A YouTube-on zajlik a digitális piac paradigmaváltása

A Z-generáció hamarabb keresi a videós, mint a tévés tartalmat. És már a példaképei sem a mainstream média világából, hanem a népszerűbb vloggerek közül kerülnek ki. A legboldogabbak pedig azok a márkák, akik mindezt felismerik - röviden így lehet összefoglalni az általunk megkérdezett három piaci szereplő véleményét, akikkel lemodelleztük a YouTube-piac evolúcióját. (X)

Videománia, Hollywood Hírügynökség, Pamkutya, JustVidman, Viszkok Fruzsi és Follow Anna – csak a legnépszerűbb, többszázezres feliratkozót begyűjtő hazai YouTuberek, akiknek egy-egy feltöltött videója sokszor több milliós nézettséget generál. A Gemius legfrissebb felmérése szerint a magyar tinik számára már a vloggerek az új celebek, a top 10-es listájukba bekerült hazai hírességből nyolcan kizárólag az online videóikkal lettek ismertek. Ez az a korosztály, amely tartalomfogyasztás közben szimultán a social medián keresztül kommunikál, és ma már napi félórával többet lóg a YouTube-on, mint mondjuk a tévé előtt. Ezért van az, hogy a tévétulajdonosok hiába kutatják, nehezen találják meg őket.

Pedig elérhetők, csak rossz helyen keresik

Ezt mondja Szabó Gergő, a legnagyobb hazai közösségi véleményvezérek YouTube csatornáit menedzselő Special Effects Media alapító vezetője, aki a Gemius listáját a digitális világ paradigmaváltásaként értékeli, és aki mostantól a Centrál Médiacsoport portfóliójában hozza össze a YouTubereket a Z-generációt kereső márkákkal. Szerinte ez a korosztály nem tesz különbséget a tévék által felépített celebek és az önerőből a videós csatornán véleményvezérré vált sztárok között – de a vloggereket sokkal hitelesebbnek értékeli, ezért ezt a generációt a márkáknak már a kedvenc YT-csatornáin kell keresni.

Szabó Gergő
Szabó Gergő

„Épp a napokban ragadt meg bennem az egyik legnépszerűbb amerikai YouTube-videós mondata, aki szerint a vlogolás a tévés realityk következő evolúciós lépcsőfoka, amely minden eddiginél szavahihetőbb és őszintébb közlésmód. És amikor mi hirdetői megjelenéseket szervezünk ezekre a YT-csatornákra, az a feladatunk, hogy ezek a felületek tényleg hitelesek maradjanak. Mert fontos, hogy a vlogger higgyen abban, amit a nézőnek ajánl. De az is, hogy ne erodáljuk azt a hitelességet, amit ő már megszerzett magának” – fogalmazott Szabó Gergő, miközben hozzátette, a social influencer típusú marketing csak a nagy elérésű, komoly hitelességű csatornákon képes működni. De ha egyszer beindul, akkor a márkák számára minden más csatornánál őszintébb utat biztosít a nézőkhöz.

Az elmúlt néhány évben több külföldi kutatás is jelezte, hogy a közösségi csatornák közül a YouTube jobban hat a vásárlásokra, mint a Facebook, a Twitter vagy a Pinterest. Egy 2014-es felmérés szerint a fogyasztók 64 százaléka vásárolna YouTube-tartalom alapján terméket, egy másik pedig arról ír, hogy a vásárlók 73%-át befolyásolják döntéseikben az online videók. Aztán a nagyobb médiatulajdonosok is egyre több fantáziát láttak a platformban. Legutóbb a Mashable digitális kiadója jelentette be, hogy megveszi a filmes CineFix YouTube-csatornát, de a People magazint kiadó Time Inc. médiabirodalom is megszerzett magának két vezető autós YouTube-videóst az autóipari szponzorációk felpörgetésére. Másfél éve a Disney is ezt tette az 55 000 YouTube-csatornát működtető Maker Studios céggel, néhány hete pedig a Warner Bros jelentette be, hogy nem elégszik meg résztulajdonosi helyzetével a Machinimában. A gamer-rajongókat gyűjtő videócsatornával a fiatal férfiak egyre növekvő halmazát célozta be márka-partnerei számára.

