Zsebpénzkövető alkalmazást fejlesztett egy kis magyar startup

Ezzel a Z-generációt célzó szoftverrel nemcsak együtt spórolhatnak a gyerekek a szülőkkel, de együtt húzhatják össze szemöldöküket is, ha a hónapban túlköltekeztek. A Family Finances csapata úgy digitalizálta benne az összes pénzmozgást, hogy közben követhetővé tett minden elköltött és félretett forintot, de ez most a gyerekeknek is jó lehet. Sőt, a bankoknak is.

Néhány hónapja írtunk arról, hogy az ősszel elindította második startup-programját is a Telenor, amelybe a 110 jelentkező közül ezúttal három csapatot választottak be. Tavaly egyébként az első akcelerátor programban így építhetett vállalkozást az e-sport köré az a néhány egyetemista, akik eSports Horizon oldalukon ma már profi, videojátékokkal pénzt kereső gamereket képeznek. Így fejleszthette le a Musicating interaktív, Kodály-módszeren alapuló zeneoktató alkalmazását, amely akár egy Jacko-számon keresztül is megtanít szolmizálni. De ennek kapcsán írtunk a Moow Bike (ma már Zoi) csapatáról is, amely a világ első riasztóval és nyomkövetővel felszerelt bringás okosmarkolatát fejlesztette le. A Tickething csapata pedig egy olyan fintech, vagyis pénzügyi digitális alkalmazást rakott össze, amely az első magyar online piacteret hozta létre ahhoz, hogy az utolsó pillanatban is gazdát cserélhessenek a feleslegessé vált koncert-, és színházjegyek. Róluk korábban itt írtunk. Ezúttal azonban a Family Finances egyik alapítójával beszélgettünk, akik tizenévesek számára készítenek egy pénzügyi appot.  

Több mint alkalmazás

A Family Finances két pillérre építette vállalkozását, egyiket a családokra, a másikat a bankokra, utóbbiról még szó lesz később. A pénzügyi applikációval kifejezetten a tizenéveseket és szüleiket célozták meg, akiket a zsebpénz okos felhasználásán keresztül a pénzügyi tudatosság felé terelgetnek. Ebben a digitális környezetben minden pénzmozgás követhetővé válik. Forintra pontos összegek mutatják, hogy mennyit költöttek ruhára, mennyit hagytak a sulibüfében, mikor fizettek utoljára osztálypénzt, és mennyi marad a nyári fesztiválszezonra.

A mobilapplikáción keresztül a szülő nemcsak a rendszeres zsebpénzt, vagy eseti jelleggel, adott célra egy nagyobb összeget utalhat át, de ha a gyerekkel együtt úgy dönt, közösen ellenőrizhetik a vásárlásokat is. Ugyanakkor az alkalmazást használó fiatal nemcsak saját költését és számlaegyenlegét láthatja, de létrehozhat saját magának és a családnak is egy gyűjtőzsebet a közös tartalékokra. Így nemcsak azt láthatja, hogyan gyűlik a szülinapi játékkonzolra vagy a családi nyaralásra félretett összeg, és összességében mennyit visznek el havonta a különórák, de pár forinttal akár be is szállhat a közös megtakarításba.

Elmaradott zsebpénzügyek

A transzparens zsebpénz ötlete mögött egyébként a fejlesztők saját oktatói tapasztalata áll. Muck Ferenc és Muck Iván a Studium Generale diákszervezetben végzett munkája során, Fodor Papp Gábor pedig a FAKT szakkollégium középiskolásainak tartott oktatási programjában látta, hogy a fiatalok milyen keveset tudnak a pénzügyekről, és mennyire hiányzik a pénzügyi kultúra a diákok körében. „Azt is tapasztaltuk, hogy a jelenlegi tizenévesek kapcsán egyértelműen mobile first generációról beszélhetünk. Így arra gondoltunk, miért ne lehetne a mobiltelefonjuk megoldás arra, hogy például zsebpénzüket digitalizálhassák” – fogalmazott Gábor, miközben hozzátette, a zsebpénzügyek elmaradottságát kisebb testvérénél is látta, aki ahhoz, hogy online vásárolhasson, az ő bankkártyáját kérte kölcsön. Ugyanakkor a 12-18 éves fiatalok között végzett felmérésük során az is kiderült, hogy amíg egy részük már magabiztosan utal neten akár a szülők jelszavának megszerzésével, addig egy másik részük az ATM-es pénzfelvétel során is bizonytalankodik.

