hirdetés
hirdetés
hirdetés

Winkler Róbert: már Julius Caesar is influencer volt

Már nem az autók, hanem a sörök kapcsán kap egyre több üzenetet Winkler Róbert, amióta elindította Youtube-csatornáját. A Totalcar alapítójával egy kisüzemi sörözőben beszélgettünk influencerségről, Youtube-ról, házi sörfőzésről és a médiahelyzetről.

hirdetés

Az interjú eredetileg a Kreatív nyári nyomtatott lapszámában jelent meg. Online-ra azért most kerül ki, mert szeptember 14-16. között ismét egy komolyabb kisüzemi sörfesztivált rendeznek Budapesten. Az új, szeptemberi Kreatív tartalmáról pedig itt olvashatsz bővebben.

Winkler Róbert - Fotók: Egry Tamás
Winkler Róbert - Fotók: Egry Tamás
Az elmúlt hónapokban eléggé megindultak a neten a sörös videóid. Winker Róbert influencer lett?

Én már influencer voltam korábban is. Hiszen már Julius Caesar is influencer volt. Egy smaragdon keresztül nézte a gladiátorviadalt, ezután a teljes római arisztokrácia tudta, hogy a napszemüveg a menő.

Igen, de a youtuberi értelemben vett influencerséged viszonylag új.

Másfél éve csináltam meg a csatornát, előtte fél évig kísérleteztem a formátummal, hogy milyen működtetni egy Youtube-csatornát, vágó nélkül megcsinálni egy videót, milyen kamera, milyen vágóprogram, laptop kell. Rájöttem, hogy ez egy csodálatos, reneszánsz műfaj, annyi mindenhez kell érteni hozzá. Hál' istennek, ezek közül egy csomóhoz már értek.

Mi a célod vele? Gondolom, nem a fölösleges szabadidődet akartad eltölteni valamivel.

De, tulajdonképp a szabadidőmet akartam eltölteni. Több mint négy éve nem vagyok már a Totalcar főszerkesztője, addig 0-24-ben Totalcart főszerkesztettem. Ugyan „vezető szerkesztő” lettem, ami egy ilyen címzetes fisz-fasz, de valójában jelentős mennyiségű időm szabadult fel. Valamit mindenképp akartam még csinálni, kitaláltam egy-két tévéműsor-formátumot, de nem tudom, hogy tárgyaltál-e már tévés tótumfaktumokkal, nem egyszerű dolog. Aztán egy autós téma kapcsán beszélgettem Joanelli Tamással, a Be Social ügynökség vezetőjével, neki meséltem, milyen két zseniális formátumot találtam ki, erre ő megkérdezte, miért nem csinálom meg ezeket Youtube-ra? Ezeket speciel még nem csináltam meg, de a csatornát elindítottam.

Van mindenféle téma a videóid között vízaknába szorult béka mentésétől kezdve a thaiföldi nyaraláson át a szponzorált szélvédőtesztelésig, de azért egyre inkább a sörtesztelés adja a fő csapásvonalat. Hogyan jött ez?

Az sem volt tiszta az elején, hogy ebben lesz sör. Az eredeti koncepcióm az volt, hogy mindenfélét fikázok egy percben. Aztán hamar rájöttem, hogy ezt egy percben nem lehet, nekem legalábbis nem sikerül. A házi sörfőzésben benne vagyok már öt éve, valamelyest értek hozzá. Úgy alakult, hogy ezek a videóim sokkal jobban futottak a többinél, így ebbe az irányba tolódott a dolog. Sorozatajánlókat is szívesen csinálok, de azokat letiltja a Youtube, ha a hivatalos traileren túl is használsz fel részleteket, trailerből meg nagyon sovány a képanyag. Több feliratkozóval állítólag szabadabb a vásár, de itt, harmincezer körül még kevésbé.

Azért is futhatnak jól, mert nem igazán van itthon népszerű Youtube-csatorna a söröknek.

