A divat és a művészet fúziója

A Nubu idén hazavihette a GLAMOUR Women of the Year közönségdíját, tehát kétségtelenül nagyon népszerű Magyarországon. Garam Judit cége egy családi vállalkozás, melyet bátyjával, Garam Péterrel alapítottak. A Nubu kollekcióinak tervezésében Kovács Adél a társa, míg a Mono művészeti projektben férjével, Peleskey Ákossal alkotnak kitűnő párost.

Garam Judit
Garam Judit
Egyre több helyen vásárolhatod meg a Nubu kollekcióit, egyre több réteghez szólnak és már almárkájuk is van Nude by Nubu néven. De nem csak az eredeti, nagyon jól felismerhető ruháikkal diktálnak világszínvonalat, hanem a céges építkezésükkel, koncepcióikkal és márkaépítésükkel is

Egy nagyon speciális munkát végeztek, nem csak a magyar divatszférát próbáljátok aktivizálni, népszerűsíteni, hanem a művészeti szférát is. Mesélnél ezekről a csodálatos tevékenységeitekről?

Közel tíz éve kezdtünk el az itthoni művészeti világgal foglalkozni. Előtte én csak a divatra koncentráltam, nemzetközi márkákkal foglalkoztam, de egyszer csak megérett bennem a döntés, hogy inkább egy hazai márkát szeretnék építeni és eredményesen működtetni. Akkor azonnal adta magát a kapcsolódás a divat és a művészet közt, hiszen nagyon sok művésszel, alkotóval vagyok körülvéve. Célunkká vált, hogy a kevésbé ismert hazai művészeti világot valamilyen szinten ismertté tegyük. Lehet, hogy benne is volt ez a gondolat a levegőben, de az is lehet, hogy mi hoztuk be ezt a gondolkodást Magyarországra, a tény az, hogy elindítottunk egy olyan galériát, párhuzamosan az üzlettel, ahol a képzőművészet, a dizájn, az iparművészet teret kapott. Először Budán volt a galéria, majd a Kossuth Lajos utcában. Kezdetben a galéria csak a képzőművészetre fókuszált, mert itthon a zárt galériás közösség nehezen fogadta volna be a radikális újításokat. De nekem az volt az elképzelésem a kezdetektől, hogy a képzőművészetet, a dizájnt, az iparművészetet keverni kell, és hogy azoknak a művészeknek az alkotásait, akik itt élnek és ebből szeretnének megélni, valamilyen formában kereskedelmi formába kell helyezni.

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!

A galériák nem ezt csinálják?

A galériák is kereskednek, de ezt nem mondják ki ilyen direktben, nem így fogalmaznak. Ők egy gyűjtői kört szeretnének maguk köré építeni, nagyon megválogatják azt, hogy kik a vásárlóik, nem nyitnak annyira az emberek felé. Az én életutamban nagyon fontos dolog az, hogy szeretném az emberek ízlését jó irányba befolyásolni, másrészt kitágítani az igényüket. Ez a fajta nyitottság Magyarországon nem jellemző egyelőre.

Ezek szerint a galériák világa egy nagyon zárt világ a divatéval ellentétben. Ha én mondjuk, bemegyek egy galériába, rögtön tudják, hogy nem járok kortárs művészeti kiállításokra és nem vagyok vásárló, akkor pedig azt kérdezik magukban, mit is keresek itt?

Ez egy nagyon zárt kör. Nem hiszem azért, hogy kinéznének, mert nyilván minden új érdeklődő fontos. Ők is szeretnének eladni, nekik is nagyon nehéz. Mióta recesszió van, minden még nehezebb. Az előtt sem nagyon vásároltak kortárs művészetet az emberek, hát még azóta!

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!
Bár manapság hallani arról, hogy egy egész hullám indult a művészeti befektetések terén…

Igen, ez tény, de a kortárs művészet az nagyon mai, az lenne a lényege, hogy bekerüljön az életterünkbe, az életünkbe, nem ugyanaz, mint a klasszikus értelemben vett műalkotásba való befektetés. Ezek az alkotások a kor, az azt meghatározó szellemiség lenyomatai. Ez itthon egészen más szinten van kezelve. Sokkal egészségesebb lenne az, az itt élő alkotók szempontjából is, ha ezek létrehozásából meg tudnának élni és a mi életterünket pedig szebbé, esztétikusabbá tennék ezek a művek.

A legtöbb ember azt gondolja, hogy luxus kortárs alkotásokra költeni és hogy ezek megfizethetetlenek és haszontalan dolgok.

Igen, de ha belegondolunk, a nagyszüleink által ránk hagyott örökségek a maguk idejében szintén megfizethetetlenek voltak és haszontalanok, de mégis megvették őket azért, hogy díszítsék velük a környezetüket. Ha ők nem így gondolkodtak volna, akkor ma semmi sem lenne az aukciós házakban.

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!

A Mono Galériával az a kimondott célotok, hogy a műalkotásokat elérhetőbbé tegyétek?

