Vészhelyzetben minden apró információ fontos

 „Volt, hogy reggel hétkor kaptunk fotót egy frissen műtött, gipszelt kezű kislányról, akinek ágya mellett infúzió csöpögött, és akinek anyukája csak annyit írt, hogy nektek köszönhetően jutottunk gyorsan orvosi kezekbe. Na, ezek miatt érdemes ezt csinálni” - mondta Németh Franciska, aki egy sürgősségi osztályon eltöltött év tapasztalatai után rakta össze néhány társával a Gyermek SOS online naprakész ügyeleti rend-keresőjét. Vele beszélgettünk a Telenor és a Kreatív közös rovatában.

Két és fél éve dolgozol a Szent János Kórház Gyermeksebészet- és Traumatológia osztályán, mit tapasztaltál, mit nem tudnak leginkább vészhelyzetben a szülők?

Azt, hogy mikor, milyen problémával, hova forduljanak. A legtöbb szülő tényleg nem tudja, hova kell vinnie gyerekét baj esetén. Ezért sokszor már annak is örülnek, ha eljutnak hozzánk. Sokan jöttek olyan kerületekből vagy olyan esetekkel, ami területileg és osztályszinten sem hozzánk tartozott. Ezt a kaotikus állapotot szerettük volna megszüntetni egy ügyeletkereső oldallal, ahol azt is leírjuk, hogy milyen probléma melyik osztályhoz tartozik. De az oldal egyik menüpontjában blogszerűen a szülőket leginkább érdeklő témákat is feldolgozzuk, és írunk az ügyeletre indulás előtti teendőkről is.

Az oldalon ügyeletes gyógyszertárak, háziorvosi és szakorvosi ügyeletek adott napra érvényes beosztásai vannak, ezekhez honnan gyűjtitek az adatokat?

A legtöbb adatot a beutalási renddel és a területi illetékességgel együtt az Országos Mentőszolgálat weboldaláról gyűjtjük le. Ehhez bárki hozzáférhet, bár főleg háziorvosoknak és mentősöknek segít a betegirányítási rendszerben. Ezt a hatvanoldalas pdf-dokumentumot nyilván egyetlen szülő sem fogja sem átböngészni és értelmezni, ha gyereke orrából ömlik a vér. De egy lakcím alapján egyszerűen kereshető és átlátható ügyeleti rendszerre épülő weboldal sokat segíthet ilyenkor.

Táblagépen, mobiltelefonon is elérhető az oldal, de terveztek applikációt is mögé?

Amikor Kovács Barbarával és mögöttünk egy kisebb technikai csapattal az oldalt elindítottuk, az volt a legfontosabb, hogy minden okoseszközön elérhetők legyünk. Ez sikerült. De a működésünk önerőre épül, a két programozó kollégám is azért dolgozik nekünk ingyen, mert sajátjuknak érzik ezt az ügyet. A komolyabb fejlesztésekhez már anyagi forrásra lenne szükség, és bár sokan keresnek meg minket, eddig még nem állapodtunk meg egyetlen támogatóval sem. Tudjuk, és mindennap tapasztaljuk, hogy erre az oldalra a szülőknek szüksége van. De számunkra előnytelen kompromisszumot nem szeretnénk kötni egyetlen céggel sem, inkább csináljuk az egészet saját erőből. Ezért még az applikáció előtt szeretnénk az oldalt finomhangolni, a kórházakhoz térképeket rendelni, és pontosítani, hogy azok az adott kórház, adott ügyeleti osztályának ajtajáig vezessenek. Mert vészhelyzetben minden perc és apró információ fontos.

Vannak már visszajelzések?

Nagyon sok. Hálás dolog ezt csinálni, ami nagy lendületet ad. Kezdetben a 12 órás ügyelet után, ahogy hazamentem, hajnali négyig dolgoztam, hogy az adatokat folyamatosan pontosítsam.  De a csapatban ma is mindenki ugyanezt teszi a szabadidejében, munka mellett. Volt, hogy reggel hétkor kaptunk fotót egy frissen műtött, gipszelt kezű kislányról, akinek ágya mellett infúzió csöpögött, és akinek anyukája csak annyit írt, hogy nektek köszönhetően jutottunk gyorsan orvosi kezekbe. Na, ezek miatt érdemes, és kell is ezt csinálni.

Jelenleg csak Pest megyei ügyeleti rend érhető el az oldalon, mikor bővítitek ezt országossá?

Most még csak a budapesti és Pest megyei beutalási rend érhető el, mert itt a legbonyolultabb a területi ellátási rendszer, és mert itt változik legtöbbször az ügyeletes kórházak beosztása. Az óbudaiaknak például meg sem fordul a fejében, hogy Pestre, a Bethesda Gyermekkórházba tartoznak. De épp a napokban tettük fel az országos kórházak listáját is, amit szeretnénk úgy leprogramoztatni, hogy a GPS segítségével megmondja a felhasználónak, melyik a településéhez eső legközelebbi ügyeletes kórház, és hogyan juthat el oda. A felnőtt ellátás még bonyolultabb, ezért is kezdtünk bele az oldal felnőtt változatába.

Ez lesz a Felnőtt SOS?

Igen, de ezen még nagyon dolgozunk. Minden információt szeretnénk legalább háromszor ellenőrizni oldalindulás előtt, ami még azért előttünk áll.

A Gyermeksos.hu kapcsán a legtöbb interjúdban az ápolói hivatás mellett is tudatosan kampányolsz. Miért fontos ez neked?  

Az egészségügyi rendszernek támogatás kell, és nemcsak anyagi. És nemcsak azoknak, akik benne dolgoznak, hanem azoknak is, akiket ez a pálya érdekel, de félnek belevágni. Amikor három és fél éve elkezdtem kórházban dolgozni, és szakápolói tanfolyamra járni, szinte senki nem tudott róla. Előbb bizonyítani szerettem volna magamnak, és csak aztán beszélni róla. Amikor az RTL Klubnál és az MTV-nél dolgoztam, komplett PR-osztály állt mögöttem, de összesen nem volt annyi megkeresésem, mint amikor kiderült, hogy kórházban dolgozom. Rengeteg interjú és forgatás talált meg, és egyre jobban éreztem, hogy erről beszélnem kell. Mert ha csak egy valaki is olvassa, hallja a történetem, és lendületet kap tőle, már megérte.

Sok levelet kapok ápolóktól a mai problémák kapcsán, vagy fiataloktól, akik tanácsot kérnek, hogy merre induljanak. És néhányan közülük egy-egy interjú hatására ma iskolát kezdtek el, vagy dolgozni kezdtek az egészségügyben. Minden levél jó visszacsatolás arra, hogy ezen a területen segítségre van szükség. Azt mindenki tudja, hogy az egészségügy bajban van, hogy nincs pénz, nincs ember. Hogy külföldön hárommilliót lehet havonta keresni egy olyan OKJ-s oklevéllel, amivel itthon legjobb esetben is csak 150 ezret. De valahogy a szépséget nem látjuk benne. A körülményeink adottak, jó esetben változni fognak előbb vagy utóbb, de attól nekünk nem lesz jobb, ha mindig csak a rosszat kommunikáljuk kifelé.

Erre utalsz a Nem tetszik az egészségügy?Javítsd meg! című Facebookos jegyzetedben?

Igen, mert nem hiszek a kifogásokban. Ha valaki valamit akar, akkor azt eléri. Botrányosak az egészségügyi fizetéseink, megérdemeljük az emelést, de tegyünk azért is, hogy mi magunk is jobbak legyünk. Tanuljunk nyelvet, járjunk konferenciákra, workshopokra, és használjuk a közösségi oldalakat akár szakmai kommunikációra is. Sok kórházban lehet ma már a bérről tárgyalni vagy élhetőbb munkakörülményeket kialakítani. Mindennap látom, hogy kell a friss vér a szakmába. Egy harminc éve a pályán dolgozótól nem lehet elvárni, hogy ugyanazzal az optimizmussal és lendülettel dolgozzon, mint aki két éve kezdte. Nehéz ez a pálya, könnyen ki lehet égni, de ezt tudatossággal el lehet kerülni.

Az idősebbek felelőssége, hogy a fiatalokat tanítsák. A fiataloké, hogy ezt befogadják, hogy folyamatosan kérdezzenek és tanuljanak. De mindenki felelőssége, hogy a felmerülő problémákat megbeszéljék és kezeljék. Tudom, hogy miről beszél egy ápoló, amikor azt mondja, hogy nem jut ideje magára. Én is 24 órából gazdálkodom, ügyelek, tanulok, dolgozom az oldalon, és van egy kisvállalkozásom is. Szigorúan beosztom a napomat, hetente háromszor futok, és van, hogy csak este 11-kor van időm jógázni. De tudom, hogy lehet ezt másképp is csinálni. És ezekről a mindennapokról posztolok a nyilvános Facebook-oldalamon is.

Németh Franciska – GyermekSOS.hu alapítója

Sportmenedzser szakon végzett, évekig modellkedett, játszott az RTL Klub Barátok közt sorozatában, és vezetett műsort az MTV Hungary zenecsatornán is. Gyerekkorában sokszor kötött ki kisebb sérülésekkel a Szent János kórház gyerektraumatológián - akkor fogadta meg, hogy egyszer ő is itt dolgozik majd. Ehhez három sikertelen orvosi egyetemi felvételi és néhány, segédápolóként eltöltött hónap vezetett: ma már naponta százszor nyitja az ügyelet ajtaját asszisztensként a kórház Gyermeksebészeti és Traumatológiai ambulanciáján. Itt szerzett tapasztalataiból született meg a Gyermek SOS ötlete, amit azóta is azzal a Kovács Barbarával közösen gondoz, akivel korábban egy uniós Iskolagyümölcs-program nevű projekt kommunikációjáért felelt. És ha épp nem az ügyeleti kisokost frissíti, akkor a hét éve alapított Look Agency cégében gyógyszercégek, alapítványok kommunikációján dolgozik. Egy éve hobbiból szerezte meg orvosi szaknyelvi vizsgáját, három hete pedig OKJ-s szakápolói bizonyítványát, miközben büszkén viseli Magyarország egyik kedvenc ápolója címét is. Rövid távú tervei között két szakvizsga és a Felnőtt SOS oldal elindítása szerepel, de azt mondja, ha tehetné, a következő negyven évet is ebben a kórházban töltené.

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.