A divatlobbi legeredetibbje: a BigBag

Dunát lehet rekeszteni a sajtóanyagokkal és a pr-anyagokkal, de a legtöbbre senki sem emlékszik. Felkai Eszter, a BigBag PR-ügynökség tulajdonosa sokat gondolkodott azon, mi a gond, mit csinálnak rosszul a kommunikációs szakemberek. Véleménye szerint sikereiket annak köszönhetik, hogy másképpen gondolkodnak és mindig a divat, a trendek felől közelítenek meg minden témát és így a témából csiribí-csiribá, trendi tartalom lesz. (x)

Mikor indult az ügynökség és honnan jött az ötlet, hogy egy kifejezetten divat- és szépségipari termékekkel, cégekkel foglalkozó ügynökséget alapíts?

2010-ben indultunk egy hosszabb, New York-i tartózkodásom után. Kint nagyon sok ilyen céggel találkoztam és hazatérve végiggondoltam, hogy vannak ugyan itthon pr-ügynökségek, de mindegyik mindenféle piaci szegmenssel foglalkozik, és igazán nem értenek ahhoz, hogyan kell a divat- és szépségápolási termékeket kommunikálni, mitől lesz érdekes egy termék a szerkesztők és az olvasók számára. Teljesen újszerű módszerrel kezdtem el építeni a céget. Elhatároztam, hogy nem vállalunk el semmilyen munkát, ami nem ebből a két iparágból jön. Ehhez alakítottuk ki az arculatunkat és a logónkat is. A mai napig ez különböztet meg bennünket a többiektől a piacon. Célirányosan és nagyon hatékonyan segítjük az ügyfeleket, mondjuk egy marketingest, aki nem a divat világából jön, nem ért annyira a divathoz, mint mi, akik mindannyian ilyen háttérrel rendelkezünk.

Miben különbözik a divatos kommunikáció az egyéb kommunikációtól?

A legnagyobb különbség a metódusban van. Korábban, mielőtt mi elkezdtük, amit csinálunk, mindenki pr-cikkeket írogatott, megvettek felületeket és azt betöltötték pr-szagú, kilóg a lóláb típusú, erőltetett, tukmálós cikkekkel, amiken átlátott az olvasó. Egy szakaszban nem a szerkesztők írták ezeket, hanem a pr-cégek, majd jött egy másik szakasz, amikor már igen, de az sem segített, mert a szerkesztőknek ez többnyire púp a hátukon, a cégük csak rájuk varrta ezt is, mint egy plusz feladatot és a hátuk közepére kívánják. Ezt azért kell betenni, szerkeszteni, átírni, mert valaki fizetett érte és slussz. Mi ezt a dolgot teljesen megfordítottuk és úgy készítünk elő anyagokat, hozzátéve a mi divatról, szépségiparról való tudásunkat, naprakészségünket, hogy azok sok esetben több információt, alapanyagot tartalmaznak, mint amivel ők rendelkeznek. Az újságírók, szerkesztők is tartalomként érzékelik az anyagokat, amiket a rendelkezésükre bocsátunk. Én szerkesztőként dolgoztam, pontosan tudom, mire van szükségük, milyennek kell lennie az anyagnak ahhoz, hogy ezek a hírek, termékek bekerüljenek a lapba, kikerüljenek az online felületekre. A szöveges pr-ról teljesen áttértünk a termékcentrikus pr-ra. Az a célunk, hogy minél több terméket juttassunk be kifejezetten szerkesztőségi oldalakra, mondhatnám azt, hogy majdnem hogy tartalmakat készítünk, és azt odaadjuk a magazinoknak.

Mondj erre egy példát, hogy jobban értse mindenki, kérlek!

A legjobb példa erre a történetünkből a Fashion Week Budapest. Ez a rendezvény úgy indult, hogy az ügyfelünk, a Toni&Guy szeretett volna egy divateseményt támogatni, ami nem létezett itthon. Hát csináltunk egyet. Ezen a rendezvényen nagy mennyiségű anyagot, fotót, videót készítünk, amiket a szerkesztők nagyon jól tudnak használni a tartalmi oldalakon a trendek bemutatására. Nemcsak a printben, online felületekben gondolkodunk, hanem alapvetően már a közösségi média felületeire is készítünk anyagokat, hiszen a multiplatform megjelenések érdekelnek mindenkit. Ha például szervezünk egy sajtóeseményt, akkor az a célunk, hogy egy új terméket olyan izgalmas környezetbe csomagoljunk, ami azonnal posztokat generál, mert annyira inspiráló az újságíróknak. Példaként, mondjuk, említhetem a másik ügyfelünket, a Dove-ot, mely márka bevezetett egy új tusfürdőt, ami sokkal jobban habzott, mint előtte, ez azonban nem nagyon látszott a csomagoláson. Fontos volt, hogy megmutassuk ezt a tulajdonságot, így felépítettünk egy kémiai labort, köpenyeket, szemüvegeket osztottunk a sajtó képviselőinek, egy menő foodstylist, Matók Zsuzsi speciális, „fürdőhabos” ételeket készített, egyszóval kreáltunk egy olyan világot, ami Instagramra és magazinba való, magával ragad és emlékezetes. A feladat az is volt, hogy a kevésbé izgalmas csomagolású termékeket bejuttassuk a magazinok, online magazinok beauty felületeire. Ha egy szerkesztő mérlegel, akkor lehet, hogy inkább a sokkal látványosabb, izgalmasabb termékeket szerkeszti be a lapba. Rájöttünk, hogy miután ugyanazokra a felületekre pályázunk, mint a highend márkák, másképpen kell kommunikálnunk a terméket, feljebb kell pozícionálnunk és első húzásként ugyanazt kell csinálnunk a környezetével. Tehát a rendezvényeken nagyon elegánsra, szépre terveztük a körítést, olyan setdesign-t terveztünk, amitől rögtön az Instagramon landoltak a termékekről a szerkesztők, újságírók által készített fotók.

