A hír-Spotify menti meg a sajtót a Facebooktól?

Finoman szólva is mérsékelt sikert hoztak eddig azok a kiadói megoldások, amelyek a fizetős online hírolvasást célozták. Egy osztrák startup most új üzleti modellt kínál az európai lapkiadóknak: egy személyre szabott hírgyűjtőrendszert, ami nagyon hasonlít a zenében utazó Spotify modelljére.

Nincs olyan lapkiadó a világban, ahol a menedzsment-értekezleteken ne vetődne fel időről időre, hogyan hozhatna több bevételt a digitális hírszolgáltatás. Az európai kiadók forgalmának ugyanis mindössze hét százaléka származik a digitális üzletágból. Az ok mindenhol ugyanaz: az olvasók az interneten nem hajlandók fizetni a cikkekért, egyre jobban függnek a Facebooktól és a Google-től, a hirdetési bevételek egyre nagyobb hányada a két óriáshoz folyik be.

Egy linzi startup most a nyomtatott és netes sajtó hírgyűjtő oldalának ötletével állt elő. Ebben eddig semmi új nincs, ilyen a Google News is, vagy a néhány évvel ezelőtt reményteli csillagként felbukkant Blendle. Ám a Newsadoo előbbivel ellentétben a kiadóvállalatok összefogását és aktív tagságát kérné, utóbbival szemben pedig nem a cikkek után kérne pénzt az olvasóktól, hanem havi előfizetéses rendszerként működne.

A hirdetésmentességért fizetni kell

„Nem hiszünk abban, hogy a kiadók önállóan képesek olyan fejlesztéssel előállni, ami versenyképes a jelenlegi netes piaci környezetben” – magyarázta az applikáció bemutatásakor a Newsadoo ügyvezetője, David Böhm, aki egyébként az osztrák „Die Macher” nyomtatott újság főszerkesztője is. Arról is meg van győződve, hogy az olvasók fizetnének az online hírszolgáltatásért is, ha az valóban egy személyre szabott szolgáltatás volna.

A Newsadoo egyfajta, a hírek számára fejlesztett Spotify-ként működik. Az ötlet alapja, hogy az olvasók már nem egyetlen forrásból tájékozódnak, nem egy híroldalt olvasnak, vagy egyetlen napilapot vásárolnak, ezért is van nagy sikere a Facebooknak. A platformon megjelenik az összes ahhoz csatlakozó nyomtatott és digitális lap, az olvasó pedig a mesterséges intelligencia segítségével a számára releváns újságcikkekkel találkozik.

A felhasználók maguk választják ki az érdeklődési területeket (sport, belpolitika, külpolitika, hely hírek, életmód, bulvár, tudomány-technika) és az újságokat is, a mesterséges intelligencia pedig ennek megfelelően állítja össze a hírfalat. Az algoritmus az azonos, vagy nagyon hasonló tartalmat is felismeri, összefűzi, hogy a hírfalat ne árassza el ugyanaz a téma, hanem a felhasználó tényleg a preferenciái szerint tájékozódjon. A hírgyűjtő szájt szinkronban marad a különböző eszközökön, így ha elkezdünk egy cikket olvasni desktopon, akkor azt folytathatjuk ebéd közben az okostelefonon vagy tableten.

Óvatosak az osztrák kiadók

A Newsadoo béta verziója júniustól érhető el, egyelőre ingyenes, és csak német és osztrák nyelvű lapok vannak a kínálatban. Ősszel viszont elindulna a fizetős szolgáltatás is, a havi 5-10 eurós előfizetés reklámmentességet és más prémiumfunkciókat biztosít.

Egyelőre nehéz megmondani, hogy a Newsadoo sikeres lesz-e vagy sem. Az osztrák és német kiadók egyelőre nagyon óvatosak, hiszen az elmúlt években rengeteg hasonló ötlettel keresték  már meg őket. Böhm szerint a vállalatoknak nincs veszítenivalójuk, hiszen most forgalomterelésre használhatják (egyelőre jogi problémák miatt a kattintás a lap oldalára visz), később pedig a cikkek elolvasása után részesülnének a bevételből. A startup középtávú üzleti tervei szerint a platform üzemeltetését átadnák a kiadóknak.

Neizer Anita, tartalomfejlesztési vezető

 

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

 

PROMÓCIÓ

Óriások között

Gedei Norbert
Gedei Norbert

Egy olyan médiakörnyezetben, amelyben a hírek exkluzivitása mindössze pár percig tart, érthető módon egymást követik az ötletek egy stabil monetizálási modell létrehozására. A Newsadoo leginkább a szlovák Piano példájához hasonlít, mivel a kiadók összefogására épít, de két komoly problémával is meg kell küzdenie. Az egyik, hogy a hírverseny tradícióját megtörve kell egy csapatba terelnie a konkurens kiadókat. A másik, hogy senkit sem hagyhat ki, egy olyan zárt, monopol rendszert kellene létrehoznia, amely nemcsak életszerűtlen, de szembe megy mindennel, amit a szabad információáramlásról hiszünk.

És ha sikerül is mindez, még mindig ott van az egyre inkább a hírszolgáltatás irányába elmozduló Google. A nagy kiadóknak a techóriásokkal szemben azonban van egy eszközük: összefoghatnak egy másik techóriással. Az Axel Springer és a Samsung így hozta létre az Upday híraggregátort a Galaxy telefonokra, másfél év után már 13 millió felhasználót ellátva perszonalizált hírfolyammal és hirdetésekkel. És a versenyt sem kellett feladnia.

Gedei Norbert, a Blikk főszerkesztője

(X)

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A márka eddig nem volt jelen a közösségi médiában.

A Nielsen számításai szerint csak 2 saját gyártású Netflix-széria van a top tízben. Ráadásul lehet, hogy hamarosan mindkét klasszikust elveszíti a Netflix.

Az előadó az ügynökségeknek is üzent egy friss interjúban.

Simon Balázs rendezése mellett a Freakin' Disco és a FAQ Színház klipje is esélyes a díjra.

A rendezvényügynökség célja, hogy ezzel bekerüljenek az európai vérkeringésbe.

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Mostantól még sűrűbben találkozunk! Ha részt veszel a konferencián, előrébb leszel, mint a konkurenciád. 2018.05.16.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Díjátadó: május 16.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztal-beszélgetés keretében május 22-én.

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.