A hír-Spotify menti meg a sajtót a Facebooktól?

Finoman szólva is mérsékelt sikert hoztak eddig azok a kiadói megoldások, amelyek a fizetős online hírolvasást célozták. Egy osztrák startup most új üzleti modellt kínál az európai lapkiadóknak: egy személyre szabott hírgyűjtőrendszert, ami nagyon hasonlít a zenében utazó Spotify modelljére.

hirdetés

Nincs olyan lapkiadó a világban, ahol a menedzsment-értekezleteken ne vetődne fel időről időre, hogyan hozhatna több bevételt a digitális hírszolgáltatás. Az európai kiadók forgalmának ugyanis mindössze hét százaléka származik a digitális üzletágból. Az ok mindenhol ugyanaz: az olvasók az interneten nem hajlandók fizetni a cikkekért, egyre jobban függnek a Facebooktól és a Google-től, a hirdetési bevételek egyre nagyobb hányada a két óriáshoz folyik be.

Egy linzi startup most a nyomtatott és netes sajtó hírgyűjtő oldalának ötletével állt elő. Ebben eddig semmi új nincs, ilyen a Google News is, vagy a néhány évvel ezelőtt reményteli csillagként felbukkant Blendle. Ám a Newsadoo előbbivel ellentétben a kiadóvállalatok összefogását és aktív tagságát kérné, utóbbival szemben pedig nem a cikkek után kérne pénzt az olvasóktól, hanem havi előfizetéses rendszerként működne.

A hirdetésmentességért fizetni kell

„Nem hiszünk abban, hogy a kiadók önállóan képesek olyan fejlesztéssel előállni, ami versenyképes a jelenlegi netes piaci környezetben” – magyarázta az applikáció bemutatásakor a Newsadoo ügyvezetője, David Böhm, aki egyébként az osztrák „Die Macher” nyomtatott újság főszerkesztője is. Arról is meg van győződve, hogy az olvasók fizetnének az online hírszolgáltatásért is, ha az valóban egy személyre szabott szolgáltatás volna.

A Newsadoo egyfajta, a hírek számára fejlesztett Spotify-ként működik. Az ötlet alapja, hogy az olvasók már nem egyetlen forrásból tájékozódnak, nem egy híroldalt olvasnak, vagy egyetlen napilapot vásárolnak, ezért is van nagy sikere a Facebooknak. A platformon megjelenik az összes ahhoz csatlakozó nyomtatott és digitális lap, az olvasó pedig a mesterséges intelligencia segítségével a számára releváns újságcikkekkel találkozik.

A felhasználók maguk választják ki az érdeklődési területeket (sport, belpolitika, külpolitika, hely hírek, életmód, bulvár, tudomány-technika) és az újságokat is, a mesterséges intelligencia pedig ennek megfelelően állítja össze a hírfalat. Az algoritmus az azonos, vagy nagyon hasonló tartalmat is felismeri, összefűzi, hogy a hírfalat ne árassza el ugyanaz a téma, hanem a felhasználó tényleg a preferenciái szerint tájékozódjon. A hírgyűjtő szájt szinkronban marad a különböző eszközökön, így ha elkezdünk egy cikket olvasni desktopon, akkor azt folytathatjuk ebéd közben az okostelefonon vagy tableten.

Óvatosak az osztrák kiadók

A Newsadoo béta verziója júniustól érhető el, egyelőre ingyenes, és csak német és osztrák nyelvű lapok vannak a kínálatban. Ősszel viszont elindulna a fizetős szolgáltatás is, a havi 5-10 eurós előfizetés reklámmentességet és más prémiumfunkciókat biztosít.

Egyelőre nehéz megmondani, hogy a Newsadoo sikeres lesz-e vagy sem. Az osztrák és német kiadók egyelőre nagyon óvatosak, hiszen az elmúlt években rengeteg hasonló ötlettel keresték  már meg őket. Böhm szerint a vállalatoknak nincs veszítenivalójuk, hiszen most forgalomterelésre használhatják (egyelőre jogi problémák miatt a kattintás a lap oldalára visz), később pedig a cikkek elolvasása után részesülnének a bevételből. A startup középtávú üzleti tervei szerint a platform üzemeltetését átadnák a kiadóknak.

Neizer Anita, tartalomfejlesztési vezető

 

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

 

PROMÓCIÓ

Óriások között

Gedei Norbert
Gedei Norbert

Egy olyan médiakörnyezetben, amelyben a hírek exkluzivitása mindössze pár percig tart, érthető módon egymást követik az ötletek egy stabil monetizálási modell létrehozására. A Newsadoo leginkább a szlovák Piano példájához hasonlít, mivel a kiadók összefogására épít, de két komoly problémával is meg kell küzdenie. Az egyik, hogy a hírverseny tradícióját megtörve kell egy csapatba terelnie a konkurens kiadókat. A másik, hogy senkit sem hagyhat ki, egy olyan zárt, monopol rendszert kellene létrehoznia, amely nemcsak életszerűtlen, de szembe megy mindennel, amit a szabad információáramlásról hiszünk.

És ha sikerül is mindez, még mindig ott van az egyre inkább a hírszolgáltatás irányába elmozduló Google. A nagy kiadóknak a techóriásokkal szemben azonban van egy eszközük: összefoghatnak egy másik techóriással. Az Axel Springer és a Samsung így hozta létre az Upday híraggregátort a Galaxy telefonokra, másfél év után már 13 millió felhasználót ellátva perszonalizált hírfolyammal és hirdetésekkel. És a versenyt sem kellett feladnia.

Gedei Norbert, a Blikk főszerkesztője

(X)

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Skoda biciklis blogja, a We Love Cycling downhill-bajnokkal és bringás divatmárka alapítókkal is forgatott.

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös felmérése alapján a lángos a verhetetlen balatoni étel.

A Boston Globe kezdeményezte az akciót, amelyben rengeteg szerkesztőség közölt vezércikket a sajtó védelmében.

Rozgonyi Krisztina fog algoritmusokról, a médiaszabadságról, infóbuborékokról, #metoo-ról és Arab Tavaszról beszélni.

Meghívásos tenderen nyert a SentiOne.

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Business to business kommunikációs verseny, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Workshop Content+Marketing Award kiemelkedő kampányainak bemutatására szeptember 12-én.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Kiemelt kategória 2018-ban: Televízió Nevezési határidő: szeptember 14.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Gyógyszerkommunikációs konferencia - Future Pharma október 2-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok versenye. Nevezési határidő: 10.12.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.