Ami furcsa, mert kurva nagy igény van rá. Mégsincs sörös újság, se videócsatorna ezer fölötti feliratkozóval, az írott sörblogok sem mennek túl jól. Közben, ha én ma kapok e-mailt, vagy üzenetet bárhol a közösségi médiában, max hetente egy-kettő autós érkezik, és naponta tíz sörös. Ez az én szintemen gátszakadás, Zámbó Jimmynek érzem magam. Általában a Totalcar szerkesztőségébe küldetem a tesztelendő sörcsomagokat, mert ott 0-24-es portaszolgálat van, és már csak röhögnek a kollégák, mennyi jön. A feleségem is mondta már, hogy kellene venni egy tárolót, mert a hálószobában toronyban állnak a tesztelendő olvasói sörök. Valamiért fontos az embereknek, hogy ahová emigráltak, annak az országnak a söreit megkóstoljam. Jött bajor, majd osztrák, görög, szerb, később sok más, most úton van a máltai és az indonéz csomag, a múlt héten pedig három doboz izlandi sört kaptam, és nagyon várom a pillepalackos ukrán hulladéksöröket.

(Ezek időközben megkérkeztek, íme – a szerk.)

A legújabb videóid végén van egy felhívás, hogy támogasd a közszolgálati sörtesztelést. Emiatt érkezik ennyi csomag?

Nem, ezeket maguktól küldik. Amire te gondolsz, az a Patreon.com-os felhívásom, az a közösségi koldulás, hogy támogassák a tartalmaimat. (A Patreon egy közösségi finanszírozó rendszer, ami tartalomgyártók támogatására használható – a szerk.) A függetlenség jegyében inkább ebbe az irányba szeretnék elmenni, mint hogy egy nagy sörgyár vagy főzde beálljon mögém. Most havi 67 dollárnál járok, ami tényleg lófasz, de azt mondom, nézzük meg egy év múlva, és ha azt látom, zsákutca, megyek vissza a balettbe ugrálni.

Közben a hétvégén akartam venni belőle, de az IPA és az APA is elfogyott a Lidlből, amióta letesztelted őket. Nem mellékesen a Lidl új sörös arca lettél. Milyen együttműködésben állapodtatok meg? (A beszélgetés eredetileg júniusban zajlott, akkor még friss volt az együttműködés.)

Bizony, le vagyok szerződve a Lidivel, bekerültem a katalógusukba is. Hosszú távra tervezzük az együttműködést, amiben már az is jó, hogy nem a nézők írogatnak, hogy na, érdemes-e megvenni ezt vagy azt a csomagot a Lidlben, én meg elmegyek, megveszem, és mire kiraktam a videót, vége az akciónak, hanem előzetesen kapom a cuccokat.

És mibe szólhatnak bele a tartalmaid tekintetében?

Csak a témát adják meg, hogy tessék, 22-től ez és ez a kisüzemi magyar sörakció lesz, ezek közül legyek szíves választani, és ötöt ajánlani írásban a katalógusba, ezekből meg egy videót.

Készíthetsz videót aldis sörökről?

Készítettem is. Ezek profi multicégek, de azért azt lehet látni, hogy a Lidlben valaki szereti a sört, az Aldiban meg leszarja. Mert az aldis sörök szarok. Ennélfogva nyilván óriási megkönnyebbülés volt, hogy a Lidl keresett meg. Azt például nem tudom, hogy a Lidlben milyenek a borok, ahhoz nem értek. De már több ismerőstől hallottam, hogy az Aldinál állítólag van valami szenzációs vétel, valami zsiráfos bor.

(A következő videó több mint egy éve, még jóval azelőtt készült, hogy Winkler leszerződött volna a Lidl-lel – a szerk.)

Amúgy hogy kezdődött ez az egész sörbuzulás, otthoni főzés téma nálad?

Pár éve a TV Paprika nevű magazinban volt egy rovatom. Olyan témákról írtam, hogy zombiinvázió idején hogyan lehetne boldogulni. Hogy lehet-e steaket sütni parabolaantennában (lehet), zoknival fermentált börtönbort készíteni (lehet), százas szögön lazacot sütni (lehet), és az akkor nekem még új volt, hogy bizony, viszonylag egyszerűen lehet házilag sört főzni is, hát kipróbáltam. Szerettem a belga söröket, de hát akkor is fájdalmas volt az áruk, aztán otthon főzve kijött fél liter száz forintra. Egy csomó belga sörnél ráadásul jobbat tudsz főzni otthon. Ittál már Leffét? Annál anyám jobbat főz kutyasétáltatás közben.

Tényleg ennyire egyszerű házilag sört főzni?

Nehéz elkúrni. Az első főzésednél legyen ott valaki, aki már látott ilyet, de amúgy nem ördöngősség, elsőre is simán ihatót főzöl. A legnagyobb befektetés egy 50 literes rozsdamentes lábos, ami úgy 40 ezer forint. Bőven százezer forint alatt kijön az egész felszerelés.