Úgy tűnik, elvetemült fashioniszták dolgoznak veled. Milyen kvalitásokban jelenik meg ez leginkább a munkatársaidban?

Tudják, milyen felületeket kell nézni, mondjuk egy WWD-t követnek, olvassák a Business of Fashion-t, felvételiznek a London Collage of Fashion-re és divatpr-t tanulnak. Nagyon jó a látásmódjuk, a vizuális érzékük, nagyon érzik ezt a mai, Instagramos világot, kreatívak, nem sémákban gondolkodnak, tudják, mi a menő, mi a nem menő.

Új ügyfeletek a Magyarországra nemrégiben megérkezett COS divatmárka. Hogyan találtak meg benneteket?

Beütötték a google-be, hogy divatpr és Magyarország és bennünket „dobott a gép”. Persze azért megversenyeztettek két másik céggel, de az első pillanattól nagyon értettük egymást. Nekik olyan ügynökségre volt szükségük, akik értik, mi az a dizájn, mi az a divat, hogyan működik ez a világ, akiknek nem kell megmagyarázni ezeket a dolgokat. Az ő egész kommunikációjuk a pr-ra épül és nagyon odafigyelnek a részletekre. Egy sajtóeseményen mindennek tökéletesnek kell lennie: még az sem mindegy, hogy az üdítő üvegéből hány centiméterre lóg ki a szívószál, mert annyira a vizuális harmóniára épül minden, ami velük kapcsolatos. Csak meg kell nézni az üzletek dizájnját (a Nagymező utca és az Andrássy út sarkán nyitották első magyarországi üzletüket), a kollekcióik darabjait. Minden nagyon letisztult, konceptuális, erőteljes, stílusos, a nagyon eltalált részletekre épül. Ezt a márkát tulajdonképpen egy nagyon tudatos pr-ral építették fel.

Szerinted mik most a nagyon trendi kommunikációs csatornák?

Vicces módon mondjuk a Snapchat, amit a Fashion Week Budapesten is használtunk már. Miért mondom, hogy vicces? Mert pr szempontból tulajdonképpen használhatatlan és abszurd, mert a kiposztolt videó, kép egy idő után eltűnik, és soha nem lehet újra megnézni, ezáltal dokumentálni sem lehet, hogy ez is a kommunikáció része volt. A „gyerekek” ezt imádják, mert semminek nincs nyoma, de pr szempontból nehéz ügy. Nem tudom, meddig tartható ez, szerintem meg fogják változtatni előbb-utóbb. Divat és szépségápolás szempontjából nagyon jól használható az Instagram, mert kifejezetten vizuális felület, nagyon addiktív és hasznos.

Mire vagy a legbüszkébb?

A Fashion Week Budapestre, mert nagyon komoly divatvilágot építő ereje van a rendezvénynek. A Design Terminál az utóbbi szezonokban próbálja saját érdemeként feltűntetni, de fontos, hogy ezt az egészet a semmiből építettük fel a csapatommal, négymillió forinttal indulva. Platformot adunk a magyar divattervezőknek, akik szezononként bemutathatják az új kollekciójukat a nemzetközi divatvárosok szokásaihoz hasonlóan. Azt is meg kell jegyeznem, hogy ez egy mánia is, mert a magyar tervezőktől köszönetet nem igazán kapunk ezért (tisztelet a kivételnek), úgy tűnik, ez itthon nem szokás. Ellenben a világhírű Monocle magazin most nyáron felhívott és kérte a tanácsomat, kit nézzenek meg közelebbről Magyarországon, mely divattervezőket javaslom a magazinjukba. A Fashion Week Budapest kapcsán találtak meg. Erre nagyon büszke vagyok, mert szerintem a világ egyik legjobb magazinja a Monocle. Szerintem eddig ez a BigBag PR legnagyobb sikere.

A cikk megjelenését a Glamour támogatta.

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Képzés marketingeseknek, akik tömegeket szeretnének megszólítani, de közvetlen, bizalmas formában, személyre szólóan. Enter!Digital a neoval szeptember 14-én.

A verseny célja díjazni azokat a kommunikációs megoldásokat, melyek támogatják és elősegítik, hogy egy vállalat termékét vagy szolgáltatását egy másik vállalatnak értékesítse. Nevezési határidő: szeptember 8.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Nevezési határidő: szeptember 15.

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én

Szeptember 28-án ismét Gyógyszerkommunikációs konferencia. Fókuszban a technológiai fejlődés előnyei és kihívásai: E-recept, Data Science, okos eszközök.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.