Vice: akik mindent megengednek maguknak

Az eredetileg kormánytámogatásból létrehozott Vice magazinból az elmúlt két évtized egyik legmenőbb médiavállalkozása lett.

Kevesen tudják, hogy az elmúlt két évtized egyik legmenőbb médiavállalkozása, a Vice eredetileg egy kanadai kormányzati támogatásból alapított, a helyi közösségek számára szánt lap volt Voice of Montreal néven. Mivel a három alapító – és egyébként ma is nagyon aktív újságíró −, a pakisztáni származású, filozófia diplomával rendelkező Suroosh Alvi, a politikai gazdaságtanból diplomázó, ír-kanadai punk, Shane Smith, valamint a „hipszterek keresztapja” néven emlegetett Gavin McInnes nem volt elégedett az újság arculatával és stílusával, ezért 1996-ban kivásárolták a kiadót, és átnevezték Vice-ra a lapot. Mivel a lap eredeti punk attitűdje nem vonzotta tömegesen a kanadai hirdetőket, különösen azokat a ruházati márkákat nem, amelyeket szívesen láttak volna a havilapban. 1999-ben áttették a Vice székhelyét New Yorkba, és még ugyanebben az évben elindították a brit kiadást.

Gavin McInnes, Shane Smith, Suroosh Alvi (b-j) Forrás : The Globe And Mail

A Vice az évek során kiterjedt globális médiavállalkozás lett, nem csupán az ingyenes havi magazint adják ki, hanem egyben könyv-, lemez- és filmkiadó is (Vice Books, Music, Films), Virtue néven pedig van egy ötvenfős reklámügynökségük (szójáték: a virtue erényt, a vice bűnt jelent angolul). Érdekes, hogy online felületen viszont viszonylag későn, 2011-ben indultak el.

Szívesen provokálnak online is

A Vice amellett, hogy a legjobb megosztó tartalmakat készíti, remekül használja a közösségi média, valamint a modern eszközök adta lehetőségeket is. Közel 8 millió Facebook-rajongójuk van, és a sarkos véleményük abban is megmutatkozik, hogy a kommentek között valóságos szeretem-gyűlölöm kommentháború szokott zajlani.

A videós részlegük is kiemelkedően erős. Változatos hosszúságú és tematikájú anyagaikból már több mint 2500 került fel a Youtube-csatornájukra, ezek között jó néhány, több milliós nézettséget elérő anyag is akad. Nem csak ebből látszik, hogy az emberek is kíváncsiak nem csak a Vice írott cikkeire, hanem videóira is, hanem abból is, hogy a csatornájukra feliratkozók száma már meghaladja a 10 milliót.

Podcastjaikat 2-3 naponta szokták közzétenni, ezek közül az egyik legjobb a The Vice Guide To Right Now, amiben aktuális témákat beszélnek ki. 2017-ben a befolyásos Fast Company a leginnovatívabb médiavállalkozásnak választotta a Vice-t, ami sokat elmond arról a töretlen elhivatottságról, amely a lap munkatársait jellemzi, ha arról van szó, hogy a legmagasabb színvonalú tartalmat tegyék le az asztalra.

A lap globális vezető szerkesztője Andy Clapper, míg a főszerkesztő Ellis Jones (aki a lap történetében az első női vezető). A lap tematikája az alternatív és popkultúra mellett az évek során általánosabb tartalmakkal is kibővült, az alapító Smith például az HBO-val közösen készíti a Vice című háborús-utazós műsorát, továbbá a Vice.com az elmúlt években átalakult egy fiatal felnőtteknek szóló általános hírportállá.

Forrás: Vice

Mindent megengednek maguknak

A Vice-t teljesen jogosan hiperszemélyes újságírás élharcosának és az alternatív kultúra bibliájának tartják. A lap eleinte nem a tudatos márkaépítés miatt lett legenda, hanem azért, mert az alapítóknak egyszerűen érzékük volt jót csinálni, és annak ellenére, hogy teljes egészében hirdetésből tartják fenn magukat, mégis mindent megengedhetnek maguknak.

Az elmúlt egy-kétévben a Vice kiterjesztette ezt a fajta személyes újságírást az angolszász/európai régión kívülre is. Dominique Delport, a Vice Media vezére a tavaly szeptemberi Dmexco digitális konferencián egy beszélgetés során elmondta: nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a helyi közönségnek helyi tartalmat állítsanak elő az adott nyelven. „A helyi relevancia és az autentikus hangvétel a legfontosabb”.

A Vice 2018 elején indult el Indiában, ahol több olyan kurrens problémával is foglalkoznak, ami nemrég a politika látóterébe került, mint a nők egyenjogúsága vagy az LMBT-jogok. Az indiai legfelsőbb bíróság pont a Dmexco előtt egy nappal dekriminalizálta az azonos neműek közötti szexuális kapcsolatot. „Remélem, hogy a magunk szerény módján mi is hozzájárultunk ehhez” – mondta Delport.

„Büszkék vagyunk a hangnemünkre”

Az alapvető emberi jogok méltatása mellett nagyon fontosak a geopolitikai jellegű cikkek is (talán a Vice-nak vannak a legtökösebb haditudósítói), illetve az egyes csatornáik: többek között a zenével foglalkozó Noisey, a feminista témákkal foglalkozó Broadly, vagy a Munchies nevű gasztrooldal mind eltávolodott már a Vice alapvető tematikájától, a hangvétel és a merész megközelítés mégis szorosan összekapcsolja őket az anyamárkával. Ha már hangvétel: Delporte pont a Dmexcón kelt ki a nagy hirdetők mantrája, a „biztonságos tartalom” ellen. „Bármilyen tartalmat, amiben szerepel például a ‘meleg’ vagy a ‘migráns’, átugorja az algoritmus, mert nem biztonságos. Ez nem oké. Mi büszkék vagyunk a hangnemünkre és a témáinkra” – mondta a Vice vezére.

PROMÓCIÓ

Szabó László
Szabó László

Minden márka számára szükséges olyan online kommunikációs eszköztárat alkalmazni, ami a leghatékonyabb közönségelérést biztosítja, alkalmazkodva a széles körű fogyasztói igényekhez. A közösségimédia-felületekre készített tartalmakat illetően elengedhetetlen, hogy felvegyük a tempót a piaci változásokkal: jó példa erre az Instagram Stories a sok videós tartalommal, aminek mára már több mint 400 milliós napi megtekintése van, és egyre inkább erre helyeződik át a figyelem a hírfolyamról, így a márkáknak is jobban kell erre fókuszálni.

A Ringier Axel Springer négyhónapos gyakorlatorientált képzése, a Digital Media Campus olyan komplex oktatást kínál, amelynek köszönhetően a résztvevők sokkal magabiztosabban igazodnak el a digitális média világában, a tartalom-előállítás technikáinak és az online trendek megismerésének köszönhetően a márkaépítés profi stratégiai döntéshozóivá válhatnak. Az áprilisban induló következő tréningsorozatra még vannak elérhető szabad helyek. Bővebb információ: http://www.digitalmediacampus.hu/visitors

Szabó László, a Digital Media Campus menedzsere

A cikk megjelenését a Ringier Axel Springer támogatta.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az aktivitással a cég arra akarja emlékeztetni a vásárlókat, hogy a Lego több egy sima játékgyárnál.

Az új arculat mellett a hirdetők is új lehetőségekkel találkozhatnak. 

A lakásfejlesztő vállalat először indított televíziós kampányt.

A Wieden & Kennedy New York váltja a DDB által három éve létrehozott dedikált ügynökséget, miközben a W&K Portland tovább dolgozik a KFC-n.

100 millió fontos bevétel után. Ez kevesebb, mint amennyit egy magánszemély évi 120 ezer fontos fizetés után adózik le.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.