hirdetés
hirdetés
hirdetés

A multik zsebében vannak a kocsmárosok

Sörforradalmat hirdetett Bart Dániel, aki a Folyékony kenyér blog indítása előtt inkább borivó volt. Ő találta ki, hogy a kisüzemi söröket kézművesnek nevezzék, bemutatásukra pedig Főzdefeszt néven rendezvényt szervez, és maga is kísérletezik a sörfőzéssel. Interjú.

hirdetés

Több helyen olvasni, hogy a sörforradalom kirobbantását tervezted. Hol tart ez a folyamat?

Ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy jelenséget, amit leírunk, hanem hívószóként. Azért kell így eladni, hogy önmagát gerjessze, és azt is mondhatnám, hogy a sörforradalom tulajdonképpen zajlik. Ha van egy érdekes magyar sör, akkor azt megkóstolod, és vagy ízlik, vagy nem. De ha van egy folyamatos mozgalom, ami halad előre, és ekkor találkozol egy érdekes sörrel, ami ízlik, akkor máris rákapcsolódtál a gondolatmenetre. Mert tudod, hogy lehet új dolgokat várni, hogy van a Főzdefeszt, ahol 77 magyar sört lehet kóstolni, és el lehet azon gondolkozni, hogy ezek a sörök hol voltak mostanáig.

K&V

Bart Dániel <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Bart Dániel (Fotó: Egyed Péter)

Mire szoktál ébredni?
Gyerekekre.

Melyik a kedvenc sorozatod?
Nincs tévém, nem ismerem a sorozatokat.

Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni?
Határidővel, krízissel, meglepő, súlyos fordulatokkal.

Melyik volt a legcikibb munkád eddig?
Télapó voltam pénzért egy diplomataboltban.

Sportoltál valamit komolyan?
Főleg úsztam, dzsúdóztam, de nem vagyok igazi sportember.

Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód?
Egyiket se szeretem eléggé. Amúgy még leginkább a romkocsmavilágba szoktam járni, de rendes sör csak a Szimplakertben és a Piritósban van.

Melyik a kedvenc boltod?
A Népszínház utcában van egy harminc évvel ezelőttről ott maradt szaküzlet, aminek a kirakatában szénkeféket, önkenő perselyeket és más egészen elbűvölő ipari nippeket próbálnak eladni.

Sör vagy bor?
Gyakorlatilag sör, elméletben meg nyitott vagyok.

Mi a zsánered?
Még nem alakult ki.

Bonyolódnál munkahelyi szerelembe?
A szerelem nem néz munkakönyvet.

Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz?
A világ nélkülem.

Álmaid munkahelye?
Harangozó. Notre Dame. Nem volt egy szép álom.

Mikor írtál utoljára kézzel írt levelet?
Talán 15 éve. Kreatív, kivágott fotókból hajtogatott borítékokat alkalmaztunk.

Ki az a három ma élő ember, akit vendégül látnál egy vacsorára?
Nem hinném, hogy a széles közönség ismerné őket. Hozzám közel álló emberek.

Hol voltak?

Ugyanott, ahol most, csak eddig nem tudtak kijutni a piacra.

A blog és a Főzdefeszt révén változott meg a helyzetük?

Igen, e kettő miatt. Ezt eddig nem csinálta senki, de megvolt a recept, mert az elmúlt években a bor is feljött, a pálinkát is megtolták. Nem kell zseninek lenni hozzá, de nem elég a marketinghez vagy a közösségi piacteremtéshez érteni, hanem a sört is érteni kell. Mondjuk van 47 jól működő vállalkozó, aki kis mennyiségben készít sört, de közülük 35 még nem ivott jó sört. Mert ők is nagyüzemi, érdektelen, világos söröket isznak, abból nem tudják kikövetkeztetni, hogy milyen a jó sör. Én ezt az egészet azért kezdtem el csinálni, mert a Nyugaton hozzáférhető kézműves sörök olyan gasztronómiai minőséget jelentenek, hogy simán letolják az asztalról a mindennapi borainkat. A sörnek nincsenek határai, bármit meg lehet vele csinálni. A magyar sörfőzés az elmúlt 15 évben sehol nem volt, mert a multicégek értettek ahhoz, hogy középgagyi színvonalon hogy kell elhelyezni a terméket az alulművelt átlagfogyasztónak, és csak kevesen háborodnak fel, hogy át vannak verve. Az elmúlt húsz évben egy lelketlen, gasztronómiailag irreleváns sörkultúra alakult ki.

Korábban műfordító voltál, majd újságíróként foglalkoztál építészettel, gasztronómiával és kultúrával. A Folyékony kenyérre azért választottak, mert legendásan nagy sörivó hírében álltál, vagy mert úgyis meg tudod csinálni?

A Dining Guide-nál látszott, hogy az étteremkritikában szakmailag nem vagyok olyan penge, mert nem jártam örökké Michelin-csillagos éttermekbe. De azt látták, hogy jól tudok írni, ezért bíztak meg a Gösser által szponzorált blog írásával. Korábban egyébként inkább boros voltam. Az elején elmentem sörgyárakba, megírtam, hogyan készül a sör, próbáltam a nyelvemből kihozni az ízlelést, mert a söröket sokkal nehezebb kóstolni, mint a borokat. Egy év után elgondolkoztam, hogy akkor miről írjak heti öt cikket, és egy kommentelő javaslatára elmentem egy kisüzembe Tapolcára.

A kézműves sör kifejezés tőled ered?

Igen, mert kellett valami a hivatalos kisüzemi helyett. Az olyan vacakul hangzik, külvárosi, olcsó, igénytelen sörre asszociál az ember.

Melyik a kedvenc magyar kézműves söröd?

A Keserű Méz. Nem én csináltam, hanem egy sörfőző, aki kísérletezgetett, és amikor megkóstoltam, tudtam, hogy ez kell nekünk. Ez lett az első magyar alternatív sörmarketing-kísérlet, komlótobozzal lövöldöző szukával és olyan durva komlóízzel, hogy aki egyszer megkóstolja, egyhamar nem felejti el. Igazából jó sörből nincs is hiány, a sörforradalom legnagyobb kerékkötője az, hogy a magyar kocsmárosok a multik zsebében vannak, és bár a kizárólagossági szerződéseket az Európai Unió betiltotta, a szakma praktikusan továbbra is ezekhez tartja magát. Azért jövőre várható egy bumm, négy olyan kocsma is nyílni fog Budapesten, ahol kézműves söröket árulnak. Nekik szakértőként segítettem.

[Arról, hogy az egyes italmárkák hogyan kötik magukhoz a különféle kocsmákat és szórakozóhelyeket, bővebben olvashat alábbi cikkünkben - A Szerk.]

(forrás: Kreatív)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

15 éve rendezi meg miden évben a pincészet a címketervező pályázatát, most bemutatják az eddigi legjobb műveket.

"Kristály. Rajta vagyunk" - ezzel a szlogennel indított kampányt Dél-Dakota. Hamar virális tartalom lett belőle.

A két rajzfilmhős a Death Stranding világában bolyong, és azon gondokodnak, mi legyen a lombikban lakó csecsemővel.

A 5martstudio kampánya a 2019-es Arany Pengén megnyerte a JCDecaux innovációs alversenyét, most valósították meg.

Az EU és az egyes országok döntéshozóinak gyorsan újra kell gondolni az iparág szabályozását – mondta Incze Kinga a párizsi GovTech Summiton.

Díjátadó: 19.11.26. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

hirdetés
hirdetés