorlázó, aki az olimpiai felkészülés során hamarosan a Horn-fokon teszteli az innovatív öltözeteket.

A gyártás 2020 októberében indult Székesfehérváron, és itt történik a digitális 3D tervezés is. A ruhákhoz vegyszermentes és környezetbarát anyagokat használnak fel, minimalizálják a vízhasználatot, a nyereség egy részét a víz és az óceán tisztítására irányuló kezdeményezésekre fordítják majd. És hogy milyen mélyen kell a vitorlázóknak a zsebükbe nyúlniuk egy-egy ilyen darabért? A profiknak szánt sortokat 650 euróért (237 ezer Ft-ért), az overálokat 850 euróért (310 ezer forintért), a kabátokat 1900 euróért (960 ezer Ft-ért) kínálják a márka napokban startolt webshopjában, a hobbisportolók számára készült ruhákhoz valamivel olcsóbban hozzá lehet jutni.

 

A rovat a Telenor támogatásával készül.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!