Mindig is sörös voltál?

Különösebben soha nem érdekelt az ivászat. Absztinens sosem voltam, de régebben egy buliban tök mindegy volt, hogy fröccsözöm vagy sörözök.

Ahogy látom, a sör végül megnyert magának.

Abszolút. Az benne a nagy dolog, hogy itt nem kell oligarchának lenned, hogy csúcsminőségű cuccot készíts. Vannak, akik panelben, az erkélyen nyomják, igaz, a fölső szomszéd nem biztos, hogy megköszöni a malátaszagot. De nem kell százhektáros szőlő a Balaton-Felvidéken, meg a napfényt visszalehelő vulkanikus kőzet.

A tartalomgyártást kutyákkal meg egyéb állatokkal kezdted, aztán átmentél az autókra és a napszemüvegekre. Hogy választod ki, hogy épp mivel akarsz foglalkozni?

Hát ez a sör téma úgy döntetett el, ahogy az imént elmeséltem. Szerintem fontos dolog egy férfi életében, hogy próbálja meg a hobbijait kihozni nullszaldósra. (nevet) A sört már sikerült, a napszemüveget is hellyel-közzel. Az autót? Hát, végül is mondhatjuk.

Az autó meg a sör nekem következik a karakteredből, a napszemüveget kevésbé érzem be. Az hogy jött?

Ez amúgy női (mutatja az éppen viselt napszemüvegét). Én 2018-ban csak női napszemüveget hordok, vannak tök jók. Az az idei trend, hogy nagyon-nagy lett a napszemüveg a nőkön, egy nagyon nagy női napszemüveg pedig tulajdonképp már jó egy férfinak is. Amúgy nem emlékszem, pontosan hogy jött. Arra viszont igen, hogy a feleségemet, Diána asszonyt még a kapcsolatunk hajnalán elvittem Bécsbe. De igazából azért akartam kimenni, mert nagyon kívántam egy ic! berlin márkájú napszemüveget, amit csak ott lehetett kapni. Akkor beláttam, hogy ez egy lelki torzulás nálam. Az nem lehet, hogy egy hordhatatlan, nagyon drága napszemüvegért kimegyek Bécsbe. Gondoltam, akkor már inkább csinálok egy blogot, hátha kihozom nullszaldósra az őrületet.

Mi a helyzet most az egykori Index-CEMP univerzumban? Milyen a hangulat bent, a szerkesztőségben?

Hát, volt már jobb is, azt hiszem. Amikor Uj Péter ordibált a folyosón, szerintem jobb volt. De ki vagyok én, hogy ezt megítéljem?

Ebbe az egész youtuberkedésbe a mostani médiapiac helyzet miatt kezdtél bele?

Ez legalább egy működő pálya, legalábbis míg Mészáros Lőrinc meg nem veszi a Google-t. Amúgy egy kicsit komolyan is mondom ezt, tényleg kellenek menekülőutak. Én ugyan nem politizálok direktben, de nem fogom vissza magam a hasonlatok terén, mondjuk: „mentem a Jaguarral, és elvállaltam a kanyart, mint Tiborcz István a dunaújvárosi lámpatendert.” Jó, konkrétan ilyen nem volt, de lehetett volna. Nem fogom vissza magam, mert az ember próbáljon úgy viselkedni, mintha egy normális médiapiacon lenne, a végsőkig játsszon a zenekar, mint a Titanicon. Közben a Youtube-on már vannak ötven és százezres nézettségű videóim. Ez egy átlagos kábeltévés műsor nézettsége. Ez már értékesíthető, erre a Lidl marketingigazgatója már azt mondja, hogy kéri. És ott vannak a robothangon beszélő tinédzserek a több százezer feliratkozójukkal, az ő videók egy Tv2-ős műsor nézettségével vetélkednek. Két univerzum létezik egymást mellett, és senki sem érti, hogy működik ez a másik, ez benne a vicces. A konferenciákon úgy tartanak emberek előadásokat, mintha értenék. Én is belenéztem pár ilyen előadásba, hát vannak bajok. Ott van a szemünk előtt, látjuk, hogy működik, de nem értjük. De ettől még próbálhatunk jó tartalmat gyártani.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Robi! Nem kell már többet Bécsbe utazni ic! berlin szemüvegért, megnyílt az Indie EYELAND optika a Westendben ;)