hirdetés
hirdetés
hirdetés

A multik zsebében vannak a kocsmárosok

Sörforradalmat hirdetett Bart Dániel, aki a Folyékony kenyér blog indítása előtt inkább borivó volt. Ő találta ki, hogy a kisüzemi söröket kézművesnek nevezzék, bemutatásukra pedig Főzdefeszt néven rendezvényt szervez, és maga is kísérletezik a sörfőzéssel. Interjú.

hirdetés

Több helyen olvasni, hogy a sörforradalom kirobbantását tervezted. Hol tart ez a folyamat?

Ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy jelenséget, amit leírunk, hanem hívószóként. Azért kell így eladni, hogy önmagát gerjessze, és azt is mondhatnám, hogy a sörforradalom tulajdonképpen zajlik. Ha van egy érdekes magyar sör, akkor azt megkóstolod, és vagy ízlik, vagy nem. De ha van egy folyamatos mozgalom, ami halad előre, és ekkor találkozol egy érdekes sörrel, ami ízlik, akkor máris rákapcsolódtál a gondolatmenetre. Mert tudod, hogy lehet új dolgokat várni, hogy van a Főzdefeszt, ahol 77 magyar sört lehet kóstolni, és el lehet azon gondolkozni, hogy ezek a sörök hol voltak mostanáig.

K&V

Bart Dániel <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Bart Dániel (Fotó: Egyed Péter)

Mire szoktál ébredni?
Gyerekekre.

Melyik a kedvenc sorozatod?
Nincs tévém, nem ismerem a sorozatokat.

Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni?
Határidővel, krízissel, meglepő, súlyos fordulatokkal.

Melyik volt a legcikibb munkád eddig?
Télapó voltam pénzért egy diplomataboltban.

Sportoltál valamit komolyan?
Főleg úsztam, dzsúdóztam, de nem vagyok igazi sportember.

Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód?
Egyiket se szeretem eléggé. Amúgy még leginkább a romkocsmavilágba szoktam járni, de rendes sör csak a Szimplakertben és a Piritósban van.

Melyik a kedvenc boltod?
A Népszínház utcában van egy harminc évvel ezelőttről ott maradt szaküzlet, aminek a kirakatában szénkeféket, önkenő perselyeket és más egészen elbűvölő ipari nippeket próbálnak eladni.

Sör vagy bor?
Gyakorlatilag sör, elméletben meg nyitott vagyok.

Mi a zsánered?
Még nem alakult ki.

Bonyolódnál munkahelyi szerelembe?
A szerelem nem néz munkakönyvet.

Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz?
A világ nélkülem.

Álmaid munkahelye?
Harangozó. Notre Dame. Nem volt egy szép álom.

Mikor írtál utoljára kézzel írt levelet?
Talán 15 éve. Kreatív, kivágott fotókból hajtogatott borítékokat alkalmaztunk.

Ki az a három ma élő ember, akit vendégül látnál egy vacsorára?
Nem hinném, hogy a széles közönség ismerné őket. Hozzám közel álló emberek.

Hol voltak?

Ugyanott, ahol most, csak eddig nem tudtak kijutni a piacra.

A blog és a Főzdefeszt révén változott meg a helyzetük?

Igen, e kettő miatt. Ezt eddig nem csinálta senki, de megvolt a recept, mert az elmúlt években a bor is feljött, a pálinkát is megtolták. Nem kell zseninek lenni hozzá, de nem elég a marketinghez vagy a közösségi piacteremtéshez érteni, hanem a sört is érteni kell. Mondjuk van 47 jól működő vállalkozó, aki kis mennyiségben készít sört, de közülük 35 még nem ivott jó sört. Mert ők is nagyüzemi, érdektelen, világos söröket isznak, abból nem tudják kikövetkeztetni, hogy milyen a jó sör. Én ezt az egészet azért kezdtem el csinálni, mert a Nyugaton hozzáférhető kézműves sörök olyan gasztronómiai minőséget jelentenek, hogy simán letolják az asztalról a mindennapi borainkat. A sörnek nincsenek határai, bármit meg lehet vele csinálni. A magyar sörfőzés az elmúlt 15 évben sehol nem volt, mert a multicégek értettek ahhoz, hogy középgagyi színvonalon hogy kell elhelyezni a terméket az alulművelt átlagfogyasztónak, és csak kevesen háborodnak fel, hogy át vannak verve. Az elmúlt húsz évben egy lelketlen, gasztronómiailag irreleváns sörkultúra alakult ki.

Korábban műfordító voltál, majd újságíróként foglalkoztál építészettel, gasztronómiával és kultúrával. A Folyékony kenyérre azért választottak, mert legendásan nagy sörivó hírében álltál, vagy mert úgyis meg tudod csinálni?

A Dining Guide-nál látszott, hogy az étteremkritikában szakmailag nem vagyok olyan penge, mert nem jártam örökké Michelin-csillagos éttermekbe. De azt látták, hogy jól tudok írni, ezért bíztak meg a Gösser által szponzorált blog írásával. Korábban egyébként inkább boros voltam. Az elején elmentem sörgyárakba, megírtam, hogyan készül a sör, próbáltam a nyelvemből kihozni az ízlelést, mert a söröket sokkal nehezebb kóstolni, mint a borokat. Egy év után elgondolkoztam, hogy akkor miről írjak heti öt cikket, és egy kommentelő javaslatára elmentem egy kisüzembe Tapolcára.

A kézműves sör kifejezés tőled ered?

Igen, mert kellett valami a hivatalos kisüzemi helyett. Az olyan vacakul hangzik, külvárosi, olcsó, igénytelen sörre asszociál az ember.

Melyik a kedvenc magyar kézműves söröd?

A Keserű Méz. Nem én csináltam, hanem egy sörfőző, aki kísérletezgetett, és amikor megkóstoltam, tudtam, hogy ez kell nekünk. Ez lett az első magyar alternatív sörmarketing-kísérlet, komlótobozzal lövöldöző szukával és olyan durva komlóízzel, hogy aki egyszer megkóstolja, egyhamar nem felejti el. Igazából jó sörből nincs is hiány, a sörforradalom legnagyobb kerékkötője az, hogy a magyar kocsmárosok a multik zsebében vannak, és bár a kizárólagossági szerződéseket az Európai Unió betiltotta, a szakma praktikusan továbbra is ezekhez tartja magát. Azért jövőre várható egy bumm, négy olyan kocsma is nyílni fog Budapesten, ahol kézműves söröket árulnak. Nekik szakértőként segítettem.

[Arról, hogy az egyes italmárkák hogyan kötik magukhoz a különféle kocsmákat és szórakozóhelyeket, bővebben olvashat alábbi cikkünkben - A Szerk.]

(forrás: Kreatív)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés