Lecsukattam magam egy börtönriportért

Dogossy Katalin
Dogossy Katalin

Huszonöt év nagy idő. Az én újságírói pályámnak mégis csak egy része. Hiszen engem a rendszerváltás már a Képes 7 című magazin belpolitikai rovatvezetői székében ért. Ott, ahol Miskolczi Miklós volt főmunkatárs.

Innen Miklóssal az ismeretség.

Emlékszem az utolsó interjúmra. Akkor készült, amikor az ötvenhatos ellenforradalomból éppen népfelkelés lett. Recsegett a rendszer. Pokorni Zoltánt kerestem meg, aki akkor nevelt fiam gimnáziumi történelemtanára volt. Azt kérdeztem, hogy tudja-e, most mi lesz. Mit fog tanítani?

Azt válaszolta, hogy fogalma sincs.

A következő néhány évben lezajlott a rendszerváltás, Pokorni a Fidesz elnöke lett, mi pedig Miskolczi Miklós vezetésével megcsináltuk a magyar sajtótörténet legsikeresebb lapját, a Kiskegyedet. A példányszám az első időszakban hetenként ötvenezerrel, a fizetésünk minden évben az inflációval nőtt. A lap rövidesen elérte az eladott 630 ezret. A fizetésünk az átlagfizetés kétszeresét.

Hiszen kinyílt előttünk minden ajtó. Csinálhattunk családi riportot Orbán Viktor családjáról, interjút Göncz Árpáddal és Horn Gyulával, s Pokornival újra.

Sok embernek segítettünk. Összeszedtünk adósságra pénzt, elintéztük, hogy tartozás miatt ne kapcsoljanak ki közműveket, leállítottunk kilakoltatást, szerveztünk szívbeteg kislánynak rendszeres szállítást, vak hármas ikreknek hollandiai szemműtéteket.

Magam sem emlékszem sok riportalanyomra ma már…

Néhányukat azonban sohasem fogom elfelejteni.

Monát, aki első címlapunkon még pólyában volt jelen, és aki ma Londonban keresett művész, képeit sok ezer fontért vásárolják meg a galériák.

Az asszonyt, akinek a még meg sem született gyermekét Amerikába segítettünk örökbe adni. S csak később jutott eszünkbe, hogy ez bűncselekmény.

Azt sem fogom elfelejteni, hogy lecsukattam magam azért, hogy írhassak egy igazi börtönriportot.

És Jurij Jockót sem felejtem el soha. Huszonhárom évvel ezelőtt írtam róla. Az olvasók azóta is keresik. Legalább havonta egyszer, még ma is. Amikor először jártam nála, azt kérdezte, van-e valami bajom. Nincs, válaszoltam. Szeretnék-e valamiről leszokni. Hát, dohányzom, vallottam be, azt szívesen abbahagynám. Jó, mondta. Üljek le, csukjam be a szemem. Tíz percig ültünk egymással szemben. Néha lestem, hogy mit csinál. Nem csinált semmit. Majd azt mondta, most menjek. Egy hét múlva ad interjút. Köszöntem, kimentem, beültem az autóba, és nem tudtam rágyújtani. Mintha sose dohányoztam volna.

Amíg Magyarországon rendelt, Jockó rengeteg embert meggyógyított, és tervei között szerepelt, hogy a módszerét orvosoknak megtanítsa. Nem kapott sem tartózkodási, sem munkavállalási engedélyt. Eltűnt.

Ahogyan nagyon sokan azok közül, akikről az elmúlt huszonöt évben írtam.

Sok ezren voltak.

Azt hiszem dicsekvés nélkül mondhatom, hogy szinte mindenkit szóra bírtunk, aki érdekes volt. A Whiskystől Stadlerig, Michelle Wildtól Kovács Kovi Istvánig.

S arról, amit a Kiskegyed írt, a fél ország beszélt. Akkor.

Most azonban, mint majd’ harminc évvel ezelőtt az ország, a nyomtatott sajtó áll rendszerváltás előtt.

Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy mi lesz a sajtóból, csak azt mondhatnám, amit Pokorni egykor.

Fogalmam sincs.

De majd kiderül.

Dogossy Katalin

Cikkünk megjelenését a Ringier Axel Springer Magyarország támogatta.
A Kiskegyed 25 rovatban korábban megjelent cikkeket itt találja >>>

(X)

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Meghosszabbított nevezési határidő: szeptember 22.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Hosszabbított nevezési határidő: 09.22.

Szeptember 28-án ismét Gyógyszerkommunikációs konferencia. Fókuszban a technológiai fejlődés előnyei és kihívásai: E-recept, Data Science, okos eszközök.

A 2017. október 4-én megrendezésre kerülő rendezvényen a nyomdaipar és marketing találkozik egymással!

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.

Mindennapi marketing a turizmusban – adatelemzés, szegmentálás, termékfejlesztés és kommunikáció a gyakorlatban. Turisztikai marketing konferencia 2.0 október 10-én.

Workshop a Kreatív szervezésében a Sakkom Interaktív szakmai támogatásával. Október 11.

Október 12-én ismét Youtube hajó a Google és a Kreatív szervezésében!

Elindult a Lollipop 2017 nevezési időszaka. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása. Nevezési határidő: 2017.10.13.

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.