Magyarok a londoni színfalak mögött

Van a Glamouronline.hu-n vezetett blogomnak egy Divatmunkások, küldjetek haza jó sok pénzt! című sorozata, amit kifejezetten a külföldön élő, divatban dolgozó magyarok miatt indítottam. Itt ugyan nem divatmunkásról lesz szó, de a tematika erre rímel.

Tény, hogy ma már nem csak az éttermekben, hotelekben rendelhetünk és intézkedhetünk magyarul Londonban, de a kreatív szakmákban is egyre több magyarral találkozni. Sokak szerint ez csak az invázió kezdete, hiszen minél többen vetik meg a lábukat ott, annál többeket csábít majd a nyüzsgő nagyváros. Én is ezt hiszem. Most jön csak igazán az agyak, kreatívok elszippantása! Békési Misi azonban még jóval a magyar invázió előtt érkezett a brit fővárosba, akkor, amikor még be sem léptünk az unióba. Most, hogy Nagy- Britannia a kilépést fontolgatja, valahogy keretes szerkezetet alkot a miénk. Talán ezért is írom csak most le ezt az interjút, ami hosszú hónapok óta a telefonomon van. Gyerekkori barátomat, akivel együtt cseperedtünk Békešská Čaba-n,azaz Békéscsabán, a 44-es út és a világ végén, ma Mishi-nek hívják, mert a Misit Miszinek ejtik az angolok, így az akklimatizálódás jegyében először változtatni kellett a neve írásán. Egye fene. Én azért rendszeresen a Mischit nem tudom leírni.

Egy elképesztően sikeres show, a Slava’s Snowshow produkciós menedzsereként dolgoztál már másodjára. Mit lehet tudni erről az előadásról?

Az egészet egy nagyon híres bohóc találta ki, akit úgy hívnak, Slava Polunin. Ő afféle bohócguruvá vált a világban, nem is Oroszországban lakik, hanem Párizs mellett. A Snowshow-ban felbukkannak a klasszikus bohóckarakterek. Nincs igazi narratívája az előadásnak, de benne vannak a bohóctoposzok: elbúcsúzni, felkötni magad bánatodban, kicsivé válni, félreérteni egymást, keresni valamit (ugye itt az a kérdés, hogy mindannyian mit is keresünk.) és a többi. Van egy telefonos blokk, amikor felhívja magát, és beszélgetnek hablaty nyelven, az például egy nagyon híres jelenet Oroszországban, amit még a tévé mutatott annak idején, ebbe az előadásba is bekerült. A „Blue Canary” jelenet pedig, amikor jönnek a nagy, kék buborékok, egy nagyon híres olasz dal feltámasztása. Kicsit olyasmi ez a show, mintha egyfajta összefoglalása lenne a bohócságnak.

Békési Misi és Chris Lynam, a SnowShow egyik bohóca

Gyerekeknek vagy felnőtteknek szól inkább az előadás?

Érdekes rétegek vannak az előadásban. Szerintem vannak dolgok, amiket a gyerekek nem érzékelnek, az a felnőtteknek szól, de emellett a gyerekekre is koncentrál, ahogy Slava mondta, az álmait, a rémálmait is a színpadra akarta vinni. Olyan dolgok jelennek meg benne, amiktől félünk gyerekként is, mondjuk kinyitni az ajtót, vajon ki rejtőzködik mögötte, vagy az, hogy valaki van itt, érzed, hogy van valaki a szobában, de mivel állandóan mögötted lépked, sosem látod. A kissé sötétebb dolgok, mint mondjuk a Halál angyala, inkább a felnőtteknek szólnak, de ezeket a gyerekek egy másik szinten érzékelik úgyis.

Nagyon sok múlik a Snowshow esetében a látványon. Ezért te feleltél már második szezonja Londonban. Mesélsz arról, hogy konkrétan mit is csinál egy produkciós menedzser?

Miután nem nagyon van történet, a látvány és a hang nagyon domináns ezeknél az egymás után következő jeleneteknél, és nagyok a váltások is. Minden nagyon le van egyszerűsítve és ez nagy precizitást kíván. Ebben az esetben a munkám egyébként többrétegű: én vagyok a kapocs az orosz cég, az angol cég és a Royal Festival Hall között, ahol év végén újra bemutatták az előadást, ami egyébként utazik a világban. Hónapokkal a bemutató előtt megkapom az információkat és elkezdjük előkészíteni az előadást. 2015-ben ez már kicsit gyorsabban ment, mert 2014-ben már csináltam egyszer, így minden egyértelmű volt. Jön a színpadterv, a világítási terv és a technikai részletek az oroszoktól. Utóbbiban minden le van írva: meddig tart a show, mit használunk, füstgépek és a többi. Ez mindennek a kiindulópontja, mert ebből kiderül az is, hogy a helyszín alkalmas-e a show megvalósítására vagy sem. Ha megvan a helyszín, jelen esetben a Royal Festival Hall, akkor beszélni kezdek velük, átküldöm a terveket, megbeszéljük a részleteket, majd kapcsolatba lépek a fényeket biztosító céggel, lefoglalom előre a lámpákat, amikre szükségünk lesz és a többi. Ha egyszerűen akarok fogalmazni, akkor az én feladatom: a színpad, a fény, a hang, a ruhák, a kellékek, a szárazjég mennyisége és a többi. Minden, mi ahhoz kell, hogy megelevenedjen a színpadon a show. Előkészítek mindent, mire megérkezik az orosz csapat, akkor a technikai igazgatójuk mindenre ránéz, ő kívülről tudja az egészet (már én is), így pillanatok alatt beáll minden véglegesre.

