A big datával döntögeti rekordjait a Startlap

Számos big data-alapú fejlesztésen van túl a Startlap, amelynek ma Lakmusz szavát a hazai online média, Linkstarter kifejezését pedig a hirdetői piac tanulja. Folyamatosan duzzadó adattenger, linkek közötti szabadverseny, jobb felhasználói élmény és elégedettebb hirdetők – ezek a hívószavai a Startlap sikersztorijának.

A közösségi média és az internet által termelt adatlavina feldolgozásához egyre megkerülhetetlenebb a technológia. A digitális médiában komoly fejlesztések kezdődtek, hogy ebből az adathalmazból lehetőleg mindenki profitálhasson: a tartalomgyártó, a felhasználó és a hirdető is. A tartalom-előállítók több hirdetőt, az olvasók személyre szabott tartalmat, a hirdetők pedig egyre nagyobb mennyiségű adatot igényelnek. Az igényeket időben felismerő cégek olyan algoritmusokkal kezdtek dolgozni, amelyek segítségével valós időben lehet értékes következtetéseket levonni, az azonnal hozott döntéseket pedig néhány kattintással végrehajtani. Ezekkel aztán pontosabban lehet célozni, kevesebb meddőszórást termelni, és költségtakarékosabb hirdetési büdzséből gazdálkodni. Tavaly ősszel a Startlap is ilyen adatvezérelt döntéstámogató rendszerbe kezdett, amely rekordmennyiségű kattintásszámot hozott számára.

BuzzFeed, Washington Post, Startlap

A téma kapcsán a legtöbbet emlegetett példa a sokáig csak a netről összelapátolt hírekkel és fotókkal operáló BuzzFeed, amely az évek során az egyre szofisztikáltabb viralitás-elemző algoritmusával egyre nagyobb adatbázisból tudott analizálgatni. A Brandchannel egy cikkében arról ír, hogy bár a BuzzFeed a híresen csúsztatott anyagcímeivel írta be magát az online újságírás történelmébe, a valódi sikerét mégiscsak a két éve létrehozott külön videó-gyártó részlegének, a házon belüli kreatív ügynökségének és az adatvezérelt mutatók aktív használatának köszönheti. Ma a BuzzFeed ötmilliárdos havi látogatószámmal uralja az online médiapiacot, amelynek fele már a videós tartalmakból áll össze. Februárban pedig még a Facebookot is megelőzve elnyerte a leginnovatívabb vállalat címet a Fast Company üzleti és technológiai magazin listáján. 

Aztán ott van a Washington Post, amely tavaly októberben indította el oldalán Bandito nevű kattintásszám-növelő algoritmusát, amellyel fennállása óta először még a New York Times havi látogatottsági adatait is megelőzte. Az új rendszerben a szerkesztőség több különböző címet, ajánló képet és szöveget is felvihet egy cikkhez, a Bandito pedig azt figyeli, hogy a különböző változatok közül melyiket kattintják legtöbben. A legsikeresebb változatot A/B teszt jelleggel kiválasztva, automatikusan kiküldi a főoldalra.

Lakmusz az olvasókért

De még a Washington Postot is megelőzve vezette be a Startlap tavaly szeptemberben az ún. Lakmusz rendszerét, amely a lakmuszpapírhoz hasonlóan az olvasói ingereket elemezve tálalja a legérdekesebb aktuális tartalmat. „Még a Lakmusz bevezetése előtti utolsó egyhetes A/B teszten, mindenféle tartalommal megkínáltuk az olvasókat, hogy ők válasszák ki azt, amit olvasni szeretnének. Ez 20%-kal nagyobb kattintásszámot eredményezett, és az oldalon is jóval több időt töltöttek az olvasók. Aztán a rendszert a Startlap teljes tartalmi kínálatára kiterjesztettük, ami még a címlap lentebb található dobozaiban is átlagosan három-hatszoros növekedést hozott” – ezt Szemők Árpád a Central Médiacsoport Big Data igazgatója mondta, miközben hozzátette, az ilyen rendszert 0-24-es újságírói felügyelettel lehet csak működtetni, akik az átverős címeket gondosan átszerkesztik, és a képes tartalmak közül is csak a fontosabb tematikákat szemlézik be.

„A Startlap hosszú évek alatt vált általános linkgyűjteményből tartalmi portállá. Mára a látogatószámunkat stabilizáltuk, a teljes kattintásszámunk pedig minden eddigi rekordot megdöntött. Mobil-oldalunk és a Facebook közösségünk rohamos növekedésnek indult, és a rajongóinknak szánt posztok kiválasztásában is több big data eszközt használunk, amelyek közül a Flakmusz rendszere a leghatékonyabb” – utalt egyben Szemők Árpád arra is, hogy big data-alapú fejlesztéseik mind a pontosabb célzást, a szegmentálást és így az optimalizálást segítették elő.  