Igen. Ma már százhúsz magyar művész műveit találod itt egy helyen, rengeteg termékkel keverve. Minden van itt vegyesen, ami a dizájnt és a művészetet jelenti ma. Kereskedelmi aspektusból nézzük az adott munkákat, mert azt gondoljuk, hogy akkor tud a művészet közel kerülni az emberekhez, ha tényleg közel kerül hozzájuk és valóban bekerül az életterükbe. Akkor tudják az emberek megszeretni ezeket a dolgokat és akkor támad fel az igényük rájuk.

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!

Hol található a galéria?

A Kossuth Lajos utca 12. szám alatt. Fontos, hogy nem egy lakásműterem ez, ahová csöngetés által lehet bejutni a zárt ajtók mögé, hanem egyszerűen be lehet sétálni az utcáról.

Hogyan kapcsolódik ehhez a tevékenységhez a Nubu, amivel idén megkaptátok a GLAMOUR magazin olvasóinak díját?

Mindig is divattal foglalkoztam, az életem első periódusában főként kereskedelmi aspektusból. Olyan nemzetközi márkákat forgalmaztam, amik inkább alternatívabb, egy konkrét réteget megcélzó márkák voltak az adott korszakban. Bár népszerűek voltak, de nem számítottak tömegterméknek. Fontos ezt tudni, hogy innen jövök. A Mono Store a kezdettől egyfajta gyűjtőhely kívánt lenni a fiatal divattervezőknek. Ezt privát cégként, mindenféle segítség nélkül megpróbáltuk fenntartani. Ennek fontos alapja volt, hogy a Nubu, mint saját márka mindig egy stabil bázist tudott adni a koncepció életben tartásához. A művészet mindig is inspirálta a Nubu kollekcióit. Nagy előrelépés volt számunkra a nemzetközi piacra való kijutás és a saját márkabolt megnyitása is.

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!

A Mono Store úttörő volt a magyar dizájnerek felkarolásában, ezt én magam is tanúsíthatom, aki divatszerkesztőként sokszor megfordultam az üzletetekben.

Sok divattervező nagyon sok energiát fektetett a jelenlétébe, értve annak a jelentőségét, hogy ez egy egyedülálló platform és lehetőség. Sokaknál szezonról szezonra nagyon nagy fejlődés látszott. A Mono a két üzletével egyébként ma is a legnagyobb, kortárs divatot értékesítő gyűjtőhelynek számít Magyarországon.

Mi tenne még elégedettebbé?

Annak örülnék igazán, ha ez az iparág, terület fejlődne. Nagyon objektíven látom, hogy mik a problémák és mik a nehézségek. Nagyon sok dizájner kollekciójának nincs meg a kereskedelmi alapja, ami azt jelenti, hogy vagy nem tud megfelelő árrést hagyni, vagy nem tudja a megfelelő után gyártást biztosítani. Magyarországon nem igen mernek a divatba befektetni, mert nagyon hektikusan működik, illetve nem nagyon működik a rendszer. Nincs megfelelő árukészlet a tervezők mögött, senki nem mer kockáztatni. Sok-sok szempontból még csak kísérleti szinten van az egész kreatívipar itthon.

Mögöttetek milyen támogatás van?

Semmilyen. Egyetlen előnyünk az, hogy nem ma kell, hogy megfizessük a tanulópénzt, mert azt talán már a sok év alatt sokszor megfizettük. A tapasztalatunk az egyetlen támogatásunk.

További képekért kattintson!
További képekért kattintson!
Miért mániád az, hogy Magyarországon katalizáld a divatipar fellendülését?

Az első tíz évemet a munkában nagyjából Párizsban töltöttem, és gyerekkoromban, amikor az emberek nem utazhattak, miután a papám orvos volt és a család egy része külföldön élt, mi minden évben valahol külföldön nyaraltunk. Így kiskoromtól úgy szocializálódtam, hogy láttam a nyugati világot akkor, amikor más még nem. Soha nem az volt bennem, hogy el akarok innen menni, hanem az, hogy ide kell hozni jó dolgokat az itt élő embereknek. Amikor elkezdtem ezt az egészet, itthon még semmit nem lehetett kapni. Nagyjából az Ecseri piacon lehetett farmernadrágot vásárolni, az emberek arra gyűjtöttek, az volt a non plus ultra.

Mit látsz ma, változott az emberek divathoz való hozzáállása?

Változik. Nem különösebben szeretem a multicégeket, de el kell ismerni, hogy ezek is hozzátettek pozitív értelemben a változáshoz, mert egyszerűen elérhetővé tették az átlagemberek számára azt, hogy jól kinéző ruhákat tudjanak venni. Persze sokkal többet és jobban kellene, hogy kommunikáljuk azt, hogy a dizájntermékek elkészítéséhez mennyi ember munkájára, idejére van szükség, hogy mit is kap azért a pénzért, amit elkérünk egy ilyen termékre, és hogy mi a tömegmárkák és a dizájntermékek közötti különbség. Meggyőződésem egyébként, hogy ha kicsit jobban élnénk itthon, szívesen vásárolnának egyedibb ruhákat az emberek. Ma egyszerűen nincs rá pénzük.

(x)

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.