hirdetés
hirdetés
hirdetés

Volt, aki „unfriendelte” az anyák napi Telekom-reklám miatt Budavári Balázst

De akadt olyan ismerőse is, aki sírt rajta – meséli az ex-DDB-s Budavári Balázs, aki jelenleg a reklámos szabadúszás és a filmművészeti egyetem kereszttüzében éli életét.

hirdetés

A cikk eredetileg a nyomtatott Kreatív magazinban jelent meg.

Legutóbb a DDB munkatársaként találkoztunk veled, ahonnan azért jöttél el, mert elkezdted a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Ám nemrég újra feltűnt a neved reklámkampányok környékén. Most hogyan mutatkoznál be egy szakmabelinek?

Amikor szövegíróként elkezdtem forgatásokra járni, láttam, hogy a rendezőknek elég izgalmas munkájuk van, és azt gondoltam, hogy még nem késő kipróbálni valami mást, ami ennyire elkezdett foglalkoztatni. Szóval úgy mutatkoznék be, hogy freelancer kreatív és rendezőaspiráns vagyok.

Budavári Balázs - Fotó: Gyurkovics Anna
Budavári Balázs - Fotó: Gyurkovics Anna

Televíziós műsorkészítő szakon tanulsz, itt milyen témák vannak fókuszban?

Három év alatt mindenbe belecsípünk. Sok újságírással és szerkesztéssel kapcsolatos tárgyunk van, de tanulunk rendezni, operatőrködni, vágni is – csak egy kicsit kevésbé mélyen, mint a klasszikus filmes osztályok. Különböző ambícióink vannak. Előttem jó példa Koblicska Örs, aki néhány éve ezen a szakon végzett, és most reklámfilmeket és RTL-es sorozatokat rendez.

A reklámos versenyekkel most mi a helyzet? Nyertél cannes-i előválogatót, AdStars-előválogatót és Nemes Juli-emlékversenyt is. Ilyen téren van még célod?

Cannes-ba még szeretnék film kategóriában kijutni. Idén harmadikok lettünk, legközelebb tök jó lenne megnyerni. Oda akárhányszor szívesen elmennék, életem egyik legjobb hete volt az, amelyet Cannes-ban töltöttem.

Leginkább mi a vonzó benne?

Az előadások, de mondjuk ez egy uncsi válasz. Izgalmasabb talán, hogy a versenyző fiatalok ott kivételes helyzetben vannak. Nekem volt kreatívigazgatóm, akinek a belépője nem volt érvényes egy-egy olyan workshopra vagy bulira, ahová a miénk igen. Másrészt szabadon lehetett dumálni, szakmázni a világ legsikeresebb kreatívjaival. Senkit nem érdekelt, hogy te csak egy éve kezdted, és épp játékleírásokat írogatsz a Happy Meal menühöz.

A Ninja Warrior vlogját is vezetted. Oda hogy kerültél? Milyen volt a casting?

A szakomon azért mindegyikünkben ott van, hogy szívesen állnánk kamera előtt is, ha jön egy lehetőség. És ez az volt – teljesen nyílt válogatás, amire az utcáról be lehetett esni. Olyan arcok is jelentkeztek, akiknek 10-15 ezer követőjük volt Instán, nekem meg még Instám se volt. De aztán kellett néhány videót forgatni, és azt nézték, hogy mennyire vagy természetes a képernyőn. Vittem egy ötletprezit is, tartalmi javaslatok voltak benne, hogy miről szeretnék majd forgatni. Szerintem a többi jelentkezőnek nem nagyon volt koncepciója.

Elhagynád a reklámszövegírást a rendezés javára?

Nem hiszem. Szeretem, és a suli mellett viszonylag sokat szabadúszom. Amit nagyon szeretnék, az az, hogy olyan reklámos projekteken dolgozhassak, amiket az ötlettől a forgatásig végigvihetek. De azért fikciós sorozatokat is szívesen rendeznék.

Hosszabb távon akár saját ügynökség gründolása is benne van a pakliban?

Az a baj, hogy nem vagyok jó menedzser. Most például egy klipet csináltam a We Plants Are Happy Plantsnek. Én rendeztem, de közben nekem kellett növényeket és roncsautókat intézni díszletnek. Gyártásvezető nélkül lassan ment, pedig már rég megvolt a storyboard, de nehezemre esett a szervezés, ezért is érzem távolinak a saját ügynökséget.

Hogyan látod, az ügynökségek ma már jobban nyitnak a freelancerek felé?

Szerintem egyre kevesebb a szövegíró. Egyrészt itthon nincs reklámos suli, másrészt nem látni karrierexpókon, hogy ez a szakma egyáltalán létezik. Marketing szakról is inkább multikhoz ülnek be a friss diplomások. Pedig vonzó lehetne, de nincs jól reklámozva. Fura, hogy pont a reklámszakmának ilyen rossz az önpromója. A hiány miatt szerintem most egész egyszerű szabadúszni, az ügynökségek nyitottságával meg soha nem volt gond.

A Telekom anyák napi filmjének stáblistáján is szerepelt a neved. Ott mit csináltál?

Oda én vittem az alapkoncepciót. Megkeresett a DDB, és mondták, hogy van egy hétvégém gondolkodni. Szóval az ötlet tőlem indult, aztán persze sokan dolgoztak még rajta és alakították.

Utólag hogy értékeled a filmet?

Az a baj ezzel, hogy az első három napon megnézték a filmet 600 ezren, és a 99 százalékuk imádta, de erről nem nagyon beszél senki. Majd jött az Index meg a 444 kritikája, amik legitimizálták az utálatot. Sokan úgy alkottak véleményt, hogy végig se nézték a filmet, vagy teljesen félreértették. Utóbbiban ott a felelősségünk, és tanultunk is belőle – nem elég sugallni dolgokat, egyértelműen kell kommunikálni. De azt jó volt látni, hogy ennyit beszélnek róla, mert az utálkozás csomószor átalakult egészséges vitává. Nekem volt ismerősöm, aki sírt rajta, és olyan is, aki emiatt „unfriendelt” Facebookon.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Bejelentették: várható az új arculat és a b2b-profil további erősítése is 2020-ban.

Úgy volt, hogy nem lesz hivatalos mörcs karácsonyra, de aztán észhet tért a cég.

Az árnyalat hivatalosan persze nem a kólásdobozról kapta a nevét, hanem nemes egyszerűséggel „klasszikus kéknek” hívják.

Robert De Niro saját gyűjteményének darabjait is felajálotta a könyvhöz.

A fenntarthatóság jegyében állt össze a két nagy múltú amerikai vállalat.

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

hirdetés
hirdetés