Ez pedig a Startlapra kerülő médiumoknak azt is jelenti, ha a Lakmusz felkapja őket, akkor rövid idő alatt nagyon komoly látogatói számot gyűjthetnek össze. A bérelt helyek korábbi rendszerével leszámolva, a Lakmusszal ugyanis valódi szabadverseny kezdődött a CT-kért. Ez pedig ugyanúgy termeli a hasznot a Startlapnak, mint az oldalán megjelenő, napjában egyre több friss tartalmat kiélesítő oldalaknak.

Linkstarter a hirdetőkért

Mindeközben a Startlap már azon dolgozik, hogy a nagyobb kontentfogyasztás sikerét a hirdetéseknél is kamatoztassa. Egy hónapja teszteli érdeklődés alapú targetálási módszerét, a Linkstartert, amit külön a hirdetőpiac számára fejlesztett.

A hirdetői tesztelésben az Aquaticum Hotel&SPA Debrecen is részt vett, amely a Linkstarterrel a weboldalát akarta megpörgetni. „A Startlapon a korábbi statikus (24 órás), egy linkes megjelenés helyett egy olyan rotálódó, alternatív link együttest futtattunk meg, amely viszonylag rövid időn belül megmutatta, hogy széles szolgáltatási palettánkon melyek a legnépszerűbb termékeink. De az is kiderült, hogy milyen aktuális szükségletei és motivációi vannak ma az utazni vágyó célcsoportoknak” – fogalmazott a magas CT eredményekkel elégedett Palotai Péter, az intézmény marketingvezetője, miközben hozzátette: "Beigazolódott, hogy az átkattintások olyan apró dolgoktól is függnek, mint a célcsoportok pillanatnyi érzései, amelyet a szezonalitás éppúgy befolyásol, mint a napszak vagy az időjárás."

„Megpróbáljuk a statikus hirdetői linkeket dinamizálni, és a tartalmi linkekhez hasonló CT szám- és hatékonyság növekedést elérni. Ez viszont a sales, a hirdető és a szerkesztőség szorosabb együttműködését igényli, ugyanis a gyors adatnyerés által azonnali visszajelzést adunk a hirdetőnek, hogy min érdemes változtatnia. Ahogy a hirdetői linkek is elkezdtek egymással versenyezni, relevánsabb kattintásokat és javuló CT-konverziót eredményezett a hirdetők számára” – ezt már Nagy Attila a CM Sales digitális-és magazinértékesítési csoportvezetője mondta, aki szerint a big datának épp az a legnagyobb előnye, hogy minden adat házon belül keletkezik. A hirdetői megjelenések optimalizálásával a Linkstarter rendszere pedig akár a display piac egyik legnagyobb kihívását, a rohamosan terjedő hirdetésblokkolókat is képes ellehetetleníteni.

És hogy mi a jövő?

A Washington Post a közeli jövőben a Bandito algoritmusát nemcsak kattintásszámának, de a cikkoldalon eltöltött idő növelésére, a márkázott és a videós tartalmaira is kiterjeszti. De azon is dolgozik már, hogy a felhasználókat más-más tartalmakkal kínálja meg attól függően, hogy milyen eszközön olvasnak, vagy, hogy előfizetői-e a lapnak. Mindeközben a Startlapnak a Lakmusz elmúlt egy éve 20 százalékkal több kattintást és 150 ezerrel több Facebook-rajongót hozott, és mára azt is elmondhatja, hogy olvasói átlagosan 1 perccel hosszabb ideig böngészik oldalát. A Lakmusz elvei alapján működő Linkstartert használó hirdetések percenként száz kattintást értek el, kampányukat pedig még a nemzetközi statisztikák szerint is jónak számító 2 százalékos konverziós rátával zárták.

Nagy Attila szerint a big data már nem elég kifejező buzzword. A jövőben az adatok még több adatok szülnek, az ezekből nyert információkkal pedig egyre újabb és újabb hirdetőket lehet szerezni. „Fontos lesz az egyes lokális big data állományok további, harmadik féltől származó adatokkal való egyesítése - akár az ügyfelek teljes CRM adataival összehangolva. Mert ezeket is a hirdetők szolgálatába lehet állítani” – fogalmazott a szakember, aki szerint a jövőben a big data-alapú gondolkodás köti majd össze a hirdetői és látogatói igényeket, ami a content marketing felértékelődéséhez vezethet.

További adatok a Startlapról készített infografikában a CM Sales honlapján!

 

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pakk Csomagolásdizájn-verseny díjátadó június 22-én!

Hotel, restaurant&more - Nevezési határidő: június 30. Nevezd be éttermed / szállodád Magyarország egyetlen vendéglátóipari dizájn versenyére!

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.