Szabó Gergő szerint a külföldi médiapiacból pontosan levezethető a hazai YouTube-os tartalompiac is. Itthon ugyanezt az utat járjuk be, és egyre több, egyre inkább minőségi és különböző tartalmi zsánereket lefedő YouTube-csatorna jelenik meg a jövőben. Akár úgy, hogy ezek a vloggerek már a kezdetektől fogva profi, tudatos médiavállalkozóként gondolnak magukra.

Nem csak a tinédzserek biznisze ez

Dunai András
Dunai András
Ezt már Dunai András, a Central Médiacsoport digitális üzletág-igazgatója mondta, aki szerint a jövőben ez a plusz platform nemcsak a Z-generáció, de a hagyományos kereskedelmi célcsoportoknál is egyre fontosabb lesz. „Nyilván a tizenévesek nézik a legtöbbet a YouTube-videókat, de már a harmincas generáció is egyre nagyobb arányban jelenik meg itt. Szeretnénk hozzájuk közelebb kerülni, és ha ők videós kontentet akarnak fogyasztani, akkor azt fogunk nekik csinálni.”

Dunai András szerint az élő videós műfajnak a Central Digitális Média márkáiban főleg a friss tartalmak, a hírek gyártásában lesz szerepe. De a jövőben a női, az autós magazinos videós tömegtartalomra, és az egészségügyi jellegű olvasói kérdésekre válaszoló talking head-jellegű szakértői videóra is jobban fókuszálnak majd.

„Az elmúlt két évben több főállású VJ-nk lett, akik főleg a Facebook és a 24.hu felületeire gyártottak videós tartalmakat. Itt tapasztaltuk először azt, hogy ezekben mekkora közösségépítő erő van. Remélhetőleg az eddigihez hasonló rakétasebességgel emelkedik tovább a videós piacon a Special Effects Media tartalomgyártó közösségének népszerűsége. És amint beindul az együttműködés az RTL-lel is, úgy annak gazdag kontent-választékából is igyekszünk majd minél több tartalmat kivezetni digitális márkáink alá. Amit a tévét legyárt, azt hamarosan digitális formátumban már mi is meg tudjuk mutatni ez egyre jobban bővülő célközönségünknek” – utalt Dunai András arra, hogy az RTL csoport sem véletlenül szállt be épp most a Centrál Digitális Médiába, és, hogy a lapkiadó is kivárta a videós piacra lépés legalkalmasabb pillanatát.

Mert mit jelent mindez a márkáknak?

A CM Sales digitális értékesítési- és fejlesztési vezetője szerint sok százezres indításszámot a YouTube csatornákon, és legalább ennyi közvetlen elérést. A Z-generáció ugyanis a saját korosztályából kikerülő YouTuberek véleményét tartja a leghitelesebb forrásnak. „De ehhez nagyon kellenek a véleményvezérek. Az ilyen vlogok a 15-29 közötti korcsoportban egy pontosan mérhető, nagyon magas elérést tudnak biztosítani. Minden szám azt mutatja, hogy ezeket a fiatalokat a hagyományos csatornákon már nem lehet elérni.” – fogalmazott Rusvai Richárd, miközben hozzátette, hogy az NLcafén egy éve futó Placc volt az első ilyen, Special Effects Media-val közös YouTube-os projektjük.

Rusvai Richárd
Rusvai Richárd

A több csatornát, köztük a blogoszférát is, mozgató integrált terméktesztek mellett pedig mostantól önálló termékként fogják értékesíteni a YouTube platformot. „Értékesítőként mindig kell egy innovatív megoldás a célcsoportok elérésére, amivel a hirdetők elé állhatunk. Ez most tényleg az, és még csak most fog nagyot robbanni. Az év vége, a jövő év eleje már erőteljesen erről fog szólni” – jósolja Rusvai Richárd.

Szabó Gergő, a Special Effects Media ügyvezetője egyébként itt részletesebben ír a tévés eléréseket is meghaladó legnépszerűbb hazai vloggerekről, a minőségi tartalom fogalmának átalakulásáról, és arról, hogy pontosan mit jelent ez a digitális paradigmaváltás, amire a hirdetőknek muszáj lesz reagálni.

További ötletek és esettanulmányok a Z generáció elérésére a CMSales weboldalán.

(X)

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.