Sok probléma merül fel egy ilyen előkészítés, felkészülés kapcsán?

Én egy kicsit túlbiztosítok mindig mindent, negyvenötször ellenőrzöm, visszajelzek, kérdezek, hogy minden teherautó, kellék és a többi időben ott lesz-e, mert elcsúszhatnak dolgok, mondjuk a szállítás. Tegyük fel, küldök egy kamiont Franciaországba, hogy felszedje a szettet, jön visszafelé, késve ér ide a távolság miatt, mondjuk, ez a rémálmom. Van egy nagyon komoly timing az összerakásra, a fények beállítására, a próbákra, szóval igyekszünk mindent időben elkezdeni, hogyha felmerül valami probléma, még meg lehessen oldani valahogyan. A Royal Festival Hall például elég speciális helyszín, mert nem színház eredetileg, tehát a lámpákat tartó építményt is nekünk kell létrehozni a helyszínen, ez egy kicsit bonyolult feladat, sokkal bonyolultabb, mint amikor csak bemész egy színházba és ott adottak a körülmények, el tudod helyezni a lámpákat, díszletet, ahogy akarod. Kvázi át kell, alakítsuk a helyet egy színházzá.

Sok más előadással is dolgozol, állandóan úton vagy a világban, megemlítesz párat?

A Szentpétárvári balettnek dolgoztam nemrégiben A hattyúk tava előadáson a National Opera épületében. Itt van egyébként a legnagyobb színpad Európában. Ez egy, a Snowshow-hoz hasonlóan nagy show volt, tehát produkciós menedzser voltam. Itt minden hozzám tartozott, az időbeosztás elkészítése, a kellékek, eszközök lefoglalása, mindenki ott legyen időben és a többi. De van egy másik produkció, amiben folyamatosan dolgozom, Kim Noble komedistával.

Ez egy kisebb produkció, tehát szó szerint mindent én csinálok, ami a fellépéshez kell. Én rakom össze a vetítőket, én állítom be a lámpákat és utána én is csinálom a show alatt az egészet, amit nagyon élvezek. A nagy showknál fehér kesztyűsebb a munkám, de a kicsiknél pont azt élvezem, hogy mindenen rajta van a kezem. A Snowshow-nál már nem mászom a létrára, hanem egy nálam fiatalabb felmászik.

Hogyan lettél színházi szakember?

A Slava’s Snowshow érdekes módon nagyon meghatározó ebben, mert most ugyan én csinálom, de ez megdöbbentő és sorsszerű is. Amikor először láttam, még tizenévvel ezelőtt, lenyűgözött és akkor gondoltam először arra, hogy nagyon tetszik nekem a színház. Előtte voltam gyerekkoromban párszor a békéscsabai Jókai Színházban, de túl sok kapcsolatom nem volt ezzel a műfajjal. Bár a szagot, ami akkor jelent meg, amikor a boszorkány repült a színpadon, a mai napig érzem az orromban. Persze utána elfelejtettem a Snowshow-val kapcsolatos élményemet egy időre, de miután később dolgoztam egy komédiás klubban, ahol standup-osok léptek fel, valahogy visszamászott az életembe a színpad, a színház. Pontosan nem emlékszem, mikor volt az a pont, amikor már én irányítom rájuk a lámpát és én kezelem a hangot, de tény, hogy egyszer csak ezen kaptam magam. Később a Westminster College-ba jártam három évig és így lettem hang- és fénytechnikai mérnök.

Miután előbb kezdtem el nyomkodni a gombokat a komédiás estéken, alakultak a kapcsolataim, így rögtön lett is munkám, azóta pedig folyamatosan, szinte megállás nélkül dolgozom.

Hazajönnél Magyarországra színháznak dolgozni?

Még nem dolgoztam otthon, de szerintem töredéke lehet az ottani napidíj az itteninek, szóval igen nehéz lenne. Remélem, valamelyik show-val azért eljutok Budapestre, nagy élmény lenne!

Maróy Krisztina, GLAMOUR, főszerkesztő
a szerző cikkei

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pakk Csomagolásdizájn-verseny díjátadó június 22-én!

Hotel, restaurant&more - Nevezési határidő: június 30. Nevezd be éttermed / szállodád Magyarország egyetlen vendéglátóipari dizájn versenyére!

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.