Ezért a mobilos applikációval egyrészt az volt a céljuk, hogy spórolásra tanítsák a gyerekeket, amelybe pénzügyi tudatosságra nevelő játékos teszteket és oktatóvideókat is becsatornáztak. Másrészt viszont, azt szeretnék elérni, ha a fiatalok első bankkártya-igénylésének időpontja az egyetemi évek helyett a középiskolás évek kezdetéhez közelítene. És ebben benne van az is, hogy ha már van kártyája, akkor ne csak a kerethez szokjon hozzá, de tudja pl. azt is, hogy milyen díja lehet egy pénzfelvételnek vagy utalásnak. És itt kapcsolódik be a bank-szektor, amely a Family Finances másik lábát jelenti.

Family Finances: Muck Ferenc, Muck Iván és Fodor Papp Gábor
Family Finances: Muck Ferenc, Muck Iván és Fodor Papp Gábor

Mert mindez a bankoknak is jó

A pénzügyi applikáció az indulása után egyből bekerült az MKB Fintechlab inkubátor programjába, de az elmúlt fél évben a Telenor Accelerate keretei között alaposan megváltozott, több funkcióval is kiegészült. „Kiterjesztettük core funkcionalitásunkat beyond banking funkciókkal; bővítettük edukációs érték- és kereskedői ajánlatok funkciónkat, emellett világossá vált számunkra, hogy nem csupán digitális termékünk elkészítésével, hanem számos más területen is segíthetjük a bankok fiatalokat megszólító stratégiáját” – utalt Gábor ezekkel a szavakkal arra, hogy egyrészt szeretnék minél egyszerűbbé, kezelhetőbbé és átláthatóbbá tenni a bankolást. Másrészt pedig a hosszabb távú tervük mégiscsak az, hogy a készpénzes fizetéseket egyre jobban kiváltsa a digitalizáció. És ha úgy vesszük, mindkét cél a bankoknak is érdeke.

Ezért azt találták ki, hogy a bankok számára nem applikációt, hanem kompletten egy módszert fognak ajánlani. Ügyfélkutatásokban és piacelemzésekben vesznek részt, szintetizálják a potenciális ügyfelekről felhalmozott tudást, design terveket készítenek, és mindezt saját fejlesztő csapatukkal gyúrják felhasználhatóvá, hogy a végén E2E (End-to-End) szolgáltatásukkal különböző pénzintézetekhez kopogtathassanak be. Most például egy vezető magyar bankkal dolgoznak együtt, és nagyon bíznak abban, hogy még idén megjelenhetnek a piacon egy közös megoldással. Vagyis egyelőre nem az a cél, hogy B2C megoldásként dobják piacra a Family Finances márkázott szolgáltatását, hanem az, hogy a bankok saját márkájuk ernyője alatt juttassák el ügyfeleikhez ezt a digitális megoldást. Mert, hogy később pénzük is ebből lesz. És ebből a pénzből is egyre több, ha minél több aktív havi felhasználót sikerül regisztrálniuk, és minél több számlanyitást tudnak ezáltal generálni a bankoknak is.

A bankok egyszeri implementációs díjat fizetnek a testreszabott digitális termékért, és egy teljesítménytől függő havi licensz-díjat a szolgáltatásukért. „Ez a kétpilléres modell teszi lehetővé a kezdeti magas költségek fedezését és a szolgáltatás hosszú távú profitábilis működését” – utalt Fodor Papp Gábor arra, hogy az ilyen jellegű szolgáltatásokkal hazánkban is megnyílhat a bankok és fintech startupok közös új világa, amelyben a bankok pénzügyileg edukált junior felhasználóréteget kapnak, a startupok pedig egyre több bank meglévő infrastruktúrájára és ügyfélbázisára építhetnek.

A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

GYÓGYKOMM március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók