hirdetés
hirdetés
hirdetés

Volt mire építeni a kormánypropagandának

Pörgős szőke lány, aki megjósolta a menekültválságot, forgatott fiatalkorúak börtönében, és Ginás támadásokról készíti első egész estés filmjét. A súlyos témák mellé azért befért a májusban bemutatott Pécsi szál is, amelyben Szabó Simon bolondozik híres pécsi zenészekkel.

hirdetés

A cikk eredetileg a nyomtatott Kreatív júniusi számában jelent meg.

Az Azok című dokumentumfilmet kissé hátborzongató ma megnézni. Meggyes Krisztina 2013-ban kezdte el forgatni, és 2015 tavaszán fejezte be a vágását, pár hónappal azelőtt, hogy a Keletibe megérkeztek volna a menekültek. De Vámosszabadi lakói a falujuk határában létesített menekülttábor kapcsán pontosan azokat az elképesztő frázisokat sütik el a félórás filmben szőke kislányok megtámadásáról és gyanúsan jól táplált menekültekről, amik aztán a kormány menekültellenes propagandájában visszaköszöntek. Volt mire építeni.

Meggyes Krisztina
Meggyes Krisztina

Figyelemre méltó, hogy a filmes ennyire ráérzett a később forróvá váló témára, de az is, hogy a megszólalók egyáltalán nem fogták vissza magukat, az egyikük például Hitler vélelmezett templomba járási szokásait hozza párhuzamba az imádkozó menekültekével. Kriszti elmeséli, hogy még csak nem is volt nehéz rávennie a helyieket, hogy kamerába mondják mindezt: „Nyitottak voltak, mert céljuk volt azzal, hogy kommunikáljanak. Remélték, hogy minél több emberhez eljut, amit gondolnak. Én egyértelművé tettem, hogy nem értek velük egyet, ez így volt korrekt, de a filmben ez nem jelenik meg, mert a koncepció az volt, hogy csak a falubeliek szemszögéből ábrázoljuk a helyzetet, mindig csak annyit tudunk a menekültekről, amennyit ők.”

Különlegessége a filmnek az is, hogy egy mesélő segítségével népmesei hangulatú keretbe helyezi a húsba vágó sztorit. „Vámosszabadi egy szép falu, ahol a távolban feltűnik valami nagy gonosz, a félelem pedig elindul, és hömpölyög. Rögtön úgy éreztem, ez egy mesei helyzet, és ha ezt világossá teszem, beletehetek megrendezett jeleneteket is. Ha a játékszabályt tisztázod a nézőkkel, onnantól minden ér” – magyarázza Kriszti a megközelítést, ami nem feltétlenül csak az Azokra igaz, hanem általában az olyan kreatív dokumentumfilmekre, amiket ő csinál.

Ahogy ő mondaná, sok „kurfli” volt az úton, amin idáig jutott. Kriszti hátterében abszolút semmi nem volt, ami predesztinálta volna a filmes pályára, programozó matematikust, gépészmérnököt és pénzügyest találunk szűk családjában. Ő viszont háromévesen kijelentette, hogy színésznő lesz. „Ez önmagában még nem fura, kislányok szoktak ilyet mondani, de ez el is szokott múlni. Én húsz évig mondtam, valahogy nem fogyott el a lendület. Amikor érettségi után a kaposvári színész szakra jelentkeztem, a családomban mindenki fogta a fejét.” Nem vették fel, így a Magyar Színházban lett stúdiós, ahol három évet töltött, miközben többször sikertelenül felvételizett Kaposvárra és az SZFE színész szakára.

Aztán 2008 tavaszán pár hónapra Békéscsabára került egy meseelőadásba. „Ott rájöttem, hogy én egyáltalán nem szeretnék színész lenni. Sosem szerettem, ha néznek, ami nem túl hasznos egy színésznél, de egy ideig azt hittem, majd túlteszem magam ezen. A munkafolyamat, a karakterépítés érdekelt, nem az, hogy magamra vonjam a figyelmet. Sokkal jellemzőbb rám az a hozzáállás, hogy »nézzétek, találtam valami nagyon fontosat, ott van!« – és ez a doksi.”

A dokumentumfilm-rendező szakra nem vezetett egyenes út, előbb jött egy kis pincérkedés Londonban, aztán öt hónap egy dán népfőiskolán, ahol Kriszti csak azért kötött ki a filmes-tévés csapatban, mert a természetjáró csoport tagjaival nem találta meg a közös hangot. Ott készítette el társaival az első rövidfilmjét – „visszanézve rettenetesen vicces, teljesen fogalmatlanok voltunk” –, és onnan már úgy jött haza 2009-ben, hogy dokuval akar foglalkozni. Az SZFE televíziós műsorkészítő alapszakát végezte el, ahol a dokumentumfilm-rendezés az egyik fő tantárgy, aztán a dokumentumfilm-rendező MA-t. Első jelentősebb munkája a 791. nap volt, amelyben a tököli fiatalkorúak börtönében követi végig egy elítélt fiú szabadulás előtti utolsó napját, majd az Azokkal diplomázott.

Még az MA-ra járt 2013-ban, amikor az egyik osztálytársa beajánlotta Lévai Balázsnak egy munkára, akivel azóta is együtt dolgoznak, sőt már közös produkciós céget is alapítottak. „Mély víz volt, sokféle dolgot kellett csinálni, dolgoztam szerkesztőként, riporterként, rendezőasszisztensként, gyártásvezetőként. Együtt csináltuk a Grund felsőfokont a futballakadémiákról – azóta is hívogatnak a sportújságírók, hogy hogyan lehet bejutni az Ajaxhoz –, a Tankcsapda-filmeket és az Engedem, hadd menjent is.”

Legfrissebb közös munkájuk a Pécsi szál, amit Balázs rendezett, Krisztinek pedig ez az első egész estés filmje, amelyet producerként jegyez. A pécsi zenekarok sikerének okát Szabó Simon főszereplésével, meglehetősen szórakoztatóan kutató (ál)dokumentumfilm elsősorban Balázs szerelemgyereke, Kriszti viszont megtanulta rajta, hogyan kell egy produkciót végigvinni a költségvetéstől a forgalmazásig. „Rendezőként buldogagyú vagyok, egyszerre csak egy projekt fér el a fejemben, de ha valaki más ötletének a felnevelésében kell segíteni, az tök jól megy mellette.”

Az a bizonyos egyetlen saját projekt, amit Kriszti évek óta fejleszt, a Hiányzó 10 óra című egész estés dokumentumfilm, ami a Ginás támadásokról szól a vele megtörtént esetből kiindulva. „Ez egy lassan csörgedező patak, de lelkileg terhesebb volta miatt nem lehet sürgetni. Minden kurflit kipróbáltunk, hogy hova kerüljön a fókusz, milyen stílusban csináljuk, én hogyan legyek benne, mi felé tartson. Ami fix, hogy benne van a stáb, nagyon reflexív az egész, és a forgatási helyzetet nagyon lazán kezeljük. Fontos támaszom az operatőr, Pákozdi Ágnes, és a hangmérnök, Zolnai Eliza, akik felteszik a kérdéseket, amiket remélhetőleg a néző is feltenne. A legtermészetesebb formának az tűnt, hogy mi hárman lányok elindulunk Dániába kideríteni, hogy mi történt. Fajsúlyos téma, de közben sokat röhögünk, és abszurd helyzetekbe is kerülünk.”

Emellett Kriszti egy Fábián Juli-filmre is készül Lévai Balázzsal, dokumentumfilmes etikát tanít az SZFE-n, és ehhez kapcsolódó témából doktorizik: azt vizsgálja, hogy miként hat a rendezőkre és alanyaikra az az egyre erősebb elvárás, hogy a dokumentumfilmeknek társadalmi hatást kell kiváltaniuk. „A saját készülő filmemmel is tapasztaltam, hogy ez mekkora terhet rakhat az alanyra. Senki nem akarja, hogy egész életében ugyanazzal a kellemetlen dologgal azonosítsák.”

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés