hirdetés
hirdetés
hirdetés

Aki a mártásalapról dönt

Csak friss alapanyagokból dolgozó angliai bisztrókban tanulta ki a szakácsmesterséget Pálfi Zoltán (40), aki február óta az Unilever Food Solutions régiós vezető séfjeként a Knorr márkán is dolgozik. Ő a profi felhasználók, vagyis éttermek, hotelek, iskolai és egészségügyi konyhák igényeit veszi figyelembe, amikor leteszi a voksát egy leves- vagy mártásalap mellett.

hirdetés

Miért kell séf az Unilevernek?

A vállalatnak a háztartási üzletága mellett létezik a kiskereskedelmi élelmiszerrészlege, ami a háziasszonyokat célozza meg, illetve az Unilever Food Solutions (UFS) üzletága, amely a tömeges étkeztetést nyújtó profi felhasználókkal foglalkozik. Ez utóbbi régiós szinten tartozik hozzám, vagyis a magyar, a román, a bolgár és a szlovén hotelek, éttermek, iskolai menzák és egészségügyi intézmények konyhái. Szlovénia kivételével mindenhol van egy-két, az országot képviselő séf, de nekik nem a főnökük vagyok, hanem közvetlen kapcsolatban állunk egymással. Ők velem együtt begyűjtik az infókat a piacokról, amiket aztán én továbbítok a marketingeseknek. De nemcsak a marketinggel, hanem a salesszel is együtt dolgozom, tréningeken készítem fel őket a szakszerű eladásra, és séfoldalról a kóstolások megszervezése is hozzám tartozik. És természetesen figyelnem kell az országok kulináris szokásaira, mielőtt egy-egy új receptúra mellett döntünk.

Pálfi Zoltán

Pálfi Zoltán <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Fotó: Egyed Péter

Véletlenül csöppent a vendéglátásba, bár a konyhán mindig szeretett az anyukája vagy a nagymamája mellett segédkezni. Amikor Angliába ment nyelvet tanulni, egy étterembe került, így a szakácsmesterséget hat év alatt az életben tanulta ki. Hazatérve dolgozott rendezvényszervező cégnél is, mert nemcsak a séf-, hanem az üzleti szemléletét is kamatoztatni szerette volna. 2009-ben a felesége Kazahsztánban kapott munkát, és vele tartott, privát séfként partikon főzött.

Már kintről nézegette a hazai álláshirdetéseket, így talált rá az Unilever pályázatára. Tavaly novemberben indult a többkörös interjúztatás, a végén egy főzős körben kellett bizonyítania a rátermettségét. A rendelkezésre álló friss alapanyagokból és kényelmi termékekből kellett egy kétfogásos ételt elkészítenie, majd a benne szereplő Knorr termékek használatának előnyeit bemutatni a receptúrákon keresztül. Az előétel egy meleg fogasfilé saláta volt ropogós baconnel, pestóval és enyhén dinsztelt koktélparadicsommal. A főétel pedig pirított sertésszűz sárgarépás burgonyapürével és demi-glace mártással.

Mit jelent a receptúra kifejezés?

Az összetevőket jelenti, a termék kinézetét, színét, illatát, állapotát, konzisztenciáját. Természetesen minél több marhahúskivonat és több fűszernövény van mondjuk egy marhahúsleves-alapban, akkor annál jobb ízű lesz a termék, a minőség pedig az árán is érződik. Ezért nem biztos, hogy ugyanazt a receptúrát mind a négy országban el tudjuk adni.

Ez azt jelenti, hogy egy másik országban másféle mártás kerül a szakácsokhoz ugyanazon a néven?

Ugyanazon a néven nem kerül másik mártás a szakácsokhoz, csak esetleg másik receptúra. Színbeli árnyalati vagy sűrűségbeli eltérések és esetleg kisebb ízbeli különbségek lehetnek.

Jártok kóstolásra?

Van, amikor postán érkezik egy-egy új recept alapján készült termék, de komolyabb, sok időt igénybe vevő tesztelésekkor elmegyünk a központi gyárba, és ott egész nap kóstolunk. A marhahúsleveses példánál maradva, elképzelhető, hogy az egyik országban sötétebben, míg a másik országban világosabban szeretik. Ilyenkor igyekszünk kompromisszumot kötni.

Szakácsként dolgoztál olyan angliai konyhán, ahol csak friss alapanyagokat használtatok. Nem furcsa, hogy az Unilevernél többek között úgynevezett kényelmi termékek receptjeivel foglalkozol?

Hétmilliárdan élünk a földön, tehát látni kell, hogy másképp kell az élelmezést megoldani, és mások az elvárások is mint régen. Nem mindegyik étteremben van arra idő, hogy barnamártást készítsenek akár napokon keresztül, és egy menzán sem biztos, hogy olyan sok hely van a csontok, zöldségek tárolására, nem beszélve ezek feldolgozásáról. A kényelmi termékekkel költség- és energiatakarékosan lehet dolgozni. Sok kritika szokta érni a kényelmi ételeket, ezért mi a tesztfőzéseken – vagy a séfjeink a helyszíneken – mindig arra biztatjuk a szakácsokat, hogy lehetőleg használják azokat a friss alapanyagokkal együtt. És mindig tegyék hozzá az egyéni ötleteiket, használják a kreativitásukat. A kényelmi termékekkel kapcsolatos tévhiteket szeretnénk eloszlatni, ezért hozta létre az UFS a Knorr Kulináris Akadémiát. Szeretnénk, ha elterjedne, hogy a Knorr termékek is friss alapanyagokból készülnek, és az egyik legrégebbi tartósítási eljárást, a szárítást alkalmazzák az előállításukhoz.

(forrás: Kreatív)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A jövőben a Café felel a szálloda külső kommunikációjáért.

A Soft Opening célja, hogy a gyerekek mellett a szülőket is bevonja a sztoriba.

A nagy adag nosztalgiázás mellé új reklámfilm is készült.

A Sherpa 10 éves születésnapját ünneplő hirdetéseinek megtervezését a TBWA/Helsinkire bízta.

A főpolgármester ezt megválasztása utáni egyik első interjújában ígérte meg.

hirdetés

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Meghosszabbított nevezési határidő: 2019. október 18.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről, az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

A GyártásTrend ősszel folytatja országjáró Roadshow-ját, amelynek keretében a gyártó cégek használható tudást kapnak a digitalizációs ipar 4.0 megoldásokról.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés